Hond aan de lijn in het losloopgebied .

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Re: Hond aan de lijn in het losloopgebied .

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:11

Je hoeft hem niet aan te lijnen, hij moet wel luisteren en niet om mijn hond afstormen.

Niet elke hond vind dat leuk en de hond van de man in de openingspost duidelijk ook niet. Maar mag hij daarom niet met zijn hond door een losloopgebied in het bos wandelen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:21

Vaak vinden baasjes het erger dat er honden op hen afkomen dan de honden zelf, maar dat even terzijde. Ik geloof best dat er honden zijn die dit niet waarderen en daarom is het altijd aan te raden om jouw hond gewoon bij jou te houden en niet op andere honden te laten afrennen.

Mijn mening is dat een agressieve hond inderdaad niet in een losloopgebied thuis hoort. Maar ik heb gemakkelijk praten in die zin dat Belgische losloopgebieden blijkbaar anders zijn dan Nederlandse. In België is een losloopgebied echt voorbehouden voor loslopende honden. Het is echt een apart afgesloten stuk grond waar wandelaars, fietsers, kinderen en dergelijke gewoon niet komen. Ik heb nu in dit topic geleerd dat dat in Nederland anders geregeld is en dat vind ik eigenlijk best idioot. :o Want wat heb je nu aan een losloopgebied als je daar toch nog kinderen en agressieve honden en dergelijke kunt tegenkomen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:25

Aanlijnen als je een andere aangelijnde hond ziet zijn gewoon de etiquette, waarom zou je je daar niet aan houden?
Als je met je paard op wedstrijd bent, en je ziet een paard met een rood lintje in z'n staart, dan ga je daar toch ook niet pal achter rijden?

Gini: alleen heb jij imo een raar beeld van een agressieve hond.
Een hond die met rust gelaten wil worden is niet agressief.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:45

Ik had het over de hond van de man in de openingspost als antwoord op de vraag van Laptopmuis. Weet je wat, ik word een beetje moe van hier te reageren als mijn berichten dan toch zo verdraaid worden zodat er lekker even tegenaan eschopt kan worden.

Om toch nog maar even de moeite te doen. Waar, stef, alsjeblieft, zeg me waar, heb ik ooit gezegd dat "een hond die met rust gelaten wil worden een agressieve hond is"? Je moet me echt aanduiden waar, want ik zie het niet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:55

Mijn hond is zo'n hond die fijn los kan lopen, maar wel eentje die met rust gelaten wil worden.
Als ik een stuiterbalhond aan zie komen dan doe ik haar uit voorzorg aan de riem in de hoop dat de hint gesnapt wordt.
Meestal niet overigens. Ik vind een losloopgebied niet een vrijbrief voor lompe ongemanierde honden. Mijn hond geeft duidelijk signalen af dat ze niet gediend is van opdringerige honden maar deze worden lang niet altijd herkend door andere honden. En dan grauwt ze wel eens ja.

In de situatie van TS vind ik het dubbel. Zoals het omschreven wordt is die hond toch wel een tikje té voor zo'n gebied.
Maar daarnaast ben ik zeker van mening dat je gewoon je hond onder appel moet hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:10

Gini schreef:
Akishino, zo heb ik gezegd
1. Een hond die geen tekenen vooraf geeft en meteen overgaat op borstelen en snauwen, vind ik agressief

Alsjeieft gini.
Als mijn hond belaagd wordt door een of ander druk ding, ja, dan borstelt ze, trekt ze d'r lip op en als het nodig is snauwt ze. Als de hond van achter komt zéker (ze is doof en hoort ze dus niet aankomen)
Volgens jouw eigen woorden heb ik dus een agressieve hond.
Nee, ik heb een hond die op zichzelf is, en met rust gelaten wil worden.
Een hond die haar negeert is dan ook geen probleem, en kan gewoon passeren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:39

Daar zeg je het: 'als het nodig is'
Met bovenstaande uitspraak heb ik het over een hond die meteen, dus zonder vooraf het ongemak duidelijk te maken via lichaamstaal, meteen uithaalt. DAT vind ik een agressieve hond ja. Waarom wordt er bij agressie meteen gedacht aan een vechtende hond die bijna gehakt maakt van de andere hond? Agressie, net als ongehoorzaamheid komt in vele vormen.

