Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:28

Dat heb ik ook al eerder gezegt. Maar ja, dat is nou het enigste wat zeer zeker niet gaat gebeuren. Dan zie ik ze liever een poging wagen in zee dan dat ze alleen maar als geldkoe gebruikt gaat worden. Ik word helemaal niet vrolijk van de beelden van de orka's in Tenerife.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:41

Ik vind dat voor ze haar voor nu naar de delta moeten brengen van Neeltje Jans. Die man heeft het zelf nog voorgesteld dus ze hebben in principe al toestemming om haar daar te plaatsen. Er moeten dan nog wel aanpassingen komen aan het verblijf, maar dan zouden ze haar eventueel uiteindelijk los kunnen laten in zee.
Hoe dan ook denk ik dat het voornamelijk met geld te maken heeft. Een orka is een enorme publiekstrekker in NL en daar verdienen ze miljoenen mee. Ik betwijfel echt of het hier uberhaupt nog om dierenwelzijn gaat. Spanje is namelijk ook geen oplossing, het blijft een vissenkom alleen dan ietsjes groter. Verder veranderd er niets voor het dier en ze moet nog steeds kunstjes maken om haar visje te verdienen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:54

pff dat filmpje uit dr bassen wat vreselijk en wat een klein poedersuiker badje heeft ze...
dat arme arme beest

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:31

Mindim, je houdt mijn reactie nog tegoed hoor, sorry... vreselijk druk hier.

Wil wel even zeggen; interessante uitspraak van de rechter. Vreemde gang van zaken wel; de rechter geeft eerst toe dat hij nog niet al het materiaal heeft gelezen, dus eigenlijk kan hij gewoon geen goed oordeel vellen. Maar, dan doet ie dat toch... En dus wordt dan de vergunning maar geschorst. Want over die vergunning ging de zaak tenslotte. Aangespannen door de Orka Coalitie tegen het Ministerie. Dolfinarium was geen partij (volgens het NOS journaal trouwens wel), maar natuurlijk wel een belanghebbende.
Goed, vergunning dus geschorst. Met daarbij wel de eis dat Morgan groter komt te zitten en gezelschap krijgt van soortgenoten.
Ok... hartstikke mooi, hartstikke idealistisch. Maarre, waar tover je zo snel een soortgenoot vandaan? Waar in het Dolfinarium is meer ruimte? Moet ze dan mee de showpiste in (=meer ruimte)? En hoe lang gaat dat uitzoeken duren? Hoe lang zit ze dan nog in haar opvangbassin?

En Neeltje Jans? Jaja, hartstikke mooi. Schitterend. Volgens het orka coalitie plan moet ze daar nog twee jaar (!) alleen zitten, want zo lang kan het proces duren. Met zo min mogelijk menselijk contact (want ze moet natuurlijk uitgezet worden). Dat doe je dat arme beest toch ook niet aan?
Daarnaast; google Neeltje Jans maar eens. Dat is ook gewoon een attractiepark hoor. Die beste meneer van het DeltaPark Neeltje Jans heeft net zo goed $-tekens in zijn ogen als het Dolfinarium. Over $-tekens gesproken... de orka coalitie heeft nog geen enkel plan over hoe ze het transport van Morgan (+ haar onderhoud en de bemensing die daarbij hoort) gaan betalen. Volgens hen moet de overheid dat doen samen met het Dolfinarium. Ook staan er straks genoeg sponsors klaar om te helpen. Nou... dat vraag ik me af, in deze belabberde economische tijden. Ik vind het idee van hun plan in de basis goed hoor; maar er zitten gaten in waar een orka al pirouettes draaiend doorheen kan springen, zo groot. Tel daar nog bij op de grote tegenstrijdigheden alleen al in hun eigen verdediging ('orka's blijven hun hele leven bij dezelfde groep' vs 'Morgan kan zich zo aansluiten bij een andere groep' of 'Morgan's familie is nog niet bekend' vs 'Morgan komt uit een hele sociale groep') en ik vind het plan niet zo realistisch, helaas.

