Bijtincident. Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:02

sallandval schreef:
Nikki__ schreef:
Onzin, de ranghoogste bepaald wie er voorop loopt. In een roedel zie je geregeld dat de alpha bepaald wie er voorop loopt, en dat kan zomaar de omega zijn als de alpha vindt dat de omega daarvoor geschikt is. Iedere wolf heeft in een roedel een taak. Gaan ze op jacht, zal de wolf die het best is in jagen voorop lopen. Moeten ze iets verkennen, loopt de verkenner voorop. Over het algemeen is dit niet de Alpha, die houd zich met hele andere dingen bezig.
Mijn honden lopen ook voor mij de deur uit, simpelweg omdat ik dat het fijnst vindt. Ons halletje is namelijk niet zo ruim :D ook tijdens het wandellen lopen ze voorop, omdat ik wil kunnen zien wat ze doen, dat kan ik niet als ze constant achter me lopen :)

Schijnbaar hebben wij een heel controlerende alfa die in alles voor de andere honden wil lopen en zichzelf overal beter in vind dan zij :D

Overigens kan dat laatste best waar zijn bij jou, maar ik zou dat in het geval van TS niet aanraden om de hond overal voorop te laten lopen. Trouwens is het ook heel vaak een smoes van mensen die niet de controle over hun honden hebben dat ze er voor kiezen dat de hond voorop loopt en voor ze de deur uit gaat. Wat overigens niet wil zeggen dat dat bij jou ook zo is.

Kan best hoor, dat jouw alpha zo denkt :D In 't wild zou het niet echt slim zijn, aangezien je dan áltijd alles moet regelen, is best wel heel vermoeiend.
Ook de hond van TS kan prima voorop lopen, mits de TS dit bepaald voor de hond. Al geloof ik daar niet echt in, maar vanuit jou theorie gezien, in combinatie met mijn theorie zou dat op die manier dus kunnen.
Mijn honden lopen aan de lijn naast me, maar als ze los lopen wil ik ze absoluut voor me hebben. Ik bepaal waar ze moeten lopen. Met de deur uit gaan zal het er voor voorbijgangers heel ongecontroleerd uitzien :D Ze stormen als het ware naar buiten en ik kom er achter aan. Zijn ze dan dominant? Nee hoor, ik heb ze simpelweg geleerd dat ze voor mij naar buiten mogen en dat ze daar even mogen trekken. Daarna lopen ze gewoon weer keurig mee :D

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:43

Mijn hond mag lopen waar hij wil, maar als ik wil dat hij ergens NIET loopt kan ik dat ook aangeven en is dat oké voor hem. Op ijs, of naar een hond toe, bijvoorbeeld. Nog tienduizend andere plekjes over om wél te lopen, dus hij vindt het wel best :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:20

tess_84 schreef:
Het niet vertrouwen is toch niet hetzelfde als bang zijn, lijkt me?

Ongeveer zelfde hoor maar dan met andere woorden.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 20:25

Nou ik vind iemand niet vertrouwen of bang zijn een heel verschil ;) verder wil ik nog even melden dat ik het soms moeilijk vind op welk advies in te gaan. Er zijn altijd 2 hele duidelijke verschillende meningen. Bv eerste de deur uit laten gaan heeft niks te maken met leiderschap, het eten moeten afstaan, wel of niet op bed slapen ect ect..

Graag wil ik nog even zeggen dat ik het me hond niet zo zeer geleerd heb om te wachten tot ik de deur uit ben, maar als ik voor de deur sta, draait die automatisch een rondje om achter me te staan. Geen slechte zaak, lijkt me..

Daarnaast contact gehad met me DA en via hem een GT gevonden. Die helaas nu op vakantie is, maar zodra deze terug is, gaan we aan de slag.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 20:32

briitje schreef:
Nou ik vind iemand niet vertrouwen of bang zijn een heel verschil ;) verder wil ik nog even melden dat ik het soms moeilijk vind op welk advies in te gaan. Er zijn altijd 2 hele duidelijke verschillende meningen. Bv eerste de deur uit laten gaan heeft niks te maken met leiderschap, het eten moeten afstaan, wel of niet op bed slapen ect ect..

Graag wil ik nog even zeggen dat ik het me hond niet zo zeer geleerd heb om te wachten tot ik de deur uit ben, maar als ik voor de deur sta, draait die automatisch een rondje om achter me te staan. Geen slechte zaak, lijkt me..

Daarnaast contact gehad met me DA en via hem een GT gevonden. Die helaas nu op vakantie is, maar zodra deze terug is, gaan we aan de slag.

super om te horen! Heel veel succes samen.

