een hond kopen,waar moet ik allemaal aan denken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: een hond kopen,waar moet ik allemaal aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:02

jawel hoor en een boomer met stamboom is een shih tzu.

Onzin dus!!!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:22

mijn buurman van 29 heeft een pittbull. Het is een mooie, grote hond die, voor zover ik weet, erg lief is. Hij is niet zo opgevoed in de zin dat hij " onder appel" staat. Dat betekend o.a. dat hij met uitlaten erg trekt. Mijn volwassen buurman kan hem nauwelijks houden, heel sterk is het beest. Als de hond bv een andere hond ziet sleurt de pittbull mijn buurman haast naar die andere hond toe. Hond luistert dus niet naar " kom" of " voet" o.i.d.
Ik vind dat zo' n grote, sterke hond echt moet luisteren, no matter what! Reken erop dat hier erg veel tijd en inzet van jou kant kost. Je bent er niet klaar mee met enkel een puppy-cursus. Denk vooral niet dat je het wel zelf zult kunnen, want dat is niet zo (hiervoor ben je ook te onervaren voor).

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:41

Sammy_xxs schreef:
[
Ja maar jij kent deze herder niet, dus je weet ook het karakter niet is echt geen standaard herder.
Deze hond heeft een paar kronkels los en spoort gewoon niet. Maar toch kan ik er super mee overweg, en luisterd ze prima naar mij. Niet naar mijn schoonmoeder, en sinds kort ook niet meer naar mijn man. Ze luisterd perfect naar mij dat komt omdat ik consequent ben met haar en haar de aandacht geeft die ze nodig heeft.
Niemand durft bij haar in de buurt te komen omdat ze al zovaak mensen heeft gebeten. En ik ben ook als vreemde bij haar gekomen, maar uiteindelijk luisterd ze wel naar mij en naar de rest niet.

Dit lijkt wel een pennyverhaal ,maar dan in de hondenvorm :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:54

Sammy_xxs schreef:
Ik heb niet bewust gekozen voor pittbull, hou normaal niet echt van ddie honden, maar omdat ik de moder van de pups goed ken, en het is echt een super hond en ze heeft echt super leuke puppy's hebben we er toch voor gekozen. Ik hou zelf eigenlijk van nog grotere en bredere honden dus is dit al eigenlijk heel iets anders.

Daar ga je dus de fout al in.
Je ziet een nestje puppie's, die zijn natuurlijk schattig en de moederhond, tjah, die is wel oké dus waarom niet?
Lees je eerst eens goed in in het ras, ga bij fokkers kijken, met honden wandelen enz.
Laat dat nest maar schieten, als je echt zo'n hond wilt zijn er nog genoeg nestjes.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 21:19

Elin_ schreef:
Sammy_xxs schreef:
[
Ja maar jij kent deze herder niet, dus je weet ook het karakter niet is echt geen standaard herder.
Deze hond heeft een paar kronkels los en spoort gewoon niet. Maar toch kan ik er super mee overweg, en luisterd ze prima naar mij. Niet naar mijn schoonmoeder, en sinds kort ook niet meer naar mijn man. Ze luisterd perfect naar mij dat komt omdat ik consequent ben met haar en haar de aandacht geeft die ze nodig heeft.
Niemand durft bij haar in de buurt te komen omdat ze al zovaak mensen heeft gebeten. En ik ben ook als vreemde bij haar gekomen, maar uiteindelijk luisterd ze wel naar mij en naar de rest niet.

Dit lijkt wel een pennyverhaal ,maar dan in de hondenvorm :')

Ja tocH :? Hier is wel 6 jaar overheen gegaan he dus geen penny veel tijd in gestoken

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:31

Sammy_xxs schreef:
shilady schreef:
Heel jammer dat je voor dit ras gaat terwijl je nog nooit eerder een hond hebt gehad ............

Want?

