Bokkers met vissen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

muntdrop

Re: Bokkers met vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:09

Hey ik heb ook vissen :) Mijn aquarium is 60x30x30 en ik heb corydoras boraras brigittae en sinds kort een koppel honing gourami's. Was eerst al een heel gedoe omdat ik 2 mannetjes heb gekregen, dus weer terug naar de winkel en omgeruild. Toen ik thuis kwam zag ik dat het nieuwe visje een klein rood wondje had. 3 dagen in de gaten gehouden maar het zag er niet heel ernstig uit dus ik dacht aan een beschadiging van het vangen of iets dergelijks. Een paar dagen later keek ik weer eens goed en toen had ze opeens een soort gat? Denk zelf aan een bacteriële infectie of iets dergelijks dus ik ben haar nu aan het behandelen met Furanol hoop dat ze het red.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:33

Ik ben een beetje rond aan het kijken en het lijkt wel of kweken heel normaal is? Maar wat doe je dan met al het overschot? Kom je daar makkelijk vanaf?

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:39

Evelli schreef:
Kan twee kanten op. Ze moorden elkaar uit omdat er te weinig voedsel is. Of ze zijn kleine Slakjes aan het maken :+ dan is er voldoende voedsel :D

Aangezien ik uit het bakje van mijn schoonvader regelmatig slakjes mee neem (hij heeft een slakkenplaag), weet ik dus genoeg... :')

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:06

Kweken waarvan?
Meeste wordt verkocht via fora, marktplaats maar ook aan lfs (local fish store) of geruild voor andere beestjes e.d.

Die vuurgarnalen bij mij waren de bedoeling niet. Maar ja.
Mijn vissen kweken niet, pinokkiogarnalen ook niet (brakwaterkwekers)
De Crystal Black mogen van mij gewoon kweken, die raak ik wel kwijt. Zoek er wel een plekje voor.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:08

Guppy's :')

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:09

Guppy's fokken als konijnen :+ net als garnalen. Maar zijn wel prachtige visjes.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:17

Ja, ik zit dus hard te twijfelen.. dadelijk kom ik er niet meer vanaf :=

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:24

Ligt beetje aan de kwaliteit. Als jij selectief bent met de vissen die je hebt, kan je best mooie vissen kweken. Je kan eens kijken of je aquariumwinkel zou willen ruilen tegen bv plantjes of voer, als je er niet afkomt.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:27

Oh dat is wel slim :) Ga ik eens navragen!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 23:22

Reken er maar niet teveel op, guppy's worden overal aangeboden, vaak gratis, mensen willen er graag vanaf. Tenzij je hele mooie of speciale soorten kweekt, kan het nog wel eens knap lastig worden om er vanaf te komen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 23:24

Mag ik jullie advies? Ik wil een garnalenbak maken met miss een slak of 2 om het een beetje schoon te houden maar welke visjes kunnen goed bij vuurgarnalen? Wordt een 60x30x30 of 60x40x40 bak.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 23:31

Het ligt er ook een beetje aan of je wilt kweken of niet.
Ik heb het pas ook voor mijn bakje uitgezocht (maar dan met Crystal Red garnalen) en ze blijken beter te kweken zonder andere vissen erbij. Want ze willen nog wel eens schuilen voor andere vissen.
Maar daaraantegen waren er ook mensen die er guppen of een betta splendens erbij hadden en dat ging goed. Al worden er dan wel soms kleintjes opgegeten als ze toch geen kweken.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 23:34

Betta's erbij? Die eten toch alles? En die hebben minimaal 80 cm nodig en zo groot wil ik niet gaan. Ik wil graag gaan kweken ja, mocht ik echt een overschot krijgen dan of verkopen of gooi ik ze bij de goudvissen, die eten alles. Is er een klein visje wat vriendelijk is?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 23:38

Een garnalenbak is denk ik het mooist zonder andere bewoners. Ook wordt altijd één soort garnalen aangeraden, niet meerdere soorten tegelijk. Garnalen zijn trouwens zelf ook 'opruimers', dus slakken hoeven er niet daarvoor niet persé bij.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 23:49

Vind dat de 2 slakken in hun 240 liter bak het een stuk beter doen dan de garnalen in de 20 liter bak := voer gaat rotten onder water terwijl de slakken in de grote bak alles opeten

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 00:46

Sappos schreef:
Betta's erbij? Die eten toch alles? En die hebben minimaal 80 cm nodig en zo groot wil ik niet gaan. Ik wil graag gaan kweken ja, mocht ik echt een overschot krijgen dan of verkopen of gooi ik ze bij de goudvissen, die eten alles. Is er een klein visje wat vriendelijk is?

