Zwaluwnest in de stal? Tellen.. (jaar v.d. boerenzwaluw)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:56

jaa hier ook vandaag de eerste gezien! hoor ze alweer druk rond vliegenfluiten :D

Tafje

Re: Zwaluwnest in de stal? Tellen.. (jaar v.d. boerenzwaluw)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 17:46

Hier nog geen witte rook :D

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:00

op 2e paasdag zijn bij ons de eerste vier boerenzwaluwen weer teruggekomen nu wachten op de rest.

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:04

Welke delen van Nederland zitten jullie. Hier vorig jaar 1 nest gehad in de paardstal, super trots dus maar nu nog niks gezien.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:06

hier de eerste zwaluwen ook al gezien... meestal hebben we een nest of 10 in de deel zitten

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:11

Thorn2006 schreef:
Welke delen van Nederland zitten jullie. Hier vorig jaar 1 nest gehad in de paardstal, super trots dus maar nu nog niks gezien.

Ik woon vlakbij oosterwolde

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:20

Vandaag waren er gelukkig weer wat bij gekomen. Het is toch wel reuze gezellig hoor dat gekwetter in de stal. We hebben ook buitenluiken en daar vliegen ze door heen. We hebben een nieuw paard op stal, nogal een grote heer (en dat is dan nog zacht uitgedrukt). Hij heeft een zo groot formaat dat hij met zijn hoofd en nek het buitenluik zo'n beetje volstopt als hij naar buiten kijkt. En toch duiken die zwaluwtjes zonder een seconde bedenktijd langs hem naar binnen. Het leek mij zo toe dat het nieuwe paard even verstoord keek maar dat kan ik me ook verbeeld hebben _O-
Nou ja, ik ben er weer blij mee, vind het gewoon een beetje een eer dat ze zich weer bij ons nestelen............

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 19:31

Ik heb hier sinds gisteren zwaluwen zien vliegen maar nog geen activiteit n de stal. Ik denk dat er weer zwaluwen in de koeienschuur bij de buren zitten. Verwacht dat 'onze' zwaluwen nu ook snel weer komen :-)
Ik woon ik Noord Brabant Thorn (regio Oss)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:33

Thorn2006 schreef:

woon vlakbij gouda zuid holland dus.
gister zijn er weer 2 bijgekomen, 1 is het vrouwtje/mannetje van die er al was en de ander wacht nog op z n chikkie denk ik :D

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:36

ik woon vlakbij arnhem (de steeg)

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:01

Wij hebben altijd best veel zwaluwen maar ik heb ze nog niet gezien(wel veel wippende mussen. :D )

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:23

Ik stond zonet heel rustig in de stal de manen van een paard te doen. En ik ontdekte dat de zwaluwtjes weer bij het tupperware bakje zitten. Het leek mij toe dat er een vrouwtje bij zat die een heel verhaal had tegen een mannetje een eindje verder op. "Zeg schat, ons luxe 16 sterrenkamer is nog vrij, zullen we hier maar weer onze kindjes groot brengen ?" Of het was een mannetje tegen een ander mannetje: "Hee ***** waag het niet in mijn supervilla te komen". Nou ja, in ieder geval was het gekwetter niet van de lucht. Ik ben benieuwd of ze er eitjes in gaan leggen !

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:28

hier nog steeds geen zwaluw gesignaleerd. :\

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:53

Wij hebben normaal ieder jaar zo'n vijf nesten in onze stal (verschillende ruimtes) maar dit jaar heb ik ze nog niet gezien eigenlijk...

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:37

Jaaaaa, hier is de eerste van de week ook al gesignaleerd (Noord Groningen). Moet dus snel aan de slag want we hebben tegenwoordig tochtflappen voor de deuren hangen en daar kunnen ze niet meer langs. Dat wordt een brievenbus zagen in de zijkant van de stal.

Over je tupperware bakjes gesproken, onze halve hanging basket van vorig jaar hangt er ook nog. Zullen ze er weer gebruik van gaan maken? ;-)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:43

Bij ons op stal hebben we ze ook elk jaar, net een plaag. Hele paard onder gepoept en m'n dekens ook ons de smurrie maar het getjilp is wel heel leuk en ze zijn schattig. Volgens mij hebben we nu twee nestjes.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:42

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH, zwaluwen !!!!!!!

Ik zie ze net langs kwetteren door de lucht, onmiskenbaar 2 zwaluwtjes !!!!! *\o/* *\o/*

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:54

Hier zitten ze alweer een week of twee *\o/* scheelt weer ontzettend veel vliegjes in de stal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:57

M'n vader zei het gisteren nog dat hij er al een paar had zien vliegen ( :P ) de laatste 2 weken, steeds vaker, maar hier (25 km verderop) had ik ze nog niet gezien.

Tof dat ze er weer zijn, ben benieuwd hoe veel het er worden en of ze het nestje weer in gebruik gaan nemen...en of ze ook de mandjes die ik er naast heb gehangen in gebruik gaan nemen :=

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:04

Bijj ons nog niks gezien... (Nh). Ik heb wel vorig jaar nadat de nestjes waren uitgevlogen de hele stal schoongespoten en de nestjes weg gehaald. Ik vind t wel gezellig, maar ze schijten alles onder... Maar ze zullen ongetwijfeld weer terug komen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:08

Ach, wat kak onder het nestje, plankje eronder en geen probleem toch, voor die beestjes wel een groot plezier :)

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:09

Hier op stal ook véél zwaluwen, met nesten.
Dit is mijn 1e jaar als paardeneigenaar, dus ook mijn eerste kennismaking met zwaluwen op deze stal.
Zo ontzettend leuk! Bij Capote zitten er al 3 nesten in zijn stal. Mnr en mvr zijn erg druk. Gisteren avond gepoetst, en ik werd goed in de gaten gehouden vanaf de balk bovenin. Schattige dingen. Er zit zo'n halve deur waar Capote zijn hoofd naar buiten kan steken, en ze vliegen er echt rakelings langs. Kleine acrobaten.

Ik woon trouwens in Friesland, langs het IJsselmeer.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:10

Nestjes weg gehaald? Ben jij van de werkverschaffing ofzo? Plankje onder het nest en poep probleem opgelost! Doodzonde, hier kruipen ze altijd weer in dezelfde nesten, worden alleen even bij gewerkt!!

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:38

Nou je reageert nu alsof ik ze afschiet!. Maar ik doe eens in de paar jaar grote schoonmaak. Maar dan gaat ook echt alles schoon. Ik vind het niet erg als ze er zitten en als ze beginnen met bouwen ook prima, maar als ze ergens anders gaan zitten (wat niet zo is) vindt ik dat ook niet erg...

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:39

Bij ons op stal zijn er ook elk jaar zwaluw nesten.