Temperament
Dit ras is zeer loyaal, diep toegewijd, aanhankelijk, intelligent en goedmoedig. De Amerikaanse Pitbull Terrier kan goed opschieten met andere honden met wie ze zijn opgevoed, maar kunnen agressie zijn naar vreemde honden en andere kleine huisdieren. Ze zijn zeer beschermend tegenover hun familie, huis en territorium. Amerikaanse Pitbull Terriërs worden over het algemeen niet gebruikt als waakhond. Dit vanwege hun vriendelijke karakter. Agressief gedrag tegenover mensen is een ongebruikelijk kenmerk van dit ras. Ze worden niet aanbevolen voor de beginnende eigenaar

Daarom

bron http://www.startpunthonden.nl/rasbeschr ... rrier.aspx

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:37

Idd waaR sheriyeke,r, hier in nl zijn het Amerikaanse staffors want eigenlijk is de pitbull geen ras maar een kruising van meerdere honden. Het zijn ongeriegistreerde raskruisingen. Behalve in Amerika, daar heb je wel raszuivere kruisingen en word de pit Bill gewoon erkend met stamboom.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 21:52

@shilady, ik heb weer iets anders gelezen. Het is inderdaad niet de makkelijkste hond, maar het kan wel.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 21:56

@ annelies, ik heb de puppy's geen eens gezien dus daar ligt het niet aan.
Ben net pas wezen kijken, paar uurtjes geleden.

En moest eigenlijk wel lachen om mn dochtertje, die vond de moeder hond zoo lief dat ze liever haar wou dan dr puppy's. De moeder hond is erg lief en vrolijk en wil gwn lekker gekroeld worden, net als de pup die we gaan nemen, kwam lekker bij ons op schoot liggen en kroelen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:00

Sammy_xxs schreef:
@ annelies, ik heb de puppy's geen eens gezien dus daar ligt het niet aan.
Ben net pas wezen kijken, paar uurtjes geleden.

En moest eigenlijk wel lachen om mn dochtertje, die vond de moeder hond zoo lief dat ze liever haar wou dan dr puppy's. De moeder hond is erg lief en vrolijk en wil gwn lekker gekroeld worden, net als de pup die we gaan nemen, kwam lekker bij ons op schoot liggen en kroelen.

Vergis je niet ,pup kan zo sociaal en lief lijken ,maar later word het toch echt een Pitt bull hoor , vooral als ze gaan puberen.
Maak alsjeblieft hele goede ''regels'' voor de pup en onderscheid tussen spelen en ''klaar!!'' ,dat ie niet doorgaat.

Heel heel heel consuquent zijn met vooral vechthonden (elke hond wel ,maar zulke rassen als die verpest zijn richten ze even wat meer schade aan dan een chihuahuatje)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:03

Ik weet niet of het al gezegd is, maar of je goede oppas kunt vinden als je weg bent, mijn ouders hebben de tijd en ruimte mocht ik een dag weg zijn, ook mijn schoonouders en de oma van mijn vriend kunnen oppassen mocht het nodig zijn.

En qua opvoeding gewoon streng zijn, ik heb een Caïrn Terrier die supergoed luistert, geen gedram en gejengel en ze mag best blaffen maar t moet geen blaffeest worden ;-) consequent zijn en eerlijk en dan komt het, met welk ras dan ook, echt wel goed!

Veel plezier en geluk met je pup!!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 06:13

cinn87 schreef:
Idd waaR sheriyeke,r, hier in nl zijn het Amerikaanse staffors want eigenlijk is de pitbull geen ras maar een kruising van meerdere honden. Het zijn ongeriegistreerde raskruisingen. Behalve in Amerika, daar heb je wel raszuivere kruisingen en word de pit Bill gewoon erkend met stamboom.

