Vissenappartement

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 02:02

Alexandra_ schreef:
Maar volgensmij beseft een vis niet eens dat ie pijn heeft?

Tjah het kan niet kreupelen of geluid maken. Maar ik merk zeer goed aan mijn vissen als ze iets onder de leden hebben.

Een vis is ook een dier. Waarom heeft een vis dan minder rechten als een paard? Want als hier een paard in de krul word getrokken, dan valt heel bokt er over. Maar een vis in een kleine kom is niet zielig. Want hij weet niet beter.

Maar even later wel een post plaatsen hoe zielig plofkippen niet zijn. Maar die weten in mijn ogen dan ook niet beter :+

Lekker krom hier allemaal!

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 02:02

Je kan dr misschien wel wandelende takken in houden? (Kleine soort).

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 02:06

love_western schreef:
Alexandra_ schreef:
Maar volgensmij beseft een vis niet eens dat ie pijn heeft?

Tjah het kan niet kreupelen of geluid maken. Maar ik merk zeer goed aan mijn vissen als ze iets onder de leden hebben.

Een vis is ook een dier. Waarom heeft een vis dan minder rechten als een paard? Want als hier een paard in de krul word getrokken, dan valt heel bokt er over. Maar een vis in een kleine kom is niet zielig. Want hij weet niet beter.

Maar even later wel een post plaatsen hoe zielig plofkippen niet zijn. Maar die weten in mijn ogen dan ook niet beter :+

Nou als jij niet weet dat je pijn heb, voel je dat imo ook niet..

Een paard voelt pijn, omdat ze erover kunnen nadenken.. een vis niet.
Als een vis ziek is ga ik echt niet naar de dierenarts ofzo hoor. dat heeft echt geen zin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 02:11

Alexandra_ schreef:
love_western schreef:

Als een vis ziek is ga ik echt niet naar de dierenarts ofzo hoor. dat heeft echt geen zin

Maar wie zegt dat een vis geen pijn voelt? En een paard denkt heus niet: ow ik heb nu pijn, laat ik gaan kreupelen.

En jij gaat er niet mee naar een dierenarts, omdat jij het geld er dan niet voor over hebt. Maar als ik laters koi's heb. En ze moeten naar een visarts, dan ga ik er mee heen. Een dier wat je aanschaft, moet je ook goed voor zorgen.

En voor de kleinere vissen zijn er idd geen dierenartsen. Maar ik zal de nodige medicijnen halen en anders uit hun lijden verlossen. Want in mijn ogen voelen ze wel pijn.

Lees je eerst eens beter in over vissen, ipv onzin rond te vertellen

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 02:30

Ze voelen heus wel pijn.. Volgens mij heb ik zelfs eens een stuk gelezen dat het onzin is dat vissen een geheugen zouden hebben van 2 seconde...
Als je een snee in een vis zou maken zou die heus niet vrolijk weg zwemmen alsof er niks is... Dus hij voelt zeker wel pijn...

Een paard denkt net zo min au ik heb pijn dus ik kan niet verder lopen..
Sterker een paard denkt nergens over na.. Ook niet als ik nu ga bokken valt ze ervanaf het is gewoon instinctief... Zo ook bij vissen :)

Gelukkig heeft de ts wel haar hersens ( en hart ) op de goede plek zitten :)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 07:20

Love Western, svp een beetje relaxt. 1 mijn paarden lopen (wilde 'staan' zeggen :+ ) natuurlijk gehuisvest, 2 mijn ouders hebben al jaren een aquarium met wél alle toeters en bellen en sh*t, met o.a. bijzondere vissen, ik weet hoe het werkt. En denk dat ik het verschil tussen fit/happy en niet fit/happy wel zie, anders mijn visite wel. Moet ik ze dan in een dichtvriezende badkuip laten? Denk dat ze dan zuurstofgebrek krijgen. Lees; ze hebben een ruim aquarium.
Maar goed, ik wist dat dit vloeken in de kerk was. Denk alleen dat de fabrikant over het algemeen nog het meeste baat heeft bij al die bijkomende troep.
Edit: met speciaal bedoel ik vissen die bijzondere omstandigheden nodig hebben, en mijn vissen zijn zeker niet vergroeid oid.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 08:43

Tat_jana schreef:
Ze voelen heus wel pijn.. Volgens mij heb ik zelfs eens een stuk gelezen dat het onzin is dat vissen een geheugen zouden hebben van 2 seconde...
Als je een snee in een vis zou maken zou die heus niet vrolijk weg zwemmen alsof er niks is... Dus hij voelt zeker wel pijn...

