Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:46

In dit 'werkhonden' topic willen wij natuurlijk ook niet ontbreken !

Hieronder mijn BC Buck en ik tijdens onze training... *D
Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:56

GroteVogel schreef:
Seven schreef:
Vermijden is juist niet de oplossing zoek het op corrigeer en beloon correct, laat de hond zien dat het bij de dageleijkse dingen hoord. Ga je juiste die situaties vermijden zal ze extremer reageren als je er toch in terecht komt.

Bij ons gaat de training goed Assad is vrijwel Ipo klaar maar train verder tot alle puntjes correct op de i staan, en wil volgend jaar voor de ZTP om hem aan te keuren als dekreu.

Ja precies dat idee had ik ook, maar de eerste 4 auto's die langs rijden kijkt ze alleen maar en de 5e is haar grootste vijand, al trekken we haar in een salto door de lucht, ze wil er dan toch echt op af......
Helemaal vermijden gaat ook niet.
Het is wel zo dat ik nu bewust niet langs de grote weg loop ( stel ze schiet me eens los, brrr)
Op het moment dat ze in de aanval gaat helpt niet eens een plak salami voor haar neus, ze wil dan echt niks lekkers......

We zijn nog op zoek naar een Gedrags therapeut die betaalbaar is en ons hiermee kan helpen.

Ik heb gedrag gestudeerd :D
Wat ik verwacht is dat jullie dr dus gewoon laten de eerste 4 auto's ze bouwd spanning op en gaat dus voor de auto wanneer haar level op een bepaalde hoogte is. Probeer dr bij de eerste auto al tegen te houden in dr gedrag en doe dit niet alleen vraag inderdaad iemand die je kan helpen het gedrag te herkennen. Als ze zo uitvalt is ze gewoon al weer veel te ver en ben je te laat met je correctie.

Dit type heb ik al veel voor hertraining gekregen en ben ook zelf in het bezit van dit type hond :D Onze staffie is ook erg vast houdend heeft nooit verkeerd gedrag ontwikkeld omdat wij haar altijd goe din de gaten houden, ze is top sociaal en zeer fijn afgericht maar geen haar geen mm dan neemt ze alles over :j

GroteVogel

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:06

Hoi Seven,

Wij zijn nog op zoek naar iemand die dit dus ook herkent, en ons hier in verder kan helpen. Alleen trek ik dit niet omdat ze veel te sterk voor me is.
We oefenen soms samen, dan houd mijn partner haar vast en ik loop met een stuk tonijn of stink vleesjes waar ze gek op is en laat haar bv zitten en beloon dan. Maar bij de 3e keer hoeft ze het eten niet meer en vliegt toch richting voertuig.
( en als het voertuig weg is, dan vliegt ze op mij af om alsnog een stuk vlees te krijgen. Mooi niet dus.
Tja je moet het inderdaad weten en herkennen en op tijd zien...ik zie dat totaal niet, ja op het moment dat het te laat is.

Ik hoop ook dat ik snel iemand vind ( wil geen 100 euro betalen om 1x hier thuis een uur te komen) dat vind ik absurd.
Ik had echt een ceacar milaan nodig haha!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:17

Je hebt geen echte kracht nodig als de hond dit wel doet dan zit daar de basis al niet goed :D
Het afleiden met voer met jaag gedrag heeft ook geen nut het jagen is een veel grotere beloning en als je op het verkeerde moment het voer geeft dus wanneer ze wel loert /verstijfd ea dan beloon en voer je het gedrag juist :j Dat zie je ook aan het weer bij jou komen ze zegt eigenlijk goed he baas nou beloning :D