Geen waar dus want in AM is de am staff ook erkend en heeft ook een stamboom en dus is het een ander ras.
Je kan al nooit zeggen dat je raszuivere kruisingen hebt. Vind hem wel knap gevonden maar het bestaat gewoon niet. Je hebt namelijk of een raszuivere hond of een kruising. En kruisingen zjin totaal niet minderwaardig, vind ze zelfs vaak veel leuker dan dan de raszuivere honden qua uiterlijk en veelzijdige karakter maar het zijn en blijven gewoon kruisingen die pitt bulls ook. Hebben er ooit 1 in het asiel gehad met een ARFE stamboom en die heb ik onderzocht. Daar kwam uit naar boven dat de AM bulldag erin zat, de AM staff, de bull terrier en de old english bulldog. Over diverse generaties verspreid. Uiteindelijk had men dan een pittbull met nepstamboom. Als deze wel naar eerlijkheid ingevuld was vond ik het wel enorm leuk bedacht eigenlijk.
Zou het geweldig vinden als ik ooit nog eens een goed gefokte hond (met dus goede HD,ED, ogen, rug enz. uitslagen van de dierenarts erbij) zou krijgen dat een mengeling is van allerlei rassen die netjes op de 'stamboom' vermeld stonden en die gewoon enorm goed in elkaar zat en heerlijk was voor de sport. Maar dit zal wel een droom blijven of ik moet uit gaan wijken naar de Wetterhoun ;)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 08:44

Elin_ schreef:
Vergis je niet ,pup kan zo sociaal en lief lijken ,maar later word het toch echt een Pitt bull hoor , vooral als ze gaan puberen.
Maak alsjeblieft hele goede ''regels'' voor de pup en onderscheid tussen spelen en ''klaar!!'' ,dat ie niet doorgaat.

Heel heel heel consuquent zijn met vooral vechthonden (elke hond wel ,maar zulke rassen als die verpest zijn richten ze even wat meer schade aan dan een chihuahuatje)

Ja dat weet ik ook wel, mijn man en ik zitten op 1 lijn qua opvoeden, we hebben al goed besproken wat we van de hond verwachten, en welk gedrag we niet willen hebben. Om dat te bereiken gaan we samen heel consequent optreden, zodat het voor de pup geen verwarringen meebrengt.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:10

Sammy_xxs schreef:
De moederhond is erg sociaal naar andere honden, de vader hond ken ik niet. Maar kan wel vragen hoe of wat.

Je wordt niet voor niets gewaarschuwd, de Pittbull is geen beginners hond maar je/jullie besluit staat al vast geloof ik.
(Dat je een valse Herder uit laat telt niet mee in ervaring van het opvoeden van een pup.)

Dat de moeder hond goed kan met andere honden is al een een groot pluspunt maar de vader is niet minder belangrijk, lijkt me wel handig om te weten hoe de vader in elkaar steekt. Zou hem als ik jou was willen ontmoeten en ook buiten zijn gedrag willen zien.

Hoop voor je dat je de makkelijkste pup uit het nest krijgt en anders zou ik ik daar zeker om vragen en niet voor de pup gaan met de mooiste uiterlijkheden.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 09:27

Fred_Kroket schreef:
Ik weet niet of het al gezegd is, maar of je goede oppas kunt vinden als je weg bent, mijn ouders hebben de tijd en ruimte mocht ik een dag weg zijn, ook mijn schoonouders en de oma van mijn vriend kunnen oppassen mocht het nodig zijn.

En qua opvoeding gewoon streng zijn, ik heb een Caïrn Terrier die supergoed luistert, geen gedram en gejengel en ze mag best blaffen maar t moet geen blaffeest worden ;-) consequent zijn en eerlijk en dan komt het, met welk ras dan ook, echt wel goed!

Veel plezier en geluk met je pup!!

Bedankt voor je advies, had ik inderdaad nog niet gehoord :) en oppas is wel te regelen :)

En dank je wel!

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 09:33

Jis_ schreef:
Sammy_xxs schreef:
De moederhond is erg sociaal naar andere honden, de vader hond ken ik niet. Maar kan wel vragen hoe of wat.

