Wie allemaal kip op eitjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:25

charissiej schreef:
Wat een leuk topic! Ik meld me ook even! Sinds februari hebben we 3 hennen en een haan (zijdehoenders). De eerste broed was helaas mislukt, de eieren werden gestolen door de eksters... |( Wat een rotbeesten!
Nu hebben we alles afgezet, en kunnen er geen andere beesten meer bij :) . Ik verwacht dan ook maandag of dinsdag a.s. onze eerste kuikens <3 . Ben erg benieuwd, en heb er nog niet zo veel verstand van, dus hopelijk kunnen jullieme nog een beetje helpen. Ik heb namelijk een nachthok die ongeveer 80 cm boven de grond staat, ze kunnen her via een loopplank vanaf, en hebben dan een grote ruimte omheind met gaas, nu hebben we alles met net afgesloten zodat er geen andere dieren meer bij de kippen kunnen. Maar nu is het zo, dat ik 2 broedse hennen heb, die allebei de eieren verdelen, de ene keer heb de een er 2 en de ander 5, en andersom. Wat als de kuikens er zijn? Wie is mama, of wijst dit vanzelf? En doen de andere kippen de kuikens niets? En vanaf wanneer kunnen ze kuikenpoeder (of weten jullie wat beters?) eten? Gaat dit vanaf dag 1? En hoe voorkom ik dat de moederkip het opeet? En leren ze vanzelf de loopplank af te gaan?

Sorry voor alle vele vragen, heb al veel van mensen gehoord, maar ben beniewd naar jullie mening.

Haha, dat zijn veel vragen, zal proberen (naar eigen ervaring) te beantwoorden.
Je kunt de eieren verdelen zolang er nog geen kuikens zijn, komen de eieren uit dan weten zowel de kuikens als de moeders precies bij wie ze horen. Komen de kuikens bij de "verkeerde" moeder, dan worden ze weggepikt (maar dat weten ze zelf ook snel genoeg, bij mij schieten ze dan gelijk weer naar hun eigen moeder).
Ik geef ze de eerste weken kuikenmeel/korrel, en ja, dat eet moederkip ook mee. Ik geef er wel wat gemengd (kippen)voer bij, zodat de moeder ook wat 'normaal' voedsel kan eten.
Voor wat betreft je laatste vraag: kun je de loopplank niet iets vlakker leggen? Ik vind 80 cm voor pasgeboren kuikens wel vrij hoog, grote kans dat ze toch in het begin naar beneden vallen. Ze ontwikkelen wel heel snel, maar als ze net geboren zijn vind ik ze toch wel kwetsbaar.

Oh ja, mijn andere kippen doen de kuikens niets, heb nu 5 moeders met kuikens (in leeftijd van 3 weken tot 3 maanden) door elkaar lopen en dat gaat allemaal goed. Zelfs de haan is heel braaf de kuikens aan het voeren. ;)

Edit: kuikenvoer geef ik vanaf het moment dat ze rond gaan lopen, ongeveer 24 uur nadat ze uit het ei zijn gekomen.

tjady

Re: Wie allemaal kip op eitjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:31

Met mijn kuikens en moeders gaat het prima. Moeders zit nog wel op 5 eieren naast de zorg van haar 7 kuikens. Vanavond had ik de eieren even gepakt en overwogen of ik ze er weg zou halen. Alleen toen ik ze aan mijn oor hield, hoorde ik zachtje piepen. Dus maar weer snel terug gelegd.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:36

Hopen dat ze snel uitkomen tjady, anders gaat ze morgen met de andere kuikens aan de wandel. ;)

Vind het altijd spannend als de eieren op verschillende dagen uitkomen, ben altijd bang dat er dan nog kuikens achterblijven die net te laat uit het ei komen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 06:59

De loopplank van hier 60 cm konden ze pas na 2,5 week aan. Ik heb ze de eerste 2 weken s ochtends naar beneden in de ren gezet en s avonds weer boven. Nu hupt het alweer bijna 2 weken zelf heen en weer.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 07:25

Bedankt voor jullie fijne antwoorden! De loopplank ligt al vrij plat, en kan niet platter, maar ik kijk wel even of ik wat aparts voor ze maak, zodat ze in het hok kunnen blijven, en wanneer ze wat ouder zijn leer ik ze wel de trap af te lopen, en dan haal ik ze met goed weer uit het hok en zet ik ze in de ren, en later weer in het nachthok inderdaad! Ik ga vaanochtend gelijk maar even kuikenmeel halen! Ik hou jullie op de hoogte!
Bedankt!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 08:51

@ pinto, jij hebt alle kippen door elkaar lopen dus? en dat gaat goed?
ik heb sinds maandag 1 kuiken. maar die heb ik in de schuur apart gezet omdat ik bang ben dat de andere kippen het kuiken gaan pikken. ik dacht dat dat beter was.
maar misschien is dan straks de overgang/opnieuw wennen voor de kippen juist weer lastig als ze er weer bij komen.
hoe lang zal ik ze apart houden (mijn binnenhok is ook ongeveer 80cm hoog met een steile trap)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 09:32

