Problemen met de buren over de kat.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:28

Joolien schreef:
Dat ben ik zo niet met je eens, zodra jouw kat op ander terrein komt heb jij daar niks meer over te zeggen. De buren vragen niet om een kat in de tuin. En het zou de omgekeerde wereld zijn als je buren bijv een hek om de tuin plaatsen zodat de kat er niet meer in kan, jij moet er voor zorgen dat je kat geen overlast is.

Ik heb het hier ook niet over overlast, maar het kan toch niet zo zijn dat als mijn kat in iemand anders zijn tuin rond loopt ik meteen het zeggenschap kwijt ben en dat iedereen dan maar met mijn kan kan doen wat hij wil? En dan bedoel ik qua eten geven en binnen halen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:30

dus in feite, als een hond in mijn tuin komt mag ik zelf beslissen wat ik er mee doe? omdat ik niet vraag om een hond in mijn tuin? En dan mag ik hem feite houden omdat de eigenaren er maar op hadden moeten letten en niet hun hond bij mij overlast laten bezorgen? gezien mensen het nog steeds normaal blijven vinden dat je een kat dan als eigen gaat beschouwen en voeren...
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 25-11-12 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Problemen met de buren over de kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:32

Het is toch heel simpel: jouw kat komt bij iemand anders in de tuin, en jij hebt de verantwoording om er voor te zorgen dat dit niet gebeurd.
Doe je dat niet, dan loop je dit risico.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:37

Ik heb niet het hele topic gelezen (dan ben ik een uur bezig denk ik), dus mijn reactie is misschien dubbel maar omdat ik merk dat er een discussie gaande is wil ik toch graag even mijn mening uiten.

6 weken op vakantie gaan en de kat dus buiten laten lopen is wat mij betreft vragen om deze moeilijkheden. Ook al zijn katten een stuk minder mensgericht dan honden, dan nog hebben ze behoefte aan aandacht (verschilt per kat). Deze heeft duidelijk die behoefte. Dat er iemand 2 keer per dag komt voeren is goed, maar dat is niet de aandacht die een kat nodig heeft.

Dat je buurvrouw de kat is gaan voeren en ontvlooien is haar fout maar ik ga er vanuit dat ze dat alleen maar heeft gedaan om jou en je kat een plezier te doen. Vaak is dit allemaal goed bedoeld. Dat het dan zo uitpakt is vast ook niet haar bedoeling geweest.

Om dat zo aanvallend te reageren is niet verstandig. Zowel jij als de buurvrouw hebben het hier niet goed aangepakt. Er is hier niet 1 schuldige. Neem de verantwoordelijkheid voor het feit dat jij je kat buiten laat lopen en dus het risico loopt dat hij op andermans erf komt en aandacht krijgt. De buurvrouw moet haar verantwoordelijkheid nemen voor het feit dat ze de kat gevoerd heeft. Ga aan tafel zitten en praat dit uit.

Ik las ergens "rijdende rechter". Asjeblieft zeg (vind het sowieso een idioot programma maar los daarvan), dit soort dingen kun je onderling oplossen. En je lost het niet op door aanvallend te reageren (misschien wel van beide kanten?).

Jullie zijn duidelijk allebei gek op die kat. Wat een geluk voor de kat! Je kunt gewoon duidelijke regels afspreken. De buurvrouw voert je kat niet, maar kan hem aandacht geven - en weer buiten de deur zetten als ze zelf weg gaat.

Ik heb nergens gelezen dat je al met haar hebt geprobeerd te praten. Het kan zijn dat je dat wel hebt gedaan (dat is het risico van niet het hele topic willen lezen). Jullie zijn allemaal volwassen. Probeer het gewoon op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:38

Cayenne schreef:
Het is toch heel simpel: jouw kat komt bij iemand anders in de tuin, en jij hebt de verantwoording om er voor te zorgen dat dit niet gebeurd.

