welke hondenbrok is nu écht gezond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:07

Air schreef:
Leonyr schreef:
Even een toevoeging;
Vers vlees is niet altijd de beste oplossing, ook al wilt men dat graag geloven.
Onze BC heeft ontzettend duur vers vlees gekregen, waar enkel en alleen maar vlees in zat en heeft hierdoor echt aan de dunne gezeten. Ander vers vlees moet hij überhaupt niet, dat gaat er gewoon niet in. Het enige wat hij wilt is RC brok of het 'nep-vlees-van-de-supermarkt.
Iets anders gaat er niet in of maakt hem ziek.

Overigens doet hij het op Royal Canin erg goed. Gezonde ontlasting, niet te veel/te vaak en hij stinkt niet. Zijn vast glanst en hij is ontzettend levenslustig.

Diarree is opzich heel normaal als een hond net is overgestapt. Hij hoeft een stuk minder te drinken en niet iedere hond heeft dat door ;)

Maar we hebben het ook niet 'eventjes' uitgeprobeerd. Volgehouden, met nog steeds diarree en ziek.
Citaat:
mag het hopen van niet dat een brok met maar 20% vleesaandeel én een kankerverwekkende stof BHA onder een premium voer valt...

Vertel dan eens, waarom er honden zijn die hun hele ganse leven op RC staan en vervolgens ontzettend oud worden?
Denk aan leeftijden van de 12 tot 16. Deze leeftijden komen heel vaak voor, als ik aan eigenaren vraag hoe oud hun hond op brok is geworden.

Overigens ben ik het helemaal eens met het onderstaande bericht, welke eerder in dit topic genegeerd werd:
wendy1987 schreef:
Mijn teckeltje krijg vetessentials van hills. Doet ze het super op, bijna geen ontlasting, stinkt niet.

Ik ben niet tegen vers, maar ik vind wel dat er vaak te makkelijk gedacht wordt over vers voeren. Zoals hier ook duidelijk naar voren komt.
Ik vind (mijn mening dus) dat je met vers voeren zoals mensen vaak beginnen die het net ergens gehoord hebben, veel essentiele vitaminen ed mist.
Een hond heeft ook plantaardige bestanddelen nodig, niet alleen vers vlees zoals dan vaak gevoerd word.
Ik hoor in de praktijk ook vaak dat mensen vers vlees willen voeren, maar ze hebben dan niet nagedacht over het feit dat er ook nagedacht moet worden over vitaminen ed. Vaak blijven ze toch bij brok, omdat ze het niet uit willen zoeken.
Ik ben dus niet tegen vers voeren, maar het wordt een beetje als "mode" gezien waardoor veel mensen het op een verkeerde manier doen en er dus tekorten ontstaan.

Mbt smaak, en elke dag andere smaak. Een hond word niet geboren met smaak, wij leren ze smaak. Ik ken er heel veel die niets anders willen dan hun vertrouwde eten, omdat ze het niet kennen. Je maakt dus niet iedere hond blij met elke dag een ander smaakje.

Om op TS haar vraag terug te komen, er zijn verschillende goede brokken te verkrijgen, maar je moet kijken wat bij jou hond het beste past.
Ik ben zelf meer voor de A merken, maar dat is mede omdat ik dan precies weet wat ik voer. Dus niet een zak met gevogelte (waar de ene keer kip inzit, en de andere keer kalkoen omdat dat dan goedkoper is)

Iedereen zal zijn eigen mening hebben, en ook eigen ervaringen hebben.
Je moet doen wat je zelf het beste lijkt, brok of vers. Als het maar echt compleet is en het aansluit aan jou wensen.

Offtopic: Ik mis de verhalen van Trudy *D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:08

ja ook ik zou het nooit aan mijn hond voeren al kreeg ik het gratis van ze RC

joda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:09

onze cacalier king charles spaniel lust echt niks anders dan royal canin speciaal voor dit ras en volgens onze oude en huidige dierenarts is dit prima voer..o en ik heb natuurlijk ook nooit gezegd dat je daar niks bij moet voeren.....!! Dus leg eens uit ja hoe kan het dat veel honden het hier prima op doen en de DA het prima voer vind??

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:09

Leonyr schreef:
Vertel dan eens, waarom er honden zijn die hun hele ganse leven op RC staan en vervolgens ontzettend oud worden?
Denk aan leeftijden van de 12 tot 16. Deze leeftijden komen heel vaak voor, als ik aan eigenaren vraag hoe oud hun hond op brok is geworden.

