Hond overdreven bang voor onweer/vuurwerk.. tips nodig :(

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:12

Hoe is het nu met je oude hond Karuna? Had ze echt van de kruitdampen last of van de stress dat ze zo kortademig was?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:15

Echt kruiddampen last net als de baas. Nu gaat het wel weer beter, de regen en harde wind heeft de lucht wat schoner gemaakt gelukkig.

hij is zijn hele leven al verzot op vuurwerk en harde knallen. En geeft geen krimp als ze pal naast hem neerkomen. Zelfs een open dag van de luchtmacht met explosies vond hij een feest. Hij was alleen wat verstoord wakker geworden van een explosie op 20 meter. Hij trok even een oog open toen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:29

Gisteren overdag was mijn hond vrij rustig, terwijl er toch al heel wat knallen en ook vuurwerk te horen was. Om ongeveer kwart voor 12 werd ze heel onrustig en ging ze zenuwachtig heen en weer lopen. Er was op dat moment nog niet meer te horen dan de rest van de dag, maar op de een of andere manier voelde ze het blijkbaar aankomen. Wij willen niet dat ze weer onder het bed kruipt, omdat ze twee geopereerde knieen heeft, en we bang zijn dat dat erg slecht en pijnlijk voor haar is. We hebben gezorgd dat de ramen goed geblindeerd waren zodat er geen lichtflitsen de kamer binnenkwamen. We hebben de tv hard aangezet en het licht aan en gewoon in de kamer gebleven met haar. Ze accepteerde dat ze niet onder het bed mocht. Ze had wel veel stress vanaf 12 uur, maar gelukkig was het rond 1 uur alweer een stuk rustiger buiten en ging ze enigszins rustig liggen. Het viel dus mee, deze oudjaarsnacht. Vandaag heb ik haar uitgelaten. Het was erg rustig op straat, dus ze liep ontspannen. Totdat op de terugweg een of ander fout gastje een rotje tot vijf meter voor haar poten gooide. Ze was direct in complete paniek. Het is dat ik me op mijn hond moest richten anders had ik die gast op zijn kop getimmert. Nu heb ik hem alleen verrot gescholden.
Die oudjaarsdag daar kan ik nog enigszins mee leven, want daar kan ik me op instellen. Maar ik haat het dat daarvoor en daarna ook nog wordt afgestoken.
Mijn jonge hondje heeft zich overigens van het hele gebeuren niets aangetrokken.
Al sinds ik honden heb ben ik met oud&nieuw nooit weg en zal dat ook niet doen. Ook niet toen ik twee honden had die niet bang waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:32

Nikass schreef:
Gisteren overdag was mijn hond vrij rustig, terwijl er toch al heel wat knallen en ook vuurwerk te horen was. Om ongeveer kwart voor 12 werd ze heel onrustig en ging ze zenuwachtig heen en weer lopen. Er was op dat moment nog niet meer te horen dan de rest van de dag, maar op de een of andere manier voelde ze het blijkbaar aankomen. Wij willen niet dat ze weer onder het bed kruipt, omdat ze twee geopereerde knieen heeft, en we bang zijn dat dat erg slecht en pijnlijk voor haar is. We hebben gezorgd dat de ramen goed geblindeerd waren zodat er geen lichtflitsen de kamer binnenkwamen. We hebben de tv hard aangezet en het licht aan en gewoon in de kamer gebleven met haar. Ze accepteerde dat ze niet onder het bed mocht. Ze had wel veel stress vanaf 12 uur, maar gelukkig was het rond 1 uur alweer een stuk rustiger buiten en ging ze enigszins rustig liggen. Het viel dus mee, deze oudjaarsnacht. Vandaag heb ik haar uitgelaten. Het was erg rustig op straat, dus ze liep ontspannen. Totdat op de terugweg een of ander fout gastje een rotje tot vijf meter voor haar poten gooide. Ze was direct in complete paniek. Het is dat ik me op mijn hond moest richten anders had ik die gast op zijn kop getimmert. Nu heb ik hem alleen verrot gescholden.
Die oudjaarsdag daar kan ik nog enigszins mee leven, want daar kan ik me op instellen. Maar ik haat het dat daarvoor en daarna ook nog wordt afgestoken.
Mijn jonge hondje heeft zich overigens van het hele gebeuren niets aangetrokken.
Al sinds ik honden heb ben ik met oud&nieuw nooit weg en zal dat ook niet doen. Ook niet toen ik twee honden had die niet bang waren.

