Dess schreef:Sinds vrijdag heb ik een konijntje gekocht.
Alleen nu vraag ik me af wat voor ras het eigenlijk is..
Ik heb even op internet opgezocht, maar kon het niet echt vinden.
Bij de ene stond duitse hangoor, bij de andere franse hangoor.
Ik weet ook niet hoe groot ze word, ze is nu 9 weken ongeveer.
Weet iemand toevallig wat voor ras dit is

?
-Het gewicht van een NHD ligt ongeveer tussen de 1,3 en 1,7 kilo , rond de 1,5 is dan ideaal.
Bij de dwergen bestaat de kans dat er dubbel dwergen geboren worden ( die gaan dood) , dan heb je de dwergen ( hebben van 1 van de ouders een dwerggen gekregen) . Als laatste heb je soms non -dwergen (geen dwerggen meegekregen van de ouders) deze dieren worden dus zwaarder dan een dwerg.
-Het ideale gewicht van een duits hangoor ligt tussen 2,5 en 3,5 kilo
-Het ideale gewicht voor een frans hangoor ligt tussen 5 en 6,5 kilo
Verder kan je als je konijn uitgegroeid is kijken in hoever jouw konijn aan de rasstandaarden voldoet.
Slechts een klein deel van konijnen dat geboren wordt uit raszuivere ouders is goed genoeg voor een keuring om werkelijk punten te scoren.
Het hebben van een konijn dat raszuivere ouders heeft wil dus niet gelijk zeggen dat hij aan de rasstandaard voldoet.
Als jou konijn straks een gewicht heeft van een NHD , mag jij je konijn zelfs van rasfokkers met alle plezier een NHD noemen. Zelfde voor een duits of frans hangoor.
Zonder oornummers kan je konijn niet op een keuring getoont worden.
En van mij dan toch ook maar de" o wat een schatje " opmerking want hoe kan je welk konijn dan ook niet leuk vinden ?