Waarom honden uit buitenl als in NL honden worden afgemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:12

Ik heb geen hondje 'gered'. Ik heb een hond gekocht/geadopteerd. Punt. Waar hij vandaan kwam interesseerde me geen biet, ik wilde gewoon een leuke hond en toevallig kwam ik die eerder tegen in een Spaans asiel dan in een Nederlands asiel.

En ook ik had geen debiele eisen (herderstype, jong, actief, gezond, moet alleen kunnen zijn, hondsociaal) maar mooi niet dat er daar zoveel van zaten, hoor. Of dan verschijnen ze niet op de sites, dat kan ook nog. In 6 maanden tijd niet meer dan een handjevol honden gezien in Nederland die ik graag had willen hebben.

Het is niet erger of zieliger (of beter) als een Nederlandse hond wordt ingeslapen t.o.v een buitenlandse. Honden hebben het daar ook niet per sé slechter dan hier. Veel stichtingen doen van alles om het beleid in de regio te veranderen m.b.t. castratie, opvang, en welzijn dus je zou kunnen zeggen dat júist door een hond daarvandaan te halen je dat ook ondersteunt en dus bijdraagt aan het verbeteren van de situatie voor álle honden daar.

Het enige is dat er dan een hondje in een Nederlands asiel blijft zitten wat je wellicht anders had geadopteerd. Ja én? Omdat ik hier woon heb ik ook een verplichting naar Nederlandse honden? Mwoah. Denk 't niet.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:18

anneliesdj schreef:
Bij mijn weten adverteren stichtingen niet alleen op MP maar ook op baasje gezocht ed.
Alleen dierenasiels.com is uitsluitend voor nederlandse asieldieren.

En Belgische ;)
Heb even geklikt naar de site van de opvang :) een heel groot pluspunt las ik al snel, nl dat het hoofddoel het castreren sterreliseren van honden is die geoormerkt worden en dan weer terug gezet worden.

Oa word er ook gezegd:
"Ons doel is om het probleem in Kroatië te verkleinen en het probleem niet te verplaatsen naar Nederland.
Maar zodra wij een hond zien waarvan wij weten dat hij of zij het niet zal gaan overleven in de grote roedel in het asiel of op straat, dan proberen wij voor die hond een lieve baas te vinden. Maar nogmaals, dit is niet ons hoofddoel."

Er zitten wel geteld rond de 70 honden die beschikbaar zijn, deze overleven dus niet in de roedel? Gezien er gezegd word dat ze het probleem niet naar nl willen verplaatsen neem ik aan dat deze honden dan ook niet bij mensen geplaatst kunnen worden die meerdere honden hebben?
(Just question!)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:22

DaniBanani schreef:
Ik heb geen hondje 'gered'. Ik heb een hond gekocht/geadopteerd. Punt. Waar hij vandaan kwam interesseerde me geen biet, ik wilde gewoon een leuke hond en toevallig kwam ik die eerder tegen in een Spaans asiel dan in een Nederlands asiel.

En ook ik had geen debiele eisen (herderstype, jong, actief, gezond, moet alleen kunnen zijn, hondsociaal) maar mooi niet dat er daar zoveel van zaten, hoor. Of dan verschijnen ze niet op de sites, dat kan ook nog. In 6 maanden tijd niet meer dan een handjevol honden gezien in Nederland die ik graag had willen hebben.

Het is niet erger of zieliger (of beter) als een Nederlandse hond wordt ingeslapen t.o.v een buitenlandse. Honden hebben het daar ook niet per sé slechter dan hier. Veel stichtingen doen van alles om het beleid in de regio te veranderen m.b.t. castratie, opvang, en welzijn dus je zou kunnen zeggen dat júist door een hond daarvandaan te halen je dat ook ondersteunt en dus bijdraagt aan het verbeteren van de situatie voor álle honden daar.

