Overlast van een kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Re: Overlast van een kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:57

Klein? Is een hond en konijn klein?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:59

Sommige reactie's hier.. Ik zou jullie die rotschop/balletjes tegen je hoofd moeten geven. Zijn jullie altijd zo agressief?
Een kat van ons is ooit doodgegaan, omdat iemand het nodig vond het dier te schoppen. Arme beestje is langzaam doodgebloed, omdat de lever in stukjes lag. Dat wil je ook niet bij je eigen dieren, dus doe het ook andere dieren niet aan!

TS: weet niet of het al is gezegd, maar een stroomdraadje kunnen vogels op zitten. Zolang ze geen contact maken tussen draadje en de omgeving, is er niets aan de hand. Of eventueel kippengaas zo schuin plaatsen (samen met de buren? Twee tuinen in een is goedkoper!)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:00

Leonyr schreef:
Fiffill schreef:
Je tuin afsluiten, of een ren maken. Er zijn genoeg mensen die dat doen en dat werkt prima. Heb je niet genoeg ruimte, heel simpel: geen kat nemen.
Je neemt ook geen Sint Bernard als je op een klein flatje woont of een konijn als je daar geen ruimte voor hebt. Imo mag de wet worden aangepast (katten niet meer los) en zouden katteneigenaars zich eens anders moeten opstellen.

Ik lees hier wel van een paar mensen die netjes maatregelen zouden treffen mochten ze erachter komen dat hun kat overlast veroorzaakt, dat vind ik heel netjes :j

Daar ben ik het mee eens, ook het feit dat men dan geen kat moet nemen (Nu heb ik makkelijk praten, we wonen in een buitengebied). Maar de TS (En andere, aan de reactie's te zien) zit nu eenmaal in deze situatie, waarop ik mijn verbazing uit over de adviezen die hier worden gegeven. Het beschieten van de kat tot deze niet meer terug komt. En dan wat? De volgende lading balletjes kopen zodat je de komende katten kan verjagen. Het enige wat een permanente oplossing biedt is om de tuin te beveiligen met pieptonen of elektriciteit.

Fiffill schreef:
Dat weet je niet. Er lopen hier meerdere katten rond in de buurt, maar van sommige heb je gewoon echt helemaal geen last. Er zit hier een dikke harige kater van het huis op de hoek, dat beest is vegetarisch :') en doet geen vlieg kwaad. Alles wel even los van evt. poepen/sproeien, het gaat hier nu in de eerste plaats om de huisdieren van TS.

Moet wel lachen om je eerste voorbeeld, ik zie al een (vegetarische) Garfield voor me. :')
Hoe dan ook, het punt is dat je zeker weet dat je katten permanent buiten houdt met deze oplossing. Dat lijkt mij veel prettiger dan iedere keer weer naar het balletjesgeweer grijpen wanneer er een nieuwe kat komt.

Fiffill schreef:
Als je in een buitengebied woont en je kat komt niet bij andere mensen in de tuin, dan zullen ze er ook geen last van hebben. Maar in een woonwijk is het een ander verhaal. Ik vind dat mensen in zo'n situatie extra goed moeten nadenken over de aanschaf van een kat.
Zo houden ze er hier van om kéihard krijsend op ons schuurdak te vechten (zijn altijd dezelfde). Midden in de nacht. Ik gooi dan altijd maar blind wat stenen de nacht in in de hoop dat ik wat raak en ze weer weggaan, maar man dat is me een kabaal.
Zoals ik al zei hebben wij kipjes gehad, die kregen we als kuiken. Toen we ontdekten dat eentje een haan was hebben we die meteen weggedaan, als zo'n beest gaat kraaien maak je de buurt er niet blij mee, sommige dieren zijn gewoon minder geschikt voor bepaalde plekken/situaties.

Als ik nu een kat zou nemen komt 'ie ook niet los te lopen :n

Dat is waar en ik ben er ook helemaal niet op tegen om een kat binnen te houden als dit ook daadwerkelijk een binnenkat is. Te vaak zie ik mensen die hun katten binnen houden terwijl het dier of gewend is altijd buiten te lopen of dat het zich dik zit te vreten omdat het geen enkel tijdverdrijf kent (Of bijvoorbeeld stereotype gedrag vertonen). Dan is het houden van een kat niet iets wat past bij je levens style. Begrijp me niet verkeerd; op dat punt ben ik het helemaal met je eens. Het enige waar ik over door mijmer, is dat dit de wens is van mensen zoals de TS, maar het altijd een ideaal zal blijven omdat je niet kan verwachten dat men of geen kat neemt, of het dier maar binnen houdt.