Mijn hond heeft twee keer geborsteld en dat was twee keer dat ik niet oplette, want ze geeft met haar lichaamstaal al perfect aan wanneer ze zich ongemakkelijk en als baas moet je dat oppikken en verder ongemak voor de hond vermijden. Ze gaat de situatie (in dit geval een andere hond) willen vermijden, ze houdt de staart strak, het hoofd laag, vermijdt oogcontact. Lukt dat niet, dan is het normaal dat de hond de lichaamstaal duidelijker maakt en gaat borstelen, lip optrekken en staren. Grijpt de baas dan nog niet in, dan kan de situatie overgaan op uithalen, bijten, grommen en het uiterste, vechten. DAT is geen agressieve hond. Dat is perfecte lichaamstaal van de hond.
Dus nogmaals, agressief is voor mij NIET een hond die het stramien van natuurlijk gedrag doorloopt.
Agressief is voor mij WEL wanneer de hond meteen (nadruk op meteen) overgaat tot uithalen.

En hierbij heb ik het over gezonde honden. Honden met een medisch probleem of handicap, kunnen anders reageren. Als eigenaar van de hond moet je dan afwegingen maken in welke situaties je een dergelijke hond brengt. De hond van mijn tante miste een oog en zag slecht uit het andere, met hem vermeden we drukke plaatsen en plaatsen waar de kans groot op loslopende honden groot was.

Tenslotte heb ik ook nergens gepleit voor ongehoorzaamheid. Een hond die niet komt als die geroepen wordt, hoort niet zonder lijn te lopen.

Zo, en nu zwaai ik af, ik moet nog met mijn hond gaan wandelen. :+

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:41

nou vind dat hij wel gelijk heeft, hij mag daar idd lopen. en hij heeft niet voor niets zijn hond vast..
als ik zie dat iemand zijn hond vast heeft zou het eerste wat ik zou doen mijn hond roepen..
mensen houden hem niet voor niets vast :Y)

al houd ik mijn eigen hondje ook vast omdat hij anders niet meer luisterd _/-\o_
dan wil hij spelen met elk hondje die hij tegen komt.. en luisterd niet meer na mij :')

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:47

best dubbel dit ja,
als je je hond los laat lopen lijkt mij, dat je hond zo dusdanig goed luistert dat deze terugkomt als je hem roept.
Bij ons is er een stuk bos wat ook losloop gebied is.
Ik laat mijn hond niet los, omdat hij nog erg jong is en te snel afgeleid waardoor hij ook niet terug komt, ook kan hij ineens raar uitvallen tegen andere honden.
ik waarschuw mensen ook altijd door te zeggen hou u hond even bij u! ik weet niet hoe mijn hond erop reageert.
dit wegens dat hij een keer is aangevallen, kan hij uit denk ik 'angst' ineens uitvallen.. ik heb zoiets een gewaarschuwd mens telt voor twee, de ene roept zn hond wel terug de andere niet.

Maar bij deze heeft zowel de vrouw als de man gelijk.. het is niét verboden om met een aangelijnde hond in een losloop gebied te komen, echter moet je wel rekening met loslopende honden houden, dus als je hond al zo uitvalt extra maatregelen misschien nemen?

De vrouw zou eens beter moeten nagaan wat voor nare dingen er zouden kunnen gebeuren als ze haar hond roept en deze komt niet terug, en ze komt een keer een hond tegen die wel aanvalt, of het hoeft nog niet eens met een hond te zijn het kan ook een oversteekweg zijn ect!

Erg dubbel.. weet nou niet echt wie van de twee gelijk heeft.
ben benieuwd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:49

Gini: als een hond direct onder haar staart duikt, dan snauwt ze dus ook direct. En dat mag ze van mij.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:43

stef schreef:
Gini: als een hond direct onder haar staart duikt, dan snauwt ze dus ook direct. En dat mag ze van mij.

Hier ook hoor. Een van mijn honden haat het als hij onder de staart gesnuffeld wordt. Ik laat hem dan gewoon snauwen hoor. Hij zoekt zelf vrijwel nooit contact met andere honden, heeft ie geen zin in. Hij heeft genoeg aan onze roedel.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:55

dierenfan schreef:
akishino schreef:
[quote="dierenfan"

Ik verwacht dat mensen die daar lopen ook sociale honden hebben. Als ze waarschuwen dan neem ik ze op tijd bij me maar zeg dan wel op nette toon tegen die mensen dat het erg onhandig is in een losloop gebied te gaan lopen met een hond valse hond. Met de hoop dat ze dat begrijpen en snappen en deze gebieden gaan weren.