Dani

Re: Bijtincident. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:06

Dat is heel goed, geeft aan de de hond jou de ruimte laat. Het heeft alles te maken met de manier waarop iets gebeurt. Als jij je met moeite als eerste door de deur wringt heeft dat niks met leiderschap te maken. Als de hond netjes opzij gaat zodat jij als eerste door de deur kan wél. Net als bij op bed slapen: als de hond er weer vanaf gaat als jij dat zegt is er niks mis mee, als de hond dat categorisch weigert en lekker blijft liggen heeft het ineens wél met dominantie te maken. Alleen niet omdat hij op het bed ligt maar omdat hij weigert te luisteren. Het heeft dus wel te maken met leiderschap, alleen niet zo krampachtig als soms wordt gezegd. :)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 21:20

Ben ik het helemaal mee eens. En het van bed afgaan, is ook geen probleem :) Al vind die t wel jammer dat die op de grond slaapt, hihi.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 23:07

Inmiddels contact gehad met een GT, helaas is deze op vakantie tot eind mei.

Wel schrok die aan de telefoon van het feit dat die in me gezicht beet (duuh).
De eerste les zal het een observatie van 2 uur zijn. En vast het 1 en ander bespreken wat ik anders kan doen:).Vind het een moeilijk geval, aangezien (ik denk) je in die 2 uur geen gebreken aan hem zal zien. Hij is heel enthousiast dan en zal niet gelijk zijn 'dagelijkse ding' doen, waar het dus verkeerd gaat.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:49

Briitje, ik denk dat die GT heel veel kan zien aan jullie non-verbale communicatie ook al doet hij geen rare of foute dingen als zij/hij komt kijken. De manier waarop hij dat enthousiasme weet te begrenzen of juist niet, zegt ook al een hoop. Beetje vertrouwen hebben, maar ik denk dat je zeker op de goede weg bent. Heel veel succes!

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:05

Ik wilde net hetzelfde zeggen als Diane65: een GT zou normaal wel al héél veel moeten kunnen afleiden van jullie dagelijkse omgang met elkaar. No worries, komt wel goed!

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 11:43

Dat is ook zo. Ga ik ook maar vanuit. T kost klauwe vol met geld, dus mag ook wel :P! begrijp me niet verkeerd hoor, want dit heb ik echt allemaal voor hem over. Veel mensen in me omgeving zeggen alleen maar 'ohh nou ik had hem afgemaakt'. Maar vind dat die een 2e kans verdient. En als het na de GT geen verbetering geeft, dan kunnen we daar altijd nog over na denken. Maar ik vind het nog niet aan de orde. Al moet ik zeggen dat die in ze dagelijkse doen, steeds feller word. Jammer dat de GT er niet eerder is :(

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:53

Ik zou nog eerder herplaatsen dan inslapen. Welke GT zijn jullie voor gegaan als ik vragen mag?

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 11:54

Ik ga niet iemand anders met mijn problemen opzadelen of t probleem verplaatsen. En dat inslapen is alleen t geval als inderdaad blijkt dat hij een kronkel in ze kop heb.

De naam weet ik 1, 2 3 niet. Doorverwezen via de DA. Zal t vanavond even aan me ma vragen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:13

Waarom niet als iemand anders er wel verstand van heeft en er wel mee om kan gaan?

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 12:30

Hij word enkel alleen ingeslapen als die een kronkel in ze kop heb. Dit zou dus in zijn geval betekenen dat die zomaar uit kan vallen en bijt. Is dit niet het geval en komen we eruit met een GT blijft die dus gewoon.

Ik ga dit gevaar niet aan iemand anders brengen.
Hoe zie je dit overigens voor je? Advertentie op marktplaats? Komen alleen maar handelaren of de verkeerde mensen op af. Hoe weet jij zeker dat die dan in goede handen is en dat die mensen er zo gezegd wel mee om kunnen gaan? Zowizo mensen zonder kinderen.

Eerste paar maanden is er niks aan de hand, net zoals bij ons, dan gaat het knopje om, die mensen kunnen er misschien ook niet mee omgaan en gaat die ook weer weg? En de schade die er dan al is... Nou nee hoor, dat gaat echt niet gebeuren. Dat risico wil ik echt niet nemen. Je weet nooit zeker in wat voor handen die beland.

