[Discussie]Moeten we echt ALLES redden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 08:42

Langcara schreef:
_San87_ schreef:
Omdat teven over het algemeen niet goed samen gaan. Dat weet iedereen. Het KAN wel goed gaan, overigens.

Ik heb alleen maar teven samen gehad. Nooit problemen gehad. Totaal onwetend van problemen over teven onderling.

Ik zeg ook dat het wel goed KAN gaan. Maar over het algemeen gaat dat niet samen.

rockwitch

Re: [Discussie]Moeten we echt ALLES redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:44

In de roedel van mijn kennis (allemaal turkse honden) heeft ze ook een aantal teven bij elkaar, er lopen ook reuen bij, maar er wordt nooit geknokt, ook niet tussen de teven.

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:50

Ik zit me hier vreselijk te verbazen over de uitspraken van sommige mensen hier.
Dathet hebben van meerdere teven problemen geeft in een roedel? huh?
het is makkelijk om, als je zelf geen goede leider bent van je roedel, de onderlinge ruzie van teven of reuen in de schoenen te schuiven.
ik heb altijd of meerdere teven of reuen in een roedel gehad en ik heb nooit, maar dan ook nooit ook maar gedonder gehad.
dus kijk naar jezelf en je capaciteit als leider als je gedonder hebt in huis.

ik heb altijd herplaatsers gehad, honden uit asiels of van andere dierenliefhebbers die een hond dermate gek kregen dat ze andere honden aanvielen of mensen aanvielen, en het komt altijd gewoon goed.

oja en de twee buitenlandse honden die ik nu momenteel heb naast een nederlandse herplaatser zijn eigenlijk nog de meest probleemloze :)
ik heb een spaanse schone en een griekse en ben op buitenlandse hondendagen geweest waarbij er over de 100 honden bij elkaar waren en er nog geen overtogen gebrom of geklier te vinden was.
het zijn hele sociale honden die zich geweldig aanpassen aan hun omstandigheden.

de stichting waar ik ze vandaan heb, doet terplaatse castreren geeft voorlichting aan de mensen van de dorpen en de steden, geeft als mensen geen geld hebben om hun hond te laten castreren geld zodat ongewenste geboortes voorkomen kunnen worden.
honden die te wild en te schuw zijn worden gevangen gecastreerd en weer vrij gelaten, en krijgen daar terplaatste te eten.

en ik vind het goed dat er mensen zijn die over hun eigen grenzen kijken als het om dierenleed gaat.
ik heb meer moeite met mensen die rashonden zo verfokken dat het alleen om het uiterlijk gaat en waarbij dieren veel te vroeg overlijden aan erfelijke kanker, heupproblemen, oogafwijkingen, epeleptische aanvallen, of doordat ze gewoon stikken in hun eigen slijm omdat hun neus te kort gefokt is. of dat ze altijd pijn in hun hoofd hebben omdat hun hoofdjes te klein zijn voor hun hersens. nee dat is dierenliefde.

over oude hondjes met staar , die niet zo actief meer zijn, als ik plek genoeg had en een beter gevulde portemonnee dan mochten ze zo hier lekker op de bank in het zonnetje bij mij hun oude dag doorbrengen met lekkere hapjes en in de tuin scharrelen. ik werk zelf in de zieken en oudere zorg en we zouden toch raar staan te kijken als ik bij iedere ouwe zeikerd een spuit erin zou zetten omdat ze het eind toch niet aanvoelen komen en ze zo een verder lijden bespaard zou blijven.

he dat lucht op..... ik heb gezegd.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:51

Amen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:47

Het ligt er ook aan wat voor oud hondje je hebt. Wij hadden in het asiel een doof hondje met staar, ws rond de 12 jaar oud, maar die kon alles nog :j leuk beestje, ze kon helaas niet los vanwege haar gebreken, maarja he ze kwispelde er niet minder om. Woont nu bij een ouder echtpaar die elk weekend 10 km gaan wandelen en die loopt ze allemaal mee. Heerlijk is dat :)

Maarja, je hebt ook oude hondjes waarvan je ziet dat ze gewoon op zijn. Die doe je geen plezier met een plekje in de zon net lekkere hapjes.
Het lijkt me een goede maatstaaf dat als een hond niet meer datgene kan doen wat ie het liefste doet (stoeien, lange wandeling, hard rennen) dat het dan mooi is geweest.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:01

Precies.
En dat moet je per hond bekijken en niet bij voorbaat domweg moet zeggen "huppekee weg ermee" en maar euthanaseren.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:17

Maar ik vraag me dan toch af of zo'n hond zich niet groothoud ipv dat ie zich nog wel goed voelt. Je hebt honden die eigenlijk om iedere scheet wel beginten te piepen of te manken, je hebt ook honden die dat niet doen. Maar een hond die dat niet laat zien heeft niet per definitie niet veel minder pijn of last, misschien zelfs wel meer omdat het ook extra pijn geeft en extra vermoeiend is om de schijn op te houden.

