Leuk hoor, de kat buiten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:38

Jans schreef:
Tja dan ben ik egoistisch, maar ik heb niks met de vreemde bestuurder op de autoweg die een kat ziet liggen. Ik kies voor mijn kat, en als hij naar buiten wil, dan mag hij.

Bizar, dat je je kat zo'n dood toewenst en de vinder van jouw dode kat je niets interesseert.
Prima, dat wordt dus doorrijden als er een dode kat op de weg ligt, het interesseert het baasje toch niets.

Gelukkig hebben we allemaal een andere gedachte over dierenliefde, anders zou het toch een zooitje ongeregeld worden.
Niet aan dieren beginnen als je er niet voor kunt zorgen/de juiste verantwoordelijkheid kunt nemen.
Je hond laat je ook aan de lijn lopen, je paard hou je in de wei en je kat moet risico's lopen, want ja 'baasje wilde per se een kat'.
Van mij mogen ze het hard gaan bestraffen, in het belang van het dier, want élk dier heeft recht op bescherming.

vuurneon, mijn katten genieten héérlijk van onze tuin en ik geniet dat zij zorgeloos buiten kunnen huppelen en vliegjes kunnen vangen zonder dat ik me hoef af te vragen of ze nog wel -ongedeerd- thuis komen.
Er lopen mij teveel gekken rond buiten, daarvoor zijn mijn katten me écht veel te lief.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:40

De kans om een gek tegen te komen is voor mij echt te klein om daarvoor maar de hele tuin af te zetten (erg grote tuin en ik kan moeilijk schrikdraad monteren op het dak van de buren := )
Enne ik maak mij nooit druk als de kat buiten is over het 'wat als' :) want in die 20 jaar heeft nog niemand in de buurt een kat gehad die is overreden, vergiftigd. Dus ik neem graag dat kleine risico :)
Kinderen kunnen hier al jong alleen in de straat spelen, omdat het veilig is. Dus waarom niet de kat door de straat?

Het kan ook thuis gebeuren, iemand kan ook iets met gif over de schutting gooien etc.
Maar ik ga niet overal de apen en beren zoeken ;)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-03-12 12:45, in het totaal 4 keer bewerkt

Anoniem

Re: Leuk hoor, de kat buiten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:41

En ik heb hierachter een heel leuk park waar men ook andere dieren los laat lopen.. moet ik dat mijn kat ontnemen en hem op het balkon houden? Arm beest..

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:46

Ik snap iets even niet. Als ik mijn kat altijd binnen zou houden zou ik daar goed aan doen. Ze zou toch niet beter weten en prima gelukkig zijn. Ze wordt tenminste niet aan gevaren bloodgesteld en dat is dan heel verstandig van mij!
Nou heb ik ook een paard. En als ik hier zou zeggen dat ze altijd in een box staat zou dat niet goed zijn. Maar ze is prima gelukkig hoor! Kan lekker stro eten etc. Ze weet toch niet beter. Mn paard naar buiten doen? Nee, ben jij gek! Ze kan dr been wel breken, of een trap krijgen van een ander paard! Dan zou het mijn verantwoording zijn dat het arme dier wat overkomt enkel omdat ik te laks ben mijn beest binnen te houden! Pff wat heeft mijn paard dan een pech gehad met zo'n baas!
Wat is nou precies het verschil? En dan gaat dit niet over schijten in andermans tuin. Enkel en alleen om het feit dat een beest wat los loopt wat kan overkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:51

Ik heb tot ik uit huis ging bij m'n ouders altijd katten gehad (en m'n ouders ook hun hele leven, voordat ik geboren was)
Is er nog nooit eentje onder een auto terecht gekomen of "verdwenen" of gepest, etc..
Ze waren liever buiten dan binnen. Lekker de hele dag rennen, jagen, spelen, etc.
Uiteindelijk allemaal overleden aan ouderdom.