Ok, genoeg voor vanavond voor mij, ik ga tukken. Mindim, ik beloof je die reactie in het weekend ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:39

kan die orka dan niet een poosje bij die dofijnen daar in dat dolfinarium spatteren,die hebben toch een badje van 7000m2 ,dat is meer als wat ze nu heeft...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:46

Ze zullen wel bang zijn dat de dolfijnen, die de inkomstenbron zijn, verwond worden door de orka...
Maar het zou op zich inderdaad beter zijn dan de viskom waar Morgan nu in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 01:20

Is goed hoor Assie, het loopt hier ook wat over wat betreft drukte :D

Misschien wil Seaworld een jonge orka er bij plaatsen, met zijn tweeen meer kans? Ze zijn toch zo begaan met het dier _O- Morgan ligt nu in een buikschuifbad, daar kan ze niet blijven. Laat seaworld een iets ouder mannetje erbij plaatsen of vrouwtje n samen in Neeltje Jans, misschien dat ze uiteindelijk samen naar buiten kunnen. Met Keiko kwamen ze ook een eind, alleen was die veel te veel aan mensen gewend. Die fout moeten ze nu niet meer maken, maar ach, daar zijn we al weer te laat mee, ik zag haar in het filmpje van het nos journaal een vorm van vrijheidsdressuur uitvoeren. _-:(

Edit, waar willen ze haar plaatsen in Neeltje Jans dan? Tussen de zeeleeuwen? Iemand een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 01:27

http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/neeltje-jans-hoopt-nog-steeds-dat-morgan-komt

Ah, ze komt bij Neeltje Jans in een bad van 3 hectare groot en 10-15 meter diep.

Tweede filmpje, klinkt niet slecht hoor. Geen shows met Morgan, alleen een lezing over wat ze met haar aan het doen zijn.

Zelfs orkadeskundigen onder elkaar kunnen het niet eens worden wat te doen met Morgan. Dus niet elke deskundige zegt, dat ze niet meer vrij kan. Laat ze het in Neeltje Jans proberen, lukt het niet dan gaat Morgan dood, maar dat nog beter dan maar een jaar of 25 (gemiddeld leven vrouwtjes 11 jaar in gevangenschap was op het journaal, een fractie van wat ze kunnen halen) in ellende leven in een zwembad.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 07:00

Ik typ mijn meeste reacties onderweg in de trein, dus ze zijn iets minder uitgebreid dan ik zou willen.
De enige reden dat keiko vrijgelaten is, is miljoenen dollars aan donaties van warner bros, dat zie ik niet nog eens gebeuren. Er zijn slechts 42 orka's in gevangenschap wereldwijd, een extra orka zal dus niet 'over' zijn denk ik :D
Dat orka's slechts 11 jaar leven in gevangenschap is gezegd door wietse v/d werf, van de orca coalitie, nakid heeft weer andere cijfers. Dat houdt het lekker verwarrend, al die verschillende wetenschappers.

Ik denk niet dat Morgan de dolfijnen wat zal doen, deed gudrun tenslotte ook niet. Dolfijnen spelen ook zo lomp met elkaar, die zijn wel iets gewend. Nee, volgens mij was het probleem dat Morgan de sluis tussen de basssins niet doorwilde. En ja, dan dwing je zo'n orka niet even he?
Wat je op het journaal zag was imo geen vrijheidsdressuur, maar aandacht geven. Je ziet de trainer ook plat op zijn buik liggen naast het raam en haar kusjes geven aan de rand. En ja, ze wordt heen en weer gestuurd, maar ik denk dat dit ook een vorm van verrijking is, zoals ook aanbevolen door dr Visser.

In neeltje jans zou ze in een mooier, groter bassin komen, ja. Persoonlijk denk ik echter dat een orka meer waarde hecht aan gezelschap, dan aan ruimte. Vandaar dat ik neeltje jans niet zo'n briljant idee vind. En ik weet haast wel zeker dat neeltje jans ook gewoon tours naar Morgan gaat doen, het is tenslotte ook een bedrijf. Eentje waarbij je met zeeleeuwen kunt zwemen elfs...

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 08:59

Ik denk ook niet dat Neeltje Jans alleen maar aan welzijn denkt en niet de dollartekens ziet, maar het zal niet meer of minder zijn dan het Dolfinarium. En ik denk niet dat de orka er op achteruit gaat als ze meer ruimte heeft en minder in contact komt met mensen, in het wild komen ze ook nooit met mensen in contact. Dat er een soortgenoot bij moet ben ik het helemaal mee eens! maar nu zit ze ook alleen, dan kan dat ook voorlopig bij Neeltje Jans in een ruimer bassin....
Dat zou dus meer een tijdelijke oplossing zijn i.p.v. een permanente oplossing. Ik ben dan alleen bang dat ze teveel voor die mensen gaat verdienen en helemaal niet meer word vrijgelaten.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:16

Mijn idee is, dat ze bij Neeltje Jans wellicht weer zal leren om wilde vis te vangen, wellicht een zeehond, en ik weet of er aan die kant ook bruinvissen zitten, maar voor mij is alles beter dan de viskom waar ze nu in verblijft.
Ik ben een paar weken geleden in Marineland geweest, dat is geloof ik het grootste bassin ter wereld, en snap niet waarom ze haar niet daar naartoe kunnen doen.
Maar goed, nu ik ze ook een aantal keer in het wild heb mogen zien, is er niets wat daar nog tegenop kan natuurlijk.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:59

@eponine: niet alle soorten orka´s eten andere zeezoogdieren, en zijn ook soorten die alleen vis eten. Welke marineland ben je geweest?