Juist, zo simpel lijkt het me wel ja...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:41

lifaya schreef:
dus in feite, als een hond in mijn tuin komt mag ik zelf beslissen wat ik er mee doe? omdat ik niet vraag om een hond in mijn tuin? En dan mag ik hem feite houden omdat de eigenaren er maar op hadden moeten letten en niet hun hond bij mij overlast laten bezorgen? gezien mensen het nog steeds normaal blijven vinden dat je een kat dan als eigen gaat beschouwen en voeren...

Dus in feite mag je hond ook heerlijk vrij rondlopen, ongewenst tuin van buren in banjeren, en zelfs het huis in wandelen? Want hij moet kunnen zwerven?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:42

Cayenne schreef:

Hier ben ik het deels wel mee eens, maar je hebt ook mensen die beesten naar binnen lokken (helaas ervaring mee recht onder onze ogen).
Dit is nu net weer niet de bedoeling.
Aan de andere kant is het idd aan de eigenaar om hun dieren zo dusdanig op te voedden dat ze niet een ander tot last zijn.

Conclusie dit is een moeilijk verhaal.
Het dier word wel gelokt door voer, maar aan de andere kant het dier heeft er niets te zoeken dus zou de eigenaar dit moeten voorkomen (hoe lastig dit ook is met katten).
Ik weet dat onze rooie met regelmaat bij de buuf komt buurten (haar katten hier ook gelukkig) buuf trapt onze rooie er uit en wij haar katten zonder enige problemen.
Maar helaas is dat niet overal mogelijk ons geluk hier is dat hier zeker een 30 katten rond lopen hier in omgeving en eigenlijk het katten gebeuren het enige ding is waar onze aso wijk rekening mee houd.
Ik probeer ook zeker als het weer slechter word de rooie s'nachts binnen te houden gezien dit al een hoop problemen voorkomt.

Als we eindelijk een huisje gevonden hebben is voor mij de beslissing duidelijk en word de tuin afgerasterd ivm veiligheid en overlast naar de buren toe.

Cayenne

Re: Problemen met de buren over de kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:44

@Rommulus, en door het op eigen terrein houden van de kat loopt de TS ook geen kans dat buurvrouw de kat naar binnen lokt. Iedereen blij :j

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:52

De buurvrouw zit imo fout door jouw kat te voeren en op te sluiten als jij dat niet wil. Maaar... jij laat wel je kat bij haar door de tuin lopen en voor de deur zitten.
De makkelijkste oplossing; je tuin zo inrichten dat de kat er niet meer uit kan.
Ik vind het sowieso bizar dat veel mensen zijn/haar kat maar los laat lopen en in tuinen van buren laat plassen en poepen (lekker in de moestuin of zandbak) en dat heel normaal vinden.

edit: een vogel die katten roept, wat moet ik me daarbij voorstellen?
Laatst bijgewerkt door Fleurtje100 op 25-11-12 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:52

Cayenne schreef:
@Rommulus, en door het op eigen terrein houden van de kat loopt de TS ook geen kans dat buurvrouw de kat naar binnen lokt. Iedereen blij :j

Klopt ben ik het mee eens ;)
Als ik in de schoenen van de ts gestaan zou hebben zou ik gelijk de tuin afgerasterd hebben.
Als ik daar het geld niet voor had dan maar aan een tuigje met een pen in de grond.
Probleem ook gelijk uit de wereld.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:56

Er zal tussen TS en buuf wel meer mis zijn dan alleen de kat :(
Anders ga je toch voor zoiets niet dreigen met politie en TV-programma's .. kom op zeg !

Misschien een goede tip om de gedeelde liefde voor de kat juist aan te grijpen voor een leuk gesprek en een beter kontakt i.p.v. er een twistpunt van te maken ?

Een goede buur is altijd nog beter dan een verre vriend immers ?