Citaat:
Nee dat bedoel ik ermee. Dat zou niet nodig moeten zijn, om dat aan iedere katten bezitter te moeten vragen. Lekker als zo'n beest weer eens in de zandbak poept, waar mijn dochter lekker in wil spelen. Of dat de auto's en motors bekrast raken door kattennagels (ja zelf gezien). Of dat je wakker ligt van een krijsende krolse kat. Dat noem ik gewoon overlast.

En dan is imo een kat nog niet gedomesticeerd genoeg om huisdier te zijn, als je zo'n beest niet binnen kunt houden.

En het puntje van de wet; Ja vind ik ook hartstikke krom. Want owee als mijn hond poept (op een plek wat je zelf kan uitkiezen, omdat je er altijd zicht op hebt) en ik zou geen zakje bij hebben... Waarom moeten hondenbezitters belasting betalen over hun hond, wat binnen zit en dus niet voor gemeentelijke problemen zorgt. Waarom hoeven katten eigenaren dit niet te betalen?

Ben ik dan echt zo raar als ik denk dat je andere mensen niet met jouw probleem moet opzadelen?
want dat is het naar mijn mening.

Als de buurman de muziek hard aanzet iedere nacht, moet jij zelf maar je huis gaan isoleren, want jij hebt er last van....

Sterker nog, ik ben het helemaal met je eens. :) Maar zoals ik zonet bij Fiffill heb geschreven, is het iets wat je simpelweg niet kan verlangen, omdat het niet gaat gebeuren. De kwestie met de buurman ligt anders. Je kunt contact met hem opnemen en met die zaak wel bij een commissie aankloppen (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leefbaarheid/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-bij-burenoverlast.html). De TS kent echter de eigenaar van de kat niet.

Citaat:
Sorry hoor, maar die tonen zijn een ware marteling voor huisdieren hun gehoor en die gaan ook op momenten af als dit niet gewenst is. Dus dan moet je al zelf geen huisdieren hebben, want anders is dat gewoon mishandeling voor hen die niet wegkunnen rennen van het geluid/quote]
Juist, voor hen die niet weg kunnen rennen van het geluid. Mits je eerst controleert of de buren geen honden/katten hebben (Of het werkt tot een bepaalde afstand. Is het voor de desbetreffende probleemkat dus optioneel om in de buurt van het geluid te komen.

Citaat:
Voorwerp gooien, beschieten met plastieken bolletjes is dan een goedkopere, effecientere manier. Wilt de kat hier geen slachtoffer van zijn, verandert die toch gewoon van tuin ? Moeilijk, nee... Heeft tenminste geen impact op mijn eigen huisdieren. Dat sommigen hier TS aanraden om een bunker van haar tuin te maken vind ik pas erg. TS heeft niets tegen katten, maar wilt gewoon niet anngevallen worden in haar eigen tuin. Wat gebeurt er als TS de kat naar het asiel brengt en de kat zo terug bij het baasje belandt ? Ja juist dan staat die de volgende dag al terug bij TS in de tuin dus ik denk echt dat de kat op een indrukwekkende manier wegjagen het meeste effect gaat hebben. Is ook het diervriendelijkst, want wie weet wat de eigenaar doet met het dier als hij dit verneemt ?

Je zou maar verkeerd richt (Wat heel snel gebeurd) en het dier dodelijk gewond raken. Dat is een groot risico van het balletjes pistool.
Een bunker? Welnee! Een enkel stroomdraadje (Is vaak niet eens zichtbaar) is al effectief genoeg.
Als de kat terug belandt bij de baas, kun je contact opnemen en maatregelen treffen.
Laatst bijgewerkt door Leonyr op 21-05-13 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:01

overigens ben ik ook niet voor de geweldadige opties hier hoor!!
Maar ik zou de kat dus wel op laten halen.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:04

nicci88 schreef:

Het punt is dat meeste asielen dat niet doen, als er geen bewijs is dat de kat dakloos is. Je zult het dier dus echt moeten laten controleren op een chip. Als er een adres naar voren komt, kun je de kat mee nemen en bij de desbetreffende eigenaar afleveren + je verhaal.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:06

Leonyr schreef:
nicci88 schreef:

Het punt is dat meeste asielen dat niet doen, als er geen bewijs is dat de kat dakloos is. Je zult het dier dus echt moeten laten controleren op een chip. Als er een adres naar voren komt, kun je de kat mee nemen en bij de desbetreffende eigenaar afleveren + je verhaal.

