Help.. het loopt uit de hand.. hij heeft gebeten.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:49

TS ik heb een X Chihuahua en dat is ook een kreng,die valt ook zowat álle honden aan.
Ik volg al een tijdje Cesar Millan op t.v. en leer er veel van.Ik doe nu veel dingen die ik gezien heb van Cesar en geloof me het helpt! Voorheen zette ik een boze stem op tegen me Chi of schopte hem [zachtjes hoor] trok aan zijn riem en zei dan Foei,ik werd echt boos op het hondje wat helemaal verkeerd uitpakte.Dit alles hielp totaal niet.Nu doe ik de dingen die cesar ook doet,zoals Eey zeggen als hij een hond ziet en zich al begint op te winden,hij moet nu op mij letten steeds en dat gaat aardig goed al.Ook met een paraplu tik ik hem aan als hij op een hond af wil of begint te keffen en grommen tegen een hond.
TS volg de uitzendingen van cesar en je leert een hoop.Hij komt 1 x per week op SBS na Shownieuws.
Veel succes.
Laatst bijgewerkt door gohya op 08-09-11 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 11:51

maar even los hiervan..
Naast dat dit niet is wat ik bedoelde met het openen van het topic..
Ik wilde advies, geen verwijten..of al helemaal de reacties van mensen die geen idee hebben!

Bedankt voor de PB's met hulp! Bedankt voor de wel nuttige reacties!

Jack gaat voor een tijdje in heropvoeding bij een bokker. dit heeft ook mijn voorkeur boven een gedrachtstherapeut hierin huis.
ik wil namelijk ook weten / zien hoe Jack is buiten de huidige situatie!
ALS hij dan weer terug komt, wil ikdit met begeleiding doen. dat ik de nieuwe start goed doe,en zo vervelende situaties voorkom.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:03

ik zou hem niet terug nemen
de kans dat hij vervalt in oud gedrag bij jou thuis is te groot en gewoon te gevaarlijk met een kleine in huis

je hebt een hondje met een zeer moeilijk karakter die de kans gepakt heeft te domineren toen jij zwakker was
verder is jou kind veel belangrijker als dit hondje

ik zou een goed thuis zoeken nadat hij wat manieren geleerd heeft
goede kans dat hij op een vreemd adres zich opnieuw leert gedragen

ik zou gaan voor een adres met meer honden en dan het liefste grote rustige honden

onzee bella(teefje) hebben we uit het asiel gehaald met een jaar oud
ook een zeer dominant karakter
ik moet zeggen dat ze na wat opvoeding wel lief is naar mensen, maar je moet haar wel op haar plaats houden(onder mensen dus)
de andere honden probeert ze te domineren maar ze zijn groter, niet onder de indruk en reageren eigenlijk weinig op haar gedrag
een felle hond zou haar een knauw geven met gevecht tot gevolg maar hun negeren haar gewoon omdat ze het niet waard is om druk over te maken en dat werkt super
krijgt ze op haar sodemieter(met stem natuurlijk) reageert ze zich gelijk af op het poedeltje of op één van de katten dus ook daar moet we mee opletten

hier dus oudere kinderen en dat gaat goed

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:26

Ik lees dit topic weer vol verbazing! Niet alleen omdat het hier om een losgeslagen chihuahua gaat maar ook om sommige nutteloze reacties waar de TS niets aan heeft!
Het is een vervelend probleem en ik geef je groot gelijk dat je het bij een ander probeert, ik hoop dat het de oplossing is! Overigens besef wel heel goed hoe of wat als hij terug komt, kans is heel groot dat hij terugvalt in zijn oude gedrag, ik raad je dan ook zeker aan om hulp hierbij te zoeken, dus wel naar een gedragstherapeut met Jack!! Jullie moeten dit samen oplossen! Tevens is het wellicht ook goed om via de cesar manier de opvoeding te hervatten!
Verder heb ik nog wel de vraag, hoeveel beweging krijgt Jack?? Ook een chihuahua heeft voldoende beweging en uitdaging nodig!! Begin hier ook mee, ga met hem skaten, veel wandelen, aktief wandelen dus of hardlopen!! Daarbij zolang hij niet vriendelijk is tegen andere honden, of muilkorven of niet los!!
Mijn belangrijkste tip, stel je kind wel voor je hond!!!!!!! Het mag nooit zo zijn dat het een gevaarlijke situatie voor je kind oplevert, dan is het toch echt hond eruit!
Sterkte!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:55