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:56

Ik woon op de eerste verdieping, met 2 katten. Katten komen op het terras, en kunnen via de tuin van de onderburen naar buiten.
Maar ze willen niet _O- Ook goed, als ze al blij genoeg zijn met het terras; moeten zij weten :j

Vorige week riep m'n vriend me.. 'Sssttt stilletjes geen lawaai maken, Nala heeft een vriendje!'
Terras grens aan onze slaapkamer.. En op ons bed lag een Siamees :D Beetje later was ie via het terras door de open raam van de studeerkamer gesprongen, en zat hij op onze bureaustoel :+ Ik heb hem niet buiten geschopt, maar alle ramen laten open staan, en de deur naar onze living gesloten gehouden. Half uur later was ie weg, en konden onze katten weer naar de living komen.

Ik zit er niks mee in als die kat af en toe eens aanwipt om met de onze te komen spelen, maar ik wil hem niet in de living. Ik geef hem geen eten/drinken, en verder ziet ie maar wat ie doet. Hij komt bij mijn weten niet eens dagelijks, af en toe wipt hij eens binnen om met onze poezels te komen spelen, that's it. En ik zou hem echt never nooit binnen nemen; het is dat de terrasdeur open staat dat hij in onze kamer kan. Beestje loopt vaak buiten, zit vaak op de garage, dus veronderstel dat de eigenaar er geen problemen mee heeft. Ik aai hem niet eens (zou niet lukken ook, als ik te dicht kom is ie weg), dus op deze manier heb ik geen problemen mee. Poes is braaf, dus waarom niet. Maar hem voeren, ontvlooien of echt in huis nemen.. Nee.

TS, ik zou het doen zoals een andere bokker zei: zie je de kat bij de buren binnen zetten, bel dan de politie, dat buuf je poezel heeft gestolen. Ze wilt niet luisteren, dan maar zo. Ik vind ook dat de kat tijdens jouw afwezigheid van 6 weken meer aandacht had moeten krijgen, maar dit geeft jouw buurvrouw echt het recht niet jouw kat 'in te pikken'. Nu kan jij duur voer gaan kopen, anders wilt ie bij jou niet meer eten :+

Voor wie is de rekening trouwens, als ie wat voorheeft bij de buren? Stel dat ze hem iets te eten geven waar ie ziek van wordt, of hij loopt daar de deur uit en sukkelt onder een auto.. Van wie is het dier dan? :+

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:57

Fleurtje100 schreef:
De buurvrouw zit imo voer door jouw kat te voeren en op te sluiten als jij dat niet wil. Maaar... jij laat wel je kat bij haar door de tuin lopen en voor de deur zitten.
De makkelijkste oplossing; je tuin zo inrichten dat de kat er niet meer uit kan.
Ik vind het sowieso bizar dat veel mensen zijn/haar kat maar los laat lopen en in tuinen van buren laat plassen en poepen (lekker in de moestuin of zandbak) en dat heel normaal vinden.

Ben ik het helemaal mee eens. Ik ben een tuinmens en word ddodziek van al die katten in mijn tuin!
Hij moet kunnen rondzwerven dat is de natuur.....Moet ik mn hond is in andermans tuin loslaten nou dan heb je het hoor.

Overigens is twee keer per dag voeren geen toezicht houden op je dier.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:57

Fleurtje100 schreef:
De buurvrouw zit imo fout door jouw kat te voeren en op te sluiten als jij dat niet wil. Maaar... jij laat wel je kat bij haar door de tuin lopen en voor de deur zitten.

Ik gok dat het beestje gewoon door z'n gefluit katten aantrekt :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:01

JunkDeLuxe schreef:
Ik woon op de eerste verdieping, met 2 katten. Katten komen op het terras, en kunnen via de tuin van de onderburen naar buiten.
Maar ze willen niet _O- Ook goed, als ze al blij genoeg zijn met het terras; moeten zij weten :j

Vorige week riep m'n vriend me.. 'Sssttt stilletjes geen lawaai maken, Nala heeft een vriendje!'
Terras grens aan onze slaapkamer.. En op ons bed lag een Siamees :D Beetje later was ie via het terras door de open raam van de studeerkamer gesprongen, en zat hij op onze bureaustoel :+ Ik heb hem niet buiten geschopt, maar alle ramen laten open staan, en de deur naar onze living gesloten gehouden. Half uur later was ie weg, en konden onze katten weer naar de living komen.

