Babynijn met gebroken voorpootje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:43

Pijn is niet altijd slecht hoor.. Het is er niet voor niks. Ik denk dat de DA juist gehandeld heeft.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:44

saskiakefie: Pijnbestrijding is er ook niet voor niks.
Dit wordt in de humane gezondheidzorg ook niet gedaan.
'Iemand laten creperen zodat ie zich dan wel rustig houdt.'
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 08-08-11 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:45

Paintlinger schreef:
Dat vind ik altijd wel discussiewaardig.
Ik vind het eigenlijk niet kunnen ( en een heel ouderwetse gedachte) om pijn als behandeling te gebruiken.

Ik werk zelf in een tweedelijns kliniek en dit is absoluut iets wat er bij ons niet ingaat.
Pijnbestrijding is de basis van alles!!
En dat overbelasten wordt vaak heel erg overdreven, meestal is daar geen sprake van.
Wanneer je je dier (hond, kat, konijn) pijnbestrijding geeft en in een kleine bench houdt dan kan hij zich ook niet overbelasten, maar heeft hij ook geen pijn.

Is er geen rontgenfoto gemaakt?

Pijnbestrijding bij een schone breuk? kom nou toch!
Pijnbestrijding bij hernia's daar kan ik inkomen, maar pijnbestrijding bij een gewone simpele breuk? nee, Heb je ooit zelf wel eens wat gewoon gebroken gehad?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:45

Ah kijk. Beestje is naar de DA gegaan en wat blijkt: er wordt niets aan gedaan buiten rustig apart zetten (wat ik dus al verwacht had) zal zo ook wel genezen.
Gaan we nu met z'n allen gillen dat het nog niet goed is?

Je moet ook gewoon realistisch zijn, bij zo'n klein beestje zijn er geen 1001 oplossingen en ja met een gebroken pootje kunnen ze best wel tot de volgende ochtend wachten.
Wij hebben zo ooit een erfhond gezien die z'n poot gebroken had, beestje had de gewoonte om achter auto's te lopen. Eigenaars hadden er zelf al verband aangedaan (want het was zondag :P ) wat de hond zelf ook alweer verwijdert had. Gips rond gezet die hij binnen de 5 minuten vermorzeld had.
Uiteindelijk werd die hond gewoon in een bench gestopt met ondersteunend verband en verder niets (zeker geen pijnstilling vermits hij zo al geen rekening met z'n poot hield). Enige tijd later zagen we die hond weer door de velden crossen. Allemaal perfect genezen en hond heeft er niet veel last van gehad.

Zelf enkel nog maar kleine breukjes gehad (neus en vinger) en ja op het moment dat het breekt doet het pijn, maar daarna ook niet meer.

Zolang het pootje niet koud wordt kan het gevoel ook nog terugkomen. Hoeft zelfs niet zo te zijn dat de zenuwbanen onderbroken zijn maar dat nijn weet dat bewegen pijn doet en dus zo weinig mogelijk op prikkels aan die poot zal reageren. Gewoon rustig aankijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:47

Paintlinger schreef:
Dat vind ik altijd wel discussiewaardig.
Ik vind het eigenlijk niet kunnen ( en een heel ouderwetse gedachte) om pijn als behandeling te gebruiken.

Ik werk zelf in een tweedelijns kliniek en dit is absoluut iets wat er bij ons niet ingaat.
Pijnbestrijding is de basis van alles!!
En dan overbelasten wordt vaak heel erg overdreven, meestal is daar geen sprake van.
Wanneer je je dier (hond, kat, konijn) in een kleine bench houdt dan kan hij zich ook niet overbelasten, maar heeft hij ook geen pijn.

Is er geen rontgenfoto gemaakt?

Mischien een idee om daar een topic over te starten? Lijkt mij opzich ook een leuke discussie. De een zegt van wel en ander van niet.
Heb zelf ook gevraagt om pijnstilling, maar DA zei dat het niet nodig was, omdat het zichzelf gaat overbelasten. Dus als mijn DA dat zeg vertrouw ik hem daarop.