Maar dit is toch allemaal niet aan de orde, nogmaals als het te verhelpen valt of ik iets anders moet doen, dan blijft die simpelweg. Het is helemaal niet me intentie om hem in te laten slapen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:43

Je hebt tegenwoordig gewoon mensen die heel goed kunnen herplaatsen en je daar graag bij helpen. Ik denk niet dat je hond een kronkel in zijn kop heeft, vaak is 'kronkel in de kop' vaak een goed excuus van mensen om hun hond te kunnen inslapen. En de dierenartsen gaan er graag in mee, is voor hen weer geld :x Als jouw hond écht een kronkel in zijn kop zou hebben zou hij niet de eerste maanden zich keurig gedragen. Het is niet alsof honden die werkelijk niet goed in hun hoofd zijn dat de eerste maanden kunnen verbergen :n

Maargoed. Niet iedereen gunt de hond die hij/zij niet aankan natuurlijk een fijn huis waar ze hem wel snappen :n

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 12:50

Mag hopen dat dit niet op mij slaat en dan met name 'excuus om in te laten slapen' en dat ik andere mensen mijn hond niet gun omdat ik hem volgens jou niet aankan ? :7

Zowel je doet net alsof ik me hond graag wil in laten slapen. Waarom heb ik dit dan niet gelijk gedaan toen die beet? Vele mensen hadden dit dus ook gedaan ;) Waarom stop ik er dan allerlei moeite en geld in ? Overigens is mijn DA niet zoals elke DA en zou nooit zomaar een hond in laten slapen, tenzei daar harde feiten voor zijn.

Misschien heeft die de eerste maanden zich wel vaker 'gek' gedragen, maar is het mij simpelweg niet opgevallen of heb ik me daarbij neergelegd. Ja mijn fout! Overigens is dit gedrag alleen in huis en nooit buiten met andere honden of mensen om zich heen.

Jammer dat je alles over 1 kam scheert. -O-

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:55

briitje schreef:
Mag hopen dat dit niet op mij slaat en dan met name 'excuus om in te laten slapen' en dat ik andere mensen mijn hond niet gun omdat ik hem volgens jou niet aankan ? :7

Nou, je doet het herplaatsidee wel érg makkelijk af. Ik heb zelf geen makkelijke hond en als de situatie hier thuis niet houdbaar was geweest, had ik hem een baasje gegund die hem wél aan kon. Gelukkig bleek ik dat zelf te zijn, overigens :D Alleen ik zou niet eens dénken over inslapen als de hond eenmaal heeft gebeten. En waar dat 'kronkel in de kop' vandaan komt is al helemaal vaag, het lijkt een heel slecht excuus voor dit soort situaties.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 13:00

Dat mag jij vinden, maar denk dat we dan snel uitgepraat zijn ;). En je leest blijkbaar ook niet goed. ALS een GT zelfs zegt dat de hond een kronkel heb of dergelijke. Zal die er wel verstand van hebben he..

Inslapen is ook nog helemaal niet aan de orde!!! En als je alles had gelezen, zie je ook dat het niet alleen om 1 beet gaat. Maargoed denk toch niet dat wij op 1 lijn komen. Overigens is dit topic ook niet geopend om toestemming of verantwoording te vragen/af te leggen. Enkel om ervaringen/advies.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:15

briitje schreef:
Dat mag jij vinden, maar denk dat we dan snel uitgepraat zijn ;). En je leest blijkbaar ook niet goed. ALS een GT zelfs zegt dat de hond een kronkel heb of dergelijke. Zal die er wel verstand van hebben he..

Dan heb je je niet goed ingelezen. Iemand kan zichzelf een GT noemen zonder dat diegene ooit een hond van dichtbij heeft gezien. Het is een onbeschermd beroep hè. Dus niet alles wat een 'gedragstherapeute' zegt is waar.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 13:22

Klopt, maar veel goede ervaringen gehoord en myn DA wijst niet zomaar iemand aan als goede GT.

Overigens hebben we er nog 1 achter de hand. Chantal Olfers :).

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:26

Mooi, die zou ik eventueel ook aanraden +:)+

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:35

Tipje Hhilde, misschien dit soort vervelende discussies met als enige doel een naam van een GT achterhalen kan je misschien ook via PB doen. Je jaagt nu eerst TS weer flink in de verdediging en als jij je zin krijgt is het ineens goed. TS goed dat je de hond nog steeds een kans wilt geven. Inslapen zou ik zelf ook niet kunnen ook al is het nu lastig. Voordat je weet of het echt kansloos is, kun je zo'n beslissing niet nemen. Goed ook dat je DA je heeft doorgestuurd, want zo weet je in elk geval dat je door hem serieus wordt genomen. Nog even volhouden!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:48

Eh... Ze heeft de naam van de GT nog niet genoemd hoor.. Alleen een GT die ze achter de hand houden. En ik stop met de discussie omdat ik weet dat als ze die GT benaderen die ze niet gaat adviseren hem in te laten slapen :)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 15:44

@ diane65 inderdaad wil eerst kijken of echt kansloos is. Eerder gebeurd er niks!! En het is niet dat de situatie ondragelijk is hoor, helemaal niet. Maar merk wel dat een GT echt te pas moet komen.

@ Hhilde fijn dat je het ermee eens bent ;) ik hoop inderdaad dat de GT me verder kan helpen en het geen hopeloos geval is ja.