Hoe zit het nu ? Vraag over koeien, melk en in de wei lopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Escalutia

Re: Hoe zit het nu ? Vraag over koeien, melk en in de wei lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:29

Daar komt het wel op neer op dit moment.
Of er persee minder koeien komen dat betwijfel ik, maar de gezondheid zal ook in mijn ogen wel vooruit gaan.
Jarenlang is er inderdaad alleen maar gefokt op hogere productie, maar inmiddels zijn er alweer boeren die hiervan terug komen.
Er zijn namelijk veel koeien die een hele hoge productie hebben, maar daardoor heel vatbaar zijn voor uierontsteking en dus dan behandelt moeten worden met antibiotica. En wat proberen wij nu juist in de wereld? Juist ja het antibiotica gebruik omlaag brengen.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:33

Escalutia schreef:
meikemarieke schreef:
Als ze per liter gaan betalen, is het vrij makkelijk om water erbij te gooien, zodat je meer betaald krijgt ;)
Melk bestaat voor 87,5 % uit water, 4,5 % melksuiker, 4,5% vet en 3,5 % eiwit. Btw voor meer weetjes, check mn facebook ;)

Dat is wel even heel snel op het internet neergegooit, Melk wordt namelijk gecontroleerd in de fabriek op het vriespunt, hierdoor kunnen zij zien of er water bijgedaan is of niet. Als ze zien dat het vriespunt te hoog is krijg je na aantal maal kwaliteitskorting.

Die controle wordt maar 2 keer per jaar gedaan...Hier wordt 121 keer per jaar melk opgehaald. Bovendien zijn vet en eiwit de waardevolste (samen met lactose) producten van de melk, vandaar dat daarvoor betaald wordt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:56

maralyn schreef:
De koeien hebben nu al een afwijkende melk, wat vroeger, heel vroeger op de behoefte van het kalf was afgestemd. Dit ook terug te zien aan de hoeveelheid van melkgift.

Nu boeren selecteren zullen steeds meer koeien steeds meer gaan geven.
Maar hoe ziet die toekomst er dan uit?

Boeren hebben daar altijd al op geselecteerd :j Ze hebben ook niet voor niets de HF ingekruist in het FH-ras.
Doel is een koe met lange levensduur en een goeie productie. Dat was 15 terug zo en is niets zo veranderd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:58

meikemarieke schreef:
Die controle wordt maar 2 keer per jaar gedaan...Hier wordt 121 keer per jaar melk opgehaald. Bovendien zijn vet en eiwit de waardevolste (samen met lactose) producten van de melk, vandaar dat daarvoor betaald wordt

Ik dacht 2 keer per maand?

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:13

Vriespunt wordt elke keer gedaan hier ;)
Ik heb zuivelnet openstaan naast bokt.

Zuurtegraad vet, vriespunt bij elke inname getest, maar inderdaad 2 keer in de maand beoordeelt.
Celgetal, kiemgetal eens inde 15 dagen.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:25

Ik heb melkweb openstaan naast bokt, haha, hier was de laatste keer in maart, daarvoor in September en daarvoor in februari :)

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:28

30 maart 2013 en 29 april 2013, ik weet niet bij wie jullie leveren, blijkbaar schijnt dat dus wel te verschillen~!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:33

Escalutia schreef:
30 maart 2013 en 29 april 2013, ik weet niet bij wie jullie leveren, blijkbaar schijnt dat dus wel te verschillen~!

Melkweb is FrieslandCampina. Bij ons iig wel. Waar leveren jullie aan?

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:43

Bell leerdammer

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:37

Op zich kunnen kalfjes nog prima uit de voeten hoor met koeienmelk. Wel is het met koeienmelk denk ik meer van belang dat de melk via een speen komt en niet direct uit de emmer. Dus speenemmer of met drijfspeen. Ik heb op diverse bedrijven gewerkt waar de kalveren de antibioticamelk kregen en dat werkte prima. En dat waren allen Holstein bedrijven.
Ook wij hebben het een hele tijd gedaan maar zijn inmiddels op poedermelk overgestapt. Puur om de kosten en omdat het ook wat makkelijker werkt. Warm water uit de kraan is toch makkelijker dan om steeds melk in een emmer met water op te moeten warmen. Plus inderdaad het feit van besmetting van kalveren met diverse ziekten wat natuurlijk niet gewenst is.

Maar even offtopic, ik zie hier al zoveel boerinnen langs komen, is er ook ergens een bokt boerinnen kletstopic of iets? Lijkt mij wel leuk....

