Nichtje gebeten door hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:40

Je weet niet wat er is voorgevallen. Misschien is de hond ergens van geschrokken? Het is nu achterlijk om te zeggen dat de baas fout zat, want hij heeft misschien de hond vaker meegenomen naar de supermarkt. Maar om nou gelijk een aangifte te gaan doen zodat de hond misschien ingeslapen gaat worden? Dat vind ik te ver gaan. Niemand weet wat de aanleiding geweest is van het voorval.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:41

Zelfs als er aangifte wordt gedaan is de kans erg klein dat de hond wordt ingeslapen.

Tenzij er meerdere bijtincidenten zijn geweest dan kan het zijn dat de hond een MAG test moet ondergaan.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:44

Hmm, moeilijk, moeilijk....
Aangifte lijkt mij in de eerste instantie wat overdreven :o .
Ik ga er maar van uit dat de hond dit nog niet eerder gedaan heeft, anders had zijn baasje hem daar vast niet aangebonden.
Imo was het echt domme pech, een nare samenloop van omstandigheden; hond wacht op z'n baasje, papa waarschuwt z'n dochter dat ze maar niet naar de hond moet gaan en de hond ligt aan een nét te lange lijn.
Wat er precies gebeurd is, is moeilijk te achterhalen; dit soort dingen gaan zó vlug :\ .
De eigenaar van de hond heeft iig z'n gegevens achter gelaten +:)+ , dus die zou ik zeker wel benaderen.
Als het echt een l*l van een baas is die het verder niet interesseert, kan je altijd nog andere stappen overwegen, anders zou ik het erbij laten.
Een normaal denkend mens (in dit geval baasje) zal z'n verantwoording nemen en de hond iig geen volgende keer meer bij de supermarkt neerleggen.

Bassenqua schreef:
Magrathea schreef:
Edit: een golden retriever?! Nou dat is wel heel apart. Zit geen kwaad in dacht ik altijd..

Staat al jaren nr 1 op de lijst van rashonden die jaarlijks de meeste bijtwonden geven. ;)

Dat komt omdat de retriever ook een van de meest voorkomende rassen is ;) .

Er zullen jaarlijks minder mensen door bijv. een poedel gebeten worden, gewoonweg omdat dat ras minder vertegenwoordigd is dan de retriever :+ .

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:48

Het is toch zo dat je als baas altijd verantwoordelijk bent voor de gedragingen van je dier? Tenzij bewust uitgelokt...

Ik ga er vanuit dat de baas dit niet zag aankomen en kind ook niet.
Er hoeft niet altijd een wijzend vingertje te zijn... Sommige dingen gebeuren gewoon.
Kind/ouder zijn in deze geen schuldige. Hond werd niet aangeraakt en je kunt niet verwachten dat iedereen kan inschatten hoe lang een riem is en hoever de hond dus kan lopen.

De baas lijkt me verantwoordelijk, iets wat ik iets anders vind dan schuldig. Als baas hond nu nog een keer zonder toezicht ergens vastlegt, dan is de baas wel schuldig. Hij wist dan dat dit kan gebeuren.

Ik heb ooit een af=agressieve hond gehad uit het asiel en die heb ik om die reden in laten slapen.
Heel zuur, want in huis was hij geweldig, dierenarts, castratie, gedragstherapie, ieder raadde inslapen aan. Ik kon geen 100% nooit-ontsnap garantie geven, daarbij was hij zelfs gemuilkorft nog bloedlink. Heel zuur. Hond heeft eerst " foutjes" gemaakt, daar probeer je op te handelen en als dat geen resultaat biedt kies je voor veiligheid.

Baas van deze hond hoort ook te kiezen voor veiligheid en hond dus niet onbeheerd achter te late.

Stiekem verbaas ik me over een aantal reacties en het gekat. Maar ook wel interessant om totaal andere meningen te lezen.

Beterschap voor je nichtje.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:32

Babsiej schreef:
Ook als mijn hond buiten ligt heb je er met je handen vanaf te blijven ...
Geen enkel dier is 100% te vertrouwen...

Dit geld voor al je spullen dus ook voor een hond.

Heb je gelijk in, maar als baas moet je ook de mogelijkheden inschatten dat het WEL gebeurt. Denk je dat je hond onder bepaalde omstandigheden (bij kinderen, bij mannen, bij intimiderende figuren, noem maar op) wel eens de fout zou kunnen ingaan dan moet je hem niet alleen laten bij een winkel.