Denk dat 't ook heel erg ligt aan de omgeving waar je woont.
Maar we woonden in een jonge, groene woonwijk met verkeer dat uitsluitend stapvoets gaat. Heb daar sowieso nog nooit een dood beest op straat zien liggen. Behalve de incidentele muis of merel die de kat te pakken had.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:57

_Saar schreef:
Ik snap iets even niet. Als ik mijn kat altijd binnen zou houden zou ik daar goed aan doen. Ze zou toch niet beter weten en prima gelukkig zijn. Ze wordt tenminste niet aan gevaren bloodgesteld en dat is dan heel verstandig van mij!
Nou heb ik ook een paard. En als ik hier zou zeggen dat ze altijd in een box staat zou dat niet goed zijn. Maar ze is prima gelukkig hoor! Kan lekker stro eten etc. Ze weet toch niet beter. Mn paard naar buiten doen? Nee, ben jij gek! Ze kan dr been wel breken, of een trap krijgen van een ander paard! Dan zou het mijn verantwoording zijn dat het arme dier wat overkomt enkel omdat ik te laks ben mijn beest binnen te houden! Pff wat heeft mijn paard dan een pech gehad met zo'n baas!
Wat is nou precies het verschil? En dan gaat dit niet over schijten in andermans tuin. Enkel en alleen om het feit dat een beest wat los loopt wat kan overkomen.

Saar, je vergelijking klopt niet :)

Een kat binnen houden zou gelijk staan aan een paard op stal.
Een kat in de afgezette tuin houden zou gelijk staan aan een afgezet weiland
Een kat los laten lopen buiten zou gelijk staan aan een paard los buiten (zoals in Roemenië)

Er is ALTIJD een gulden middenweg.
Mijn paarden staan in een goed omheinde paddock/wei, mijn honden lopen aan de riem en mijn katten blijven binnen de schuttingen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:04

Jans schreef:
Ik heb geen tuin waar mijn kat in kan.. ik heb geen buren die klagen (en ze weten precies bij wie de kat hoort), moet ik dan mijn katten maar binnenhouden als ze duidelijk aangeven graag naar buiten te willen?

Als je geen weide of stal kan betalen/hebt, neem je geen paard. Waarom dan wel een kat waar je eigenlijk geen plek voor hebt?
En van mijn part vervang je paard door een konijn of vogel waar je geen geschikte kooi voor hebt. Kan je een dier niet de benodigde, verantwoordde huisvesting bieden. Begin er dan niet aan. Of niet mauwen als het beest wat overkomt. Want neen, ik riskeer mijn auto niet op andermans kat. Als ik kán stoppen, dan stop ik, maar als ik zelfs maar denk dat het niet gaat lukken dan hoop ik dat het beest op slag dood is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:07

Ayasha schreef:
[***] schreef:
Ik heb geen tuin waar mijn kat in kan.. ik heb geen buren die klagen (en ze weten precies bij wie de kat hoort), moet ik dan mijn katten maar binnenhouden als ze duidelijk aangeven graag naar buiten te willen?

Als je geen weide of stal kan betalen/hebt, neem je geen paard. Waarom dan wel een kat waar je eigenlijk geen plek voor hebt?

Ik vind dat ik genoeg plek heb voor een kat. Bovendien woonde de kat al bij mijn vriend toen ik er bij in trok. Ja we hebben er bewust een tweede bijgenomen omdat wij vinden dat de kat gewoon naar buiten moet kunnen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:08

Blijkbaar niet want hij moet andere mensen te last zijn.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:08

En wat is jullie mening dan over onze weidekat die in het land loopt maar evengoed op een halve kilometer overreden zou kunnen worden (1 grote baan doorheen vrij landelijk gebied).
Dat snap ik niet zo goed, ik denk echt dat wij de gelukkigste katten ter wereld hebben hier in de buurt (al zullen er nog evenveel andere katten even gelukkig zijn hoor :j ), maar die leven dus niet binnen.
Ze zijn hier erg nuttig, want houden de ratten en muizen weg van mijn voer en spullen, maar ik heb ze ook erg graag als knuffeldier. Beetje vreemd dan dat we evengoed worden afgestempeld als mensen die de ruimte niet zouden hebben om zo'n dier te houden? (ik heb 1hectare voor mijn paarden waar katlief dus loopt, maar ze kan ook verder weg mocht ze dat willen...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:10

Ayasha schreef:

Zo lang de buren niet bij mij komen klagen vind ik niet dat hij anderen tot last is.