Nee, is geen rontgenfoto gemaakt. Zou teveel stress zijn voor het beestje. En je kan duidelijk voelen dat het een rechte breuk is. Mocht zelf ook even voelen. En DA vond het niet nodig. Zijn ervaring was dat de meeste konijnen na een paar weken weer vrolijk rondhuppelde. Alleen bij deze heeft hij wel beetje twijfels. Maar diertje kan zeker weten oud worden.

sarov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:47

tjonge jonge wie heeft het nu weer over creperen??? denkt ook iemand aan de gevaren voor de jonge organen bij dit jonge diertje bij het gebruik van pijnstilling ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:48

Paintlinger schreef:

Ik kreeg ook geen pijnstilling toen ik mijn arm gebroken had. En ook niet bij mijn teen.
En ik liep ook gewoon door. Wel de eerste paar dagen mank. maar daarna voelde ik het ook niet meer.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:48

Paintlinger schreef:

een mens kan je uitleggen dat die ondanks dat die zich goed voelt rustig moet houden. een dier kan je dat niet.

Kijk bijvoorbeeld naar paarden die al stappend flikflakken met hun peesblessure

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:49

sarov schreef:
tjonge jonge wie heeft het nu weer over creperen??? denkt ook iemand aan de gevaren voor de jonge organen bij dit jonge diertje bij het gebruik van pijnstilling ??

Weet wel dat een dwerg pas naar 3 maand mag geent worden. Dus lijken mij de overige medicijnen ook niet gezond toe.
Ze moeten nog wennen aan groente. Wat ze pas met 12 weken krijgen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:50

Er wordt hier gezegd dat het konijn geen pijnbestrijding krijgt omdat hij zich dan (door de pijn) niet gaat overbelasten.

En nu heeft ie opeens geen pijn?
Dan zou ik maar oppassen want die kan ie zich gaan overbelasten......... de verhalen kloppen hier niet echt.

Het enige wat ik hier niet helemaal in orde vind is het gebrek aan pijnstilling, verder is er prima gehandeld.
Maar pijn is nooit bevordelijk voor de genezing.

Sarov: Tsja, de mate waarin het dier pijn heeft is nou eenmaal moeilijk vast te stellen.
Er zijn genoeg pijnstillers (sommige opiaten) waarbij de belasting minimaal is.

simodi

Veel succes dan met je nijn! ;)

saskiakefie

Ik hoop van harte dat het toch zelf weer goed komt ts! :j
Inderdaad creperen hoezo overdreven?

Paintlinger

Re: Babynijn met gebroken voorpootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:52

Saskiakefie: Of het overdreven is weten we nou eenmaal niet...... misschien wel, misschien niet.

tjoppie

Pijn is bij dieren wel degelijk bevordelijk voor herstel. Pijn waarschuwd ze namelijk voor bepaalde bewegingen, en dus doen ze die niet.

Als het dier zich goed voelt gaat die ook rare dingen doen die helemaal niet goed voor hem zijn nog.

saskiakefie

Paintlinger schreef:
Er wordt hier gezegd dat het konijn geen pijnbestrijding krijgt omdat hij zich dan (door de pijn) niet gaat overbelasten.

Dan zou ik maar oppassen want die kan ie zich gaan overbelasten......... de verhalen kloppen hier niet echt.

Het enige wat ik hier niet helemaal in orde vind is het gebrek aan pijnstilling, verder is er prima gehandeld.

Sarov: Tsja, de mate waarin het dier pijn heeft is nou eenmaal moeilijk vast te stellen.