Ik ga van de winter met de hengst op pension staan, zijn erg veel kleine kinderen. Ja, ze moeten uit de buurt blijven, ja ze moeten er met hun fikken afblijven, ja ze mogen hem niks geven. Maar ik kan er donder op zeggen dat er vroeg of laat toch een kind kort langsloopt met een merrie waardoor er een keer een voorbeen uitslaat, of dat er een klein kind iets lekkers wil geven waarop hij happerig zou kunnen reageren. En daarom hoort hij daar niet zonder toezicht alleen te staan op een poetsplaats. Hij staat op stal of in mijn blikveld zodat ik kan ingrijpen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:00

Babsiej schreef:
Ook als mijn hond buiten ligt heb je er met je handen vanaf te blijven ...
Geen enkel dier is 100% te vertrouwen...

Dit geld voor al je spullen dus ook voor een hond.

Exact! Gewoon een kwestie van kinderen opvoeden dat ze van de spullen van een ander afblijven!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:08

Dat geldt misschien voor je eigen terrein of voor een onder jouw leiding aangelijnd dier. Echter niet in de openbare ruimte die voor iedereen is. Bovendien zat het kind niet aan de hond maar liep ze gewoon op een openbaar gedeelte in de openbare ruimte.

Babsiej

Re: Nichtje gebeten door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 06:07

Je blijft toch ook van andere spullen af ??
Of pak je bij de supermarkt ook fietsen uit de stalling om deze eens te bekijken ??

Ook de hond mag aangelijnd in/op openbare ruimte..

Je weet niet wat er is gebeurd en dus ook niet waarom de hond uiteindelijk van zich afgebeten heeft ...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 06:54

Mijn fiets bijt niet.... en ja je mag er vlak langs op lopen. Waarom ie gebeten heeft is niet interessant. Mag gewoon niet gebeuren dat ie mensen verminkt.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 07:04

Misschien was het de eerste keer en je weet niet wat er is gebeurd. Blijft een dier.. Dus daar houd je rekening mee.. Nogmaals dier lag vast had voorkomen kunnen worden door er simpelweg bij uit de buurt tr blijven en niet willen aaien.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 07:12

Het had ook voorkomen kunnen worden door gewoon je hond daar niet neer te leggen. Laat het beest thuis. Er kan vanalles gebeuren als het dier niet onder toezicht staat. Mensen zetten hun fietsen ernaast, lopen met het winkelwagentje er vlak langs.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 07:41

Op de hondenschool zeiden ze altijd bij ons dat je een hond beter niet alleen achter kunt laten bij de super, omdat je hem dan niet kunt beschermen.
Niet voor anderen maar vooral niet voor zichzelf.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 07:45

Mensen die honden buiten achterlaten moeten de verantwoording bij zichzelf zoeken en niet met het vingertje gaan wijzen. Jij als hondeigenaar bent je er van bewust dat het een dier is en dat er altijd wat kan gebeuren, juist daarom zou je je hond niet onbeheerd achter mogen laten. Je mag er niet van uit gaan dat een ander hetzelfde weet als jij, sommige mensen hebben namelijk geen weet van bepaalde dingen en zijn zich bijvoorbeeld van geen kwaad bewust als ze vlak langs een hond lopen. Vind het een beetje omgekeerde wereld als je een ander de schuld geeft van wat jouw hond aanricht.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 08:09

Babsiej schreef:
Zelfs als er aangifte wordt gedaan is de kans erg klein dat de hond wordt ingeslapen.

Tenzij er meerdere bijtincidenten zijn geweest dan kan het zijn dat de hond een MAG test moet ondergaan.

Dat kan ook al na 1 bijtincident. Tenminste die test en naar aanleiding van de test worden er idd erg weinig honden ingeslapen.

Ik lees hier vanalles over hond met rust laten als hij/zij bij supermarkt ligt, tot eigen verantwoordelijkheid. Ik ben van mening dat een hond niks te zoeken heeft bij een winkel/in een openbare ruimte zonder toezicht van zijn/haar baas. Niet alleen vanwege dit incident, wat niemand aan zag komen, maar ook omdat de hond er niks aan heeft om daar te liggen en er ook hele andere dingen kunnen gebeuren. Denk aan pesten van de hond/stelen van de hond/ruzie met een andere hond. Ik dénk dat het een waarschuwing was van de hond, maar bij kleine kinderen komt dat veel harder aan en is gezicht op bijthoogte, waar het bij een volwassenen een been was geweest bijvoorbeeld. Ik zou als eigenaar die hond nooit meer onbeheerd achterlaten. Waarschuwing of niet, als een hond vindt dat hij/zij moet waarschuwen als deze vastligt bij een winkel, dan voelt hij/zij zich duidelijk niet op zijn/haar gemak.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 08:24

