Wij gaan wat doen aan het gedragsprobleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:28

Ik vind ook zo dat je niet kunt kiezen! (behalve als er meerdere kleuren zijn, en je hebt een voorkeur voor een bepaalde kleur) Bij onze Taro waren er 4 pups en hij was als laatste over. Had werkelijk geen betere uit kunnen kiezen!!!

Klinkt best pittig voor een pup :P Maar je gaat gauw genoeg zien of het bevalt of niet :)

secricible

Re: Wij gaan wat doen aan het gedragsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 13:31

Ja, ik ga nog een paar keer kijken, ik ga er eigenlijk vanuit dat het niet 3 dagen bikkelen is voor zon kleintje, want dan ben ik er ook zo weg. Maar bij de volwassen honden is het ook allemaal relax en ook veel spelen met de hond, dus voor nu ben ik er nog benieuwd naar. Vorige keer heb ik 1x in de week gedaan, maar deed ik ook veel thuis. Dus ik denk netto dat het net zo intensief is...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:35

Ik merkte wel heel erg aan onze honden dat het lichamelijk helemaal niet zwaar was, maar fysiek wel heel erg.... Als we na de training thuis kwamen, waren ze de rest van de dag niet meer wakker te krijgen :D De indrukken deden toch wel een hoop.
Maar wat je zegt, je merkt zelf wel of het wat voor jullie is of niet!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 21:19

Lichamelijk is fysiek ;) ik denk dat je mentaal bedoelt.

Vandaag weer gewandeld met dezelfde pup. En we hebben gelachen. Toen de pup aan kwam begon sumiko te blaffen en te springen en het was onduidelijk wat ze nu wilde, het leek niet negatief maar ook niet positief. De pup keek sumiko aan en legde een poot PATS op haar neus. En sumiko keek naar de pup en deed niets. Toen zijn we lekker gaan wandelen, richting het strand. En zowaar, aan het einde werd sumiko steeds vrolijker. Achter de schuimvlokken aangerend bij de zee en aan het einde, jaja(!!), hebben de twee nog wat gestoeid.
Het is nog niet wat het moet zijn: we zijn vanaf de eerste ontmoeting aan het klikkeren gegaan. Eerst een snuffel toelaten, klik. Later zelf snuffelen, klik en daardoor begint ze het echt als positief te zien en gaat ze steeds iets verder. Nadeel is wel dat ze doorheeft dat contact een klik oplevert, dus als ze een paar tellen speelt verwacht ze direct een klik, waardoor er nog geen echt spel ontstaat. Sumiko springt naar de pup en maakt een beweging en komt dan naar mij voor een klik. Maar dat is vanaf het begin zo en we stellen steeds iets verder uit waardoor ze steeds vrijer wordt en steeds meer durft. Tot nu toe werkt het, dus we gaan gewoon door. Ik ben iig zeer tevreden!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:08

En ik zat al te twijfelen toen ik het typte..... :D

*\o/* Wat super dat het zo goed ging!!
Dit is persoonlijk hoor!!! Maar ik sta er van te kijken dat het klikkeren werkt in deze... :o Zelf zou ik denken dat het spelen iets spontaans moet zijn en dat ze nu juist bezig is met de klik die ze krijgt?!
Onze kazuo is érg onzeker. Ik moest juist leren om niets tegen hem te zeggen als hij bijvoorbeeld een speeltje pakte (dat snapte hij in het begin echt niet, spelen....), want hij had geen idee wat ik bedoelde en dat maakte hem nog onzekerder...
Maar dit is mijn gedachtengang hoor! Als het voor jullie werkt, super!
Ben echt blij te horen dat dit goed gaat!

(hebben jullie al een keuze gemaakt voor een pup??)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 08:16

Ik sta er eigenlijk ook van te kijken, maar het is eigenlijk vanzelf gegaan. Doordat we begonnen zijn om te klikken als ze het toeliet opdat er aan haar gesnuffeld werd eigenlijk. Wat er gebeurde was dat we op zoek zijn gegaan naar een manier om het snuffelmoment af te kunnen breken zonder aan een lijn te hoeven trekken en ik haar tegelijkertijd wilde belonen voor het toelaten. Dat werd dus een klik omdat ze extreem goed reageert op de klikker. Daardoor kwam ze naar mij toe en dat heb ik langzaam uitgebouwd. Ik was idd ook bang dat ze teveel met mij bezig zou zijn, maar in de praktijk gaat ze juist vaker contact zoeken omdat ze weet dat ze daarvoor beloont word. Het feit dat ze gisteren ineens begon te spelen, echt zo super! Eigenaar van het pupje vond het wel even spannend, want sumiko blijkt wel heel vocaal te zijn in haar spel, constant grommen en praten, maar je hoort aan de manier waarop dat ze echt alleen speelt en niet kwaad doet.