Hij heeft misschien geen pijn als ie zich stil houd, als ie druk gaat doen wel en daar gaat het allemaal om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:54

Thioro schreef:
Ah kijk. Beestje is naar de DA gegaan en wat blijkt: er wordt niets aan gedaan buiten rustig apart zetten (wat ik dus al verwacht had) zal zo ook wel genezen.
Gaan we nu met z'n allen gillen dat het nog niet goed is?

Je moet ook gewoon realistisch zijn, bij zo'n klein beestje zijn er geen 1001 oplossingen en ja met een gebroken pootje kunnen ze best wel tot de volgende ochtend wachten.
Wij hebben zo ooit een erfhond gezien die z'n poot gebroken had, beestje had de gewoonte om achter auto's te lopen. Eigenaars hadden er zelf al verband aangedaan (want het was zondag :P ) wat de hond zelf ook alweer verwijdert had. Gips rond gezet die hij binnen de 5 minuten vermorzeld had.
Uiteindelijk werd die hond gewoon in een bench gestopt met ondersteunend verband en verder niets (zeker geen pijnstilling vermits hij zo al geen rekening met z'n poot hield). Enige tijd later zagen we die hond weer door de velden crossen. Allemaal perfect genezen en hond heeft er niet veel last van gehad.

Zelf enkel nog maar kleine breukjes gehad (neus en vinger) en ja op het moment dat het breekt doet het pijn, maar daarna ook niet meer.

Zolang het pootje niet koud wordt kan het gevoel ook nog terugkomen. Hoeft zelfs niet zo te zijn dat de zenuwbanen onderbroken zijn maar dat nijn weet dat bewegen pijn doet en dus zo weinig mogelijk op prikkels aan die poot zal reageren. Gewoon rustig aankijken.

Bedankt voor je reactie. Gelukkig is deze ras van zichzelf al rustig. Meestal liggen ze gewoon beetje te chillen. En knabbelen eens wat aan de takken of hooi. Soms hebben ze wel een wild uurtje.

Pootje voelt niet koud aan. Maar ik hou dat ook heel goed in de gaten. En dus om die reden wat jij zegt wil de DA liever wachten met amputeren. Je weet tenslotte maar nooit.

Zo dachten wij ook bij onze hond. Allebeide achterpoten verlamd. Maar toen naar DR Aharon geweest. En na een week reageerde hij al weer op pijnprikkels. Alleen gegeven moment wou hij niet meer eten en drinken. Hele nacht bij hem gezeten en maar praten. En eindelijk naar een paar uur had hij gegeten. Andere dag naar het bos gesleept. En met met 3 weken liep hij weer.

Dus alles is mogelijk.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:56

Jammer dat ouderwetse gedachten toch weer hoogtij lijkt te vieren.

Maar dat zal de bokt-gedachte wel zijn.

Wat betreft het 'gevoel' in het pootje.
Daar heeft de temperatuur weinig mee te maken.
Gaat om de zenuwen.
Dit is goed te testen door tussen de teentjes te knijpen (niet heel hard natuurlijk) totdat hij het pootje terugtrekt.
Is dit niet zo, dan is de prognose in grote lijnen niet goed.
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 08-08-11 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:56

Paintlinger schreef:

Mischien kun je hier beter een topic over openen?

Weet alleen dat de DA haar geen pijnstilling wil geven. Puur voor het overbelasten. En DA zei dat nijntje zelf goed kon aanvoelen nu als hij zijn pootje wel kan belasten of niet.
Verder wil ik hier het niet meer over hebben. Open dan zelf een topic en discuseer daar verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:57

Paintlinger schreef:

Gaat om de zenuwen.
Dit is goed te testen door tussen de teentjes te knijpen (niet heel hard natuurlijk) totdat hij het pootje terugtrekt.

Tempratuur heeft er wel mee te maken. Als pootje afsterft word het koud.
Dan moet ik er zo snel mogelijk mee naar de DA.