Kimbers schreef:
Mensen die honden buiten achterlaten moeten de verantwoording bij zichzelf zoeken en niet met het vingertje gaan wijzen. Jij als hondeigenaar bent je er van bewust dat het een dier is en dat er altijd wat kan gebeuren, juist daarom zou je je hond niet onbeheerd achter mogen laten. Je mag er niet van uit gaan dat een ander hetzelfde weet als jij, sommige mensen hebben namelijk geen weet van bepaalde dingen en zijn zich bijvoorbeeld van geen kwaad bewust als ze vlak langs een hond lopen. Vind het een beetje omgekeerde wereld als je een ander de schuld geeft van wat jouw hond aanricht.

In dit geval was het niet te hond van de ts die beet maar werd haar nichtje gebeten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:11

Ik ben van mening dat je geen honden aanraakt als ze niet kwispelend zelf je aandacht zoeken. Sta ik met iemand te praten die een hond bij zich heeft zal ik die hond niet aanraken als hij niet zelf mijn aandacht vraagt. 90% van de honden heeft ook maar een baas waar hij echt naar luistert. Een dier kan altijd onvoorspelbaar reageren. Zo zaterdag ll ook. Ik ga boodschappen doen met mijn neefje. We gaan naar de bakker en iemand staat buiten te wachten met zijn hond op zijn vrouw of kind die bij de bakker is. Ik draai me nog om naar mijn Neefje om te zetten dat hij niet te dichtbij de hond moet komen (ook al zat hij braaf naast zijn baas aan de lijn te wachten) springt de hond naar mijn neefje. Of het puur enthousiasme was of dat hij wou bijten kan ik echt niet zeggen. Eigenaar schrok en trok ogenblikkelijk de hond terug (gelukkig korte lijn). Hij verontschuldigde zich ogenblikkelijk en mijn neefje had niets (zelfs geen gat in zijn kleren dus ik denk niet dat de hond wou bijten). Mijn neefje wandelde gewoon met mij mee naar de deur en deed dus ook niets. Dieren blijven onvoorspelbaar.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:20

Rechten in welke vorm? Waar zijn jullie dan wel op uit? Een excuus en een kadotje voor de kleine meid? Een schade vergoeding? Enkel een excuus? De hond gemuilkorfd? Wat is het doel?

Het is rot dat het gebeurd is maar wat probeer je nou precies uit te zoeken?

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:23

Cookies schreef:
Het had ook voorkomen kunnen worden door gewoon je hond daar niet neer te leggen. Laat het beest thuis. Er kan vanalles gebeuren als het dier niet onder toezicht staat. Mensen zetten hun fietsen ernaast, lopen met het winkelwagentje er vlak langs.

:j Precies,

Ik legde mijn hond ook altijd voor de supermarkt, nooit wat aan de hand.. dacht ik.
Todat ik eens werd aangesproken en er werd gevraagd of de hond beet, en ik vroeg me af waarom. Todat ik uit het zicht alles ging volgen.. mijn hemel wat een monster als ik die achterlaat. Ik heb in mijn handjes geknepen dat er nog nooit ongelukken zijn gebeurd en voortaan, ookal moet ik maar een pak melk hebben, blijft de hond thuis.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:30

Heb met open mond de reacties hier gelezen. Naar mijn mening leg je een hond die niet benaderd kan worden gewoon niet bij de deur van een supermarkt. Natuurlijk had het meisje niet binnen zijn comfort zone mogen komen, maar naar mijn mening had een hond die zo reageert daar helemaal niet moeten zijn. Hier moet absoluut wat mee gedaan worden, want ik kan me niet voorstellen dat deze hond dit niet nog een keer zou doen.

Heel veel sterkte voor je nichtje Stef.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:33

Jeetje arm kindje,hoe gaat het er nu mee? :(:)

Persoonlijk heb ik een hekel aan mensen die hun hond bij een winkel aanbinden en heel relexed gaan shoppen! -:(-
Niet eens om het feit dat de hond iemand zou kunnen bijten maar ook om het feit dat er genoeg idioten zijn die zo'n dier denken te moeten treiteren! -:(-

Mijn moeder had het ook eens gedaan met dr stomme kop _-:( ,hond meegenomen naar de winkel,buiten vastgelegd en toen ze terug kwam had iemand d'r hondje met cola en yoghurt overgoten! |(
Beestje zat dus doodsbang daar en kon niet weg.
Ik vind het geen doen een hond alleen achterlaten!

