sallandval schreef:Nikki__ schreef:Onzin, de ranghoogste bepaald wie er voorop loopt. In een roedel zie je geregeld dat de alpha bepaald wie er voorop loopt, en dat kan zomaar de omega zijn als de alpha vindt dat de omega daarvoor geschikt is. Iedere wolf heeft in een roedel een taak. Gaan ze op jacht, zal de wolf die het best is in jagen voorop lopen. Moeten ze iets verkennen, loopt de verkenner voorop. Over het algemeen is dit niet de Alpha, die houd zich met hele andere dingen bezig.
Mijn honden lopen ook voor mij de deur uit, simpelweg omdat ik dat het fijnst vindt. Ons halletje is namelijk niet zo ruimook tijdens het wandellen lopen ze voorop, omdat ik wil kunnen zien wat ze doen, dat kan ik niet als ze constant achter me lopen
Schijnbaar hebben wij een heel controlerende alfa die in alles voor de andere honden wil lopen en zichzelf overal beter in vind dan zij![]()
Overigens kan dat laatste best waar zijn bij jou, maar ik zou dat in het geval van TS niet aanraden om de hond overal voorop te laten lopen. Trouwens is het ook heel vaak een smoes van mensen die niet de controle over hun honden hebben dat ze er voor kiezen dat de hond voorop loopt en voor ze de deur uit gaat. Wat overigens niet wil zeggen dat dat bij jou ook zo is.
Kan best hoor, dat jouw alpha zo denkt
In 't wild zou het niet echt slim zijn, aangezien je dan áltijd alles moet regelen, is best wel heel vermoeiend. Ook de hond van TS kan prima voorop lopen, mits de TS dit bepaald voor de hond. Al geloof ik daar niet echt in, maar vanuit jou theorie gezien, in combinatie met mijn theorie zou dat op die manier dus kunnen.
Mijn honden lopen aan de lijn naast me, maar als ze los lopen wil ik ze absoluut voor me hebben. Ik bepaal waar ze moeten lopen. Met de deur uit gaan zal het er voor voorbijgangers heel ongecontroleerd uitzien
Ze stormen als het ware naar buiten en ik kom er achter aan. Zijn ze dan dominant? Nee hoor, ik heb ze simpelweg geleerd dat ze voor mij naar buiten mogen en dat ze daar even mogen trekken. Daarna lopen ze gewoon weer keurig mee

verder wil ik nog even melden dat ik het soms moeilijk vind op welk advies in te gaan. Er zijn altijd 2 hele duidelijke verschillende meningen. Bv eerste de deur uit laten gaan heeft niks te maken met leiderschap, het eten moeten afstaan, wel of niet op bed slapen ect ect..
! begrijp me niet verkeerd hoor, want dit heb ik echt allemaal voor hem over. Veel mensen in me omgeving zeggen alleen maar 'ohh nou ik had hem afgemaakt'. Maar vind dat die een 2e kans verdient. En als het na de GT geen verbetering geeft, dan kunnen we daar altijd nog over na denken. Maar ik vind het nog niet aan de orde. Al moet ik zeggen dat die in ze dagelijkse doen, steeds feller word. Jammer dat de GT er niet eerder is
Als jouw hond écht een kronkel in zijn kop zou hebben zou hij niet de eerste maanden zich keurig gedragen. Het is niet alsof honden die werkelijk niet goed in hun hoofd zijn dat de eerste maanden kunnen verbergen