Pupje hebben we niet uitgekozen, zaterdag gaan we kijken, dan mogen we eventueel een voorkeur aangeven, maar in principe kiest de fokster welke pup we mee krijgen gebaseerd op het karakter.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:40

Het lijkt vaak gewoon of je het over kazuo hebt!!
Het lijkt af en toe wel een pitbull gevecht als hij met taro bezig is.... Je kunt wel aan taro zijn houding goed zien of kazuo nog steeds in de 'speel modus' is of niet :+
Wat een geluiden maakt hij er dan bij!!
Ik ben wel eens bang dat wanneer er een andere (lopslopende) hond voorbij komt, die er niet op af vliegt om zich te gaan bemoeien met het 'gevecht' :P

Top dat ze zo goed reageerd op het klikkeren !

Wat leuk dat jullie zaterdag weer gaan kijken! Wel foto's maken (en plaatsen) hé!?! :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:09

Wat moet dat heerlijk voor je zijn om te zien hoe goed ze het met de puppie doet! Ik moet zeggen dat het me ook verrast dat de clicker zo goed werkt. Maar wel super! Kun je dan ook goed gebruiken binnenshuis als de nieuwe puppie er is :j

Veel plezier met nieuwe puppemans, maak Sumiko niet te jaloers ;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:04

:=

Afbeelding

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 12:25

Briljant, deze is ook zo leuk!
http://lolheaven.com/?attachment_id=4434

Vandaag gaan kijken, ik heb geen fotos gemaakt want ze zaten nog binnen en dan is het toch wel druk allemaal. Stiekem toch een voorkeur gekregen en we hebben eerste keuze, hihi. Maar karakter is toch het belangrijkste en ze lopen net dus we gaan over twee weken weer even kijken, dan is het karakter wat duidelijker aanwezig. Op dit moment ben ik verliefd op deze man, de allerdonkerste van de club en met een lekker bol koppie.
Afbeelding

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:58

<3
Hij heeft nogal wat weg van Kazuo als pup zo.........
Afbeelding

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 21:57

Vanochtend had ik echt een heel bijzonder momentje met sumiko. We hebben een heerlijk weekendje weg gehad. Begonnen met pup kijken en daarna door naar een hotelletje, daar heerlijk gegeten en geslapen en vanochtend vroeg ging ik haar uitlaten.
Terwijl ik naar een weitje met paarden stond te kijken (en me stond te verbazen over de prikkeldraad om de wei) stond ik met mijn rug naar de weg toe. Toen ik omkeek stond er een (relaxte) hond op zon 20cm van haar vandaan, toenadering met haar te zoeken. Hij zat aan de lijn, eigenaresse dacht waarschijnlijk dat ze wel braaf was. Heb verdere ontmoeting afgehouden omdat ik dit niet het moment vind om foute beslissingen te maken en al helemaal niet met de hond van een vreemde vrouw die mij niet kent, wiens hond ik niet ken enz. Maar sumiko bleef helemaal relax, bijna onverschillig t.o.v. de hond, had geen neiging om uti te vallen. Trots!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:11

*\o/* Zulke momenten maken je weekendje dan toch net weer even nog leuker :D
(en het zal ook wel meegespeeld hebben dat jij de hond niet door had en dus ook totaal geen signalen af gaf...... ;) )

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 22:13

Ongetwijfeld ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 16:55

Afbeelding
Zoals beloofd ;) de bovenste 4 zijn de mannen, we hadden voorkeur voor nr 3 maar nav deze fotos is die voorkeur alweer grotendeels weg, hihi. De eerste3 lijken allemaal mooi donker te worden. Ben benieuwd over 2 weken. Straks weer wandelen met de andere pup, leuk!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 21:37

Zojuist gewandeld. Gng weer goed, sumiko zoekt haar steeds meer op. Wel valt het me op dat sumiko echt heel ruig speelt. Heel lomp, heel veel gegrom, soms heb ik moeite de grens te vinden of het echt nog spelen is. Aan de andere kant geeft de pup geem gepiep, en lijkt die er geen moeite meete hebben. We hebben al geconcludeerdedat ze sociaal gehandicapt is em gewoon weer even moet leren ;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 06:55

<3 Nummer 3 springt er voor mij nog steeds uit..... Wat óntzettend leuk die foto's zo!!

Wat super dat het weer zo goed ging!! Dat van dat lompe spelen klinkt echt zo bekend, en precies wat je zegt, ik kijk zoveel mogelijk naar Taro en merk daar best goed aan of het nog steeds spelen is of uitloopt in ruzie!
Het is misschien wel extra goed dat het nu spelen met een pup is! Deze is nog zo onbevangen en zal haar dan ook niet 'afstraffen' om haar gedrag, wat juist misschien in een gevecht uit zou kunnen lopen!?!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 07:32

Dat denk ik ook idd. Ik hoop eerlijk gezegd dat die pup een keer een brul geeft, dat zal voor haar waarschijnlijk een goed teken zijn dat ze te ver gaat. Ze springt echt grommend om die pup heen, maar maakt geen bijtbewegingen ofzo. Voordeel van onze pup is straks ook dat ze gewoon vrij zonder riemen kunnen spelen en dat zal het allemaal alleen maar makkelijker maken :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 18:38

