Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Tieme schreef:Hannanas schreef:En mocht je hond uitvallen naar andere honden, gelijk uit de situatie halen met een speeltje of wat dan ook. Zorgen dat jij de leukste wordt, en alle aandacht naar jou/jullie samen uitgaat.
even een opmerking over bovenstaand, als de hond al uitvalt dan moet je hem NOOIT uit de situatie proberen te halen met een speeltje. je beloont op dat moment het gedrag daar juist mee en dat is niet de bedoeling. als je al een speeltje gebruikt dan is dat VOORDAT de hond in de situatie terecht komt. dus, er komt bijv. een hond aan waarbij je weet dat de jouwe gaat uitvallen. dan gebruik je het speeltje of wat dan ook om je aandacht op jezelf te vestigen. jij bent leuker dan de andere hond. dan ben je het voor en voorkom je dat hij z;n aandacht op de andere hond gaat vestigen. je moet zowiezo al voorkomen dat hij in de situatie komt. dus op de hond letten. zodra hij te lang fixeerd op de hond, blaffen, grommen, haren overeind, opgewonden of wat dan ook, ben je feitelijk al te laat. hij is op dat moment al in z'n opgewonden staat. kom je er wel in dan moet je meteen omdraaien en weglopen van de andere hond. je hond mag niet "denken" dat door zijn gedrag de andere hond afdruipt. door zelf abrubt om te draaien en weg te lopen, breek je het af. maar het mooiste is gewoon goed op je hond letten en de hele situatie voorkomen. dit is me door de gedragstherapeuten verteld waar m'n hond een paar weken intern heeft gezeten. en het werkt super. hond wist niet wat hem overkwam toen ik omdraaide en met hem wegliep. je verrast ze daar mee en als je dit concequent vol houdt dan weet je hond ook dat je dit gedrag niet tolereerd. vertoont hij goed gedrag?? koekje, aai, click, speeltje of wat dan ook. met de mijne is dit in combinatie met een clicker gedaan en zodra er een andere hond komt dan let hij alleen op mij omdat hij weet dat dat leuker is. want hij krijgt een click en een brokje kaas. het was na een paar x ook afgelopen terwijl mijn herder absoluut niet de makkelijkste is. andere GT deed het op de "harde" manier maar daarvan heeft hij alleen geleerd dat hij op z'n donder krijgt als hij andere honden ziet. dus hij had wel afgeleerd dat andere honden niet aangevallen mochten worden maar hij naaide zich alsnog op en vondt andere honden niets.
voor de rest ben ik het helemala met je eens.
Klijntjuh schreef:Jack gaat voor een tijdje in heropvoeding bij een bokker. dit heeft ook mijn voorkeur boven een gedrachtstherapeut hierin huis.
ik wil namelijk ook weten / zien hoe Jack is buiten de huidige situatie!
ALS hij dan weer terug komt, wil ikdit met begeleiding doen. dat ik de nieuwe start goed doe,en zo vervelende situaties voorkom.

Diaz schreef:Jack is inmiddels weer thuis!
We nemen het patroon waarin het goed ging over, en dit gaat SUPER!
Daarnaast heb ik iets totaal verkeerd geinterpeteerd...
Het grommen/knorren met de kleine hapjes naar de kleine schijnt liefkozing te zijn.
Dit staat dus los van zijn bench-agressie en hond-agressie buiten blijkt.
Buiten loopt hij nu niet meer aan de flexlijn vooruit, maar aan een korte lijn naast me. gaat super! ik heb ineens wat over hem te zeggen! en hij trekt NIET! echt een verschil!
Bench is nu 'opgelost' met een snoepje geven met in de bench doen, daardoor is hij afgeleid, en gromt niet.
We gaan het gewoon aankijken en ons best doen!