Het enige is dat er dan een hondje in een Nederlands asiel blijft zitten wat je wellicht anders had geadopteerd. Ja én? Omdat ik hier woon heb ik ook een verplichting naar Nederlandse honden? Mwoah. Denk 't niet.

Dit klinkt wel erg tegenstrijdig, ten eerste wat me opviel toen ik vanmorgen op dierenasiels.com keek was het overgrote deel wat herder (dan wel Duits Mechels Hollands) of kruisingen was!
Daarnaast hecht je wel waarde aan een stichting die staan voor het welzijn van de dieren in de regio van het buitenland (vind ik alleen maar heel goed!) maar je voelt dan niks voor verbetering van de dieren in eigen land? Zo komt het in iedergeval op mij over..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:25

Vaak zijn het honden die (om wat voor reden dan ook) ondergesneeuwd worden in een grote roedel.
Deze honden met 10tallen in een groep waardoor bepaalde honden niet aan eten toekomen.

Ik heb ook een hondje meegenomen uit Roemenië, omdat deze zo onderdanig was kwam zij niet aan eten toe. De winter daar had ze ook zeker niet overleefd.
Ik heb ook bewust niet gekozen voor de leukste/spontaanste/mooite hond die er liep, want die redden het wel. Het betreffende asiel plaats normaal geen honden naar het buitenland, maar vangt op (castreert) en plaats ze weer terug op hun eigen plek. Andere (groepen) honden die overlast veroorzaken, mensen die afstand doen van hun hond of aangereden dieren vangen zij op, castreren/behandelen zij en deze worden ter adoptie aangeboden.
Ik was daar om (samen met mijn vriendin) goederen voor de winter te brengen en contacten te onderhouden.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:19

essiesilly schreef:
anneliesdj schreef:
Bij mijn weten adverteren stichtingen niet alleen op MP maar ook op baasje gezocht ed.
Alleen dierenasiels.com is uitsluitend voor nederlandse asieldieren.

En Belgische ;)
Heb even geklikt naar de site van de opvang :) een heel groot pluspunt las ik al snel, nl dat het hoofddoel het castreren sterreliseren van honden is die geoormerkt worden en dan weer terug gezet worden.

Oa word er ook gezegd:
"Ons doel is om het probleem in Kroatië te verkleinen en het probleem niet te verplaatsen naar Nederland.
Maar zodra wij een hond zien waarvan wij weten dat hij of zij het niet zal gaan overleven in de grote roedel in het asiel of op straat, dan proberen wij voor die hond een lieve baas te vinden. Maar nogmaals, dit is niet ons hoofddoel."

Er zitten wel geteld rond de 70 honden die beschikbaar zijn, deze overleven dus niet in de roedel? Gezien er gezegd word dat ze het probleem niet naar nl willen verplaatsen neem ik aan dat deze honden dan ook niet bij mensen geplaatst kunnen worden die meerdere honden hebben?
(Just question!)

Ja die honden zouden wel bij meerdere honden geplaatst kunnen worden.. Het is dan ook maar net hoe het gezin er mee omgaat en hoe de honden in dat gezin zijn..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:45

Ik hou m'n hart vast voor wanneer onze ouwe grijze uit de tijd raakt :=
Zit af en toe op dierenasiels.com te kijken en als ik filter op onze wensen dan word ik ook niet blij van het aanbod. En wat me opvalt zijn de honden die al een tijdje in de mode zijn (geweest) die kom je nu veel tegen. Allerlei bull-achtige dieren, no thanks.
Wbt Podenco's....ik snap niet dat je zo'n dier kiest als je een hond wilt zonder jachtinstinct. Ik vind het schitterende honden, maar ik zou toch wel oliedom zijn om zo'n dier aan te schaffen hier op de boerderij, met weilanden rondom vol met konijnen en reeën.
Onze Puck moet gewoon minstens 50 jaar oud worden :+ :D

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:56

essiesilly schreef:
Dit klinkt wel erg tegenstrijdig, ten eerste wat me opviel toen ik vanmorgen op dierenasiels.com keek was het overgrote deel wat herder (dan wel Duits Mechels Hollands) of kruisingen was!
Daarnaast hecht je wel waarde aan een stichting die staan voor het welzijn van de dieren in de regio van het buitenland (vind ik alleen maar heel goed!) maar je voelt dan niks voor verbetering van de dieren in eigen land? Zo komt het in iedergeval op mij over..

