Gevaarlijke en potentieel gevaarlijke honden niet op straat.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:36

Sieppus schreef:
Als ik met mijn hond loop dan gaat hij netjes aan de riem en komt er ook niet vanaf, met muilkorf om lopen we dan samen heerlijk rond. Ik neem dus wel verantwoording voor mijn hond.

Precies wat ik bedoel. Keurig op die manier je verantwoordelijkheid nemen, top!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:37

Chubby schreef:
easygoing schreef:
Juist maar als de grote hond het kleine hondje een keer pakt omdat hij het zat is om steeds maar weer in de benen en staart gebeten te worden is de grote hond de L U L. En het kleine hondje komt er mee weg.

Dan heb je als baas toch al lang ingegrepen? De meeste incidenten die hier beschreven worden, heb ik opgevat als 'plotselinge' incidenten, niet als iets wat sluimert...

Ik als baas moet idd ingrijpen voor mijn eigen hond maar waar ligt dan de verantwoording van de baas van het kleine hondje? In jouw ogen is het dus prima als mijn grote hond wel belaagd word door zo'n kleine valse regenworm?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:38

HLPhoto schreef:
mltex schreef:
Kleine hondjes voor ook opgetild en beschermd (vaak) ik zeg kleintje met grote bek, loslaten tussen de andere honden en ze zijn ineens niet zo stoer meer.
...buiten dat je door je kleine hondje op te tillen de dominantietheorie om zeep helpt en jezelf dus in gevaar brengt.

Dat is het ook, ze zijn dus ook al de baas over hun baas dus dat gedrag wordt extra gevoed en feitelijk beloont.

En waarom? je moet een puppy altijd los laten (ja waar kan natuurlijk) laten lopen tussen andere honden, ongeacht hoe klein het hondje is. Worden ze nederig en sociaal van. En niet sociale honden die een pup wat doen horen er niet te zijn (mijn bescheiden mening *killmodus uit*)
Laatst bijgewerkt door mltex op 24-07-11 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:38

Chubby schreef:
Een hond die een kind meer dan 1x bijt is sowieso klaar voor een spuitje.
Nog steeds afhankelijk van wat kindje doet als je het mij vraagt.
Kindje van 12 dat stelselmatig een hond treitert door met een blaaspijp pijltjes met naaldjes in de ren te blazen mag van mij best een keer goed gebeten worden.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:39

Ja, maar dat moet elke eigenaar doen, voor zowel de kleine als grote honden, de wel en niet valse, de schattige en de buffels.
Wil je een hond?? Verdiep je eens voordat je er aan begint, want het is niet altijd leuk, het is af en toe verdomd hard werken!!!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:40

papagroom schreef:
Wilawander schreef:
Beter een gevaarlijke hond op straat in kundige handen als een onkundig persoon die niet weet wat diegene aan het touw heeft want dat gaat verder mis.

Maar wat is in jou ogen een gevaarlijke hond?

Veel dingen gebeuren nou eenmaal door eigenaren die geen hondenkennis hebben, signalen missen, verkeerd hondenras uitzoeken enz.

Een gevaarlijke hond is een hond die aleens uitgehaald heeft of dit doet als hij de kans krijgt......
Voorbeeldje:onze tweeling van 6,looptmet hun hondje (de goeig heid zelve) in een losloop gebied....ze zijn dus niet beter gewend dan een hond is een vriend....en worden vervolgens gegrepen door een of andere mastief oid...ras doet niet terzake...en dat wordt vervolgens af gedaan met de woorden.....zehebben de signalen van mijn hond niet goed begrepen.....bull oliebol toch???
dit voorbeeld is overigens fiktief ik heb ook niets tegen bepaalde rassen maar probeer gewoon een discussie op gang te brengen.

Oké dus dan heb ik 3 potentiele gevaarlijke honden want alle 3 hebben ze wel eens aan de lijn uitgevallen naar een andere hond. Maar ik ben verantwoordelijk en ze zijn dus altijd aangeleind. Luisteren verder goed (met allemaal wordt hondensport beoefend en ook met succes examens gelopen maar ze hebben nu eenmaal niet bij elke hond zoeits van hé die is leuk. En als andere mensen hun honden niet los lieten lopen of dat ze zouden luisteren dan zou er ook geen probleem bestaan. En zou niemand er iets van mee krijgen.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:41

HLPhoto schreef:
Chubby schreef:
Een hond die een kind meer dan 1x bijt is sowieso klaar voor een spuitje.
Nog steeds afhankelijk van wat kindje doet als je het mij vraagt.
Kindje van 12 dat stelselmatig een hond treitert door met een blaaspijp pijltjes met naaldjes in de ren te blazen mag van mij best een keer goed gebeten worden.