Zow, en vandaag liepen we in het park. En we waren nog niet binnen en er kwam vanuit de speeltuin (verboden voor honden) een kleine keffer op haar af lopen. Ik brul nog naar de eigenaar "dat gaat niet goed!!" En de eigenaar roept "oh, oliebol!" maar zet geen pas harder. Dus ik gauw een stuk koek gepakt en die ander onder de neus geduwd en hondje kon opgehaald worden. Sumiko reageerde vanaf het moment van aankomen rennen al erg fel op dit hondje en ik had natuurlijk de balen.
Rondje afgelopen en vlak aan het einde komt er een hond zonder lijn maar met halsband op sumiko afrennen. Geen baasje erbij. Hondje was erg rustig en voor ik er erg aan had stond sumiko met deze hond te snuffelen. Hond was erg vriendelijk en beleefd (mijn man had de lijn vast) en liep na even snuffelen weer weg. Ik stond eigenlijk aan de grond genageld, maar zag nog geen eigenaar. Heb met koek nog geprobeerd de hond te lokken om deze te vangen en op te laten halen, maar deze gaf niet thuis helaas. Gelukkig kwam er politie langsrijden op een scootertje en die is gaan kijken of die de hond nog kon vinden.

Bizar, twee incidenten die beide compleet anders waren. Bevestigd iedere keer weer dat mijn hond toch echt geen agressie heeft maar puur heel heftig de andere hond spiegelt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:19

Het zal denk ik ook een combinatie geweest zijn van Sumiko die reageert op andere honden en jij die reageert op de honden. Wat ik namelijk ook terug lees is dat je bij het kleine hondje zelf gespannen was (dat gaat niet goed!) en bij de andere hond gebeurd het al voor je er erg in had. En ik kan me nog zo'n situatie herinneren waarbij er ineens een hondje bij Sumiko stond te snuffelen toen jij een andere kant op keek, en dat ging ook goed.

En dat merk ik bij mezelf ook hoor, dat ik of reageer op een houding van mijn hond, of op die van een andere hond waarvan ik weet dat de mijne niet kan waarderen. Maar heb ik hem los lopen en let even niet op, zie ik hem kei leuk spelen met 2 honden waarvan ik eerder dacht: oh, dat gaat niet leuk worden. En dat blijft lastig maar ik probeer dus ook een open-mind te houden en niet te anticiperen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 20:26

In beide gevallen had mijn man de hond vast en hield ik afstand. Ben met je eens dat ik een rol speel, maar in deze denk ik dat mijn rol niet groot was.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:51

Het was ook meer bedoelt als reminder: let op jezelf. Het viel me namelijk op dat dit de 2e keer was dat het goed ging omdat het sneller gebeurde dan jij kon anticiperen. En ook al heb je de riem niet vast, invloed heb je nog steeds.

De dagen al aan het aftellen voor het schattige bolletje wol? :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 07:59

Het is toch uiteindelijk júist goed gegaan!!!
Onze Japanners houden er gewoon niet van als er een andere hond op hun afgestormd komt en dan nog eens keffend ook.... Dan heb ik het geluk dat eentje van 15 kilo makkelijk in de hand te houden is, maar die van jou is even groter en komt een stuk 'gevaarlijker' over :P En tóch is het goed gegaan!!
Dan is het heel aannemelijk dat er spanning in jouw hond zit, na dit 'incident', maar zelfs dan gaat het goed als er nóg een hond op haar komt afgerend!!!
Dit moet toch gewoon goed zijn voor je zelfvertrouwen!?!?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 08:08

Het is super voor mijn zelfvertrouwen, hihi.

Ik zag beide honden wel aankomen hoor sassol, maar deze kleine keffer, daar kon ik eigenlijk van overtuigd zijn dat het niet goed ging, opgeheven staart, blaffend.
Bij de tweede hond was het feit dat ik aan de grond genageld stond eigenlijk meer bedoeld als mijn excuus omdat ik achteraf dacht dat ik die hond direct aan de halsband had moeten pakken en de ambulance had moeten bellen. Op dat moment was ik echter zo tevreden dat het goed ging... Ik hoop echt dattie door die agent nog gevonden is of dat hij zelfstandig naar huis is gelopen...

Neemt niet weg dat ik me wel constant bewust moet blijven van mijn houding, maar ik merk wel dat ik echt steeds beter in kan schatten wat wel gaat en wat niet en dat ik daar steeds beter op anticipeer..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:14

Oh op die manier. Kan me voorstellen dat als je ze zo relaxed ziet snuffelen dat je daar meer mee bezig bent dan het vangen van de hond! Als de politie er al achteraan reed denk ik dat ze de hond wel vinden.

Nou, hoop nog veel meer van dit soort successituaties te gaan lezen :)