Eerst even je tweede opmerking: ik las eerder in het topic iemand die schreef dat we de honden niet zouden moeten adopteren maar de situatie ter plekke verbeteren. Ik bedoelde hiermee dat door een hond uit 't buitenland te adopteren je juist meehelpt de situatie te verbeteren. Mij interesseert het persoonlijk niet zoveel. ;) Ik was niet bezig met het redden van hondjes maar met het zoeken van een leuke hond. Meer niet.

Verder, over dat er zoveel honden zouden zitten:
Ik heb zojuist even gekeken. 123 honden die voldoen aan mijn eisen (volwassen, herdershond, kan alleen thuis zijn, met andere honden, en in de auto). Lijkt heel wat. Maar ik heb wat quotes uit de advertenties: 'prikkelgevoelig, jaagt achter kinderen'; 'niet betrouwbaar'; 'kan toch niet alleen thuis blijven'; 'bijt kippen en mogelijk katten dood'; 'heeft kind gebeten'; 'angstig voor mannen'. En dat is alleen pagina 1 en elke quote over een andere hond. Dan is de leeftijd nog niet eens duidelijk, een heel aantal zullen ook niet tussen de 2-5 zitten. En ik heb niet gelet op type, er staan bijvoorbeeld ook Border Collies tussen terwijl we die beslist niet wilden, te hoog energieniveau voor ons.

Gaan we verder naar Ikzoekbaas.nl. Zelfde eisen: herdershond, kan alleen thuis, kan in de auto. Dat geeft 33 honden. Nog wat quotes: 'heel erg waaks'; 'langere tijd alleen zijn zult u moeten leren'; 'fel op kleine hondjes'; 'geen land mee te bezeilen'; 'kan een uurtje alleen blijven'; 'moet ervaring met herders hebben'; 'zeker geen beginnershond'; 'valt uit naar andere honden'; 'aan de riem blaffen en uitvallen'; 'valt uit naar honden, rent achter fietsers aan'.

Tot zover. En dan kijk ik nog niet eens naar persoonlijke voorkeur en aansprekenheid. Nog steeds overtuigd dat er oh-zoveel passende honden zijn?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 22:15

Zoolgangster schreef:
Uiteraard niet allemaal, maar het is toch zeker iets om in je achterhoofd te houden als je een hond uit het buitenland haalt. Buitenlandse dierenartsen keuren soms wel èrg makkelijk een hond goed. En als je dan denkt "mijn hond is gezond mijn hond is gezond mijn hond is gezond..." en het dier blijkt een nare ziekte te hebben die je in NL niet verwacht sta je raar te kijken.
En ja, je kunt rare gedragsproblemen aantreffen, uiteraard niet bij alle honden, maar aangezien er ook nogal eens honden worden aangeboden die tijdenlang op straat leefden kun je dus een hond treffen die alles opvreet wat los en vast zit, en vuilnisbakken plundert. En dat in de overtreffende trap. Nee ze zijn niet allemaal zo, maar mensen die in Nederland geen asielhond of marktplaats hond willen ivm gedragsproblemen, zullen bij een hond die zich zo gedraagt als ik schets, toch zeker het gevoel krijgen van de regen in de drup te zijn beland. Zie de in Nederlandse asielen gedumpte buitenlandse honden. Die zijn vast niet gedumpt omdat ze zich zo keurig gedroegen. (Hoewel sommige lieden in de vakantietijd ook rare dingen doen.)