Kindje een spuitje :') Waar zijn die ouders dan????
Als een kind mijn hond wat zou doen mag mijn hond niks doen, hoeft niet ik draai dat kinderarmpje zelf wel met geweld om <<)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:42

easygoing schreef:
Ik als baas moet idd ingrijpen voor mijn eigen hond maar waar ligt dan de verantwoording van de baas van het kleine hondje? In jouw ogen is het dus prima als mijn grote hond wel belaagd word door zo'n kleine valse regenworm?

Nee, waar schrijf ik dat?!

De verantwoording voor het kleine hondje ligt bij de baas van het kleine hondje. Maar ik vind het wel ver gaan om dan te zeggen 'eigen schuld, dikke bult, nu is het kleine hondje niet meer, had de baas maar wat beter op moeten letten'.

Idem voor het vervelende kind van 12 met pijltjes. Dan grijp je in als je dat ziet. Dan grijp je zelfs in wanneer je niks te maken hebt met de hele situatie omdat hond en kind niet bij jou horen. Ik hou persoonlijk niet zo van het asociale tintje wat de maatschappij tegenwoordig heeft en waarin iedereen altijd maar de andere kant op kijkt.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:44

Chubby schreef:
easygoing schreef:

Nee, waar schrijf ik dat?!

De verantwoording voor het kleine hondje ligt bij de baas van het kleine hondje. Maar ik vind het wel ver gaan om dan te zeggen 'eigen schuld, dikke bult, nu is het kleine hondje niet meer, had de baas maar wat beter op moeten letten'.

Idem voor het vervelende kind van 12 met pijltjes. Dan grijp je in als je dat ziet. Dan grijp je zelfs in wanneer je niks te maken hebt met de hele situatie omdat hond en kind niet bij jou horen. Ik hou persoonlijk niet zo van het asociale tintje wat de maatschappij tegenwoordig heeft en waarin iedereen altijd maar de andere kant op kijkt.

Ik zou er doodziek van zijn maar vind wel dat de baas dan op had moeten letten.
Vind gewoon niet dat in zo'n geval de verantwoording totaal naar de baas van de grote hond geschoven mag worden.
Laatst bijgewerkt door easygoing op 24-07-11 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

mltex

Re: Gevaarlijke en potentieel gevaarlijke honden niet op straat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:45

Ik vind trouwens kleine hondjes eng, zeker als ze met een vrouw lopen

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:46

Dinges11 schreef:
mijn potentieel gevaarlijke hond aan een riem houden is geen probleem maar de baasjes die hun brave fikke gewoon op elke aangelijnde hond laten afstormen das een groter probleem. Vooral als ze roepen "Hij doet niks hoor".

_/-\o_

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:46

mltex schreef:
HLPhoto schreef:

Kleine hondjes voor ook opgetild en beschermd (vaak) ik zeg kleintje met grote bek, loslaten tussen de andere honden en ze zijn ineens niet zo stoer meer.
...buiten dat je door je kleine hondje op te tillen de dominantietheorie om zeep helpt en jezelf dus in gevaar brengt.

Mijn hondje is ook klein en die heb ik nooit opgetild.
Altijd meegeweest overal naar toe, bos, zee, losloopvelden.
Puppycursus en gehoorzaamheid A en B gehaald.
Het beestje is zo makkelijk als wat.
Hij was ook best wat mans en ook nooit bang.
Sociaal met alle honden en niet dominant. Wilde ook altijd wel spelen.
Totdat in de loop van de jaren hij een paar keer flink pijn heeft gehad van grote honden die veel te hardhandig met hem 'speelden'.
Daardoor is hij wel wantrouwig geworden naar grote honden en dat is echt niet zijn of mijn schuld.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:49

mika11 schreef:
Totdat in de loop van de jaren hij een paar keer flink pijn heeft gehad van grote honden die veel te hardhandig met hem 'speelden'.
Daardoor is hij wel wantrouwig geworden naar grote honden en dat is echt niet zijn of mijn schuld.