Een hond die niet alles pikt van een andere hond is niet per definitie vals! Ik mijd losloopgebieden, omdat ik geen zin heb in een gespannen wandelingen. Maar mijn honden zijn absoluut niet vals. Mijn 2 akita's zitten in een roedel van 5 honden. Als mijn honden vals waren zou dat echt niet mogelijk zijn.
Toen ik in een ver verleden nog in losloopgebieden kwam, waarschuwde ik ook altijd dat mensen hun hond niet bij mijn aangelijnde hond in de buurt moesten laten komen. Als ik dan zo'n opmerking zou krijgen, was ik niet erg vrolijk geworden. Ik heb nog nooit een valse hond gehad. Een hond die netjes aan de lijn loopt en niet gediend is van andere honden die erop af komen stormen is toch niet vals?!

in het geval dat hij die andere hond gelijk pakt is hij in elk geval niet te vertrouwen en als mijn hond niet te vertrouwen is (voor 90% of meer) ga ik geen losloop gebied in dat hoort voor mij bij mijn verantwoordelijkheid. In principe waren mijn eerste 2 honden hond vals alleen met uitzondering van...... en dat ging ook niet altijd op echter voor mij en de omgeving was het veel makkelijker om het erop te houden dat ze niet met andere honden konden dan zeggen dat er een zeer kleine kans was dat het misschien goed ging...

Een hond die vals is richting mensen valt ook niet 100% van de mensen aan deze heeft ook altijd uitzonderingen maar hij is en blijft in principe vals natuurlijk. Het is ook maar een begrip uiteindelijk wat iets duidelijk maakt. Ik vind de term vals nog lang niet zo ergelijk als de term dominantie die te pas en te onpas gebruikt wordt en meestal nog onterecht ook![/quote]

Dierenfan, waar zeg ik in deze post dat mijn hond een andere hond gelijk pakt?
Dat is het dus, mijn honden pakken absoluut niet zomaar/gelijk een andere hond. Ze willen gewoon geen vreemde, loslopende honden in de buurt als ze aan de lijn zijn. Ze laten heel veel tekenen zien dat ze daar niet van gedient zijn. En idd als het puntje bij paaltje komt en die hond die tekens negeert of het baasje zijn/haar hond niet bij mijn aangelijnde honden weghoud op mijn verzoek, dan zullen ze zeker snauwen of borstelen. En nee, daar heb geen zin in, dus mijd ik losloopgebieden. Maar mijn honden zijn daardoor geen valse honden. Ze laten zonder gaten te maken heel duidelijk zien wat ze wel of niet willen. Een hond hoeft toch niet alles te pikken van andere honden?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 14:02

stef schreef:

En als er vijf Duitse Doggen op haar afgelopen komen, dan trekt de mijne ook meteen haar lip op. Tja, je kan nu idd allemaal situaties gaan opsommen waarin een hond zich wel extreem bedreigd voelt. En wat wil je nu dat ik zeg? Ja, je hebt gelijk, ik heb alle honden die zich ongemakkelijk voelen agressief genoemd. Of ja, jouw hond is dodelijk agressief, muilkorven dat dier.
Waarschijnlijk zal jouw hond wel al tekenen vooraf gegeven hebben dat ze zich ongemakkelijk voelt met de aankomende hond nog voordat die zijn neus zonder pardon onder haar staart steekt.
Ik denk dat ik voldoende informatie en nuance in mijn vorige bericht heb gelegd opdat iedereen weet wat ik precies bedoel, zonder iedere specifieke situatie aan te moeten halen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 14:11

Als een hond alleen maar snauwt als er een andere hond op af duikt dan zou dan voor een sociale hond afdoende moeten zijn om te snappen dat de ander dus niet op hem zit te wachten.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:13

sallandval schreef:
Als een hond alleen maar snauwt als er een andere hond op af duikt dan zou dan voor een sociale hond afdoende moeten zijn om te snappen dat de ander dus niet op hem zit te wachten.

de gemiddelde sociale labrador snapt dat alleen niet. Die komen gewoon 100x weer. Mijn honden kunnen slecht op veel labradors..
Ze accepteren sowieso slecht honden die op hun af gedenderd komen. Rustig begroeten en doorlopen vinden ze het beste!

Ik snap veel mensen trouwens ook niet. Ik loop vaak met 3 honden. Deze 3 wonen samen en vormen een roedel. Loop je ergens heb je iemand die tegen hun ene hond zegt, ga maar kijken! Gezellig spelen! Ik snap dat niet...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 16:50

Machie schreef:
sallandval schreef:

de gemiddelde sociale labrador snapt dat alleen niet. Die komen gewoon 100x weer. Mijn honden kunnen slecht op veel labradors..
Ze accepteren sowieso slecht honden die op hun af gedenderd komen. Rustig begroeten en doorlopen vinden ze het beste!