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:41

@ Maaike,,
[HK] Het grote Koeientopic!
Is een HK topic :D:D

En antibioticamelk bedoel je daarmee, de melk die anders de kelder in gaat omdat er medicijnen inzitten?
Van deze melk zullen de kalveren ook gerust wel goed leven, maaar het gaat ten goede van de werking van de antibiotica in de toekomst. Denk aan de resitentie!

Veel kalveren krijgen inderdaad uit gemak uit de emmer, in plaats van uit het speen. Het zogen ook een positieve reactie heeft. Ben even kwijt wat het kalf dan ook alweer aan maakt.. Misschien dat iemand dat hier weet?!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:43

Antibioticamelk???? Mag hopen dat het inderdaad niet is wat Escalutia zegt.....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:48

Er is een boerinnen en een koeientopic @ bokt!

Maralyn; volgens mij ben jij sprayfo fan of niet? :D maar een organisatie die iets verkoopt moet natuurlijk wel zeggen dat hun product het beste is... kalfjes kunnen zich ook prima redden met gewone moedermelk hoor! Ook zonder achterstand.
Toevallig hebben wij hier pas een vertegenwoordiger gehad van een ander merkje poedermelk en ze beweren toch allemaal hetzelfde... hun spul is het beste hahaha

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:49

En even voor de leken hier, wij melken hier inmiddels 13 jaar met een melkrobot. De koeien komen altijd nog buiten. Dit door middel van een selectie poort die bepaald of het dier eerst nog gemolken moet worden of meteen naar buiten mag!

De koeien komen uitzichzelf terug omdat ze buiten geen drinken kunnen halen.

@Kinke;; Vroeger werd dit heel veel gedaan! Dat komt gewoon omdat we toen nog niet zo bewust waren van de antibiotica resistentie.

En overigens, mochten er mensen geintresseerd zijn om eens een kijkje in de stal te nemen, zonder dat het een opendag is (dan lijkt het altijd mooier dan het is). Dan sta ik hier open voor! Boerderij is gelegen in Noord-Holland.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:57

Kinke schreef:
Antibioticamelk???? Mag hopen dat het inderdaad niet is wat Escalutia zegt.....

Wel degelijk. Is al wel weer een jaar of 8 geleden denk ik. Maar zelfs op een groot bedrijf van een veearts werd het gedaan...
En zelf doen we het ook af en toe nog wel eens. De vaarsjes in principe niet, maar de stiertjes die toch naar de slacht gaan uiteindelijk heb ik weer minder moeite mee. Ze gaan niet direct naar de slacht overigens, maar worden gespeend en daarna nog een tijdje opgefokt, dus geen zorgen wat betreft sporen in het vlees ;)
Ik kan me niet voorstellen dat het helemaal niet meer gebeurt. En zelfs de kelder in mikken is natuurlijk niet optimaal. Het spul blijft toch ergens. Officieel moeten wij in Roemenie deze melk zelfs af laten voeren. Maar dat is helemaal een belachelijk idee gezien het feit dat antibiotica voor mens en dier zonder recept verkrijgbaar is en er al antibiotica geslikt wordt voor een simpele verkoudheid -O-

En de vertegenwoordiger die zegt dat poedermelk het beste is, tja... Ik weet niet of het komt omdat ik in Roemenie woon of omdat ik in de loop van de jaren dingen gezien, gehoord en gelezen heb waardoor ik achterdochtiger ben. Maar zodra er economische belangen in het spel zijn dan wordt er heel veel beweerd....

@ escalutia, gaaf dat jullie als robotboer ook de koeien weiden. Dat komt toch wel minder voor volgens mij!

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:59

Ooww, het gebeurt nog genoeg hoor dat anitbiotica melk gevoerd wordt! Maar hier wordt het in iedergeval de kelder in gemikt.. En zijn we ook heel erg bezig het antibiotica gebruik omlaag te krijgen!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:01

Antibiotica-melk voeren heeft, los van de resistentie, nog een probleem. Je helpt er ook de goede bacterieën in de darm mee om zeep. Dus ik zou het echt enkel aan de stierkalveren voeren. Melk van gezonde dieren met toch een hoog celgetal zou ik dan wel weer rustig voeren. Maar dan moet je ze er wel uit weten te vissen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:03

Ik vind het echt heel bijzonder om te zien buren bij ons houden ook melkkoeien .. ze lopen toch wel veel buiten na mijn idee .. ( kom er altijd hooi halen) en moet altijd even bij de kalfes kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:04

Op het vorige bedrijf waar ik stage liep gaven ze ook antibiotica melk.
Waar ik nu stage loop gaat het meteen de put in. Goede zaak, hoe minder antibiotica hoe beter.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:05

Escalutia schreef:
@ Maaike,,
[HK] Het grote Koeientopic!
Is een HK topic :D:D

En antibioticamelk bedoel je daarmee, de melk die anders de kelder in gaat omdat er medicijnen inzitten?
Van deze melk zullen de kalveren ook gerust wel goed leven, maaar het gaat ten goede van de werking van de antibiotica in de toekomst. Denk aan de resitentie!

