Waarom toch 'oeps-ik-heb-de-poes-laten-ontsnappen' nestjes ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:33

Even een vraag, zou het niveau van de eigenaar ook mee tellen of denken jullie van niet. Ik ken namelijk verschillende mensen die zijn niet zo snugger zeg maar en die heebn steeds oeps nestjes.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 14:36

marleen_usar schreef:
Even een vraag, zou het niveau van de eigenaar ook mee tellen of denken jullie van niet. Ik ken namelijk verschillende mensen die zijn niet zo snugger zeg maar en die heebn steeds oeps nestjes.

Wat bedoel je precies met niet zo snugger ? Als in verstandelijk niet ?

In dat geval zou ik het er als kennis met die mensen over hebben, en voorleggen dat castratie niet duur is. Zolang een mens een IQ heeft, is er ruimte om na te denken en wanneer er ruimte is om na te denken is er ruimte voor verbetering :j

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:43

bedankt meiden, dank zij een bokker heb ik een poesje. *\o/*

anneliesdj

Re: Waarom toch 'oeps-ik-heb-de-poes-laten-ontsnappen' nestjes ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:47

Wauw waar haal je die zo snel vandaan?? :oo

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:49

Het gebeurt trouwens ook nogal eens dat mensen hun poes aanmelden voor sterilisatie, dat de dierenarts zegt: kom over een maand of wat maar weer terug, uw poes is nog te jong... En dan zul je net zien dat poes wegloopt of van het balkon valt of zoiets, en zwanger terugkomt... Oftewel: niet iedere dierenarts steriliseert vroeg.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:49

anneliesdj schreef:
Wauw waar haal je die zo snel vandaan?? :oo

kreeg net een berichtje van een bokker, die heeft een nestje en die komt over een paar weken als ze weg mogen er hier 1 brengen. :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:51

En die zijn al geholpen?
Bij het asiel heb je ze gratis én geholpen ;)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:26

anneliesdj schreef:
En die zijn al geholpen?

nee die zijn net geboren, laten helpen doe ik zelf wel.
dan heb ik haar klein, neit zo gauw de kans dat ze weg loopt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:53

anneliesdj schreef:
En die zijn al geholpen?

Nee, bij het asiel zijn ze niet gratis...

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:54

nee daar kost het iets van 75 euro, dan heb je wel een geholpen kat/poes met chip

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:07

*zucht, boerderijkatten zijn bij het asiel ook gratis.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:11

Oo sorry ik wist niet daarop gedoeld werd.
Ik vergeet dat altijd omdat wij nooitecht boerderijkatten hebben, die gaan via de dierenambulance geloof ik

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:14

nee hoor. hoeft niet :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:30

cp112 schreef:
*zucht, boerderijkatten zijn bij het asiel ook gratis.

Dat verschilt per asiel

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:32

:j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:01

Magrathea schreef:
anneliesdj schreef:
En die zijn al geholpen?

Nee, bij het asiel zijn ze niet gratis...

Boerderijkatten zijn bij alle asiels in onze omgeving gratis.
Alleen worden die niet in de lijst met adoptiekatten geplaatst omdat ze niet in huis kunnen.
Je moet ernaar vragen, deze katten worden ook alleen op boerderijen geplaatst.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:21

vrouwke schreef:
cp112 schreef:
Ik wou ent zeggen, denk je dat die kitten in de 8-12 weken dat ze leven niet gegeten hebben? Of dat de moeder niet extra hoeft te eten? Een gratis kitten...
Vind het een hele rare opmerking, waarom zou ik een kitten uit het asiel halen en voor ebtalen als ik em gratis op marktplaats kan vinden??? :? :?
Nou misschien om zeker te weten dat je een gezonde en geente kitten hebt??? :? Ik kan daar niet bij hoor sorry.

het is voor om de boerderij,voor de muizen.
ik heb zelf wel eens een nestje gehad, die ik ook zo afgegeven heb.
maarja, de poes is dood naar 12 jaar, vandaar dat ik een andere zoek.

het gaat me niet om betalen, waar het om gaat is dit:
jullie hebben iets tegen oeps nestjes, want de asiellen zittten vol, poezen in overvloed.
als dat dan zo is waarom vragen ze dan zoveel geld voor een poes.
dat is wat ik niet snap.

Bij vele asielen kan je via het boer zoekt kat project gratis katten die geholpen en geent zijn af halen. Dat zijn dan wilde katten voor op de boerderij. Ideaal dus en daar zitten ook zeker jonge katten tussen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:29

overigens vrouwke ik zie dat je in zeeland/noord brabant woont. Weet dat het asiel in die regio wilde katten zeer graag geholpen en wel gratis af wil staan. Daar zitten ook regelmatig kittens bij van zo'n 3 á 4 maanden. Dus ik zou zeggen als je interesse hebt ooit neem eens contact op met het dierenasiel. Momenteel zijn ze er nog niet dat weet ik al wel.