In mijn ervaring worden er geen honden aangeboden die al tijdenlang op straat leven.
Wat je verder noemt vind ik niet echt vallen onder 'gedragsprobleem' maar meer puppengedrag, de aard van het beestje en een kwestie van intelligentie.

Het plunderen van een prullenbak bv, dat doet elke hond als hij weet dat er wat te halen valt, kun je net zo goed hebben bij een rashond of asielhond uit nederland. Jagen en zwerven zijn vaak rasgebonden, kun je dus zien aankomen.
Mijn ervaring is dat buitenlandse honden over het algemeen behoorlijk slim zijn, een stuk slimmer dan de doorsnee rashond. In hoeverre dat te maken heeft met hoe ze opgegroeid zijn weet ik niet, veel honden die wij krijgen zijn nooit buiten het asiel geweest.
Maar ik vind dat juist wel prettig, het enige wat je moet doen is zorgen dat jij intressanter bent dan je omgeving en je hebt een tophond. En dat ze dan weleens een geintje uithalen, dat hoort erbij toch?

Als ik hier honden heb die niet kunnen loslopen, veel knagen of deuren openmaken, dan zeg ik dat er echt duidelijk bij. Vaak is dit ook een kwestie van stress van de afgelopen periode kwijtraken, na een week of 2/3 zie ik honden vaak een ommekeer maken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 22:26

essiesilly schreef:
Oa word er ook gezegd:

(Just question!)

De pups willen we er zowieso graag weg hebben, die zijn jong, geboren in het asiel en volledig onbedorven. Het is zonde om die in de rotzooi te laten opgroeien.

Dat honden niet op straat of in de roedel kunnen overleven wordt niet mee bedoeld dat ze niet met andere honden kunnen. Doorgaans betekend het dat ze te lief zijn, zich de kaas van het brood laten eten of aangevallen worden door dominante type's. Dat laatste wil overigens ook niet zeggen dat die honden niet sociaal zijn, dat is puur een kwestie van teveel honden op een te kleine ruimte en geen mogelijkheid om zich uit te leven door rennen en spelen, die frustratie moet ergens naartoe.

Over het algemeen zijn deze honden juist heel sociaal en kunnen dus zeker bij andere honden. Een buitenbeentje of dominant type zal onder normale omstandigheden en met normale beweging en opvoeding een heel normale hond zijn zonder vervelend gedrag whatsoever.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 22:32

DaniBanani; ik heb een hond zitten die aan je eisen voldoet ;)

Dani

Re: Waarom honden uit buitenl als in NL honden worden afgemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:34

Ja nu heb ik al een hond :D Maar doe eens een linkje? Ben nu wel nieuwsgierig, haha.

MusicELINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:38

Ook al hadden de honden in buitenlandse asiels dezelfde conditie als de honden hier, wat maakt het überhaupt uit waar de hond vandaan komt? Éen hond minder in een asiel is éen hond minder, waar dan ook ter wereld. Het is niet zo dat de honden in Nederland meer recht hebben op een liefhebbend gezin dan buitenlandse honden.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:47

In het buitenland zitten de asiels iid bomvol , een hondje redden lost het probleem niet op van dierenmishandeling en /of verwaarloosing , de wetten in dit soort landen zouden strenger moeten worden en dit zal alleen kunnen denk ik als de noordelijker landen van de UE hier meer druk achter zouden zetten maar die zijn waarschijnlijk met andere dingen bezig :+ Zelfde gebeurt met paarden die verwaarloosd gekocht worden dus lekkere handel voor dierenmishandelaars ipv gestraft worden ze nog betaald ook , dus wie heeft nou de schuld.
In NL zullen ze iid een beter leven hebben in de asiels maar mag dit een reden zijn tot niet adopteren.