Mama met de kleintjes mag van mij nu sinds een paar dagen af en toe een uurtje in de tuin bij de rest. Dat gaat goed maar helemaal vertrouwen doe ik het nog niet. Zonder volwassen hen gaan de kuikens hier vanaf een week of 6 langzaam de groep in.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:35

Wij hebben nu een brahma kip op 10 eieren zitten. Ze zit in een apart stuk van het hok, maar ze pakt niet alle eitjes onder haar. Zo nu en dan ligt er es 1 of 2 buiten haar bereik van warmte... Dan schuif ik ze er zo nu en dan wel weer onder, maar is dit wel verstandig? Moeten we misschien een paar eitjes onder haar vandaan halen? Ze zit pas sinds gister op de broedeieren die we voor haar gehaald hebben.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:22

Dat deed die van mij ook, Mirjam, maar er komen er toch een aantal niet uit. Ik zou er niets aan prutsen en de natuur haar gang laten gaan.
Ben superbenieuwd hoe het met mijn kuikjes gaat, want ik ben al een week op vakantie en heb ze dus al even niet meer gezien.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:13

pinto_1 schreef:
Hopen dat ze snel uitkomen tjady, anders gaat ze morgen met de andere kuikens aan de wandel. ;)

Vind het altijd spannend als de eieren op verschillende dagen uitkomen, ben altijd bang dat er dan nog kuikens achterblijven die net te laat uit het ei komen.

Ja idd, zo zielig als ze het net niet redden.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:43

tjady schreef:
pinto_1 schreef:

Ja idd, zo zielig als ze het net niet redden.

Daarom houden wij kuikens even apart de eerste dag(en) als de eieren gespreid lijken uit te komen.

Hier hebben we ook eens een hen gehad die zo blij was om met haar 3 dagen oude kuikens in de ren te gaan, dat ze er 3 van de 11 levend heeft begraven tijdens het schrobbelen. ;( Ook weer van geleerd, we laten de hen nog niet in een ren met veel los zand met kleine kuikens.. Sommige zijn blijkbaar zo lomp.
Vorige week hebben we alles uit het hok gehaald en lekker los laten lopen. Heerlijk om die kleintjes te zien rennen en zoeken naar insectjes. Zelfs naast moeders heel stoer mee schrobbelen en bodderen. Wijs hoor <3

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:51

Er is nog één ei uitgekomen en nu is ze van het nest af gestapt. Ze lopen in een paardenbox en alle acht lopen ze parmantig mee. De achtste is ietsje kleiner, maar gaat wel dapper mee. Moeders is idd wel eens een beetje lomp en loopt dan eentje omver. Blijf er maar zoveel mogelijk uit buurt, dan is ze het rustigst.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:23

juval schreef:
@ pinto, jij hebt alle kippen door elkaar lopen dus? en dat gaat goed?
ik heb sinds maandag 1 kuiken. maar die heb ik in de schuur apart gezet omdat ik bang ben dat de andere kippen het kuiken gaan pikken. ik dacht dat dat beter was.
maar misschien is dan straks de overgang/opnieuw wennen voor de kippen juist weer lastig als ze er weer bij komen.
hoe lang zal ik ze apart houden (mijn binnenhok is ook ongeveer 80cm hoog met een steile trap)

Ik heb ze inderdaad allemaal bij elkaar lopen, maar de eerste twee weken heb ik ze wel apart. Niet zozeer omdat ik bang ben dat ze gepikt worden, want dat gebeurt niet als ze zo klein zijn. Pas als ze groter zijn en dus ook brutaler tussen de andere kippen doorscharrelen, kunnen ze af en toe een pik krijgen. Maar dan zijn ze ook snel weg... ;)
Ik hou ze alleen de eerste weken apart om het voeren, anders zouden alle kippen kuikenvoer mee eten. Na een paar weken eten de kuikens al met de moeder mee van het gemengde voer, en dan laat ik ze bij de rest.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:49

Ons 1e kuiken is geboren! Ik ging net kijken en er lag een lege schaal *\o/* en een kuiken onder mams! Een donker gekleurde zijdehoender! Maar wat nu? Watvoor schaaltje gebruiken jullievoor het water? En waar doen jullie het kuikenmeel in? Pfff ben helemaal gestresst,haha

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 13:21

Gefeliciteerd, maar heb je daar niet eerst over nagedacht dat je de spullen al in huis had. Voor voer en water moet je lage schaaltjes gebruiken waar een kuiken bijkan maar niet verdrinkt erin. Je moet zorgen dat er genoeg inzit zodat mams ook kan meeeten. En je moet er op letten dan mams de boel niet om of leegkrabt, dat is oer hen verschillend.