Veel kalveren krijgen inderdaad uit gemak uit de emmer, in plaats van uit het speen. Het zogen ook een positieve reactie heeft. Ben even kwijt wat het kalf dan ook alweer aan maakt.. Misschien dat iemand dat hier weet?!

De kalveren maken sowieso veel meer speeksel aan, wat het verteren ten goede komt.

Wat doen jullie trouwens aan biestvoorziening? Hoeveel liter, hoe vaak, wanneer (hoeveel uur na het kalven)?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 11:08

wauw wat een hoop berichten !! Ik moet het rustig even allemaal na lezen, maar er staat een hoop info in !!!
Misschien moet ik eens gaan kijken op een stal, voor een goed beeld :j

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:09

De vangen de eerste melkmaal de biest op. Daarvan voeren we twee dagen. 2 keer daags 2 liter biest.
De eerste maal krijgen ze zo snel mogelijk na het afkalven, zodra wij vinden dat ze vlug genoeg zijn. Dit kan zijn met een half uur tot 1,5 uur na het afkalven!

Ik ben nu wel benieuwd naar ervaringen van anderen?

@sunshine, ik zou even in je kennissen kring vragen wie er boeren kent. Ik raad je aan om even een aantal bedrijven te bezoeken. Het eene bedrijf ziet er namelijk veel "mooier" uit dan het andere bedrijf!
Laatst bijgewerkt door Escalutia op 11-05-13 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:09

Mizora schreef:
Antibiotica-melk voeren heeft, los van de resistentie, nog een probleem. Je helpt er ook de goede bacterieën in de darm mee om zeep. Dus ik zou het echt enkel aan de stierkalveren voeren. Melk van gezonde dieren met toch een hoog celgetal zou ik dan wel weer rustig voeren. Maar dan moet je ze er wel uit weten te vissen.

Ik weet dat het niet ideaal is. Maar wij zitten hier nog in de opstart fase en financieel is het allemaal nog lang niet makkelijk allemaal. We hebben er nog nooit problemen mee gehad. Voordeel van een koe is dat de antibiotica en in geval van de melk gaat het maar om hele kleine hoeveelheden, de antibiotica wel afbreekt in de magen. Daarom moet een koe antibiotica ook altijd gespoten krijgen en kan niet als een mens antibiotica oraal innemen.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:12

Het topic is onder het typen al weer verder, haha. Wij voeren de kalveren 3 keer per dag. De eerste drie dagen 2 liter biest per keer, daarna schakelen we in ongeveer 2 dagen over op 3x 2liter poedermelk. Na een maand ongeveer 2x 2 liter poedermelk en tussen de middag water. Spenen met 2 maanden.
Wij geven de biest ook zo snel mogelijk. Een beetje afhankelijk van wanneer het kalf geboren is geven we soms ook wel de eerste dag 4 keer biest. We laten de koe het kalf even aflikken en melken ondertussen de koe. Daarna gaat het kalf naar de eenling box en krijgt het de melk. In principe voeren we uit een gewone emmer, maar eigenlijk wil ik toch op speenemmers over. Naast speeksel vorming ook beter voor de slokdarmsleufreflex ;)
Laatst bijgewerkt door Maaike_Indy op 11-05-13 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:12

Escalutia schreef:
En even voor de leken hier, wij melken hier inmiddels 13 jaar met een melkrobot. De koeien komen altijd nog buiten. Dit door middel van een selectie poort die bepaald of het dier eerst nog gemolken moet worden of meteen naar buiten mag!

Hebben jullie vast een grote huiskavel of niet? :)

Het lijkt mij gezien de kans op resistentie zeker niet handig om AB-melk te voeren. Denk dat het kalf er misschien niet zo onder lijd 1,2,3 maar als je straks een bacteriestam hebt die niet meer reageert op antibiotica ben je er wel goed klaar mee..