Dat is zeker onzin. Youtube maar eens op trick training goldfish en verbaas jezelf wat je een dier met een "geheugen van 2 seconden" allemaal kan aanleren voor een voedselbeloning!

Het is altijd merkwaardig hoe het voor alle andere dieren verschrikkelijk is als ze zo klein gehouden worden dat ze misvormd is, maar een vis is op een of andere manier een miraculeus dier dat zich "gewoon heeft aangepast" aan zijn omgeving en heulemaal geen pijn voelt :7 .

In China heb/had je daar een mooi voorbeeld van. Ken je de vrouwen met de kleine voetjes. In China was het de gewoonte dat de voetjes van meisjes al op zeer jonge leeftijd in véél te kleine schoenen werden gestopt. Hierdoor verkromde en vervormde de groeiende voetbeenderen helemaal en het resultaat was op volwassen leeftijd een hele kleine kindervoet.

Dat was niet leuk. Dat deed vaak verrekkes veel pijn. Maar die vrouwen konden er gerust honderd jaar mee worden. Ze moesten hun manier van lopen aanpassen, maar op den duur wordt je de pijn zo gewoon dat je het niet meer voelt, niet meer over klaagt, het is gewoon een deel van je leven geworden dat je kan negeren. Je voet heeft zich gewoon aangepast aan een kleine omgeving. Ik heb in heel mijn leven nog nooit iemand horen roepen "Die traditie is toch niet slecht, de voet heeft zich gewoon aangepast aan de schoen en ik ken een Chinese vrouw die wel 80 jaar is geworden en die zag er heel gezond uit!". Maar een vis? Op de een of andere manier lijken die speciale gaven te hebben waardoor zij wel totaal misvormd kunnen worden dan hun oorpspronkelijke soort eruit ziet, en toch geen last/pijn hebben. Want een vis is wel héél bijzonder!

gabyfedde

Re: Vissenappartement

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 08:55

Een paardenliefhebber hoeft dus niet tegelijk een dierenliefhebber te zijn, dat is me wel duidelijk.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 09:27

Alexandra_ schreef:

Een paard denkt niet na over pijn, precies hetzelfde als een vis, leeft en reageert op instinct.
Vissen zijn prooidieren, die zullen dus pas iets laten merken als het echt echt echt niet anders meer kan.
Neem een paard met koliek, de eerste signalen zijn vaak minimaal en dan grijpen wij als paardenliefhebbers in, ik als visliefhebber weet welke kleine signalen aangeven dat er iets mis is met een vis en kan dan ingrijpen.
Dat met een vis naar een dierenarts gaan heeft geen zin heeft klopt wel, niet omdat het de vis niet waard is of wat dan ook maar door gebrek aan kennis van dierenartsen.
Wel zijn er voldoende medicijnen in de handel te verkrijgen en er zijn zelfs vissendokters en ik ken meer dan voldoende mensen (gelukkig maar) die hier gebruik van maken.

Ik kan er gewoon met mn pet niet bij dat op een paardenforum zo ontzettend krom gedacht wordt.
Als ik een topic open over dat ik een paard maar in een stand zet met 1x per dag wat hooi dan wordt direct de dierenbescherming ingeschakeld, maar he het zijn 'maar' vissen.
Of beter nog, laten we jou oplsuiten in een wc hokje van 1,5 x 1,5.
Je kunt dat staan, zitten en als je creatief bent nog liggen ook, meer dan voldoende om te overleven :)
En raak je ziek en is er een arts of medicatie nodig, och dr zijn zoveel mensen op de wereld, lekker belangrijk :roll:

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 10:48

En het 'geheugen van 2 sec.' geloof ik trouwens ook niet. De vissen in mijn ouderlijk huis, weten echt wel wanneer het etenstijd is. Sterker nog, ze zagen het verschil tussen man en vrouw. Vader en zoon gaven nooit eten, moeder of dochter altijd wel. Lang geleden ging dit om koud water (goud)vissen, nu de bewoners van een tropisch aquarium. Daarbij zijn er ook filmpjes bekend van vissen die kunstjes op commando doen.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:56

