Moet een konijn samen of kan ie prima alleen ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Re: Moet een konijn samen of kan ie prima alleen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:53

een konijnen check-up met korting :D

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:47

Ik had deze zomer een gedumpte voedster gevonden en ik heb er een gecastreerd rammetje bijgezocht. Zeker geen spijt van, het is een heel klef stel geworden, ze zitten bijna altijd tegen elkaar aan. Alsof ze al 50 jaar getrouwd zijn! Voedster leek in haar eentje ook niet ongelukkig en toch is het een wereld van verschil. Ze is ook veel rustiger geworden en minder baldadig (daarvoor sloopte ze van alles in huis en probeerde zich overal in te graven). Dus ja ik kan me wel voorstellen dat verreweg de meeste konijnen het gelukkigst zijn met een maatje, op een enkele uitzondering na misschien. Net als paarden eigenlijk, zijn toch ook groepsdieren.
Ik was wel blij dat ik een al gecastreerd mannetje kon overnemen van iemand voor een redelijk bedrag, want ik ben me wel een hoedje geschrokken van de castratieprijzen. En het viel me ook tegen dat hier bij het asiel de nijnen niet gecastreerd zijn, anders had ik er daar wel 1 vandaan gehaald (maar ja zal voor hun ook te duur zijn waarschijnlijk).

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:48

Ik vind dat konijnen altijd samen moeten zitten.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:43

Konijnen horen samen. Mijn nijn kreeg toen ze een jaar oud was een nestje, en daarvan heb ik zelf 1 voedster aangehouden. Het waren echt elkaars maatjes door dik en dun. Helaas is het jong maar 5 jaar oud geworden en heeft op een of andere manier haar nek gebroken..
Nu zit moeders dus alleen. Heb nog weer geprobeert met een konijn uit de opvang, maar dit lukt gewoon niet meer. Oudje is nu toch het liefst alleen. Met maatje is ze niet te spreken, valt aan, ook haar "vriendinnetje" was niet veilig bij haar. Terwijl we echt alles volgens het boekje hebben gedaan en ze hebben werkelijk alle tijd gehad om aan elkaar te wennen.
Nu zit opvang konijn bij cavia in. Dit werkt super. Cavia blij, konijn blij, elkaar beste vriendjes. Oudje zit alleen en is een stuk liever, vrolijker geworden. Dus toch zijn er soms wel uitzonderingen...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:48

Mijn konijntje was altijd samen met een caviaatje.
Ging altijd goed.
Nu na 12,5 jaar is mijn konijntje er niet meer, en nu is mijn cavia helaas alleen.
Alleen is de mijne gigantisch dominant en durf ik er geen bij te doen :+.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:49

Hoe oud is je cavia Ess_ Ramona?