Onze hond is ooit een struik ingelopen waar een (gelukkig klein) wespennest zat. Die is toen wel minstens 15 keer gestoken en buiten het feit dat ze zich wel direct 2 meter opzij sprong heeft ze geen kick gegeven. Ik ken ook een hond die al luid piepend wegrent als hij door een wesp word gestoken. Ik denk toch echt niet dat die tweede hond nu meer lijd aan 1 wespensteek dan die van mij aan 15, maar onze hond is gewoon beter in het doen alsof er niets aan de hand is. Ik vind dat niet perce een reden om haar meer pijn aan te doen dan een piepert.

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:27

Een hond kan niet doen alsof, dat interpreteer jij alleen maar zo en darmee bezondig je je aan antropomorfisme. Ik heb begin dit jaar mijn oude fox-mix van bijna 18 jaar laten inslapen. Ze had die dag een kleine attaque gehad en wist niet meer waar ze stond en deed. Tot dan was ze nog goed voor haar leeftijd, al was ze volledig doof. Ze kon nog goed eten en haar gevoeg doen, en een wandeling van een kleine 10km op haar tempo ging ook nog. Als je zo'n een oude hond hebt, en je hebt die al heel zijn leven kun je toch beter dan eender wie, weten of je hond ten einde is of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:33

Ben ik het niet mee eens, denk dat je dan ook vaak juist blind wordt voor wat minder gaat. Je gaat voor jezelf de grens verleggen. Als dát niet meer gaat, dan.......

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:36

Yamcha schreef:
Ben ik het niet mee eens, denk dat je dan ook vaak juist blind wordt voor wat minder gaat. Je gaat voor jezelf de grens verleggen. Als dát niet meer gaat, dan.......

Dat klopt. Als je je een dier waarvan je houdt moet afgeven, doe je dat niet zonder slag of stoot. En het duurt dan even voordat je inziet dat het echt niet meer goed komt. En dan moet je mentaal naar dat loslaten toegroeien. De uiteindelijke beslissing gaat dan meestal op gevoel, omdat je gevoelsmatig weet dat het niet meer goed komt.

En dan moet je niet egoistisch zijn.
Het klopt dat veel mensen niet kunnen zien of hun hond nog wel of niet kwaliteit in het leven heeft. Veel mensen kennen hun eigen hond dan ook niet.
Het is ook nodig om je eigen hond te kennen, om tot een goede beslissing te kunnen komen.
Scherp observeren, en weten hoe je hond is. Dan kun je heus wel zien of de ellende nog opweegt tegen de mooie momenten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:25

Ik ben er ook echt van overtuigt dat sommige honden wel degelijk proberen om te verbergen dat zij pijn hebben of verzwakt zijn. Dat heeft ook gewoon een functie, in een natuurlijke groep wil een hond niet dat de andere zien dat hij verzwakt is, dan word hij van zijn plaats gestoten. Onze hond heeft dan ofwel een bizar hoge pijngrens of ze toont gewoon geen pijn terwijl die er wel is. Als onze hond geen pijn zou voelen zou ze het ook niet proberen te ontwijken dus ik ga maar uit van dat tweede :Y) .

Overgens kan ik terwijl ik het idee heb de hond best goed te kennen niet altijd inschatten of ze nu wel of geen pijn heeft. Zo stuiterde ze met al die wespensteken eigenlijk direct alweer net zo vrolijk door als normaal en ook met een ontstoken wond na een operatie deed ze eigenlijk normaal. Ik geloof echt niet dat ze toen ook echt geen pijn voelde, hoe vrolijk ze ook deed. Als ze bang is oid kan ik het wel altijd direct aan haar merken maar pijn echt niet :n . Ik denk ook dat een hond juist lang hebben en goed kennen misschien juist je oordeel vertroebeld, sommige dingen sluipen er ook in als een hond langzaam slechter word. En sommige dingen wil je dan niet zien omdat je teveel gehecht bent aan een dier.