Tieme schreef:
Hannanas schreef:
En mocht je hond uitvallen naar andere honden, gelijk uit de situatie halen met een speeltje of wat dan ook. Zorgen dat jij de leukste wordt, en alle aandacht naar jou/jullie samen uitgaat.

even een opmerking over bovenstaand, als de hond al uitvalt dan moet je hem NOOIT uit de situatie proberen te halen met een speeltje. je beloont op dat moment het gedrag daar juist mee en dat is niet de bedoeling. als je al een speeltje gebruikt dan is dat VOORDAT de hond in de situatie terecht komt. dus, er komt bijv. een hond aan waarbij je weet dat de jouwe gaat uitvallen. dan gebruik je het speeltje of wat dan ook om je aandacht op jezelf te vestigen. jij bent leuker dan de andere hond. dan ben je het voor en voorkom je dat hij z;n aandacht op de andere hond gaat vestigen. je moet zowiezo al voorkomen dat hij in de situatie komt. dus op de hond letten. zodra hij te lang fixeerd op de hond, blaffen, grommen, haren overeind, opgewonden of wat dan ook, ben je feitelijk al te laat. hij is op dat moment al in z'n opgewonden staat. kom je er wel in dan moet je meteen omdraaien en weglopen van de andere hond. je hond mag niet "denken" dat door zijn gedrag de andere hond afdruipt. door zelf abrubt om te draaien en weg te lopen, breek je het af. maar het mooiste is gewoon goed op je hond letten en de hele situatie voorkomen. dit is me door de gedragstherapeuten verteld waar m'n hond een paar weken intern heeft gezeten. en het werkt super. hond wist niet wat hem overkwam toen ik omdraaide en met hem wegliep. je verrast ze daar mee en als je dit concequent vol houdt dan weet je hond ook dat je dit gedrag niet tolereerd. vertoont hij goed gedrag?? koekje, aai, click, speeltje of wat dan ook. met de mijne is dit in combinatie met een clicker gedaan en zodra er een andere hond komt dan let hij alleen op mij omdat hij weet dat dat leuker is. want hij krijgt een click en een brokje kaas. het was na een paar x ook afgelopen terwijl mijn herder absoluut niet de makkelijkste is. andere GT deed het op de "harde" manier maar daarvan heeft hij alleen geleerd dat hij op z'n donder krijgt als hij andere honden ziet. dus hij had wel afgeleerd dat andere honden niet aangevallen mochten worden maar hij naaide zich alsnog op en vondt andere honden niets.

voor de rest ben ik het helemala met je eens.

Je hebt gelijk en ongelijk.
Tuurlijk moet je het voorkomen.
Mocht het zover komen, gelijk uit de situatie halen en mocht dat goed gaan dan gelijk belonen met een speeltje of wat dan ook.
Ik had het wat te kort door de bocht geschreven.
De chi zal het luisteren naar de baas ervaren als de oorzaak van het belonen, niet het gedrag naar de hond.

scappa

Re: Help.. het loopt uit de hand.. hij heeft gebeten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:21

ik ben erg benieuwd hoe de heropvoeding gaat lopen. Ik vind het een verstandige keus om het eerst bij iemand anders te proberen. Een hond kan helemaal veranderen in een nieuwe situatie. Ik heb veel ervaring met honden en kleine hondjes vertonen vaker en vaak agressiever gedrag dan grotere honden. Het komt wel meestal door een slechte ervaring dat ze hebben mee gemaakt. Ik zou zeker onder de indruk zijn van een agressieve chi ze zijn klein en snel. Hopelijk kan het probleem nog worden verholpen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:38

Wat ik merk is dat honden wel heeeeel goed naar een ander kunnen luisteren maar dat wil niet zeggen dat hij daarna naar zijn baasje luistert.... Meestal vervalt alles weer terug in de oude situatie.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:43

Kortom het ligt niet aan de hond maar aan de baas. Dus het heeft totaal geen zin om de hond elders te heropvoeden als TS zelf niet weet waar het fout gaat.