Jammer dat je niet dichterbij woond had je graag geholpen :j

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:26

Hee wat leuk, een topic over werkhonden! :D

Of wij een werkhond hebben? Ik denk een soort veredelde werkhond. Wij doen veel dingen met hem, trainen hem elke dag, maar niet voor 1 specifiek doel. Wij zijn een tijd erg actief geweest in het speuren, wat hij ook erg goed doet/deed en heel veel lol in had.
Verder zijn we nog met treibbal bezig geweest, vond hij ook erg leuk. Helaas door tijd tekort niet meer verder kunnen uitbreiden. Erg jammer, we hadden er veel plannen mee :+
Verder natuurlijk de 'gewone' basistraining, lijnlopen, gehoorzaamheid ed. We proberen hem ook zoveel mogelijk verschillende commando's te leren, zodat het voor hem ook leuk en afwisselend blijft. Dus van beginselen van doggy dance, tot hulphond commando's, tot dingen en aanraken, en onze grote trots: Kleuren!! :D We hebben hem 3 kleuren aangeleerd die meneer nu kan onderscheiden.
We hebben trouwens een tervuerense herder. Zal even een foto'tje bij plaatsen:
Afbeelding
Treibbal in de beginselen, verder heb ik geen foto's. Hier zie je nog duidelijk dat hij graag zijn tandjes wil gebruiken om de bal vooruit de krijgen, en dat is niet de bedoeling. Later hebben we dit ook met grote opblaasbare ballen gedaan.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:59

@ Freespirit, zijn dat je eigen schapen waar je mee oefent? Hoe vaak train je in de week?

@ Seven, ja heel erg jammer dat we niet bij elkaar in de buurt wonen. Zoals je omschrijft gaat het precies ja! Ik zie het niet op tijd allemaal, en Mutz komt dan zeker zeggen hey, nu heb ik het goed gedaan dus ik wil mij vleesje.....Ik vrees dan ook dat ik dit gedrag echt in de hand heb gewerkt....

@Inney, wat leuk!!!!! Hoe oud is jou herder? Mwah, een terveurense, die zijn ook zo hyper als pup?
( Ik ken er 1 die is nu 7 jaar en de liefste en rustigste huishond die ik ken, maar de eerste 2 jaar waren ook drama)

Ik ben eigenlijk op zoek naar speelgoed waar Mutz lekker mee bezig kan zijn. Een dong heeft ze al, en ik geef haar iedere week een grote kartonnen doos met kranten en daar mag ze dan de brokjes uit zoeken en lekker slopen.
( ook verstop ik een spoor brokjes door de tuin en daar is ze ook even mee bezig)

Helaas mag dat nu even niet en moeten ze alle 3 met muilkorfje in de tuin...zucht...een buurman is me komen waarschuwen dat iemand mijn herder wil vergiftigen, waarom geen idee, en hij wil ook niet zeggen waarvan hij dat gehoord heeft...erg lastig....we zijn bezig met het zoeken naar een camera en andere schuttingen, tot die tijd mogen ze even niet *los* in de tuin...triest hoor....

Ik ben naar zoiets als dit aan het kijken, maar is dit niet te klein voor Mutz? ( ze weegt 25 kilo)
http://www.zooplus.nl/shop/honden/spel_ ... bal/136101

Of dit:
http://www.zooplus.nl/shop/honden/spel_ ... 90237#more

Dit lijken me wel 2 leuke dingen om te bestellen.....

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:12

Hyper viel wel mee, wel ontzettend gevoelig. Een moeilijke eerste hond, dat geef ik eerlijk toe. Maar wat een aanhankelijke, trouwe hond! Hij is nu 2.5, een heerlijke rustige hond met temprament. Hij wil ontzettend graag leren en doet het liefst 200 procent zijn best. Ook als pup al. Hij leerde zo ontzettend snel, hij heeft ons gemotiveerd om andere trainingsdoelen te zoeken dan gehoorzaamheid haha!
(Ja ik ben een beeetje trots op hem :o )
Hebben nu ook een duitse herder pup, maar die leert zo anders, heel erg wennen!

Qua speeltjes, wij geven ze vaak een enorm vleesbot van de slacht om op te kluiven. Verder vermaken ze zich prima met elkaar, tennisballen, trektouw, kattenspeeltjes haha

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:30

Afbeelding

Onze grote puppy Mutz ;-)

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:33

Tennisballen sloopt ze, trektouwen eet ze op.....behalve buffelhuid slikt ze alles af qua bot, ze is zo gulzig, nu net nog had ze een pakje zakdoekjes gepikt en opgegeten...natuurlijk weer uitgekotst......waarom snapt ze niet dat het niet eetbaar is???????