En daarbij vind ik dat de vergelijking kat met paard gewoon helemaal niet op gaat. maargoed ik laat mijn kat buiten dus kennelijk ben ik egoistisch en een dierenbeul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:11

Weet je wat het jammere is van dit soort discussies? Voor Bokt doe je iets niet snel goed. Iedereen weet het beter en degenen die het hardste schreeuwen krijgen gelijk, of eisen dat. Prima joh, maar dan doen veel mensen niet meer mee met de discussie. Ik in elk geval niet. Ik trek mijn eigen plan wel wat betreft mijn katten, zonder dat Bokt daar iets van hoeft te vinden. Of ik ze buiten laat, of binnen houd? Gaat je geen reet aan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:12

Ik ga deze discussie ook niet meer verder voeren, ik ga de kat naar buiten laten en iets anders doen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:13

Ffortuna schreef:
Weet je wat het jammere is van dit soort discussies? Voor Bokt doe je iets niet snel goed. Iedereen weet het beter en degenen die het hardste schreeuwen krijgen gelijk, of eisen dat. Prima joh, maar dan doen veel mensen niet meer mee met de discussie. Ik in elk geval niet. Ik trek mijn eigen plan wel wat betreft mijn katten, zonder dat Bokt daar iets van hoeft te vinden. Of ik ze buiten laat, of binnen houd? Gaat je geen reet aan :+

Moet je ook niet op facebook meerdere malen een oproep plaatsen dat je zo verdrietig bent, want de poes is kwijt.
Heel erg sneu, maar eigen verantwoording :) Want het interesseert andere mensen dan weer niet dat jij verdrietig bent. Ik denk dan alleen 'tja, keuzes, keuzes...'.
Maar goed, alles is vervangbaar, toch? :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:15

Jans schreef:
Ayasha schreef:

Zo lang de buren niet bij mij komen klagen vind ik niet dat hij anderen tot last is.

En daarbij vind ik dat de vergelijking kat met paard gewoon helemaal niet op gaat. maargoed ik laat mijn kat buiten dus kennelijk ben ik egoistisch en een dierenbeul.

kat, konijn, vogel, vis, kies maar. Geen geschikte huisvewsting = het dier laten zitten waar het zit.

Ine23 schreef:
En wat is jullie mening dan over onze weidekat die in het land loopt maar evengoed op een halve kilometer overreden zou kunnen worden (1 grote baan doorheen vrij landelijk gebied).
Dat snap ik niet zo goed, ik denk echt dat wij de gelukkigste katten ter wereld hebben hier in de buurt (al zullen er nog evenveel andere katten even gelukkig zijn hoor :j ), maar die leven dus niet binnen.
Ze zijn hier erg nuttig, want houden de ratten en muizen weg van mijn voer en spullen, maar ik heb ze ook erg graag als knuffeldier. Beetje vreemd dan dat we evengoed worden afgestempeld als mensen die de ruimte niet zouden hebben om zo'n dier te houden? (ik heb 1hectare voor mijn paarden waar katlief dus loopt, maar ze kan ook verder weg mocht ze dat willen...)

je hebt de ruimte maar ze is blijkbaar niet geschikt want kat kan weg. Als ik 4 hectare heb zonder omheining is die ook niet geschikt voor mijn paard/konijn/vogel/kip
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-03-12 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:16

En wat is dan geschikt vroeg ik in mijn vorige post? Vanaf wanneer stoor je er anderen mee?

Yogo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:17

Nee, mij is het dat niet meer waard!
Ze hebben afgelopen oktober in 1 week tijd mijn 2 poesjes van net 1 jaar oud overleden..
Het overgebleven kitten heb ik daardoor herplaatst, omdat het hier echt geen optie is om ze binnen te houden.
Ben er kapot van geweest,en nog heb ik het er soms moeilijk mee..
Voor mij, zolang ik hier woon geen katten meer. Zodra ik een ander huisje heb, en de mogelijkheid er is komt er weer een kat, maar die blijft zeker binnen!

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:17

Quellian schreef:
_Saar schreef:

Saar, je vergelijking klopt niet :)

Een kat binnen houden zou gelijk staan aan een paard op stal.
Een kat in de afgezette tuin houden zou gelijk staan aan een afgezet weiland
Een kat los laten lopen buiten zou gelijk staan aan een paard los buiten (zoals in Roemenië)

Er is ALTIJD een gulden middenweg.
Mijn paarden staan in een goed omheinde paddock/wei, mijn honden lopen aan de riem en mijn katten blijven binnen de schuttingen :)

Klopt wat je zegt, zo zou je het inderdaad kunnen vergelijken. Maar het ging mij er hier meer om dat katten binnen gelukkig zijn omdat ze niet beter weten. Als ik over mijn paard zeg dat ze gelukkig is op stal omdat ze niet beter weet zou 3/4 van de mensen op bokt dat niet met me eens zijn. Als ik zou zeggen dat mijn paard gelukkig is op stal omdat ze altijd blij kijkt zal ik erop gewezen worden dat dat niet klopt. Maar als een kat niet meer ruimte heeft dan binnenshuis zijn ze ineens wel prima gelukkig en komen ze niets te kort. Dan is het gevaar dat er wat gebeurt wel belangrijker dan de kat naar buiten doen. Dat mijn paard op het land en been kan breken mag dan weer geen reden zijn om dr op stal te houden. En dat vind ik krom. Ik vraag me gewoon af hoe mensen die hun kat alleen binnen houden hier over denken.