Alleen al daarvoor zou ik verdere stappen ondernemen ts,behalve dat het kind in dr gezichtje is gebeten (wat gruwelijk erg is!!!) ook dat het nalatigheid van zo'n eigenaar was naar het dier toe.
Tegenwoordig kan het gewoon niet meer,je kunt er niet meer op vertrouwen dat zoiets goed gaat! -O-

Sterkte voor die kleine meid,hopelijk houd ze er niks aan over! :(:)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:39

Sommige reacties maken me hier best vervelend.

Een hond moet leren en dat doet ie NIET door thuis te blijven!
Elke hond, ongeacht ras kan beginnen met bijten.
Een hond dat ergens aan een supermarkt vast ligt MOET gerust gelaten worden, anders is het eigen risico.
Veel honden hebben het niet op kinderen, als ouder moet je dat gewoon weten en zorgen dat je kind luistert.
Heb ook een bijtincident gehad met mijn Border Collie reu en dat had ie ook nooit gedaan.
Heb vele ervaring met alle soorten honden en ja mijn Duitsers gaan ook overal mee en als wij ergens op een terras liggen waar genoeg plaats is om voorbij te komen moeten ze ook niet meteen als eerste keus langs mijn honden gaan, zo simpel.

Maar dat er meteen naar de eigenaar gewezen word en evt de hond moet worden ingeslapen worden vind ik not done en kan ik zo kwaad om worden!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:39

Nalatigheid? Wie weet was de eigenaar nog geen 10 minuten weg.
Hoe wil je dat bij de politie verkopen? :')

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:42

_Alarm_wlkp schreef:
Sommige reacties maken me hier best vervelend.

Een hond moet leren en dat doet ie NIET door thuis te blijven!
Elke hond, ongeacht ras kan beginnen met bijten.
Een hond dat ergens aan een supermarkt vast ligt MOET gerust gelaten worden, anders is het eigen risico.
Veel honden hebben het niet op kinderen, als ouder moet je dat gewoon weten en zorgen dat je kind luistert.
Heb ook een bijtincident gehad met mijn Border Collie reu en dat had ie ook nooit gedaan.
Heb vele ervaring met alle soorten honden en ja mijn Duitsers gaan ook overal mee en als wij ergens op een terras liggen waar genoeg plaats is om voorbij te komen moeten ze ook niet meteen als eerste keus langs mijn honden gaan, zo simpel.
Maar dat er meteen naar de eigenaar gewezen word en evt de hond moet worden ingeslapen worden vind ik not done en kan ik zo kwaad om worden!

Als je een hond zo meeneemt moet ie er ook maar tegen kunnen dat er vlak langs hem gelopen wordt.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:44

Bij mijn honden kunnen ze dat hoor, maar mensen denken niet helder na soms en ja moest de hond toch bijten is het mijn schuld? Nee hoor...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:54

dat gevingerwijs ..

nam mijn hond nooit mee boodschappen doen,
Heeft nooit iemand zomaar gebeten ,met uitzondering van de DA gewaarschuwd (en dat was dus niet zomaar)
overigens ook met muilkorf
Gewoon zijn hoofd draaien was al genoeg om te verminken , bijten had andere gevolgen ,
was ook getraind om , op commando ,niet zachtjes te bijten ,(was voormalige werkhond) was goed getraind en in huis mijn knuf
lag het liefste op schoot , luisterde goed , erg goed
risico's wil je niet lopen en als die meeging uit voorzorg , omdat je altijd van die gekken hebt die zonodig moeten uitdagen etc.
MET muilkorf

tot op een dag ik in de buurt van de winkel liep en dacht CHIPS moet nog brood hebben.
Zet m NIET VOOR DE DEUR maar stuk op zij daar waar geen mensen liepen , KORT vast , echt kort kort, afgezet,
ren naar binnen , grits brood , leg geld neer en storm weer naar buiten ..