Ik heb voor de eerste weken een drinkflesje Dat ze voor vogels gebruiken. Een kleine wateropening met en flesje erboven voor het water. En een klein langwerpig bakje dat ooit een ijsklontjes ding voor de vriezer is gebruikt. Daarna ga ik over op kleine metalen bakjes voor voer en water. Of als ze erg veel zandscheppen een waterbadderdingetje voor voliere vogels. Scheppen ze minder vol.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:43

Ik heb zo'n houder waar 1 litertje in kan, voor de kuikens. Je moet toch dagelijks het water verversen (en soms wel 2x per dag). Voer zit in zo'n metalen bakje met een rekje erover. Dat zet ik dan klem tussen wandje en een steen, zodat mams (ik heb nl. grote mamakippen) het niet met haar poten gelijk omgooit.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:36

Ja natuurlijk heb ik er over nagedacht! Ik heb nu een silo waterbak in het hok staan, en een laag bakje (soort stenen asbak) waar ik de kuikenmeel in heb gedaan. Voor de oudere kippen heb ik inderdaad zo'n ruif van metaal waar die uit kunnen eten. Ik zal net dat er een klein putje/barstje in een van de andere kuikens zit, hoe lang duurt het gemiddeld voordat die uitkomen?

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:36

Ik ging net nog even kijken, kon het niet laten... En ja hoor! Weer 2 kuikens erbij *\o/* Dus nu 3 in totaal! Ben zo blij! Ze zijn zo schattig! Ik laat ze voorlopig nu even met rust, ga morgen ochtend nog wel een keertje kijken.

Foto in link!
http://desmond.imageshack.us/Himg840/sc ... es=landing

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:30

Lief Charissiej, heb je nog meer eieren?
die van ons zijn inmiddels zo groot dat ze uit mogen vliegen. Volgende week foto's maken en dan op marktplaats.
We hebben dus in de aanbieding: Krielbrahma's gezoomd goudpatrijs 4 hanen en 4 hennen.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 07:24

Net even gekeken, en ook het 4e kuikentje is geboren, en de 5e is onderweg, die piept luid in zn ei en er is een barste zichtbaar. Dan liggen er nog 2 eieren maar ik vermoed dat die niet uitkomen.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:45

Hier zijn ook eindelijk de eerste kuikens van het jaar geboren. Gisterochtend zagen we ineens 3 koppies uit mammie steken en vanmorgen hebben de laatste uit het ei zien kruipen (mams was net even van het nest af met andere kuikens). Ze heeft goed haar best gedaan, want van de 11 eieren (ik zou toch zweren dat er 12 onder lagen, maar heb 10 kuikens en 1 ei over) zijn er 10 uitgekomen.

Afbeelding

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:28

Superleuk!
Mijn kloeken zijn nu van alle kuikens af. In totaal had ik dit jaar 3 nesten met in totaal 23 kuikens.
De eerste lichting van 8 zit nu al bij de grote kippen, de tweede lichting van 7 kuikens zit nu náást de grote buitengroep en die wil ik eind van de week bij de rest zetten. Dan kan de laatste lichting van 8 naar buiten en vóór de vakantie moet 't hele cluppie bij elkaar zetten.
Het is erg moeilijk om te kijken wat haantjes en hennetjes zijn, omdat ik gefokt heb met NH-blauw/Brahma x leghorn en die hebben natuurlijke een grote kam. Normaal zie je het wel aan de kammetjes, maar dat verhaal gaat hier dus jammer genoeg niet op.
Zal eens kijken of ik nog foto's kan plaatsen van het cluppie.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:33

Wat leuk zeg.

Onze 4 kuikens gaan super goed. Ze groeien als kool.
Volgens mij is moeders het al erg zat en zou ze wel bij de rest willen.
Wij houden de kuikens nog in de kleine ren tot ze weg mogen.
Ik denk zelf 2 haantjes en 2 hennetjes laat ik het hopen want mijn oud stalgenootje krijgt de hennetjes
en ik zou het zielig vinden als het haantjes zijn hahahah.
Bij 2 is de kam al goed zichtbaar. Zal eens foto's maken van het hele stel.
De haantjes gaan terug naar diegene waar ik ze van heb gehad.

Zou ik moeders ook al bij de groep weer kunnen zetten en de kleintjes in de ren ernaast?
Dan zitten wel de kleintjes alleen maar wel met de groep naast zich of zal ik ze met moeders in de ren houden.
Ze gaan niet bij de groep maar gelijk weg als het kan. Ik denk over een week of 3-4.

Gisteren had ik 1 zielig kipje die zat een beetje in elkaar gedoken en volgens mij was ze vandaag ook niet dapper. Maar gisteren wel rennen voor de zaadjes en lekkers hahahahahaha

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:45

Vanaf hoe oud zetten jullie de kuikens bij de andere kippen?
Heb hier een kip zitten met 2 kuikens van pak hem beet 5/6 weken. Ze zitten appart,
maar ik moet hun onderkomen eigenlijk gebruiken voor de konijnen. Vandaar.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:49

Ik heb de kuikens bij de oudere dieren gezet toen ze een beetje goed in de veren kwamen.
Hebben al wel eerder kennis gemaakt en moet zeggen dat de haan beter voor de kuikens zorgt dan de hen zelf :=

Even een vraagje hebben jullie wel eens mee gemaakt dat een broedse kip nog zelf eieren bij legt zo om de 2 dagen een eitje?
Ja hen is echt broeds en deze week verwacht ik van haar de kuikens liggen 9 eieren onder.

Pieteritus1 volgens mij woon jij niet zo ver bij mij vandaan :D