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 08:57

@ Urko, dat is mij uiteraard bekend, zoals ik ook schreef zou ze daar ook kunnen leren om weer levende vis te vangen.
Ik ben bij Marineland France geweest, dacht dat er maar 1 marineland was.?
Voor zover ik weet - maar ben er even tussenuit geweest- is de familie van Morgan nog niet gevonden, en is het nog niet bekend bij welke soort ze hoort.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 14:08

Ik hoop van harte dat Morgan naar Neeltje Jans kan verhuizen :D.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:00

Voor verhuizing naar Neeltje Jans is ook een vergunning nodig. Die heeft de rechter dus niet uitgegeven... de kans dat ze dus uit het Dolfinarium weg gaat is eigenlijk niet aanwezig op dit moment.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:09

Een vergunning die niet aangevraagd is kan niet uitgegeven worden. Dus misschien eerst maar eens een vergunning aanvragen.

In Neeltje Jans heeft ze het iig beter dan in dat smerige dolfinarium.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:30

[quote="eponine" Ik ben bij Marineland France geweest, dacht dat er maar 1 marineland was.? [/quote]

In Europa en met orca's, dan wel. In Mallorca zijn volgens mij orca's.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:54

In mallorca zijn er geen orka's, daar heb ik stage gelopen. Die hebben 4 dolfijnen en 12 zeeleeuwen en wat pinguins. Is ontzettend klein. Je hebt een marineland in catlana, spanje, in frankrijk en in canada zover bij mij bekend. Volgens mij heeft die in canada Orka's? Zal het even na vragen.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:04

Thats_Me schreef:
Dat heb ik ook al eerder gezegt. Maar ja, dat is nou het enigste wat zeer zeker niet gaat gebeuren. Dan zie ik ze liever een poging wagen in zee dan dat ze alleen maar als geldkoe gebruikt gaat worden. Ik word helemaal niet vrolijk van de beelden van de orka's in Tenerife.

Wat zie je dan dat je niet aanstaat?

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:05

Klopt, Canada heeft orca's, en Frankrijk.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:19

Thats_Me schreef:
. Ik word helemaal niet vrolijk van de beelden van de orka's in Tenerife.

ik ook niet hoor,maar ik word dan ook niet blij van beelden van een dansende beer..wat mij betreft 1 pot nat..

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:25

@kimmie26: Hangt ervan af hoe die dansende beer heeft leren dansen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:43

een beer hoort niet te dansen,die hoort vrij te zijn en beer te zijn...

ik hou ook niet van olifanten die op 1 voorpootje kunnen staan in een circus,of tijgers die door brandende hoepels springen en voor de rest in een veel te kleine kooi moeten zitten om hun kunstjes aan publiek te mogen vertonen..

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:55

@ Kimmie, dat klopt een beer danst in het wild niet, en tijgers komen niet zoveel brandende hoepels tegen in het bos, maar orca's springen wel in het wild ( al heb ik ze nog nooit met water zien spugen).
Ik heb er minder moeite als dit soort "natuurlijk" gedrag gestimuleerd wordt, vanuit educatief oogpunt gezien, dan dat ik bv met circusdieren heb.
Alhoewel ik moet zeggen dat de harde muziek en lichteffecten in dolfinaria me wat minder aanstaan.

Toch hoop ik dat men Morgan snel verplaatst, kleiner en minder dan nu zal het niet worden toch?
Ik ben bewust nog niet gaan kijken bij haar, al mag ik mezelf al 30 jaar orca verslaafd noemen... Dan gun ik het liever Marineland in Antibes, waarvan ik gehoopt had dat ze daarheen zou gaan.
Maar ik weet zeker, dat als ze bv de beschikking zou krijgen over een immens gebied ( voor ons dan) als de Wester - Oosterschelde, dat ik geregeld met een verrekijker aan de kant zal staan!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:07

@Kimmie: een paard hoort ook niet op stal en een konijn hoort ook niet in een hok, een vogel hoort ook niet in een kooi. Jeetje zo kan ik nog wel uren doorgaan. Ik vraag me werkelijk af hoeveel werkervaring je hebt met zeezoogdieren of beren of tijgers terwijl je er zoveel kritiek op hebt. Er is meer dan alleen die grote broodje aap verhalen op internet. Elke verhaal heeft 2 kanten namelijk en er is ontzettend veel verandert in 30 jaar.