Als jij ziet dat honden te ruw met je hond spelen en je hond het niet leuk vind of angstig word dan dien jij ervoor te zorgen dat jouw hond dus niet in de situatie komt dat er zo ruw met hem gespeeld word. Dus ja het is wel jouw schuld en verantwoording.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:49

Ik heb een grote en een kleine hond en die kleine is venijniger. :=
iedereen is het er wel over eens dat ieder verantwoordelijk is voor eigen dier.
Maar honden die de reguliere signalen negeren en uithalen zijn gevaarlijk, niet die waar gewoon netjes een baas bij zit.
Kinderen blijven lastig, een 12jarige die pijltjes in een ren blaast zou van mij ook flink er van langs krijgen ( verbaal) ongeacht of het mijn kind is of niet. Maar een peuter is heel onbetrouwbaar en hoe goed je als ouder oplet, een uitstekend armpje heb je zo. En daarmag imo niet in gebeten worden, die hond loopt dan maar weg.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:50

mltex schreef:

:')
En ik ben een enge vrouw, los van mijn enge hondje. :D

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:51

Pauline schreef:
mltex schreef:

Ja jij bent ENGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:55

Sieppus schreef:
Ja, maar dat moet elke eigenaar doen, voor zowel de kleine als grote honden, de wel en niet valse, de schattige en de buffels.
Wil je een hond?? Verdiep je eens voordat je er aan begint, want het is niet altijd leuk, het is af en toe verdomd hard werken!!!
Komen we weer op de conclusie van het vorige agggressieve honden topic: Het is in ons overbevolkte landje hoog tijd voor een hondendiploma. Eerst halen, dan pas recht om een hond uit te laten. Wel goedkoop houden aub.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:56

easygoing schreef:
mika11 schreef:

Als jij ziet dat honden te ruw met je hond spelen en je hond het niet leuk vind of angstig word dan dien jij ervoor te zorgen dat jouw hond dus niet in de situatie komt dat er zo ruw met hem gespeeld word. Dus ja het is wel jouw schuld en verantwoording.

Daar ben ik het echt niet mee eens.
Dan zou je dus met een klein hondje nergens kunnen komen omdat er overal grote honden kunnen zijn die te ruw spelen.
Dat kun je van tevoren niet zien.
En als het hondje gaat dan snauwen naar grote honden, zegt die eigenaar weer:
'Dan had je hem maar moeten leren omgaan met grote honden, en het hem zelf laten uitzoeken zodat hij ervan leert'.
Zo praat de eigenaar van zo'n hond zich overal weer uit.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:58

Pauline schreef:
mltex schreef:

Ik loop snachts liever op straat met een enge vrouw en een eng hondje dan met een pitbull, voel ik me veiliger :))

Bedoel ook echt klein hondje dat met vrouwtje loopt ipv andersom :')

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:00

mika11 schreef:
Dan zou je dus met een klein hondje nergens kunnen komen omdat er overal grote honden kunnen zijn die te ruw spelen.
'Dan had je hem maar moeten leren omgaan met grote honden, en het hem zelf laten uitzoeken zodat hij ervan leert'.

Net zoals jij doet nu dus!!!
In jouw beleving is het dus zo dat grote honden per definitie niet meer rond mogen lopen omdat ze te ruw zijn voor kleine hondjes en dat kleine hondjes daar agressief van kunnen worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:05

Pauline schreef:
Ik heb een grote en een kleine hond en die kleine is venijniger. :=
iedereen is het er wel over eens dat ieder verantwoordelijk is voor eigen dier.
Maar honden die de reguliere signalen negeren en uithalen zijn gevaarlijk, niet die waar gewoon netjes een baas bij zit.
Kinderen blijven lastig, een 12jarige die pijltjes in een ren blaast zou van mij ook flink er van langs krijgen ( verbaal) ongeacht of het mijn kind is of niet. Maar een peuter is heel onbetrouwbaar en hoe goed je als ouder oplet, een uitstekend armpje heb je zo. En daarmag imo niet in gebeten worden, die hond loopt dan maar weg.

Zo mee eens. Ik ben bij mijn hond van jongs af aan al begonnen met af en toe eens ruw aaien, aan haar oren trekken en aan haar staart plukken, om vervolgens te belonen als ze niet reageerde. Als je dat bij een pup doet opneen goed moment is dat beter dan wanneer een jong kind het doet bij een narrige hond die bijvoorbeel d ligt te slapen. Gevolg is dat mijn hond (nu 10 maanden ) nog wel in haar joligheid opspringt naar volwassenen, maar van kinderen en ouderen echt alles, maar dan ook alles accepteert en wegloopt als ze het moe is. Daarentegen verwacht ik van oudrrs dat zij hun kinderen duidelijk maken dat het hondje met rust gelaten moet worden als ze isn de bench ligt. En dat is super.

