Actief met je hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyHu

Re: Actief met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:00

Haha

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:29

Gis heeft vandaag drie dingetjes gedaan, het koekje onder de voetbal om hem ook te leren met zijn neus de bal te verplaatsen ipv alleen met zijn voet. Dat deed hij in één keer goed en ook al zonder koekje.
Dat hebben we vijf min. gedaan ongeveer.

Vanmorgen heb ik geoefend op 'schaam je', met een stickertje op zijn neus en hij snapt het supergoed, alleen als het stickertje van zijn neus is weet hij het niet meer.

Vanmiddag hebben we de deur dichtdoen gedaan met een post-it op de deur, dat deed hij super ook zonder de post it.

Wat gis moeilijk vindt is de dingen onderscheiden, woordjes weet hij op zich wel maar het is niet heel precies. Als hij 'touch de bal' heeft gedaan en ik wil dan dat hij gaat zitten blijft hij eerst touch de bal proberen. Hij vindt alleen stemcommando's sowieso moeilijk, daarom gebruik ik overal de stem icm een gebaar oid. ik bouw het gebruik van de gebaren bij sommige gingen wel af zodat hij het preciezer op de stem gaat doen, maar hij vindt dat nog erg moeilijk.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 20:09

Oh, dat meer opletten kun je trainen door daarmee te oefenen. Neem drie oefeningen die hij heel goed kent (zit, af, dood, bijvoorbeeld) en vraag die afwisselend. Als jij af vraagt en hij doet wat anders, kun je bekijken wat er gebeurd als je wacht, 9 van de 10 honden gaan dan alsnog af, waarbij je natuurlijk uitgebreid beloont :D

yentlekyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:14

vandaag was het de laatste dag van de crufts2013.
kennis van mij heeft ook meegedaan:)
ze is 7des geworden van de 40teefjes. super trots op hun :D
ik hoop zooo dat ik volgend jaar ook mee kan doen ahaha:p

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:37

Hhilde schreef:
Oh, dat meer opletten kun je trainen door daarmee te oefenen. Neem drie oefeningen die hij heel goed kent (zit, af, dood, bijvoorbeeld) en vraag die afwisselend. Als jij af vraagt en hij doet wat anders, kun je bekijken wat er gebeurd als je wacht, 9 van de 10 honden gaan dan alsnog af, waarbij je natuurlijk uitgebreid beloont :D

Vorige week heb ik geoefend met zijn drie speeltjes aanwijzen, nl Vis, Popje en Niertje. Af en toe léék hij het te snappen maar over het geheel... niet echt.
Met andere oefeningen (zoals zit, sta en af, stem icm gebaar) gaat het wel goed. Ik zal er nog eens wat extra aandacht aan geven, en dan proberen het makkelijke stukje (zit, sta, af) scherper op de stem te krijgen vooral.

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:57

Jaa ik doe ook mee :D

heb nog over 2 weken landelijk examen sociale huishond, daarna gaan we eindelijk mee trainen met behendigheid. Ga ook beginnen met canicross en wandelen altijd hele stukken met onze honden :)

Ben met school naar crufts geweest donderdag, heb heel de dag in de arena gezeten bij de sporten en uiteindelijk nog een hindernisje gekocht :)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:03

Ik loop hard met mijn hond:

Afbeelding
We zitten nu op 10km aan 1 stuk zonder pauze dus.

EDIT: en voor de rest wandelen veel, vind hij het ontzettend leuk om achter stokken aan te gaan.
We hebben ook nog een hondenpuzzel waar we zo nu en dan mee spelen.

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:57

Vraagje voor de mensen die met hun hond hardlopen; hebben jullie dit nog opgebouwd en zo ja, hoe?
Een van mijn honden heeft lichte HD, ze heeft er (nog) geen last van, het is bij het maken van de foto's voor de fokkeuring naar boven gekomen. Nou vind ik dat ze nog wel wat bespiering kan gebruiken, ze heeft een vrij slappe achterhand.
Ik wil graag gaan hardlopen, ik moet het nog helemaal op gaan bouwen (2 min lopen, 2 min wandelen enz) en wil haar eigenlijk graag meenemen. We maken wel dagelijks lange wandelingen, maar daar kan ze natuurlijk in haar eigen tempo lekker ronddraven wat een stuk minder zwaar is dan onder haar tempo draven. Heeft iemand goede tips voor mij hoe ik dat op kan bouwen voor mijn hond?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 12:25

Ik heb er geen verstand van, maar heb ooit een poging gedaan tot zelf hardlopen en dan nam ik mijn hond mee. Dan ging ik expres 's avonds naar het park zodat mijn hond los kon en ik geen last had van jagende honden (niet dat ik zo hard ging.....). Anders lijkt me opbouwen zoals bij een mens geen raar idee? Kort beginnen en dat uitbouwen. Maargoed, er zitten hier mensen met meer verstand daarvan :D