Ik denk dat ze de spanning van jullie heeft gevoeld, kan bijna niet anders ;)

Anoniem

Re: Hond overdreven bang voor onweer/vuurwerk.. tips nodig :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 15:56

onze vorige hond was ook erg bang voor vuurwerk. dit is gekomen door een keiharde onweersklap een paar jaar geleden waar wij zelfs van schrokken. dit is bij hem nooit over gegaan. Wij negeerde hem dus wel en dat ging beter dan aandacht geven. als we haar aandacht gingen geven werd het alleen maar erger. wij hebben haar gewoon bij de andere hond (die niet bang voor vuuwerk is) gezet en de muziek aan. Met de hond die we nu hebben zijn we toen we hem net hadden met een vuurwerk cd begonnen. Het is gelukkig een hond die uitzichzelf al niet zo bang is. vorig jaar hebben we dus op een afstand een paar keer een rotje gegooid zodat hij het kon zien. hier reageerde hij helemaal niet op en stond zelfs te kwispelen. dit jaar heeft hij aan het begin van de avond gewoon op zijn kussen in de kamer gelegen en hij keek nergens van op. alleen toen er een best harde knal kwam keek hij even op. hier hebben we geen aandacht aan besteed en mevrouw ging weer verder slapen. om 12 uur hebben we hem gewoon laten liggen en de tv iets harder aan gezet. Toen we binnen kwamen was niks aan de hand en ze lag gewoon te slapen :)

Spierverslappers moet je inderdaad niet gebruiken. dit verlamt de hond eigenlijk. hij wil wel reagere, maar hij kan niet reageren.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:56

Ik hoor toch wel veel positieve verhalen! Gelukkig maar.

Onze hond is helaas 3 weken geleden overleden, maar we moesten met oud en nieuw wel aan hem denken. Hij was ook zo bang altijd. We gaven hem altijd wat later eten, zodat hij bij een oliebol alleen maar kon staren naar die oliebol ipv op het vuurwerk te letten. hielp ook wel, maar nog steeds durfde meneer niet naar buiten. Dit jaar dan geen stress van de hond, maar hoe gek ook.. we miste het gewoon :(

@lauraaa, idd. Zoo zielig. Wij hadden toen gewoon teveel gegeven ben ik bang :o

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:53

Joolien schreef:
Nikass schreef:

Ik denk dat ze de spanning van jullie heeft gevoeld, kan bijna niet anders ;)

Behalve dat wij absoluut niet gespannen waren? Ik zat op de bank met mijn jongste hondje en we moesten erg lachen om de gekke capriolen van de kleine die schijnaanvallen uitvoerde op haar knuffel fazant waar ze de kop al afgebeten heeft :D Zag er erg hilarisch uit. Ik schat mijn zeer sensitieve oudste hond anders in; ik denk dat dieren dit soort dingen kunnen voelen aankomen (en het is natuurlijk ook niet haar eerste oud&nieuw) net zoals dieren natuurrampen zoals de tsunami voelden aankomen. Soms ga ik met mijn hond naar buiten en dan stopt ze aan het einde van het tuinpaadje en wil niet verder lopen. Ze staat dan om zich heen en naar de lucht te kijken. Die is stralend blauw en er is niets te zien. Tien minuten later betrekt het en gaat het onweren. Ze is een goede voorspeller _/-\o_

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:02

Onweer heeft met luchtdruk te maken. Het water kleurt ook troebel hierdoor. De knallen voor oud en nieuw horen ze gewoon denk ik. Het is heel normaal dat jij je anders gedraagt als je hierop bent voorbereid. Je geeft zelf ook al aan dat je voor de wandeling 'jezelf hierop kan instellen'. Denk dat Joolien dit bedoelt.

Ik geef (gaf) mijn boef ook een extra aai over de kop bij dit soort dingen. je hond merkt het meteen: 'Hej, het baasje doet raar, laat ik me ook eens anders gedragen'. Ze zijn slimmer dan je denkt ;)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:52

Hihi daarom zegt mijn trainer altijd 'be predictably inpredictable', dat houdt de dieren scherp en ze zijn niet snel van hun stuk gebracht bij verandering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:21

Calypso84 schreef:
Onweer heeft met luchtdruk te maken. Het water kleurt ook troebel hierdoor. De knallen voor oud en nieuw horen ze gewoon denk ik. Het is heel normaal dat jij je anders gedraagt als je hierop bent voorbereid. Je geeft zelf ook al aan dat je voor de wandeling 'jezelf hierop kan instellen'. Denk dat Joolien dit bedoelt.

Ik geef (gaf) mijn boef ook een extra aai over de kop bij dit soort dingen. je hond merkt het meteen: 'Hej, het baasje doet raar, laat ik me ook eens anders gedragen'. Ze zijn slimmer dan je denkt ;)

Check ;)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 16:51

Sorry voor mijn late reactie.

De jaarwisseling is goed gegaan. Luna heeft zich goed gehouden en is in de badkamer gaan slapen met onze kat. We zijn overdag een aantal keer naar het bos gegaan, wel aangelijnd want was bang dat ze toch zou weg rennen met een knal!

Dus volledig zonder medicijnen! Ze heeft zich verder niet laten zien in het huis, maar elke keer als ik ging kijken sliep ze rustig zonder hijgen. De kat lag ongeveer boven op haar :)

Dus gelukkig is het alles mee gevallen!! Wel bizar detail, ze was om 15 uur voor het laatst uitgeweest en de volgende dag pas weer om 10 uur ( ivm de vele knallen) en ze heeft het al die tijd opgehouden :wow:

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:13

wow dat is wel netjes, fijn dat het zo goed gegaan is!