Dat is eenzelfde discussie als 'Hoe komt het dat er mensen zijn die kettingroken en toch 80 worden?' Tja...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:10

Omdat er ook mensen zijn die ongezond eten en/of roken en oud worden. Maar dat wil nog niet zeggen dat het gezond is. En imo moet je zo goed mogelijk voor je dieren zorgen, netzoals dat je je kind ook niet iedere week bij de MC moet laten eten. Zij dragen zelf geen verantwoordelijkheid.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:11

joda schreef:
onze cacalier king charles spaniel lust echt niks anders dan royal canin speciaal voor dit ras en volgens onze oude en huidige dierenarts is dit prima voer..o en ik heb natuurlijk ook nooit gezegd dat je daar niks bij moet voeren.....!! Dus leg eens uit ja hoe kan het dat veel honden het hier prima op doen en de DA het prima voer vind??

Een dierenarts is geen voedingsdeskundige, en denkt ook echt wel een beetje aan commercie ;)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:12

Sonja89 schreef:
Leonyr schreef:

Dat is eenzelfde discussie als 'Hoe komt het dat er mensen zijn die kettingroken en toch 80 worden?' Tja...

Maar dan is het in mijn ogen helemaal geen probleem om RC te voeren.

Ik zou het trouwens ook erg leerzaam vinden als er op de rest van mijn bericht werd gereageerd. Dat bevat ook een paar standpunten waar ik helemaal achter sta.
Weer een bericht eerder in dit topic, waar ik het mee eens ben:

DaniBanani schreef:
Weet je, als jouw hond brok X met smaak opeet, weinig poept, goed in z'n vacht zit, voldoende energie heeft, en geen jeuk of korstjes of weetikveel, dan is dat een goede brok. Als diezelfde hond op Orijen een doffe vacht krijgt en drie keer per dag flink poept dan past dat dus niet. Kan de brok nog zo geweldig zijn - kennelijk niet voor jouw hond.

Als je hond ontzettend gezond is op brok, maar ziek wordt van vers vlees, BARF, oid, WAAROM zou je dan overstappen?

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:14

Air schreef:
Omdat er ook mensen zijn die ongezond eten en/of roken en oud worden. Maar dat wil nog niet zeggen dat het gezond is. En imo moet je zo goed mogelijk voor je dieren zorgen, netzoals dat je je kind ook niet iedere week bij de MC moet laten eten. Zij dragen zelf geen verantwoordelijkheid.

Als er bij de Mac gegeten wordt, ziet men dat terug in onder andere het vetpercentage, bloeddruk, e.d.
Een hond die volledig gezond verklaard wordt (Niet ongezonder dan een hond op BARF) terwijl het dier wel al haar hele leven op brok staat, is (Onder andere) voor mij het bewijs dat brok helemaal niet zo slecht is voor de hond als dat men beweerd.

Wijslander

Re: welke hondenbrok is nu écht gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:15

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:15

joda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:19

ik sluit me volledig mij leonyr aan..Als je hond op vers voer niet goed reageerd vind ik RC een prima brok!! en aangezien er niemand mij het tegendeel kan bewijzen blijf ik erbij!! RC is prima

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:21

joda schreef:
ik sluit me volledig mij leonyr aan..Als je hond op vers voer niet goed reageerd vind ik RC een prima brok!! en aangezien er niemand mij het tegendeel kan bewijzen blijf ik erbij!! RC is prima

Tot je naar de samenstelling gaat kijken, inderdaad.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:24

Misschien moeten we paarden vlees gaan geven.... prima voer voor paarden! :j

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:35

ja rc is heeeeeelll goed.... :')
ik ben niet perse tegen brok maar verdiep je dan wel en voer een goede brok ;) zoals hier idd eerder in het topic vermeld word
maar mensen die rc als hele goede brok gaan bestempelen hebben niet bepaald gelezen

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:11

essiesilly schreef:
ja rc is heeeeeelll goed.... :')
ik ben niet perse tegen brok maar verdiep je dan wel en voer een goede brok ;) zoals hier idd eerder in het topic vermeld word
maar mensen die rc als hele goede brok gaan bestempelen hebben niet bepaald gelezen

Nogmaals, beantwoord dan eerst mijn eerder genoemde argumenten. Dan pas mag je mij gaan bestempelen als 'persoon die niet leest'.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:27

In rc zit een kankerverwekkende stof voor zover ik weet, bph. Klinkt erg gezond..
Er zit weinig vlees in, vast goed voor een vleeseter.
Er zitten veel granen in, heeft een vleeseter absoluut nodig.