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:09

Ivon schreef:
Vraagje voor de mensen die met hun hond hardlopen; hebben jullie dit nog opgebouwd en zo ja, hoe?
Een van mijn honden heeft lichte HD, ze heeft er (nog) geen last van, het is bij het maken van de foto's voor de fokkeuring naar boven gekomen. Nou vind ik dat ze nog wel wat bespiering kan gebruiken, ze heeft een vrij slappe achterhand.
Ik wil graag gaan hardlopen, ik moet het nog helemaal op gaan bouwen (2 min lopen, 2 min wandelen enz) en wil haar eigenlijk graag meenemen. We maken wel dagelijks lange wandelingen, maar daar kan ze natuurlijk in haar eigen tempo lekker ronddraven wat een stuk minder zwaar is dan onder haar tempo draven. Heeft iemand goede tips voor mij hoe ik dat op kan bouwen voor mijn hond?

Houdt je hond van zwemmen? Je zou eerst voor wat spieropbouw kunnen beginnen met je hond te laten zwemmen. als ze dit goed kan volhouden en het goed met haar gaat kun je langzaam gaan uitbouwen op jouw tempo ( zoals je zelf ook al aangeeft, 2 min lopen 2 min wandelen etc, dit kan je hond dan goed volhouden). Wat bij HD ook heel belangrijk is is dat je hond niet te zwaar wordt, dan kan ze sowieso makkelijker bewegen en zal het hardlopen ook minder belastend zijn.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:14

Vandaag is hier de zoektocht begonnen naar een tweede Border collie. Zou heel graag een blue merle willen ,een teef en natuurlijk met stamboom. Denk dat er nog heel wat tijd in gaat zitten.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:17

Nou ik ben net erg actief geweest met mn hond
In ieder geval ik..
Ze was om half twee weg gelopen uit de tuin
Meer dan 1 uur heel de stad rond gefietst kom ik thuis. ( in die verschrikkelijke kou)
Staat ze daar voor de deur me zielig aan te kijken..
-:(-

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 15:19

Hahaha, dat heb ik eens gehad, hond weg. Ik snel op de fiets, deur van de achtertuin open laten staan zodat hij er in kon mocht hij thuis komen, na 10 minuutjes ging ik even m'n mobiel halen zodat ik wat verder weg kon.. Ligt Beau daar languit op de bank :')

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:26

Mag ik me ook hier melden. Heel actief zijn we nu niet door een blessure. Maar als hij daar weer van hersteld is.....

Met Ice loop ik G&GII, behendigheid en frisbee op een KC, fietsen we graag, waarbij hij voor 20km zijn poot niet omdraait (tenminste voordat hij geblesseerd raakte). Daarnaast vindt hij het te gek om puzzels op te lossen, hersenwerk is ons niet vreemd dus (puzzel level 3 doet hij binnen 2 minuten). Clickeren we ons helemaal suf en kan zo dus al heel wat trucjes. Natuurlijk moet hij ook werken voor de kost en is onze wereldganzenjager. Tja en verder wandelen we graag, ballen is zijn lust en zijn leven, eigenlijk vindt hij alles wat enigszins op activiteit lijkt te gek.
Ice is overigens een 3 jarige Mudi voor wie het leuk vindt om te weten. Ik ga me nu even verdiepen in de rest van het topic ;-)

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:30

merrieveulen schreef:
Hhilde schreef:

Vorige week heb ik geoefend met zijn drie speeltjes aanwijzen, nl Vis, Popje en Niertje. Af en toe léék hij het te snappen maar over het geheel... niet echt.
Met andere oefeningen (zoals zit, sta en af, stem icm gebaar) gaat het wel goed. Ik zal er nog eens wat extra aandacht aan geven, en dan proberen het makkelijke stukje (zit, sta, af) scherper op de stem te krijgen vooral.

Geef jij het gebaar tegelijkertijd met je commando? Als dat zo is klopt het dat hij alleen op het gebaar reageert. Je commando wordt dan overschaduwd door je gebaar. Probeer dan heel bewust eerst het commando en direct daarop het gebaar te geven gevolgd door voer (pavlov) dan zal hij ws wel gaan reageren op het commando. Overigens wel het gebaar steeds kleiner maken.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 15:36

Oooh, een mudi, wat leuk! Ooit komt er hier ook een mudi <3

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:37

Mijn hond had van de week een heftige darm onsteking en nu nog steeds aan de antbiotica.
Dus de paniek sloeg wel even toe toen ze weg was..