Je wordt niet voor niets gewaarschuwd, de Pittbull is geen beginners hond maar je/jullie besluit staat al vast geloof ik.
(Dat je een valse Herder uit laat telt niet mee in ervaring van het opvoeden van een pup.)

Dat de moeder hond goed kan met andere honden is al een een groot pluspunt maar de vader is niet minder belangrijk, lijkt me wel handig om te weten hoe de vader in elkaar steekt. Zou hem als ik jou was willen ontmoeten en ook buiten zijn gedrag willen zien.

Hoop voor je dat je de makkelijkste pup uit het nest krijgt en anders zou ik ik daar zeker om vragen en niet voor de pup gaan met de mooiste uiterlijkheden.

Ja klopt, ik heb ook 1 van de makkelijkste pup uitgekozen. Ik heb het nagevraagt van de vaderhond, en hij is ook erg sociaal en vriendelijk. In een huiselijke omgeving opgegroeid lief voor kinderen en hij luisterd goed. Ik mag de vader ook zien als ik wil. De tante van mn vriend heeft gefokt op karakter en niet op uiterlijk:)
j

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:37

wat het karakter ook is: ze zijn in ieder geval loeisterk! Zie ook mijn post hierboven

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:38

Super! Veel plezier en succes straks met de kleine.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 09:58

max66 schreef:
wat het karakter ook is: ze zijn in ieder geval loeisterk! Zie ook mijn post hierboven

Ja dat weet ik, maar als je ze goed opvoed en goed laat luiteren aan de lijn zouden ze niet moeten trekken. Tuurlijk kan het wel eens voorkomen, of als wij het verkeerd hebben aangepakt...maar goed ik ben wel sterk :P tot nu toe heb ik alle hondsoorten en paarden gehouden dus dat gaat wel lukken ;)
En mn kinderen gaan toch de hond niet uitlaten, zijn ze te klein voor, en als ze ouder worden moet ik eerst zien hoe het gedrag is van de hond eerder dat ze de hond mogen uitlaten.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 09:58

Jis_ schreef:
Super! Veel plezier en succes straks met de kleine.

Dank je wel :D

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:44

Haha, moest wel lachen om de post van je dochtertje :') *nee mam ik wil die niet ik wil de grote!*

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:09

Even een lijstje:

* Zet op papier alle kosten die de hond je gaat maken ( denk aan inentingen, consult, manden, castratie etc )

* maak een planning van de tijd ( wie laat hem/haar dan uit en wanneer zijn de voer tijden en vergeet vooral niet heo gaan we het doen met zindelijk maken want dat vereist veel geduld en tijd )

* wat je kan doen tijdens de aanschaf: Bekijk de ogen , staan ze levendig, zijn ze schoon, geen traanvocht.

Kijk rond bij de fokker zitten de pups in huis ? Voor hun socalisatie en vooral geen pup kopen bij een broodfokker ookal zijn ze o zo lief ze krijgen allemaal gezondheidsproblemen.

Kijk naar de neus is hij vochtig en niet droog

Is de pup aanwezig en ligt hij goed in het nest (dwz speelt hij en gaat hij niet angstig weg )

Kijk of de pup niet wegduikt als je hem/haar wilt aaien dan worden ze meestal schuw

Veel plezier!!!

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:28

TS allereerst vraag ik mij af waarom jij zo halsstarrig blijft onder de adviezen, die je imo. ook als positieve kritiek kan zien, een waarschuwing met waar je mee bezig bent.
Ik heb al je reacties doorgelezen, van al je ervaring met valse honden en het uitlaten van meer dan 10 honden in je jeugd.
Heb mij verwonderd over je reacties, en maak mij serieus zorgen.