En wil haar om de paar dagen testen om pijnprikkels. Beestje heeft al genoeg stress gehad.

sarov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:58

@paintlinger; opiaten hebben invloed op het maagdarmstelsel dat bij dit jonge dier in ontwikkeling is, maar goed maak er maar een suf konijn van dan, waarom meent iedereen iets te moeten doen , de natuur is vaak mild en watchfull waiting zoals TS doet is gewoon GOED!!!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:00

love_western schreef:
Paintlinger schreef:

Gaat om de zenuwen.

Tempratuur heeft er wel mee te maken. Als pootje afsterft word het koud.
Dan moet ik er zo snel mogelijk mee naar de DA.

En wil haar om de paar dagen testen om pijnprikkels. Beestje heeft al genoeg stress gehad.

Als het afsterft wordt het inderdaar koud.
Maar het pootje is misschien verlamd...........dat is iets anders dan afsterven.
De zenuw is misschien beschadigd of stuk............dan 'leeft' het pootje nog wel, maar heeft geen pijngevoel meer en het konijn kan het niet bewegen.

Ik ga niet meer in op de pijnbestrijding......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:02

Paintlinger schreef:
Als het afsterft wordt het inderdaar koud.
Maar het pootje is misschien verlamd...........dat is iets anders dan afsterven.
De zenuw is misschien beschadigd of stuk............dan 'leeft' het pootje nog wel, maar heeft geen pijngevoel meer en het konijn kan het niet bewegen.

Ik ga niet meer in op de pijnbestrijding......

En daarom controleer ik ook beide. Zelfde als ik toen bij de hond heb gedaan.

Paintlinger

Re: Babynijn met gebroken voorpootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:04

Jouw hond had een hernia of een infarct neem ik aan?
Zijn pootjes werden ook niet koud toch?
En dat terwijl hij wel (tijdelijk) verlamd is geweest.

Verlamde hondjes kunnen soms ook verlamd blijven, maar de pootjes blijven warm en sterven niet af.
Ze functioneren alleen niet meer.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:08

Ja, als het afsterft wordt het koud en als "alleen maar" verlamd is zal amputatie nodig zijn. Alleen is dat op dit moment moeilijk vast te stellen. Zo'n klein konijnepootje kun je bijna niet in knijpen zonder de breuk te belasten. Het is wel iets anders dan een paard van 500 kg + natuurlijk. Een konijn ligt veel meer en kan het gewicht veel beter over drie pootjes verdelen (ook al is dit tijdelijk).

En nogmaals, IK ben van mening dat TS heel goed heeft gehandeld, ik zou precies hetzelfde hebben gedaan, alleen zou ik waarschijnlijk geen topic hebben geopeend vóór ik naar de da was geweest:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:12

Paintlinger schreef:
Jouw hond had een hernia of een infarct neem ik aan?
Zijn pootjes werden ook niet koud toch?
En dat terwijl hij wel (tijdelijk) verlamd is geweest.

Verlamde hondjes kunnen soms ook verlamd blijven, maar de pootjes blijven warm en sterven niet af.
Ze functioneren alleen niet meer.

Nee, was opeens verlamd. Waarscheinlijk met zijn rug ergens tegen aangeknald. Waren 2 werfels scheef.
Deze zijn recht gezet. En na 2 maand revalideren kan hij nu bijna alles weer. Alleen 's winters moeten we oppassen dat hij niet op gladde stukken loopt. En hij moet met 1 schoentje lopen met wandelen. Want zijn ene poot blijft dan beetje bloeden. En hij kan geen uren meer wandelen. Maar het gaat steeds beter.

En we moesten voor de zekerheid controleren als ze niet koud werden. Bleven gelukkig wel warm. En steeds testen op pijnprikkels. Ook zijn staart was verlamd. En dat heeft het langs geduurd voordat daar gevoel in kwam. Hadden de hoop ook opgegeven met zijn staart. Totdat ik er perongelijk een keer op stond. En toen bewoog hij iets.

Maar dit is offtopic. Graag nu weer verder over het konijntje.