Dan zou ik dat dus doen. Of dierenambulance. En als die niets doen en/of de eigenaar ook niets wilt doen, dan zou ik de politie bellen (als hij daadwerkelijk mensen aanvalt), want dan is het gewoon een gevaar.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:07

Moderatoropmerking:
Tips om katten te beschieten met plastic balletjes grenzen wat mij betreft aan dierenmishandeling en ik zou het dan ook op prijs stellen als er vanaf nu wordt meegedacht aan DIERVRIENDELIJKE oplossingen voor TS :)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:11

Dan is de enige maatregel voor het baasje om de kat binnen te houden. Dat is ook niet diervriendelijk hé voor een dier die heel zijn leven buiten heeft gelopen.

Rebel_Jits; hoe reageer je zelf als er een kat je eigen dieren komt doodbijten en jou ook wil aanvallen + om een kat zijn lever in stukken te schoppen dan spreken we al niet meer over een dier wegjagen, maar over een dier afrossen. Denk dat niemand hier dit soort schoppen bedoelt. Een balletjes pistool krijgen kindjes mee op de kermis, zul je wel moeite mee moeten doen hoor om er iemand mee blind te maken of te doden + is dat dan niet heel hypocriet om dieren op straat laten met het gevaar van het verkeer om daarna hier te verkondigen dat een balletjesgeweer heel gevaarlijk, zelf dodelijk is... Dat was ook maar een voorbeeld. Een voorwerp gooien is even goed :o

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 16:21

Jee, wat een reacties! Ik ben nog steeds van mening dat ik geen kosten hef te maken voor andermans dieren. De ren van mijn konijnen is overdekt hoor, zo ook de ren van mijn cavia's. 

Het is vanmiddag anders gelopen dan verwacht. Vanmorgen zat de kat miauwend in de tuin en kon ik hem benaderen. Hij schuifelde alleen wat weg. Dat vond ik al vreemd maar dat is achteraf. Toen ik vanmiddag thuis kwam, zat hij nog of weer in de tuin. Toen ik aan kwam wankelde hij weg, kermend. Het klonk als klagend miauwen. Hij liep als een dronkeman dus heb de dierenambulance gebeld. Ze zijn hem een uur geleden op komen halen, het ging duidelijk niet goed met hem. Ze denken aan vergiftiging aangezien hij last had van krampen en pupillen die snel op en neer schoten. Hij zat compleet onder de teken en had geen chip. Toch wel triest! 

Hopelijk is het iets anders en overleefd hij het gewoon...  

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:35

karin84 schreef:
Jee, wat een reacties! Ik ben nog steeds van mening dat ik geen kosten hef te maken voor andermans dieren. De ren van mijn konijnen is overdekt hoor, zo ook de ren van mijn cavia's. 

Het is vanmiddag anders gelopen dan verwacht. Vanmorgen zat de kat miauwend in de tuin en kon ik hem benaderen. Hij schuifelde alleen wat weg. Dat vond ik al vreemd maar dat is achteraf. Toen ik vanmiddag thuis kwam, zat hij nog of weer in de tuin. Toen ik aan kwam wankelde hij weg, kermend. Het klonk als klagend miauwen. Hij liep als een dronkeman dus heb de dierenambulance gebeld. Ze zijn hem een uur geleden op komen halen, het ging duidelijk niet goed met hem. Ze denken aan vergiftiging aangezien hij last had van krampen en pupillen die snel op en neer schoten. Hij zat compleet onder de teken en had geen chip. Toch wel triest! 

Hopelijk is het iets anders en overleefd hij het gewoon...  