Ik snap veel mensen trouwens ook niet. Ik loop vaak met 3 honden. Deze 3 wonen samen en vormen een roedel. Loop je ergens heb je iemand die tegen hun ene hond zegt, ga maar kijken! Gezellig spelen! Ik snap dat niet...

Wij hebben ook een roedel van drie (tijdelijk vier) maar die kunnen gewoon prima spelen met andere honden hoor. Loopt er één los die een snauw geeft lopen ze door. Loopt er één vast doe ik ze ook vast gelukkig komen ze graag (nouja gelukkig, dat is ook niet vanzelf zo gekomen natuurlijk). Maar ik vraag wel altijd waarom een hond die vast moet nou net daar wordt uitgelaten (aangezien het een park is waar bijna alle honden loslopen) overigens is het geen park dat op een route ligt oid, het is een apart liggend terrein zeg maar.

Ik heb wel eens gezien dat een vrouw een bullmastiff daar uitliet. Ze kon hem duidelijk niet aan, én maar schreeuwen tegen al die mensen dat hij agressief was, en maar panieken vanwege al die loslopende honden. Dan snap ik echt niet wat zo iemand daar te zoeken heeft hoor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:14

Waarom nu net daar: omdat het eigenlijk geen drol uit maakt. In aanlijn gebieden loopt ook 80% los, dus tja.

Daarnaast blijf ik van mening dat ik evenveel recht heb om daar te lopen als ieder ander. De losloop etiquette zijn er niet voor niets. Snap echt niet dat daar zo laconiek mee om gegaan wordt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:20

Ik verwacht dat honden in een losloopgebied gewoon niet bijten, luisteren vind ik nieteens zo erg.

Je kunt in een losloop gebied altijd verwachten dat de ene hond naar de andere gaan om te begroeten, te spelen, anders was het losloopgebied nergens goed voor, als de hond toch naast me moet lopen kan ik hem net zo goed aanlijnen.
Maar juist omdat de honden met elkaar zullen gaan spelen, of op zijn minst elkaar zullen begroeten, moeten de andere honden niet agressief zijn.
Weg met die man dus, genoeg plek om met zijn agressieve hond te wandelen zonder dat de rest bang moet zijn om aangevallen te worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:24

Dat is kennelijk zo slvna, en "lislopers" vinden het kennelijk normaal.
Ik niet en ik accepteer het van mijn eigen honden dan ook niet als ze zomaar op een vreemde af stormen.
Maar goed, door de mentaliteit van een groot aantal loslopers (die zo ongeveer denken dat ze god zijn) mijdt ik losloop gebieden dus als de pest. Helaas.... Want door toedoen van dergelijke ongeleide projectielen is de socialiteit van mijn hond verziekt. En bedankt hè.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:31

Ik zie je probleem niet, mensen die honden hebben die WEL onderling kunnen spelen, of het nu met vreemde honden is of bekende, hoeven toch niet te moeten letten op mensen met bijters?
Het is een dier, al loopt die niet vaak naar andere honden, het kan opeens zijn dat die wél op een hond afstormt, tja dieren he, toch het losloopgebied afschaffen omdat anderen met hun agressieve hond er door heen willen wandelen? :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:39

Het is een losloopgebied waar je hond los mag lopen, maar niet moet. En het is al helemaal geen verplichte speelplaats. Wat je wel moet is je hond onder appel hebben. Hier in de buurt staat dat ook op de borden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:01

xSlvna schreef:
Ik zie je probleem niet, mensen die honden hebben die WEL onderling kunnen spelen, of het nu met vreemde honden is of bekende, hoeven toch niet te moeten letten op mensen met bijters?
Het is een dier, al loopt die niet vaak naar andere honden, het kan opeens zijn dat die wél op een hond afstormt, tja dieren he, toch het losloopgebied afschaffen omdat anderen met hun agressieve hond er door heen willen wandelen? :)

Een losloop gebied is niet hetzelfde als een speelveld.
Maar goed, ik kan tot in den treure mezelf uitleggen en verdedigen, maar ik heb een agressieve poedersuiker hond.... Ben een beetje klaar met de kortzichtigheid in dit topic

:evaw:

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:04

Ach stef, dramaqueen, dat heb ik nooit gezegd. :roll:

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:19

Dat bedoel ik dus met kortzichtigheid. Het is een algemene constatering, wie de schoen past trekke hem aan

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:21

Ja tuurlijk voel ik mij aangesproken. Jij hebt mij bovenstaande quote al eerder verkeerdelijk in de mond gelegd.