Ze krijgt echt voldoende lekkertjes tussendoor, en toch eet ze alles op, ook als ik het negeer, dan komt ze met een pluk onkruid uit de tuin en sleept dat haar mand in...en eet het op..............
Rare hond niet????

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:40

Hahah heel herkenbaar van onze duiste herder pup nu! De tervuerense is heel kieskeurig, iets te als je het mij vraagt en de dh vreet alles op :')
Ze hebben hier nu bijvoorbeeld een schouder van een runt liggen. En laatst een bovenbeen. Schrokt hij dat ook in een keer op?

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:43

Inney, hier krijg je die botten nergens.....
Ik durf het ook niet te proberen want als er een stuk af breekt dan slikt ze het echt helemaal af en stikt, al met meerdere dingen gehad die ik uit haar strot moest halen bleeh.
( varkensoor, paardenluchtpijp enz enz, niks van dat spul kan ik haar nog geven)
Ze heeft nu een heeeeel groot bot, van 1 meter lang, van dat buffelhuid, dat word alleen maar wit door het kluiven en net als snot...haha daar krijgt ze iig geen stuk van af, en het laatste stuk gooi ik altijd weg ( 20 cm)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:51

Wij halen het ook zelf bij het slachthuis op. Ideaal. Elke week hebben ze wel zo'n bot. En er breekt eigenlijk nooit wat af. Misschien een keer iets om te proberen? Eventueel eerst onder toezicht? Want het is echt bot, niet zoals een varkensoor he. Dus dat breekt wel minder snel af. En in ons geval breekt het helemaal niet :)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:58

GroteVogel schreef:
[ Afbeelding ]

Onze grote puppy Mutz ;-)

Leuke hond!! *D

Weet je de afstamming?

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:24

Moeder is Mechelaar ( Syfra )
Vader is Hollander ( Arras)
Ik heb de papieren van het stamboek ouders ook hier.

Alle 2 werkhonden waarmee flink getraind worden.
De Fokker traint ook voor politiehonden ( hij maakt ze klaar)
Achteraf had de fokker mij deze hond niet mogen verkopen, ik wist er niks van ( qua opvoeding) en het is geen teckel die ik al heb ;-)
Maar we zijn eraan begonnen en we maken het met veel bloed, zweet en tranen en HULP ook af hihi ;-)

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:25

Inney schreef:
Wij halen het ook zelf bij het slachthuis op. Ideaal. Elke week hebben ze wel zo'n bot. En er breekt eigenlijk nooit wat af. Misschien een keer iets om te proberen? Eventueel eerst onder toezicht? Want het is echt bot, niet zoals een varkensoor he. Dus dat breekt wel minder snel af. En in ons geval breekt het helemaal niet :)

Waar moet ik dan precies naar vragen bij het slachthuis? Welk soort bot, en dier?
Dan ga ik eens wat slachthuizen afbellen ;-)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:30

Hier gaat het ook goed met de training. Mijn jonge reu is nu bijna een jaar. Klaar voor VZH en in het pakwerk zijn we zover dat we nu weinig kunnen doen i.v.m. zijn leeftijd. Daar we anders te snel gaan. ben super tevreden.
Mijn jonge teef is overgenomen door mijn man maar dat klikte niet en heb ik nu weer als trainingsmaatje. Mijn man is nu zoekende naar een pup uit werklijnen.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:43

leuk dat er weer leven in het topic zit..

Hier ons meisje... gek op zoeken en haar pijpje :)

Afbeelding

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:51

Grotevogel, ik vraag het thuis even na, mijn moeder heeft er wel verstand van :) ik laat het je weten!

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:51

GroteVogel schreef:

Achteraf had de fokker mij deze hond niet mogen verkopen, ik wist er niks van ( qua opvoeding) en het is geen teckel die ik al heb ;-)
Maar we zijn eraan begonnen en we maken het met veel bloed, zweet en tranen en HULP ook af hihi ;-)

Heb even op bloedlijnen gekeken, is inderdaad een pure werklijn.