Ik zit er niks mee in als die kat af en toe eens aanwipt om met de onze te komen spelen, maar ik wil hem niet in de living. Ik geef hem geen eten/drinken, en verder ziet ie maar wat ie doet. Hij komt bij mijn weten niet eens dagelijks, af en toe wipt hij eens binnen om met onze poezels te komen spelen, that's it. En ik zou hem echt never nooit binnen nemen; het is dat de terrasdeur open staat dat hij in onze kamer kan. Beestje loopt vaak buiten, zit vaak op de garage, dus veronderstel dat de eigenaar er geen problemen mee heeft. Ik aai hem niet eens (zou niet lukken ook, als ik te dicht kom is ie weg), dus op deze manier heb ik geen problemen mee. Poes is braaf, dus waarom niet. Maar hem voeren, ontvlooien of echt in huis nemen.. Nee.

TS, ik zou het doen zoals een andere bokker zei: zie je de kat bij de buren binnen zetten, bel dan de politie, dat buuf je poezel heeft gestolen. Ze wilt niet luisteren, dan maar zo. Ik vind ook dat de kat tijdens jouw afwezigheid van 6 weken meer aandacht had moeten krijgen, maar dit geeft jouw buurvrouw echt het recht niet jouw kat 'in te pikken'. Nu kan jij duur voer gaan kopen, anders wilt ie bij jou niet meer eten :+

Voor wie is de rekening trouwens, als ie wat voorheeft bij de buren? Stel dat ze hem iets te eten geven waar ie ziek van wordt, of hij loopt daar de deur uit en sukkelt onder een auto.. Van wie is het dier dan? :+

Gelukkig heeft de politie verder niets anders te doen :D

Maar de buurvrouw meldt dan aan de politie, dat zij last heeft van een indringer ;) . Eindeloos verhaal/discussie: oplossing: zorgen dat de kat niet meer naar de buren kan gaan. :D

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:02

Er zijn 2 mensen in het verhaal die hun verantwoording niet nemen: de buurvrouw zou de kat niet in huis moeten nemen, evt wegjagen als jij door een open deur/raam glipt, niet moeten voeren en zeker niet moeten opsluiten.
Maar, de grootste verantwoording ligt bij de eigenaar, als je dit niet wilt, dan zal je er voor moeten zorgen dat de kat jou terrein niet kan verlaten.
Onder andere omdat ik bang was voor zulke actie's (en oa voor vergiftiging/aanrijding/overlast buren enz) is mijn tuin afgezet en weet ik altijd waar mijn katten uithangen :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:02

Sommige vogels kunnen ook echt te ver gaan ...

Afbeelding

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:07

Electra63 schreef:
Gelukkig heeft de politie verder niets anders te doen :D

Maar de buurvrouw meldt dan aan de politie, dat zij last heeft van een indringer ;) . Eindeloos verhaal/discussie: oplossing: zorgen dat de kat niet meer naar de buren kan gaan. :D

Tuurlijk, er zijn belangrijkere dingen dan dit :D
Maar wat moet ze anders doen.. TS wil de kat wel gewoon laten buiten lopen.. Buurvrouw moet met haar handen van een ander z'n dier afblijven.. En in haar geval is de kat géén indringer, ze haalt hem over om binnen te komen :j

Die oplossing is inderdaad het beste (voor de TS), maar daarmee is de kat wel een hoop vrijheid kwijt :+

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:07

Niet mogelijk of niet willen? Mijn eigen kat is altijd binnen gehouden. Nooit probleem mee gehad. Mijn pleegkatten zijn in princiepe altijd binnen gehouden, maar zijn ook paar keer aan de wandel gegaan met dank aan open raam/ deur. Toch geen enkel probleem om ze binnen te houden.
Een volwassen kat dat altijd heeft mogen zwerven snap ik dat het moeilijker wordt. Maar waarom dan een zwerver nemen als je midden in en woonwijk woont?