Edit: Ik veroordeel hier dus niemand mee he! Of je je kat nou binnen of buiten houdt moet je imo lekker zelf weten. Zolang je je maar inzet om zo goed mogelijk voor je beestje te zorgen en je verantwoording neemt. Als er alleen goed of fout was geweest hadden we hier ook geen discussie gehad.
Laatst bijgewerkt door _Saar op 08-03-12 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:18

Ine23 schreef:
En wat is dan geschikt vroeg ik in mijn vorige post? Vanaf wanneer stoor je er anderen mee?

Vanaf dat ze op andermans terrein komen/op straat komen/onder de auto plakken/krassen op de capeau zetten want hoe zacht en poezelig de pootjes ook zijn, als ze schrikken en met de nagels uit weg schieten weet je het wel.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:20

troi schreef:
Yep dat is het zeker waard, liever mijn kat drie jaar gelukkig in vrijheid dan 18jaar minder gelukkig in opsluiting houden.

Exact mijn gedachten!!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:20

Ine23 schreef:

Ik heb geen last van katten die rond lopen in de wijk hoor, ik stoor me er niet aan, ben een kattenliefhebber. Ze mogen ook in mijn tuin komen, maar dat doen ze niet zo graag met onze katten :+ (vorig jaar de 2 van de buuf, alsof ze vermoord werden).
Maar ik vind het wél heel erg als er een dode kat langs de weg ligt. Het gaat mij niet om overlast, dat moet je lekker met je buren uitvechten, maar waarom zou je dieren een bepaald risico laten lopen?
Overigens is overlast wel één van de redenen dat we de katten bij ons houden, maar de veiligheid van de dieren staat op nummer 1.

En wellicht dat een stalkat emotioneel een ander verhaal is dan een huiskat, geloof ik zomaar.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:22

Katten lekker buiten hier, sterker nog ze komen niet eens binnen. Maar wij wonen dan ook aan een doodlopende weg in het bos.. Snap niet dat mensen katten nemen als er een drukke weg aanwezig is.. dan vraag je er ook om.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:23

Dan zie ik geen probleem met onze kat, die komt alleen maar heel af en toe bij de buren in de tuin (als wij zelf bij de buren zijn) die ook zelf een kat hebben die dan ook weer bij ons komt. Maar op het platteland hier zijn katten meer dan welkom, ook bij de boeren, dus maak me er geen zorgen over :)

Ghoh, emotioneel hecht ik mij sowieso aan al mijn dieren, maar de kans dat mevrouw de baan op gaat is zo klein dat we het er gewoon op gewaagd hebben. Ze zit altijd op het weiland om te jagen/slapen/zonnen/knuffelen en heb ze nog nooit niet gezien wanneer we aankwamen op het land, na 1 minuut staat ze er, als ze ons al niet stond op te wachten toen we parkeerden, dus ver zal ze niet zitten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:26

Ik ga deze discussie ook niet meer voeren, is compleet onzinnig.
Als mijn kat tot last is bij anderen, dan komen die echt wel aan de deur. Wij kennen elkaars dieren :)
Helemaal mee eens, heb je geen geschikte plek voor een dier moet je die niet houden.
Gelukkig heb ik geweldige plek voor mijn kat, met alle ruimte en geen buur die zich eraan stoort.
Dat is nou eens heerlijk wonen, voor mij, de kat, maar ook de buren :)
Overlast hier? Nee hoor :) onveilig voor het verkeer? Onzin hier. Stapvoets moet je hier en je kan ook echt niet harden. T is alleen bestemmingsverkeer, dus rustig. Inderdaad vreselijk onverantwoord :')
En ik ga nu ook hier even de kat naar buiten doen, ze piept :)

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:36

Ik vind dit hele topic één grote onzin, laten we dan alles gaan opsluiten of ophokken.

Geen kinderen op straat, want die steken vaak over zonder te kijken, vooral als ze aan het spelen zijn.
Geen buitenritten te paard, je paard kan op hol slaan en de weg oprennen.
Geen bejaarden op straat, want ze steken zo langzaam over.
Schiet alle wilden dieren dood, voordat ze de straat oversteken.

Get a life..... :j