Max de opa van jou teef is een broer van een hond die wij afgericht hebben, is nu diensthond *D

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:56

ThreeFingers schreef:
GroteVogel schreef:

Heb even op bloedlijnen gekeken, is inderdaad een pure werklijn.

Max de opa van jou teef is een broer van een hond die wij afgericht hebben, is nu diensthond *D

Waauw, super om te lezen!!
( Nu maar hopen dat we van Mutz een leuke lieve huishond kunnen maken ( wat ze al redelijk goed doet) en als hobby wat trainen erbij....
Waar zoek je zoiets op?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:57

Ik zal morgen even een foto van Tin maken, hij is lekker aan het groeien en is lekker slungelachtig.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:46

Als je de slachter wilt bellen kun je het beste vragen om een bovenbeen van een runt, een schouderblad werkt ook goed, eventueel een onderbeen, maar bovenbeen is beter, is steviger. Bovenbeen krijg je vrijwel niet stuk. Zal het voor de zekerheid wel even in de gaten houden, ik weet niet wat jou hond ermee doet.
Runt is het beste, in elk geval nooit varken!
Laatst bijgewerkt door Inney op 12-10-12 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:58

Mutz is een hond die je hier zo heen mag brengen past super in mijn karakter roedel en ook in mijn ervaring en daarbij ook nog eens een combi die ik op het moment er graag bij zou willen x hollander :D
Heerlijk als me die nog word aan geboden zeg ik geen nee :=

Dat alles op eten en opkauwen is in mijn ogen meer een zoektoch naar aandacht en tevredenheid het kauwen geeft haar een goed gevoel ze doet iets en maakt dr rustig. Mutz is een werkhond in hart en nieren en zou in mijn ogen veel meer uitdaging moeten hebben dan gaat ze ook minder zelf dingen bedenken :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:57

freespirit schreef:
In dit 'werkhonden' topic willen wij natuurlijk ook niet ontbreken !

Hieronder mijn BC Buck en ik tijdens onze training... *D

Leuk, nog iemand met een schapendrijvende bordercollie. Vertel eens wat meer, hoe ver ben je in de traing, heb je eigen schapen, doe je aan trials etc.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:25

@Kuggur
@Grotevogel

Ik ben nu zo'n 2 jaar met Buck (nu 8 jaar) bezig. Buck is een herplaatser en ik heb 'm dus op latere leeftijd gekregen. Hij was, toen ik 'm pas had, erg agressief naar andere honden, onzeker en wat angstig. Ik hoorde dat z'n vader een aardige staat van dienst had in het schapendrijven en meende dit dan ook maar eens uit te proberen met Buck in de hoop hem wat zekerder en socialer te maken. Ikzelf had ook nog nooit iets met schapen gedaan.
Helaas is Buck, volgens instructeur, een talentloze hond. Die uitspraak was een dolksteek recht in mijn hart en ik heb gemeend wat te moeten bewijzen :') Nu, na 2 jaar keihard werken en vele frustraties op het veld (lees: jankbuien :') ) snap ik de uitspraak van instructeur maar heb ik inmiddels ieders respect verdient door Buck precies te laten doen wat ik wil met de schapies *D Tevens worden we vaak als voorbeeld gebruikt van rust en samenwerking wanneer de jonge honden (hakkebijtertjes) ongecontroleerd over het veld sjezen :D . En dan ben ik zooooo trots op m'n maatje !!!!!
Nee, wij doen geen trails...we trainen echt alleen voor ons plezier, en dat hebben we :j

Ik heb 3 hectare wei en nu 3 paarden, één daarvan is ruim 33 jaar oud. Wanneer zij wegvalt, wat hopelijk nog heel lang gaat gaat duren, krijg ik echt een overschot aan wei. Ik ben voornemens dan wat schaapjes te leasen en dan thuis ook te trainen. Maar, alleen als Buck het nog leuk vind...en aan kan.