Edit; net stond er nog een ander bericht... :?
Laatst bijgewerkt door Juut op 25-11-12 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:08

Niet iedereen heeft de mogelijkheid de katten binnen te houden of een tuin met electriciteit etc te omheinen etc. Katten ontsnappen etc.... Toen mijn poes net geopereerd was, en geen eens trappen mocht lopen laat staan buiten komen, man, die kat vind wel een manier om naar buiten te gaan. Nou heb ik een zeer hectische thuissituatie waardoor het lastigers is als een "normaal" gezin, kan me voorstellen dat als je alleen met je kat woont het prima lukt om het binnen te houden, maar mensen die hier zeggen "houd de kat maar binnen" weten niet wat voor gevecht ze aangaan :+ Als het aan mij lag ging mijn poes niet naar buiten. Vind het te riskant omdat ze al kreupel is. Maar helaas is het hier gewoon NIET mogelijk. Meer info via pb :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:11

Juut schreef:
Niet mogelijk of niet willen? Mijn eigen kat is altijd binnen gehouden. Nooit probleem mee gehad. Mijn pleegkatten zijn in princiepe altijd binnen gehouden, maar zijn ook paar keer aan de wandel gegaan met dank aan open raam/ deur. Toch geen enkel probleem om ze binnen te houden.
Een volwassen kat dat altijd heeft mogen zwerven snap ik dat het moeilijker wordt. Maar waarom dan een zwerver nemen als je midden in en woonwijk woont?

Jij was er snel bij, ik had mijn reactie net weer verwijderd haha. Ik woon zelf op een hobby boerderij en heb allemaal melkboederijen om mij heen met veel katten. Zelf heb ik ook drie katten, waarvan ik er twee heb opgevangen omdat ze ernstig ziek waren en de boer weigerde er mee naar de dierenarts te gaan. Die katten kan ik dus onmogelijk binnen of op terrein houden omdat ze gewend zijn om door de landen heen te banjeren. Ik heb ze een keer een paar dagen binnen moeten houden na een steralisatie, en ze hebben de hele boel verbouwd. Ik had het ook niet over specifiek over de situatie van TS, maar gewoon over het algemeen. Er word hier heel simpel gepraat over je kat op je eigen woonerf houden terwijl dit in veel gevallen echt heel lastig is.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:12

Juut schreef:

Edit; net stond er nog een ander bericht... :?

Daarom gaan mijn katten nu ook niet van het terras; zij zijn buiten komen niet gewend. Ook goed hoor, dan blijven ze gewoon lekker binnen, en als ze buiten willen liggen ze gewoon op het terras :j

Inderdaad, wat je zegt, een volwassen 'zwerver' moet je niet plots gaan binnen houden..

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:13

jiehaaa schreef:
Wat een belachelijke streek LibertyLucky... Als ze hem nou met voer had gelukt en weer aan jou had overhandigd... Maar zoiets? Asociaal.

ja inderdaad ,dat had een stuk leuker geweest,ook voor mijn zoontje van 3 die nu na 3maanden nog steeds zo nu en dan naar zijn Davey vraagt:(

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:14

JunkDeLuxe schreef:
Fleurtje100 schreef:

Ik gok dat het beestje gewoon door z'n gefluit katten aantrekt :+

Nee, hij roept echt letterlijk: "Kom maar poes! Kom dan! Kom hier!" :=

@Lifaya, dan doe je de kat een tuigje om en leg je hem aan de lijn in je tuin?

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:21

Cayenne; _O- (Wat een leuk beest!)