Zie je dan heb ik dat toch wel goed begrepen toen dr tijd... Ik kan het artikel niet meer vinden tis ook. Echt al een tijd geleden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:26

Locanda schreef:
Love Western, svp een beetje relaxt. 1 mijn paarden lopen (wilde 'staan' zeggen :+ ) natuurlijk gehuisvest, 2 mijn ouders hebben al jaren een aquarium met wél alle toeters en bellen en sh*t, met o.a. bijzondere vissen, ik weet hoe het werkt. En denk dat ik het verschil tussen fit/happy en niet fit/happy wel zie, anders mijn visite wel. Moet ik ze dan in een dichtvriezende badkuip laten? Denk dat ze dan zuurstofgebrek krijgen. Lees; ze hebben een ruim aquarium.
Maar goed, ik wist dat dit vloeken in de kerk was. Denk alleen dat de fabrikant over het algemeen nog het meeste baat heeft bij al die bijkomende troep.
Edit: met speciaal bedoel ik vissen die bijzondere omstandigheden nodig hebben, en mijn vissen zijn zeker niet vergroeid oid.

Nee ik doe niet relaxt. Goudvissen hebben ook weer hun eisen. Het zijn in mijn ogen allemaal bijzondere vissen. En elke vis heeft zijn eisen.

Maar ik gok niet dat je een goedwerkende pomp op je badkuip hebt staan. Goudvissen horen in mijn ogen in een vijver. Met een goede pomp erop. Ik heb in mijn vijver rond de 1000 liter. Maar echt niet dat er meer als 8 goudvissen in komen. Aangezien ik 100 liter per goudvis reken. En daarbij zwemmen zomers er ook nog schildpadden bij, die voor de nodige troep zorgen.

En als een vijver dieper als 80 cm is, gaan ze in winterslaap. Dus dan verbruiken ze nauwlijks zuurstof. Aangezien mijn vissen elk jaar weer te voorschijn komen.

Vind dat je veelste makkelijk denkt over goudvissen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:51

Het moet toch niet uitmaken wat voor dier het is voordat ie "recht krijgt" op een leven? :S

Of het nu een vervelende tamme strontvlieg is die je als huisdier houdt, een paard, een vis... Ze hebben toch allemaal evenveel recht op?

Maarja, voor huisdieren zijn in het algemeen minder "regels" en door veel onkennis van mensen gaat het vaak mis...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:01

love_western schreef:
Locanda schreef:

Nee ik doe niet relaxt. Goudvissen hebben ook weer hun eisen. Het zijn in mijn ogen allemaal bijzondere vissen. En elke vis heeft zijn eisen.

Maar ik gok niet dat je een goedwerkende pomp op je badkuip hebt staan. Goudvissen horen in mijn ogen in een vijver. Met een goede pomp erop. Ik heb in mijn vijver rond de 1000 liter. Maar echt niet dat er meer als 8 goudvissen in komen. Aangezien ik 100 liter per goudvis reken. En daarbij zwemmen zomers er ook nog schildpadden bij, die voor de nodige troep zorgen.

En als een vijver dieper als 80 cm is, gaan ze in winterslaap. Dus dan verbruiken ze nauwlijks zuurstof. Aangezien mijn vissen elk jaar weer te voorschijn komen.

Vind dat je veelste makkelijk denkt over goudvissen.

Jij reageert mijn inziens ook wel een beetje overtrokken :). Vissen gebruiken om water voor paarden lekker en gezond te houden is helemaal geen gek iets en gebeurt regelmatig. En er is ook gewoon helemaal niks mis mee, mits ook de vissen goed verzorgd worden en volgens mij is dat wel het geval. Al zou een filter op de bak wel beter zijn, je zit toch met uitwerpselen van de vissen.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:56

_San87_ schreef:
Jij reageert mijn inziens ook wel een beetje overtrokken :). Vissen gebruiken om water voor paarden lekker en gezond te houden is helemaal geen gek iets en gebeurt regelmatig. En er is ook gewoon helemaal niks mis mee, mits ook de vissen goed verzorgd worden en volgens mij is dat wel het geval. Al zou een filter op de bak wel beter zijn, je zit toch met uitwerpselen van de vissen.