Verder ben ik ook samen met mijn hond erg druk
Iedere dag wordt er gelopen met haar of gefietst.
Ook zwemt, apporteert en wandelt (lees: rent als een dolle gek) ze door het bos.
Het is een heidewachtel dus eigenlijk overal voorin.
Ook spring ik af en toe een parcourtje met haar door de tuin.
Een vriendin van mij is op het NK agility kampioen geworden en die vind het ook leuk om mij soms te helpen.
Mijn vader heeft een jachtcursus met haar gedaan :p

Meet onze Diva:
Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:46

somokkele schreef:
merrieveulen schreef:

Geef jij het gebaar tegelijkertijd met je commando? Als dat zo is klopt het dat hij alleen op het gebaar reageert. Je commando wordt dan overschaduwd door je gebaar. Probeer dan heel bewust eerst het commando en direct daarop het gebaar te geven gevolgd door voer (pavlov) dan zal hij ws wel gaan reageren op het commando. Overigens wel het gebaar steeds kleiner maken.

Ja, dat klopt wel. Vandaag heb ik ermee geoefend om een oefening echt netjes 'af' te krijgen op alleen stem, ging hartstikke goed! hij moest op een boomblok gaan staan met vier pootjes, maar vond in eerste instantie twee ook genoeg. Het lukte goed om het puur op stem helemaal af te laten maken en netjes met vier pootjes op het blok te gaan.
Daarna heb ik ook 'push' gedaan met het hooinet van mijn pony's (waarna het als een boksbal heen en weer slingerde), dit deed hij ook super en ook alleen op stem.
Ik ben nu inderdaad begonnen op de manier die hij kende (met gebaar en stem), en dat dan een paar keer herhaald en dan het gebaar kleiner, en uiteindelijk ook helemaal weg. Ik merk dat ik gewoon meer moet letten op wat ik doe, haha! bij nieuwe dingen aanleren doe ik eigenlijk maar wat, ik wijs op zo'n hooinet en doe maar wat zeg maar. Als ik hem scherper wil maken op kleine dingetjes moet ik toch ook écht zelf scherper zijn, haha!

Bedankt!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:16

kohtje schreef:
Vandaag is hier de zoektocht begonnen naar een tweede Border collie. Zou heel graag een blue merle willen ,een teef en natuurlijk met stamboom. Denk dat er nog heel wat tijd in gaat zitten.

Ik zou de merles mijden als de pest.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:18

Waarom is dat Kuggur?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:46

Hippepony schreef:
Zijn er ook mensen die zwemmen met hun hond? Als vaste activiteit? Of is daar ook een sport voor? Lijkt me wel grappig, samen zwemmen met je hond of zoiets.

Er bestaan wel hondenzwembaden (alleen voor je hond dus!)
Ik ga 's zomers op het strand wel met mijn hond samen zwemmen maar het valt tegen want ze wil steeds bovenop me zwemmen, voelt veiliger ofzo :+

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:41

Kuggur schreef:
kohtje schreef:

O gelukkig heeft die weer wat! Heb mijn hele leven merle shelties ,nooit problemen gehad.
Kijk huis wel uit waar vandaan en wat er achter zit.
Ik weet wat ik wel en niet wil,ik denk dat ik wel wat weet van fokken en om het echt af te maken wil ik een showlijn :D
Afbeelding in jouw ogen Kugger een waardeloze hond in mijn ogen een topper!

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:50

Mag ik mij hier ook even melden? Ik doe aan gehoorzaamheid met mijn 2 honden.
De ene is een golden retriever van 3jaar oud. Hier train ik 1 maal in de week mee. Met mijn andere hond, een chihuahua van nu bijna 11maanden oud, daar train ik 2 maal in de week mee en hoop ik dat ik ooit mee zal kunnen doen aan gehoorzaamheidswedstrijden. Zijn er trouwens nog die met een chihuahua gehoorzaamheid doen en eventueel wedstrijden doen?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 18:59

Kuggur schreef:
kohtje schreef:

Ik zou merles helemaal niet mijden als de pest, mits je maar weet met welke lijnen je te maken hebt. Gewoon een kwestie van goed uitzoeken welke dieren ooit in die lijn zaten.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 19:04

merrieveulen schreef:
Waarom is dat Kuggur?

Als je merle x merle fokt, heb je in theorie kans op 25% homozygoot merle. Homozygoot merle is eigenlijk 9 van de 10 keer niet levensvatbaar, doof, blind of steriel. Sinds 2009 is er een verbod (door RVB) op merle x merle, dus als je bij stamboomhonden zoekt heb je dat probleem eigenlijk al niet.