Mika: waarom mag bij een kleine hind wel goed gepraat worden dat deze bijt (omdat ze zich zogezegd bedreigd voelt door een grote hond) enij een grote hond niet (terwijl mijn hond toch echt alleen potentieel gevaarlijk is als er een woest blaffende keffer van een paar cm op haar af komt ). Overigens heeft mijn hond nog nooit gebeten ofzo, maar reageert ze gewoon heel sterk op deze hondjes, voor ik mensen op mijn dak krijg.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:06

easygoing schreef:
mika11 schreef:

Net zoals jij doet nu dus!!!
In jouw beleving is het dus zo dat grote honden per definitie niet meer rond mogen lopen omdat ze te ruw zijn voor kleine hondjes en dat kleine hondjes daar agressief van kunnen worden.

Ik denk eerder dat kleine en grote honden niet altijd goed samen gaan. Ook al bedoelen beide honden het goed.
Ik zoek die situaties ook niet meer op, hoor.
Ook heb ik niks tegen grote honden die gewoon sociaal zijn.
Misschien is het verschil tussen de honden gewoon te groot.
De paar keer dat het bij mij echt misgegaan is, was als mijn hond aan de riem liep en er een loslopende, grote hond erop sprong.
Dat ligt dus dan meer aan de eigenaar van die loslopende hond.
Als mijn hond los is, is hij heel snel en wendbaar en dan gaat het ook niet zo gauw verkeerd.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 24-07-11 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:07

Dinges11 schreef:
mijn potentieel gevaarlijke hond aan een riem houden is geen probleem maar de baasjes die hun brave fikke gewoon op elke aangelijnde hond laten afstormen das een groter probleem. Vooral als ze roepen "Hij doet niks hoor".

Ja dat is inderdaad het grootste probleem. Van mij zouden alle honden verplicht aangelijnd moeten worden.
Als ik ergens loop met een hond aan de lijn die niet 100% te vertrouwen is met alle honden.
En de andere heeft zo'n klein geval dat niet eens komt als ze roepen dan, tja dan is het toch echt hun eigen schuld als mijn hond ineens uithaalt. Zelfde als vreemde ineens op mijn hond afstappen en hem willen aaien terwijl hij daar echt niet van gediend is van vreemde. Hij hapt meestal echt bijten is het niet maar goed.

Ik heb in z'n algemeenheid een erge hekel aan honden die los lopen, houdt ze op je eigen erf en zet dat af met een hek, of zorg dat hij 100% zeker luistert of houdt hem aangelijnd lijkt mij niet zo moeilijk.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:10

Tigra_ schreef:
Dinges11 schreef:

Ja dat is inderdaad het grootste probleem. Van mij zouden alle honden verplicht aangelijnd moeten worden.
Als ik ergens loop met een hond aan de lijn die niet 100% te vertrouwen is met alle honden.
En de andere heeft zo'n klein geval dat niet eens komt als ze roepen dan, tja dan is het toch echt hun eigen schuld als mijn hond ineens uithaalt. Zelfde als vreemde ineens op mijn hond afstappen en hem willen aaien terwijl hij daar echt niet van gediend is van vreemde. Hij hapt meestal echt bijten is het niet maar goed.

Ik heb in z'n algemeenheid een erge hekel aan honden die los lopen, houdt ze op je eigen erf en zet dat af met een hek, of zorg dat hij 100% zeker luistert of houdt hem aangelijnd lijkt mij niet zo moeilijk.

Maar dat is feitelijk toch al zo? Behalve op de losloopplaatsen.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:11

Een hond die goed gesocialiseerd is weet wanneer die moet stoppen als de andere hond dat aangeeft.
Ik heb hier indirect hetzelfde. Onze reu is vroeg gecastreerd en een ander reu kan daar dominant op reageren.
De mijne geeft direct aan onderdanig te zijn en wil uit de situatie vluchten en dat is tot nu toe nooit een probleem geweest. De dominante hond haakt af, heeft gewonnen.
Laat ik het zo zeggen: ik ben gelukkig nog nooit een niet goed gesocialiseerde dominante hond tegengekomen.
Maar ik help mijn hond ook niet. (ja mocht het uit hand lopen maar dat is nog nooit gebeurd). Hij komt direct steun zoeken, en mijn idee is: je red jezelf maar, geef het maar aan in je eigen hondentaal en dat werkt prima.