Niet alle Spanjaarden zijn slecht voor hun dieren hoor wordt altijd zo over 1 kam geschoren , al mijn vrienden en kennissen verzorgen hun dieren goed en houden veel van ze.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:13

Kuggur schreef:
Hier in IJsland zijn geen asiels. Als mensen om wat voor reden dan ook hun hond niet meer willen (en dat komt hier net zoveel voor als waar dan ook), proberen sommige de hond via particuliere wegen aan te bieden. Lukt dit niet (als het al geprobeerd wordt) dan wordt het dier ingeslapen.
In tegenstelling tot Nederland is dit niet illegaal, en geaccepteerd.
Het is een harde methode, maar het voorkomt wél veel dierenleed.

Tja ik weet ook niet wat ik hier van moet denken hoor. Voorkomt het leed door te doden? Wat zou je liever willen, een minder leuk leven of een spuitje, brrr ik zou deze vraag niet kunnen beantwoorden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 18:01

Ik denk dat het systeem op zich niet zo raar is, een dier laten inslapen omdat je het niet meer wilt is behoorlijk confronterend en kan op die manier best werken. In NL wordt er nogal makkelijk gedaan met naar het asiel brengen als je het niet meer wilt en dan is er wel iemand anders die ervoor gaat zorgen, dus dier komt goed terecht (is de gedachte als je het achterlaat).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:13

piezze schreef:
Tja ik weet ook niet wat ik hier van moet denken hoor. Voorkomt het leed door te doden? Wat zou je liever willen, een minder leuk leven of een spuitje, brrr ik zou deze vraag niet kunnen beantwoorden.

Maar jij bent een mens, jij kunt deze overweging maken, dieren doen dat uiteraard niet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:17

Kijk, of je een hond uit het buitenland wil halen of hier vandaan, best, maar het moet niet zo voorgesteld worden dat Nederlandse asielhonden of "marktplaatshonden" 3x niks zijn en buitenlandse honden beter zijn... dat is gewoon onzin. En dat bedoelde ik dus te zeggen met mijn eerdere posts. Als je al met een heel eisenpakket voor een hond komt, en dan ook nog eens verwacht een hond te treffen die daaraan voldoet, en als de hond in de praktijk toch zich anders gedraagt, wat kun je dan doen? Het is handig daar vantevoren over na te denken en na te gaan wat voor mogelijkheden er zijn bij de organisatie waar je je hond vandaan wil halen. En probeer erachter te komen wat andere mensen met die organisatie voor ervaringen hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 21:45

Ik heb niet willen zeggen dat Nederlandse honden 3x niks zijn, er zijn ook echt wel leuke honden in NL asielen maar zoals ik al zei; die zijn zo weer weg en wat over blijft zijn probleemhonden.
En wat is er mis met een eisenpakket? Dan ben je tenminste bewust van wat je zoekt en zelf te bieden hebt en als je daar een hond op selecteert zul je niet zo snel voor onverwachte situatie's komen te staan.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:18

@anneliesdj: met het eisenpakket van sommige mensen kan het probleem soms zijn dat een hond daar bijna nooit aan kan voldoen. Dan willen mensen een hond die eruit ziet als een Podenco maar niet jaagt bijvoorbeeld... . En als de hond dan wel blijkt te jagen is de nieuwe eigenaar helemaal van zijn/haar stuk, weet niet of ze wel verder kan met zo'n hond enz...
Of ze willen een waakhond die niet waaks is...
Of ze verwachten van een griekse zwerfhond dat ie niet van het erf afloopt en de vuilnisbak leegvreet... Of de buitenlandse opvang zadelt een oudere vrouw met gezondheidsproblemen op met een hond die lompgroot wordt en voor haar nauwelijks te hanteren is en qua gedrag duidelijk zó van de straat komt...
Ik heb het gezien.
Wat dat betreft zijn Nederlandse dierenasielen vaak wel kritisch.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:25

Buitenlandse asiels ook. Helaas zijn het de mensen die niet kritisch zijn in het uitzoeken van een goede stichting.