Ik hoop dat je dat realiseert en uitzonderingen daargelaten dat hij medisch niet in orde is maar het is de zaak om de baas te heropvoeden, niet de hond. Dit is niet al verwijt bedoeld maar als feedback.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:02

Klijntjuh schreef:
Jack gaat voor een tijdje in heropvoeding bij een bokker. dit heeft ook mijn voorkeur boven een gedrachtstherapeut hierin huis.
ik wil namelijk ook weten / zien hoe Jack is buiten de huidige situatie!
ALS hij dan weer terug komt, wil ikdit met begeleiding doen. dat ik de nieuwe start goed doe,en zo vervelende situaties voorkom.

Er zijn ook genoeg gedragstherapeuten die de hond tijdelijk opvangen om zo te trainen. een goede gedragstherapeut kijkt juist hoe een hond zich buiten de huidige situatie gedraagt. maar het is zeker in dit geval, HEEL belangrijk dat ze kunnen zien hoe de hond zich bij jouw gedraagt en hoe jij ermee omgaat. en dan krijg je echt de begeleiding die je nodig hebt. van iemand met diploma;s. super dat die bokker hem wel heropvoeden maar je moet echt zeker weten dat je hond daarna nog te vertrouwen is en dat moet je echt door een professioneel iemand laten testen. je hebt het wel over je kind. stel nu dat die bokker het verkeerd aanpakt dan heb je een nog groter probleem. ik zou het dus niet doen.
maar goed.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:17

Maar nu ben ik wel benieuwd naar een verslag van de bokker die hem gaat heropvoeden ;)

Het valt me op dat in hondentopics op bokt altijd zo hoog van de toren geblazen wordt naar elkaar, de één weet het nog beter dan de ander.. niet dat ik het beter zou doen (ben een kattenmens..) maar ben gewoon erg benieuwd of het hondje weer op z'n plek gezet wordt op een goeie manier..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:53

Hoe is het met de hond?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:39

Voor de TS en veel ´bijdragers´ is Think Dog - John Fisher een aanrader. Ik weet niet of er een nederlandse vertaling van is.
Het is een voor de baas eenvoudig te begrijpen boekje over voor een hond eenvoudig te begrijpen gedragsregels voor de onderlinge verhoudingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:36

TS;
Hoe is het nu met de hond bij de heropvoeder? :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 09:28

Hoihoi
Even een update :

Het gaat prima daar. ze houd hem goed onder de duim!
Hopelijk kan hij op die manier als wij die dingen overnemen ook zo hier functioneren..

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:37

Uit huis plaatsen is een goed idee. Wat erg jammer is dat deze honden vaak als baby's behandeld worden als ze pup zijn,en niet gezien worden als honden.
Ook deze honden behoeven een opvoeding, bedoel dit niet als kritiek, maar zie het om me heen te vaak.
Het mag op de bank en overal, totdat de hond dermate dominant wordt, dat het gezin eronder lijdt.

Doe dit dier idd naar iemand met verstand van zaken, vaderlijn heeft er niet veel mee te maken, tis een kwestie van opvoeding.

Neutraliseren op vreemd terrein, en met honden die boven hem staan is zeker een kans van slagen.
Daarna weer langzaam in je eigen huis, met goede regels kan deze hond redden

Heel veel succes, kan best goedkomen

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:50

TS, besef dat je hond gedrag vertoond of durft te vertonen door jullie manier van omgaan met hem. Als je hond terug komt in de oude situatie zal het echt niet lang duren voor er weer iets voor kan vallen. Zorg er alsjeblieft voor dat je ook zelf gaat nadenken wat jullie kunnen verbeteren, zodat je extreem gedrag kan lezen, voor kan zijn of nog liever kan sturen zodat het niet ontstaat. Het ligt niet aan de hond, het ligt aan de baas. De meest agressieve hond kan rustig worden bij een rechtvaardige baas en de liefste doerak kan een gevecht aangaan bij een mens die niet aangeeft hoe dingen moeten zijn.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 13:51

Jack is inmiddels weer thuis!
We nemen het patroon waarin het goed ging over, en dit gaat SUPER!