Staan daar 3 )(*&%^%$ pubers , met de hond , lijn van paal losgemaakt , de lijn vast houdend .. |o
want hij zag er zo zieluggggh uit _-:( hij is zooooo lief :D .. daarom lag die natuurlijk ook zo kort , niet in het "looppad" en af
en MET muilkorf -O-
en ze wilden m meenemen naar huis en daar gaan rond bellen van wie die was -:(-
ben nog geen minuut binnen geweest .. ,

geloof me ook met muilkorf kan een hond schade aanrichten , hij wel iig

hij liep zo graag met me mee , ook naast de rolstoel ging dat prima
en IEDERE KEER WEER kwamen er mensen op af , ondanks dat je zodra je zag dat ze kwamen
aub afstand houden , doken ze toch iedere keer weer met dt bovenlijf naar beneden
om hem aan te halen .. iedere wandeling wel een keer , en ik m maar iedere keer weer af zetten ,
heb het opgegeven , relaxt wandellen , een keer niet "onder appel" , was niet te doen .. door andere mensen dus ..

hebben nu en ras echte inteeld door broodfok jack russel type , dump exemplaar , opgevangen, zo krom dat die bijna mooi is
die gaat nooit mee , die bijt alles wat "vreemd' is , behalve op eigen erf als wij er bij zijn weet ik dat die direct gaat staan/liggen van aaaaaaaaaaiiiiii mij <3 , maar buiten het erf.. of als mensen zomaar doorlopen :=
denkt dat die 1,10cm groot is , en luisterd (nog) niet zo goed , heeft wat tijd nodig een oostindish dove angstbijter commando's te leren ,

uitlaten dus ALTIJD aan de lijn en nooit in los loop gebieden ..

"mevrouw waarom bijt uw hond ?
omdat uw hond los loopt daar waar het niet mag en mijn hond bijt misschien ? .. zucht
bij het zicht (van groooote afstand) van andere honden begint die gelukkig al direct te grommen en te blaffen
bij mensen niet en ondanks de NIET AAIEN , HIJ IS NIET LIEF , AFBLIJVEN
heb je altijd weer die eigenwijze lorren die toch zonodig met een gezicht moeten bukken
richting hond en dan een acccchhh hij is toch lief , en wij die hond maar in een split seconde zodra je ze ziet bukken , toch er naar toe gaan etc de hond met zijn tuig (en riem) vlug weg lanceren .. dat gaat nog met dat formaat
en dus die hond weer een opzouter geven omdat mensen NIET WILLEN LUISTEREN
en wij het risico niet willen lopen ..

mogen we dan maar niet meer met hem wandelen in een aanlijn gebied , terwijl die dat heel fijn vind , m opvrolijkt?
omdat mensen met hun pootjes der niet van af kunnen blijven ? of mensen hun hond die niet luisterd los laten lopen ?
we nemen al de routes waar in de regel nihil honden en mensen komen
zodra we iemand zien draaien of afslaan ..

Met mijn pown ook , loopt er een hond los , komt op pown af
KUNT U UW HOND BIJ U HOUDEN ? ja maar hij doet niks hoor bij paarden .. bijt niet .. wil alleen maar aan zijn benen snuffellen ..
hij is lief ..
maar mijn paard niet , die vermoord honden :Y)
kan er gewoon veilig voorbij rijden , ook op sla afstand , zolang de hond maar niet richting pown gaat

zijn de eigenaren dan altijd fout? is het dier dan altijd fout?
hoe ver moet je gaan ? je beperken in vrijheid omdat anderen niet met hun pootjes van iemand anders zijn spullen af kunnen blijven ?
vertikke afstand te houden als je daarom vraagt ..

HEEL SIMPEL ! IS IETS NIET VAN JOU DAN AFBLIJVEN of het nu een fietsbel of een dier is ..
dieren zijn NOOIT 100% betrouwbaar , altijd afstand houden , of het nu een papagaai of een koe is

hier thuis gezien dat als de hond gewoon grommend zijn hoofd draait en dus NIET bijt , hapt , mond dicht etc
toch behoorlijk wat schade kan toerichten als die iemand schampt met het gebit
omdat de ander , de mens, dus te dicht bij zat ..
hoe fout is de hond en of eigenaar dan ?

geen idee hoe kort de hond in kwestie lag en waar ter hoogte van het doorgaande looppad van de mens
of de eigenaar , buiten hond thuis laten , meer had kunnen doen om het te voorkomen , kind wel of geen aanleiding heeft gegeven,
maar , hoe vervelend ook , kind is dus TE dichtbij gekomen , hond lag te lang ? en er zal IETS gebeurd zijn
VOORNAMLIJK VOOR JE NICHTJE HEEEEEL VERVELEND , maar echt niet zonder gevolgen voor hond of eigenaar
en aangezien we der niet bij waren kunnen we niet zeggen dat een der 3 partijen per definitie echt fout waren
of "onschuldig" , okee hond was fout .. maar hoe fout?

iig heel veel sterkte voor je nichtje !