Zeer jonge kittens kan je overigens voorlopig nog lang niet buiten laten geen idee of je dat wel weet? Je woont aan een drukke weg zeg je. Dan vind ik het persoonlijk echt onverantwoordelijk voor de 6 maanden (en ook voordat ze geholpen zijn) los te laten lopen. Ze zien nog niet zoveel gevaar en zijn nog zeer speels. Bovendien nooit een kat nemen die onder de 10 á 12 weken al moedwillig gescheiden wordt van zijn moeder in elk geval. Sophia vereeniging is hier overigens heel erg mee bezig om alle gegevens te verzamelen over al de afwijkingen die katten hebben die te vroeg bij hun moeder weg zijn gehaald. En dat is best wel heftig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:40

Soms is het niet anders. De kat van mijn vriend is met 4 weken in een doos bij het grofvuil gevonden...
Op zich heeft hij zich wel goed ontwikkeld, buiten dat hij niet helemaal netjes zijn nagels en tandjes bij zich houdt. Maar kan me voorstellen dat wij geluk hebben gehad.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:46

ik heb 3 poezen, 2 zijn al gesterilisseerd en 1 moet dinsdag. De pech met de laatste was dat ze zo'n achterstand had dat ze nog geen 2 kilo woog op de leeftijd dat ze al gemogen had.
Ik ben ontzettend voorzichtig met dat zij dus nog niet buiten komt, maar ook zij is een paar weken terug ontsnapt en is 3 weken buiten geweest. Meteen naar de DA genomen en goddank niet dragend, maar ja, dat had wel gekund.
Dus ondanks voorzichtigheid kan het toch echt nog wel gebeuren!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:46

soms is het zeker niet anders en wij zijn in de opvang ook zo dat we geen enkele moederloze kittens zouden kunnen laten inslapen. We proberen altijd om alles te redden wat te redden is want zomaar inslapen zouden we nooit kunnen. Echter wij hebben wel veel meer ervaring dan de gemiddelde burger natuurlijk met zijn allen en doen er heel veel aan om te proberen de schade te beperkingen. Dus laten opvoeden met pleegmoeder bijv. en zelf intensief met opvoeden bezig zijn. Dus grenzen aan leren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:59

Pleegmoeder was er niet, en we komen ook steeds verder :j maarja, beter dan de moeder kan natuurlijk niet...
Binnenkort krijgt hij een vriendinnetje: mijn poes. Hopelijk kúnnen ze elkaar een beetje opvoeden :') (mijn poes is een beetje looney, spontaan je hand aanvallen bijvoorbeeld. Ook een slechte start gehad helaas).

Maar goed, laten we ontopic blijven :)

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:46

Ik kwam gisteren een mevrouw tegen, ze heeft een kater die niet geholpen is en gewoon buiten loopt. Haar excuus: Hij wil niet in een mand, en tja, dan kan ze ook niet naar de dokter met hem.. Ik kan daar zo boos over worden! Ze is niet al te snugger, ze heeft 10 katten, ze had er 20, moest er 10 afstaan van de dierenbescherming... En ja, hoe lager het IQ, hoe meer oeps nestjes! In een achterstandswijk hier in de buurt lopen helaas veel niet geholpen dieren..

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:54

Mareng schreef:
Ik kwam gisteren een mevrouw tegen, ze heeft een kater die niet geholpen is en gewoon buiten loopt. Haar excuus: Hij wil niet in een mand, en tja, dan kan ze ook niet naar de dokter met hem.. Ik kan daar zo boos over worden! Ze is niet al te snugger, ze heeft 10 katten, ze had er 20, moest er 10 afstaan van de dierenbescherming... En ja, hoe lager het IQ, hoe meer oeps nestjes! In een achterstandswijk hier in de buurt lopen helaas veel niet geholpen dieren..

En toch denk ik ook dat een bepaald milieu en/of (gebrek aan) opleidingsniveau wel te koppelen is aan het al dan niet laten castreren/steriliseren van je katten(/honden). ( :o )

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:11

Loran schreef:
Ik heb 4 katten, 3 vrouwtjes, 1 kater.
3 zijn geholpen. De jongste (poes), nu 9 maanden niet.
Haar volle zusje (is met hun broertje samen bij mijn ouders) is nu al 3 maanden gesterliseerd.
Reden: Ze had een baarmoederontsteking. Daardoor moest het wel zo vroeg (dierenarts is er geen voorstander van, pas vanaf 10 maanden). Katje is door de oog van de naald gekropen, maar kan naar gelang nu rustig spelen met broertje-lief!

Waarom ik mijn poes nu niet laat helpen??
1. Ze is meer binnen dan buiten., daarbij houden wij haar gedrag (doen/laten etc.) erg goed in de gaten.
Is ze krols (is ze net 5 weken geleden voor het eerst geweest) dan blijft ze binnen (Ze denkt er niet ens overna om naar buiten te gaan, wil alleen maar hele dag door eten).
2. Ze mag eerst beter gaan uitgroeien, alvorens we nadenken over sterilsatie.
3. Wij willen tzt een nestje erbij hebben, gezien ze een raskat is. Die dus niet zo gratis weggaan, maar voorzien worden van wormenbehandeling, vlo-vrij, gezondheidsverklaring etc., kittenpakket, uiteraard tegen vergoeding.

Wordt haar gedrag tzt toch anders, dan gaat ze wel heen, maar voorlopig nog niet.
Na 1 nestje wordt ze zowiezo geholpen (meer dan 1 nestje willen we niet).

Er wordt trouwens wel heel makkelijk gesuggereerd dat je als je een kat hebt, die moet laten helpen.
Wat als je onverhoopt geen geld ervoor hebt (denk aan plotseling geen werk meer, ziekte oid)? Je kat normaal altijd binnen is (dus een echt binnenkat), maar 1x ontsnapt en toch dragend is?
Je kan niet in ieders protomonee kijken.
Was dat maar zo, was ik nu rijk!
.

Geloof mij dat een buitenkater eerder door heeft dat je poes krols is dan jij zelf
en weet de fokster van jouw raskat dat deze ongeholpen buiten loopt?

En heb je al een kater uitgezocht voor deze poes? Als je (minimaal) op felv en fiv test moet ze wel binnen blijven he

Oftewel hoe serieus ben je met je fokplannen?