Tjee, wat zielig :( Hoop ook dat hij het overleeft. Je bent in ieder geval van hem af.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:47

Ik heb alle 8 de pagina's gelezen en ben ook geschokt over sommige reacties!!
Ik heb zelf 4 katten en die komen alleen in de eigen tuin. Wil niet dat anderen last hebben van mijn katten en ik hou teveel van ze om ze te laten vergiftigen bijvoorbeeld. Mee eens met iedereen die zegt dat de katteneigenaren hun verantwoordelijkheid moeten nemen en ze in hun eigen tuin moeten houden. Maar de katten beschieten of met een schop slaan staat bij mij ook gelijk aan mishandeling. Walgelijk.

TS: wat een nare wending heeft het verhaal gekregen. Iig voor de kat. Hopelijk komt het goed met hem en kunnen ze hem ergens herplaatsen zodat hij jou en je dieren niet meer tot last is. Word jij op de hoogte gehouden van wat er met de kat gebeurd?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:49

Rebel_Jits schreef:
Sommige reactie's hier.. Ik zou jullie die rotschop/balletjes tegen je hoofd moeten geven. Zijn jullie altijd zo agressief?
Een kat van ons is ooit doodgegaan, omdat iemand het nodig vond het dier te schoppen. Arme beestje is langzaam doodgebloed, omdat de lever in stukjes lag. Dat wil je ook niet bij je eigen dieren, dus doe het ook andere dieren niet aan!

TS: weet niet of het al is gezegd, maar een stroomdraadje kunnen vogels op zitten. Zolang ze geen contact maken tussen draadje en de omgeving, is er niets aan de hand. Of eventueel kippengaas zo schuin plaatsen (samen met de buren? Twee tuinen in een is goedkoper!)

Houd 'm dan in je eigen tuin. Moet ik met mijn honden ook doen. En kom niet met die kul van "dat kan niet met een kat". Als je dat niet kan, moet je geen kat aan schaffen. Klaar.

De honden hebben ook graag VEEL loopruimte. Ik moet ook zorgen dat ze in de loopruimte blijven die ik in mijn beheer heb.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 21-05-13 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 16:51

Ik heb gevraagd of ze me op de hoogte willen houden. Vind het echt zielig, dit was nou ook weer niet de bedoeling! Hopelijk is er iets anders aan de hand en woon ik niet bij een dierenhater in de buurt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:52

Hou je ons dan ook op de hoogte? :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:54

Sneu voor de kat, misschien had niet alleen jij er last van en heeft iemand 'm vergiftigd... arm dier.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:56

Ik denk dat een buurtbewoner de zelfde lasten had van de kat als jij en al wel maatregelingen heeft genomen.
Sneu voor de kat, want die weet niet anders.

Baasjes moeten echt beter voor hun katten zorgen en ze op hun eigen terrein houden. Daar horen ze ook. :n

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:56

Waarschijnlijk hebben andere ook last gehad van de kat dat ze zover zijn gegaan om hem te vergiftigen als ik het zo lees. Dat is een einde die je dat beest ook niet toewenst. Erg pijnlijk en langdurend.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 16:58

Dat denk ik dus ook. Ik wilde het dier echt niks aandoen, hoe veel ellende ik ook van hem had. Een dier iets aandoen kan en wil ik niet. Afgelopen weekend ontweek ik nog de slakken op mijn oprit.

Zodra ik meer weet laat ik het jullie weten. Het is nu wel erg rustig ineens, geen stampende konijnen en ik slaap vanavond heerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:58

Ayasha schreef:
Rebel_Jits schreef:

Houd 'm dan in je eigen tuin. Moet ik met mijn honden ook doen. En kom niet met die kul van "dat kan niet met een kat". Als je dat niet kan, moet je geen kat aan schaffen. Klaar.

Ik heb drie katten, en die lopen ook gewoon op straat. Het zijn immers boskatten, en die kan je met geen mogelijkheid binnenhouden. Ze zijn niemand tot last, als ze een dagje binnen zijn komen de kindjes uit de straat zelfs aanbellen of ze buiten mogen komen spelen. We hebben inderdaad een risico dat ze aangereden/geschopt of wat dan ook worden, maar dat is dan maar zo. Een kat binnenhouden is zielig. Een hond mag toch ook lekker in het park rennen? Een kat binnenhouden omdat die nou eenmaal niet aan een lijntje kunnen lopen vind ik persoonlijk onzin. Als ze toch vervelend doen vind ik niet dat zij daarvan de schuld mogen krijgen (het zijn immers nog steeds dieren), maar wij. Dan betalen wij een rekening voor een dierenarts/watdanook wel, maar wij ontnemen onze dieren hun vrijheid niet. Als een paard die van jouw schopt, geef je hem toch ook niet de schuld, maar de eigenaar?