Als ik bijvoorbeeld deze reactie lees;

Sammy_xxs schreef:
@ Femke
Dat de pitbull verboden was jah dat weet ik, weet je ook waarom ze niet meer verboden zijn? Omdat het aantal bijt incidenten niet minder werd, dus ze hadden eigenlijk niet eens verboden hoeven te zijn.
Enja je hoort vaak dat een pitbull een kind heeft gebeten, maar dat is de media zodra een pitbull iemand heeft gebeten hoor je dat gelijk overal, maar als een ander ras een kind heeft gebeten hoor je dat niet zo snel.
Een pitbull is een lieve kinderhond, en of ik nou een hond uit het asiel neem of een pitbull pup, ik zie zowiezo aankomen dat ze een kind willen aanvallen, het komt vaak uit het "niets"maar als je goed kijkt zie je al wanneer het gebeurd.

Begin alsjeblieft dan niet aan een ras wat niet geschikt is voor beginnende hondenbezitters, en al helemaal niet in jou situatie met jonge kinderen in een gezin!

De reden dat de pitbull op de RAD stond was niet omdat het een 'foutje' was hoor! Omdat het aantal beetincidenten groter zou zijn bij dit ras!

En juist hierom denk ik dat je echt geen flauw idee heb wat je in huis haalt.
Het aantal beten gaat het niet om, maar wel om de grote schade die ze nalaten!
Alsjeblieft denk er goed over na. Je schreef iets over kinderen die mee zouden moeten doen aan de opvoeding, maak je weer een hele grote fout! Een hond ziet een jong kind niet als hogere of gelijke, dus een heerlijke kweekbodem om verkeerd gedrag te ontwikkelen.
En hoe reageerd een hond in hondentaal als ze gecorrigeerd worden en het er niet mee eens zijn?
Juist. Bijten. Niet voor de regel, want er zijn ook rassen die wat minder heftig reageren, maar dit ras vind dit vrij normaal. Helemaal een rednose.

Dat je de mechelaar vergelijkt met de pitbull, getuigd dat je werkelijk waar geen flauw idee heb wat je in huis haalt.

Wat jij doet zit wss al in je systeem, best, ik vreet mijn klompjes op als dit goed blijft gaan.
Niet aan beginnen, je neemt een zeer groot risico.
Ik neem aan dat je je kinderen veilig wilt laten opgroeien?

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:37

@xRomana:
Het is aangetoond dat labradors sneller bijten dan Pitbulls vreemd genoeg komt dit niet in het nieuws. Pitbull's bijten minder snel maar áls ze bijten bijten ze ook echt door, nadeel want dat betekend dat het in het nieuws komt
------------------------------------------------

ik weet niet of dit helemaal waar is heb het ergens gelezen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:44

Emie99 schreef:
@xRomana:
Het is aangetoond dat labradors sneller bijten dan Pitbulls

Ik vraag me dan gelijk af hoe ze dat precies hebben "getest".

Zou me niets verbazen als zo'n conclusie gewoon gebaseerd wordt op cijfers van gemelde gevallen.
En niet een wetenschappelijke studie.

Het is in theorie "logisch" dat makkelijkere honden die ook nog eens super populair zijn ook vaak in handen vallen van mensen die vrijwel niets over hondengedrag weten (vaak ook eerste hondeneigenaren).
Die zien de signalen over het hoofd, en dan krijg je in verhouding veel bijt incidenten.

Terwijl pitbulls over 't algemeen worden gehouden door mensen die wat meer ervaring hebben en ook echt op hun hoede zijn, of bijv. geen kinderen in huis hebben.

Of hebben ze 1.000 labradors en 1.000 pitbulls in een lab gezet, er een meute "prik robotjes" bij gezet die ze zitten te vervelen en uitgerekend na hoeveel keer irriteren de hond van zich af bijt?
Denk 't niet.... :')
Maar dat zou wel eigenlijk de énige echte manier zijn om de "bijtgraagheid" van een ras te testen. In een lab, onder dezelfde omstandigheden en met grote aantallen.