Een filter voegt niet heel veel toe volgens mij.. De paarden drinken uit de bak en daarbij wordt de bak ook aangevuld..
Een soort verversen zegmaar. In principe is een filter in een aquarium ook geen noodzaak, daar staat wel tegenover dat je flink moet verversen als je geen filter hebt (ik geloof dagelijks 20%, maar weet het niet zeker).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:10

EliseBrouwer schreef:
Een filter voegt niet heel veel toe volgens mij.. De paarden drinken uit de bak en daarbij wordt de bak ook aangevuld..
Een soort verversen zegmaar. In principe is een filter in een aquarium ook geen noodzaak, daar staat wel tegenover dat je flink moet verversen als je geen filter hebt (ik geloof dagelijks 20%, maar weet het niet zeker).

Het gaat natuurlijk niet alleen om het afvloeien en aanvullen... Je hebt een gesloten systeem waarin veel uitwerpselen terecht komen (van de vissen), die moet je zo goed mogelijk af laten vloeien vind ik, daarvoor is een filter wel erg handig. Niet noodzakelijk, maar het heeft wel mijn voorkeur :).

Sowieso zijn goudvissen behoorlijke vuillakken en je wilt toch een zo goed mogelijke bacteriecultuur hebben en zorgen dat ook de voedselresten afgebroken en omgezet worden.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:17

Wat maken mensen zich druk om een paar vissen.. jeetje

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:20

Alexandra_ schreef:

Want een vis verdient geen optimale zorg en optimale leefomstandigheden of zo :?.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:28

Alexandra_ schreef:

Die ik niet eens in een te klein potje ga stoppen. :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:35

Joolien schreef:
Alexandra_ schreef:

Er volgde gewoon een discussie, niet eens per se over jouw plantenbakkie. Niks mis mee en leerzaam, lijkt me.

Wat heb je er eigenlijk mee gedaan? Meteen teruggestuurd of heb je nog een foto kunnen maken om te laten zien hoe klein het ding is :D?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:38

Ben ook echt benieuwd hoe het bakje eruit ziet zonder de Photoshop vis :) heb je een foto Jolien? :D

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:39

Love_Western, wat is nou eigenlijk je probleem? M.i. reageer je erg overdreven.
Je reageert totaal niet op de inhoud van m'n post, maar schopt er wel gewoon lomp tegenaan.
Kun je vanaf daar zien hoe mijn vissen er hier uit zien, ook qua omstandigheden? Waar praat je dan over?

Als ik de badkuip/het grote aquarium regelmatig 'verschoon' dus spul van de bodem, en water (deels) verversen, wat is dan de toevoeging van een pomp?
Edit; daarbij vind ik een pomp op de badkuip riskant i.v.m. mijn paarden.
Als ik geen reden heb om de waterwaardes te meten, wat is dan het nut om het te doen? Even de bevestiging om te zien dat het in orde is? Meet je ook regelmatig de luchtkwaliteit daar? Zou namelijk heel nuttig zijn.
Zou de hoeveelheid vissen per ruimte/aantal liters, niet ook een beeetje afhangen van het formaat van de vis?
Schildpadden zorgen over het algemeen voor heel veel troep, en daar heb ik dus al geen 'last' van. Kun je dan jouw situatie nog wel vergelijken met die van mijn dieren?
Een vijver vind ik nog geschikter om te overwinteren dan een badkuip, vandaar dat ik ze thuis breng bij vriesweer.
Je vindt dat ik veel te makkelijk denk over goudvissen, maar het andere uiterste is ook niet alles. Geen wonder dat je niet relaxt bent.
Laatst bijgewerkt door Locanda op 29-03-13 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:39

vuurneon schreef:
Ben ook echt benieuwd hoe het bakje eruit ziet zonder de Photoshop vis :) heb je een foto Jolien? :D

Pfff zit alweer helemaal in de doos. :7 dus nee helaas!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:41

Flauw hoor dat je het niet wilt houden als windlicht :')

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:43

Joolien schreef:
Alexandra_ schreef:

Ja daarom.. doe normaal ofzo mensen whaha