Ja, en dan kan je ineens met de brokken komen te zitten, net zo goed als wanneer je een pup bij een broodfokker koopt omdat je niet kritisch bent geweest.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 12:02

Zoolgangster schreef:
@anneliesdj: met het eisenpakket van sommige mensen kan het probleem soms zijn dat een hond daar bijna nooit aan kan voldoen. Dan willen mensen een hond die eruit ziet als een Podenco maar niet jaagt bijvoorbeeld... . En als de hond dan wel blijkt te jagen is de nieuwe eigenaar helemaal van zijn/haar stuk, weet niet of ze wel verder kan met zo'n hond enz...
Of ze willen een waakhond die niet waaks is...
Of ze verwachten van een griekse zwerfhond dat ie niet van het erf afloopt en de vuilnisbak leegvreet... Of de buitenlandse opvang zadelt een oudere vrouw met gezondheidsproblemen op met een hond die lompgroot wordt en voor haar nauwelijks te hanteren is en qua gedrag duidelijk zó van de straat komt...
Ik heb het gezien.
Wat dat betreft zijn Nederlandse dierenasielen vaak wel kritisch.

Stichtingen zeker ook, ik weet wel zeker dat de stichting waarvoor ik opvang kritischer is dan het gemiddelde asiel in NL.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:17

Zoolgangster schreef:
Kijk, of je een hond uit het buitenland wil halen of hier vandaan, best, maar het moet niet zo voorgesteld worden dat Nederlandse asielhonden of "marktplaatshonden" 3x niks zijn en buitenlandse honden beter zijn... dat is gewoon onzin. En dat bedoelde ik dus te zeggen met mijn eerdere posts. Als je al met een heel eisenpakket voor een hond komt, en dan ook nog eens verwacht een hond te treffen die daaraan voldoet, en als de hond in de praktijk toch zich anders gedraagt, wat kun je dan doen? Het is handig daar vantevoren over na te denken en na te gaan wat voor mogelijkheden er zijn bij de organisatie waar je je hond vandaan wil halen. En probeer erachter te komen wat andere mensen met die organisatie voor ervaringen hebben.

Nederlandse honden zijn niet 3x niks. Mijn hond komt uit Spanje en heb ik gevonden via marktplaats dus dat gaat al niet op. Ik wilde dolgraag een hond uit het asiel maar als daar gewoon niks te vinden is wat bij mij/ons past schiet je daar niks mee op. En ja, ik kwam met een heel eisenpakket omdat we beginners waren, een kat hadden, de hond regelmatig een paar uurtjes alleen moest kunnen zijn en kinderen vanaf 6 jaar rond liepen. Dan ga ik echt niet een hond nemen die niet met kinderen om kan gaan, of katten vermoord of totaal niet alleen thuis kan zijn. En een risico wilde ik ook liever niet nemen, zeker omdat het onze eerste hond was en er kinderen in huis rond lopen.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:38

Was net op het Spaanse nieuws een kleine documentaire over honden in China en lieten een slachthuis/fokkerij zien en hoe deze dieren doodgeslagen worden was echt heeeeeeeeeeeel naar om te zien , journalisten hebben eentje mee kunnen nemen zeggend dat ze zelf gingen slachten en eten , hond woont nu in Spanje. Wat een oneerlijke wereld :(

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:43

jus schreef:
Was net op het Spaanse nieuws een kleine documentaire over honden in China en lieten een slachthuis/fokkerij zien en hoe deze dieren doodgeslagen worden was echt heeeeeeeeeeeel naar om te zien , journalisten hebben eentje mee kunnen nemen zeggend dat ze zelf gingen slachten en eten , hond woont nu in Spanje. Wat een oneerlijke wereld :(

Dat zijn de koeien, varkens en kippen in nederland vast met je eens... :D

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 23:00

Die worden niet doodgeknuppeld en levend geveld.