Een hond kan er goed uitzien op brok omdat de eigenaar misschien niet weet en nooit gezien heeft dat de hond er nog veel beter uit kan zijn.
Ook dierenartsen zijn geen allesweters, zeker niet wat betreft voeding.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:38

Kimbers schreef:
In rc zit een kankerverwekkende stof voor zover ik weet, bph. Klinkt erg gezond..
Er zit weinig vlees in, vast goed voor een vleeseter.
Er zitten veel granen in, heeft een vleeseter absoluut nodig.

Een hond kan er goed uitzien op brok omdat de eigenaar misschien niet weet en nooit gezien heeft dat de hond er nog veel beter uit kan zijn.
Ook dierenartsen zijn geen allesweters, zeker niet wat betreft voeding.

Ach kom op, ik weet heus wel het verschil tussen een zieke en een kerngezonde hond. Want ziek wordt hij, van welk vlees of BARF menu dan ook. Beter gezegd; het grootste deel daarvan gaat er niet eens in. Nogal onvriendelijk om dat door zijn neus te proppen, niet waar?

En even tussendoor;
Je kunt wel zo goed zijn in het analyseren en lezen van ingrediënten, maar als je daarbij vergeet je hond te zien zul je nog lang door blijven schipperen.
Want wat ik zie bij mijn hond, is dat hij energiek, vrolijk, gezond is en op geen front gezonder kan zijn. En ga mij nu niet vertellen dat ik niet weet hoe een gezonde hond er uit ziet.
Dus waarom nog meer gaan sjouwen met ander voer, terwijl ik weet dat ik bij het goede zit?

Wat ik heel fijn zou vinden, is dat er bij een aantal personen de oogkleppen verwijderd worden. Prima, als jouw hond het goed doet op BARF of ander vers vlees. Helemaal fijn dat je daar tevreden mee bent en dat je de tijd er voor hebt, maar accepteer eens dat niet iedere hond hetzelfde is en ook niet iedere hond het goed doet op vers vlees.
Ja, het zijn vlees eters. Ja, hun voorouders waren wolven. Maar for the record; honden zijn 100.000 jaar geleden domesticeerd en al heel ver verwijderd van hun voorouders. Helemaal mee eens dat het nog steeds vleeseters zijn, maar als onze DRIE honden het hun hele leven goed doen op RC, oud worden en sterven aan ouderdom. Dan is het laatste waar ik aan wil gaan sleutelen het voer.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:45

Ik geloof toch echt dat je nu zelf oogkleppen op zet want ik zie toch echt hier in het topic een paar brokmerken aanbevolen worden :)* Die stukken beter zijn dan RC.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:48

Air schreef:
Ik geloof toch echt dat je nu zelf oogkleppen op zet want ik zie toch echt hier in het topic een paar brokmerken aanbevolen worden :)* Die stukken beter zijn dan RC.

Maar die ik weiger te voeren vanwege eerder genoemde redenen.
Met de oogkleppen bedoel ik het inzicht dat alleen het vers vlees gezond is en brokken op wat voor manier , in welke situatie dan ook, een no go zijn.
Terwijl ik zelf absoluut geen problemen heb met beide manieren en als ik ooit een hond heb waar vers vlees beter voor is, dan zal ik dat ook absoluut, zonder twijfel gaan voeren.
Want ook ik, hou net zoals jullie, ontzettend veel van mijn honden. :)

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:31

Ik twijfel er niet aan dat je van je honden houdt hoor Leonyr, en als jouw honden het goed doen op RC kan ik me voorstellen dat je geen reden ziet om over te stappen.
Mijn (toen nog pup) border deed het niet goed op RC, dus daarom zijn we overgestapt naar brokken met meer vlees wat voor hem prima werkt en hij was vorige week volgens de DA in topconditie.
Vers vlees vind ik weer een andere discussie, maar dat is hier sowieso geen optie op dit moment en zolang Gizmo het goed doet op zijn brokken vind ik het ook niet nodig.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:37

Air schreef:
joda schreef:
als je mij bedoelt ponyparadijs dan was ik even ergens anders mee bezig..toelichting op royal canin..lees maar op de zak..en tja dat van dat ei adviseerde onze oude dierenarts ons. En verder als je me niet kent veroordeel me dan niet

Lees maar op de zak? _O-
Je bent wel erg goed gelovig in commercie.
Wat je ook op de zak kan lezen is dat er nauwelijks vlees in zit.... beetje raar niet, om dat aan een vleeseter te voeren?