Katten zijn trouwens heus niet de enige dieren die soms overlast veroorzaken. Zoals ik al zei lopen wij inderdaad een risico als wij onze dieren buiten laten lopen. Vorig jaar is een ongetemde hond onze tuin in gestormd, die daar onze kat van een bankje heeft gegrist en doodgebeten. Ook erg vervelend, maar we nemen het risico nou eenmaal voor lief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:00

karin84 schreef:
Dat denk ik dus ook. Ik wilde het dier echt niks aandoen, hoe veel ellende ik ook van hem had. Een dier iets aandoen kan en wil ik niet. Afgelopen weekend ontweek ik nog de slakken op mijn oprit.

Zodra ik meer weet laat ik het jullie weten. Het is nu wel erg rustig ineens, geen stampende konijnen en ik slaap vanavond heerlijk!

Haha, ik ontwijk ook altijd de slakken in de tuin :') Toen ik klein was ben ik er een keer op gaan staan, en heb een week gehuild omdat ik het zo zielig vond.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:00

Wat moet ik verstaan onder een boskat? Het ras? Waarom zou je die niet binnen kunnen houden dan?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:03

wat loopt iedereen nou te zeggen dat iedereen hun katten op eigen terrein moet houden? Zolang je kat voor niemand anders een last is, is er geen enkel probleem met de kat naar buiten laten ;) Mijn ene kat is een buitenkat, die gaat graag bij buren in de tuin liggen. Bij de ene om lekker te chillen met hun kat en bij de andere omdat zij het zo leuk en gezellig vind en hem ook voerde (alleen is zij onlangs naar rusthuis gegaan, dus nu is het vooral bij die met die andere kat). Verder chilt die hem in onze achter en voortuin :) Mijn andere poes beperkt zich vooral tot de tuin, maar die is niet zo een buitenkat gelukkig :) Niemand heeft last van ze. Alleen 1 buur was boos omdat ze de poes een eendje zag grijpen :+ Even om een beeld te schetsen, mijn poes heeft 3 gescheurde kruisbanden, zenuwbeschadeging in haar rug en als zij een eendje kan vangen dan moet dat eendje al niet in orde zijn _O- maarja, je kan niet iedereen tevreden houden :)

TS, ik hoop dat de kat gewoon perongeluk rattengif ofzo heeft gegeten, je weet het niet. In elk geval dat er niks opzettelijks is gedaan en dat de kat er weer bovenop komt. In elk geval kun jij nu van je rust genieten!
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 21-05-13 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:03

Fiffill schreef:
Wat moet ik verstaan onder een boskat? Het ras? Waarom zou je die niet binnen kunnen houden dan?

Het ras ja. Noorse Boskatten hebben een ongelofelijk lief karakter, maar ze stammen wel af van katten uit het bos. Het is erg zielig om ze binnen te houden, omdat ze dan totaal geen stoom kunnen afblazen + Je huis gaat aan gort. Hier in Nederland is inderdaad niet genoeg ruimte, maar aangezien we elk jaar een half jaar in Zweden doorbrengen (grote tuin + alleen maar bos) kan het. Ze zijn tot nu toe nog niemand tot last geweest, mensen vinden het juist erg leuk als ze langskomen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:04

Ik ken mensen die ze zonder problemen binnen houden hoor, met ren of afgezette tuin bijvoorbeeld. Kan prima ze hebben nooit problemen. Dat je dat niet wilt is wat anders :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:05

Fiffill schreef:
Ik ken mensen die ze zonder problemen binnen houden hoor, met ren of afgezette tuin bijvoorbeeld. Kan prima ze hebben nooit problemen. Dat je dat niet wilt is wat anders :)

Die zijn daar waarschijnlijk aan gewend. Die van ons zijn geboren in Zweden, en hebben al sinds dat ze vreselijk klein waren buiten geleefd. Als ze nooit de buitenlucht hebben gezien kan je ze inderdaad beter binnenhouden, maar met deze is dat niet mogelijk.