Ik hoor hele verschillende verhalen over Beta's!
Bij de één vernielen ze alles wat op hun weg komt en bij de ander juist weer niet. Blijft toch altijd wel een gok dan.

Misschien kunnen er dwergrasbora's erbij als je er graag iets bij wilt? Hele kleine en vriendelijke visjes!
Maar ik weet niet of ze kleine garnaaltjes opeten. Zou mij niks verbazen, want mijn schooltje is behoorlijk nieuwsgierig en behoorlijk druk... :=

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 00:48

Ik heb vandaag een zebra slak gekocht.
Niet zo groot als een appelslak, maar wel heel mooi gestreept.
Ik zal morgen een foto proberen te maken.
(als ie toevallig ergens rondhangt waar ik hem op de foto kan zetten)

Ik heb wel afbeeldingen gevonden op google van de zebra slak:
http://www.google.nl/search?hl=nl&gl=nl ... ih=508#p=0

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 00:50

Gefeliciteerd Century *\o/*

Ik moet eigenlijk een rustig klein visje hebben, de garnalen zijn al druk natuurlijk en ik vind het juist leuk als ze zich veel laten zien

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 07:45

Voor welke laag zoek je iets SAP?
De epiplaty annulatus en de sundadanio axelrodi zijn beide kleine rustigere visjes.
Gaan bij mij super met de garnalen :)
Je kan ook eens bij bijv de rifwachter gaan kijken hoe de vissen zich gedragen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:40

Denk meer midden of boven zodat de garnalen de bodem hebben of denk ik dan fout? Sowieso met voldoende begroeing en schuil mogelijkheden

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:08

Nee, dan zit je wel goed :j

Mijn nieuwe garnalen zijn onderweg hierheen :D
Ben erg benieuwd, kweker was niet bijzonder duur :) garnalen in de winkels zijn echt belachelijk duur :n

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:50

Evelli schreef:
Je kan ook eens bij bijv de rifwachter gaan kijken hoe de vissen zich gedragen.

De rifwachter in Hilversum?
Daar komen al mijn vissen en planten vandaan. :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:53

Sappos schreef:
Vind dat de 2 slakken in hun 240 liter bak het een stuk beter doen dan de garnalen in de 20 liter bak := voer gaat rotten onder water terwijl de slakken in de grote bak alles opeten

Een grotere bak is eenvoudiger in balans te houden dan een kleine bak, dat is zo. Niet teveel voer geven aan garnalen, ze hebben niet zoveel nodig. Je hebt zelfs kans dat als je teveel geeft ze te snel groeien en niet goed kunnen vervellen (helaas ervaring).

Sappos schreef:
Gefeliciteerd Century *\o/*

Dank je! :)

Evelli schreef:
Ben erg benieuwd, kweker was niet bijzonder duur :) garnalen in de winkels zijn echt belachelijk duur :n

Klopt, garnalen kan je beter via Marktplaats of een kweker kopen wat kosten betreft, in de aquariumzaak zijn ze heel erg duur.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:10

Klopt daar zijn ze 1 of 2 euro per stuk, tikt best aan als je er 20 wilt. Ik had er 20 bij iemand in de buurt gekocht maar zat veel heeel klein spul bij, zo klein dat als ik boven mijn bak hang ze nauwelijks zie en tellen is helemaal onbegonnen zaak. Schatting is dat er sowieso 10 nog inzitten. T vrouwtje is haar eitjes kwijt en zag wel een stipje zwemmen maar of het een babygarnaal is weet ik niet

Ja dat een grotere bak makkelijker is weet ik maar ze ruimen gewoon goed de voerresten op waardoor het niet gaat rotten. Ik zie op hun bodem alleen maar poepjes liggen. Nu kunnen de goudvissen er ook wat van hoor die vreten alles.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:15

Rifwachter is een prachtige zaak. Ook erg kundig.
Groot deel van mijn vissen komt er vandaan.
Andere deel uit Huizen. Die vandaag komen, komen uit scherpenzeel.