Ik haak even in, een vleeseter volgens gebit, verder is het eigenlijk een omnivoor. Ze eten alles namelijk.
Daar gaat het vaak fout. Uit meerdere bronnen blijkt dit.

Wat mij nog niet duidelijk is geworden, is er ergens al concreet bewezen dat RC niet goed is?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:46

Die bronnen zijn dan neem ik aan brokkenfabrikanten? :+ Overigens is een topic geplaatst waar je dan even doorheen kan bladeren en als je de behoefte voelt verder kunt discussieren.
Alles eten en het daadwerkelijk nodig hebben zijn twee verschillende dingen. Te merken aan de hoeveelheid poep.

Veeeeeel granen, weinig vlees, er zit BHA(!) in, en dan moet er nog bewezen worden dat RC niet goed is?
Je gooit je geld er letterlijk mee weg.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:59

Nee, niet alleen brokken fabrikanten.. Ik zal ze morgen/overmorgen er even bij zoeken als daar interesse in is.

Ik zal zelf eens even goed gaan kijken dan naar rc, vaag dat ze dat erin doen..

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:49

Leonyr, waar zie jij dat ik het heb over doodzieke honden op brok? Heb mijn hond zelf ook deels op brok staan dus ben absoluut niet anti. Maar volgens mij ben wel anti andere meningen.
Je vraagt om argumenten, je krijgt ze.. Zijn zelfs feiten.. En nog blijf je ontkennen. Vind ik bijzonder.

Maar ieder zijn eigen, rc komt er bij mij nooit in.

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:10

Tot een maand of drie geleden was ik een fanatiek versvoerder.
Alles uitgerekend tot op de gram: spiervlees/orgaan/vleesbot/groentenmix en daarnaast nog rauwe eieren. Minimaal 10 verschillende diersoorten waaronder ook verse vis.
Dit heb ik 5 jaar lang gedaan. Voor 8 honden. Kapitalen aan vlees gingen er hier doorheen. Ik sportte fanatiek met mijn honden en ze deden het ook goed in de sport.
Tot verleden jaar winter zagen mijn honden er tiptop uit, waren in goede conditie. Beetje bij beetje begonnen hun vachten hun glans te verliezen, ze werden wat dikker en vadsiger en hun energie begon af te nemen.
Het werd steeds moeilijker om voor een redelijke prijs (tot maximaal € 4.00 per kg) aan vlees te komen. De kwaliteit van het vlees ging achteruit, veel vliezen/veel vet (wat er niet altijd makkelijk af te snijden was of wat er soms tot leidde dat ik van een kg vlees maar een pond overhield), veel vriesbrand en regelmatig een nare geur.
Tot overmaat van ramp kreeg één van onze honden tot 2x toe een allergische reactie na het eten. Waar het van is geweest, geen idee, maar ik was er ineens helemaal klaar mee.
Heb een grote vriezer vol allerlei soorten vlees (zo'n 200 kg) op Marktplaats gezet en voor en prikkie verkocht en van de ene op de andere dag overgegaan op brokken. Iedereen in mijn omgeving was perplex. Ik, die zo'n groot voorstander van vers vlees was, over gegaan op brokken!
Dure merken brokken geprobeerd, bergen poep. Waar ik uiteindelijk op uit ben gekomen is voor mij nog steeds verbazingwekkend: de Baldo High Premium brok van de Aldi. Kwam in een aantal testen als beste naar voren, werd gezegd. Geen idee of het waar is, geen idee wat voor testen dat waren.
Maar wel geprobeerd en 6 honden doen het er super op. Eén van de honden krijgt een seniorbrok (is een hondje van twaalf) en eentje krijgt wel een dure brok van de dierenarts ivm allergie voor allerlei soorten vlees (moest ik dus met vers vlees ook al ontzettend mee oppassen)

Mijn honden hebben weer een volle dikke vacht, hebben weer energie voor tien, zijn weer slank en liggen niet meer amechtig op de bank.
Dus tja, zeg het maar: Welk voer is goed?
Ik denk dus datgene waar je hond zich het prettigste bij in z'n vel voelt.