Daarnaast heb ik iets totaal verkeerd geinterpeteerd...
Het grommen/knorren met de kleine hapjes naar de kleine schijnt liefkozing te zijn.
Dit staat dus los van zijn bench-agressie en hond-agressie buiten blijkt.

Buiten loopt hij nu niet meer aan de flexlijn vooruit, maar aan een korte lijn naast me. gaat super! ik heb ineens wat over hem te zeggen! en hij trekt NIET! echt een verschil!

Bench is nu 'opgelost' met een snoepje geven met in de bench doen, daardoor is hij afgeleid, en gromt niet.

We gaan het gewoon aankijken en ons best doen!

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:53

Klinkt in ieder geval super de bokker die haar tijdelijk heeft gehad heeft een hoop goed gedaan, ik hoop voor jullie en de hond dat het goed blijft gaan.
En wens je veel succes :D

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:53

Goed blijven oefenen en trainen, en opvoeden. Jij bent baas, en dat moet je ook goed psygisch denken, wat honden zijn slimmer dan wij denken.
Ook veel met hem doen, en voorral veel wandelen. Mensen denken vaak dat kleine hondjes niet veel moeten wandelen, maar dat moeten ze juist wel!!
Als een hond niet de beweging, aandacht en behoefte krijgt wat ze nodig hebben, gaan ze negatiefe aandacht zoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:13

Diaz schreef:
Jack is inmiddels weer thuis!
We nemen het patroon waarin het goed ging over, en dit gaat SUPER!

Daarnaast heb ik iets totaal verkeerd geinterpeteerd...
Het grommen/knorren met de kleine hapjes naar de kleine schijnt liefkozing te zijn.
Dit staat dus los van zijn bench-agressie en hond-agressie buiten blijkt.

Buiten loopt hij nu niet meer aan de flexlijn vooruit, maar aan een korte lijn naast me. gaat super! ik heb ineens wat over hem te zeggen! en hij trekt NIET! echt een verschil!

Bench is nu 'opgelost' met een snoepje geven met in de bench doen, daardoor is hij afgeleid, en gromt niet.

We gaan het gewoon aankijken en ons best doen!

Klinkt super!
Maar liefkozing bij grommen? :)
Hoe kom je daarachter?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:56

Fijn dat het nu weer goed gaat. Ik hoop dat je dit zo volhoudt en dat het weer een gezellig hondje wordt, zonder nare streken. Succes. In ieder geval grote klasse dat je het zo probeert.

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:58

Ik zou ook zeker naar cesar Milan kijken hij heeft vaak hele handige tips en hij is echt heel goed in zijn werk.
(ik kijk ook altijd naar hem)
Hij is te zien op discovery chanel.

Heel veel succes nog en zo te horen gaat het al een stuk beter +:)+

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 08:37

Liefkosend grommen? Dat bestaat echt niet, grommen is altijd een teken van agressie. En dan ligt het aan de context of het kwaad kan, want spelgrommen is ook een teken van agressie. Maar agressie die ik tolereer tot een bepaalde hoogte. Of is het knorren, want dat kan er op lijken bij sommige honden, maar ik ben bang van niet.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 09:41

Het is knorren.. Maar dan anders dan het 'spinnen' als je hem aait, maar het grommen-grommen is het niet.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:47

Dat hoor je wel vaker hoor. De moeder van mijn hond is ook overgeplaatst omdat ze zou grommen naar de kinderen, maar dat was ook knorren. Onze hond doet het ook, het lijkt net of hij gromt, maar aan de rest van zijn gedrag weet ik gewoon dat het dat niet is. Het klinkt ook net anders, maar dan moet je dat maar net weten. Kan wel heel lastig zijn; andere mensen corrigeren onze hond heel vaak als hij het doet (zelf deden we dat in het begin ook, hij doet het ook echt heel hard) en daar kun je een hond heel onzeker mee maken. Maar super dat het goed gaat, zo te horen ben je ook goed bezig. Van die kleine dingen als het naast je lopen ipv vooruit is heel belangrijk.