Wat vliegt daar?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 23:42

Hee Soesita, misschien een Barmsijsjes? Of Kneu? Die hebben ook rood op de kop en zijn vinksoorten. Kneu... eh, Kneuen? Kneus? Nouja, de Kneu heeft wel ook een rode borst, dus dan eerder de Barmsijs.

anneliesdj

Re: Wat vliegt daar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 23:46

Maar ze zegt dat het echt zwart wit was en een barmsijs is veel bruiner.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 23:50

Hmmm, ze zegt zwart-grijs-wit... Barmsijsjes hebben wat zwart op de kop en vee lichte vlekken, vandaar dat ik dacht dat het wel zou kunnen kloppen. Duidelijke rode vlek op het voorhoofd in ieder geval. ik zal nog eens verder denken dan. Dit plaatje vond ik nog wel kloppen met de omschrijving:
Afbeelding

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 23:55

soesita schreef:
Ja, ik dacht zelf ook meteen aan de distelvink, ook door het gedrag. Maar op de internetfoto's zie ik echt veel meer rood aan het kopje. Die bij mij in de tuin hat enkel zo'n klein vlekje bovenop dat je enkel kon zien als hij zijn hoofdje boog. Dus twijfel ik. Ook omdat ik echt in de verste verte geen geel heb gezien. Maar ik heb het diertje enkel zien zitten en niet zien opvliegen dus daar kan ik geen uitsluitsel over geven.
Een heel leuk opvallend vogeltje was het zeker wel. :j

@ anneliesdj: In mijn herinnering is het echt zwart wit, met name op de zijkanten (vleugels) en het ruggetje eerder grijs.

Edit: ik heb net nog een keer wat plaatjes van de distelvink gekeken en de kleuren kloppen echt niet met mijn herinnering. :n Veel te veel bruin, geel en rood. Ik blijf bij zwart, wit grijs + klein rood kroontje (niet aan de keel en de wangen!). Wel hetzelfde type.

Weet je zeker van dat rood?
Ik heb heel lang gezocht naar wat ik een paar weken geleden gezien heb in m'n tuin, gelukkig kent m'n pa nog nét wat meer vogels uit z'n hoofd dan ik, 't bleek deze:
Bonte vliegenvanger....
Afbeelding
Maar die hebben dus geen rode kopvlek...

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 23:58

O, dat is ook een leuke waarneming Francis. Maar vliegenvangers zijn geen zaadeters. Maar echt zwart-witte zaadeters ken ik ook eigenlijk niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 23:59

O die lijkt ook wel op wat ik laatst in het weiland zag, alleen deze heeft geen wit op het achterhoofd...
Ik vind op google wel de withalsvliegenvanger, die zou het misschien kunnen zijn hoewel die naar mijn idee een kortere staart heeft dan het vogeltje wat ik zag, maar kan iemand mij vertellen of dit wel een voorkomende soort in NL is?

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 00:01

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 00:05

Ja ik las het al, grappig zeg, ik begrijp dat die zich bij ons wel redelijk thuis zou voelen?
Landbouwgebied, paarden, koeien, veel open weide's en uiteraard veel insekten.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 00:06

Nouja, het zijn wel loofboomvogels. Hebben jullie veel bomen om het huis? In principe vangen ze vliegen vanaf een boom. Zitten ze op een tak en maken ze hele dartele vluchten om vliegen te vangen. Vandaar de naam. Zo doen grauwe vliegenvangers het in ieder geval.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 00:12

Bonte vliegenvanger zit vooral op de Veluwe en hier en daar in Drenthe. Loof- en gemengd bos met hei houden ze van en voor zover ik weet is het wat ze noemen een 'zeldzame broeder'.
Er zit hier in ieder geval een setje in de buurt denk ik want ik heb hem nu meerdere keren op dezelfde tak in m'n tuin gezien. Inderdaad leuke waarneming, ik heb héél veel verschillende vogels in m'n tuin (geen kunst, ik woon in't bos ;) ) maar deze had ik nog niet eerder gezien.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 00:17

Ja leuk hoor, als je ze zo om het huis hebt vliegen. Ik woon midden in de stad, ik moet het doen met mussen en mezen en een verdwaalde ekster.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 00:37

Ja, ben wel 'verwend' hoor. Heb m'n hele leven 'buitenaf' gewoon en mijn vader is een echt natuurmens. 'Wandelen' betekende vroeger 'dwars door de bossen' en een pad zagen we hoogstens af en toe als we er een over staken (dat kon vroeger nog). We hadden een gloeiende hekel aan die zondagse wandelingen als kind, maar nu ben ik er dankbaar voor want ik spot wild als geen ander (da's iets wat je echt moet leren) en ik ken heel veel vogels, en herken velen ook in de lucht of aan hun geluid.
Er zijn maar weinig kinderen die dat van huis uit mee krijgen...

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 08:17

Hoi allemaal!

Ik heb gewoon vanmorgen nog eens gekeken -meestal zitten ze er 's morgens- en het was inderdaad toch de distelvink. Deze keer heel duidelijk. Maar nu wist ik natuurlijk waar ik op moest letten. :o

Ik moet zeggen dat het in mijn herinnering meer op die barmsijs leek, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat beide soorten er zouden zitten. Dus zal die van gisteren vermoedelijk ook wel gewoon de distelvink geweest zijn. Inderdaad een mooi vogeltje!
Bedankt voor het meedenken in elk geval!

Francis: ja, bij ons was het ook een beetje zo maar mijn vader wist meer van plantjes dan van vogels. En helaas ken ik de meeste namen enkel in het nederlands. De duitse namen ben ik nog aan het leren...

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 09:31

Het helpt zeker als je buiten bent opgegroeid, dat ben ik ook. Hoop ook ooit weer buiten te wonen, maar is nu nog even niet haalbaar. Maar ik denk dat de meeste mensen met echt interesse voor natuur dat wel een beetje van huis uit meegekregen hebben.

Soesita, vinksoorten 'reizen' wel vaker samen, het kan zo zijn dat verschillende soorten door elkaar hebben gezeten. Dat is dan wel lekker verwarrend. Ik heb een plekje voor foto's waar groenlingen en kneu-en (hoe schrijf je dat toch?) samen zitten, soms ook nog met putters, ook heel grappig.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:33

Ragebol1977 schreef:
Adil, ik denk dat de Oehoe werkgroep twente ook heel benieuwd is naar jouw Oehoe, als je even googled kan je het mailadres wel vinden. Ze zullen vast blij zijn met je waarneming.

Ga ik even doen dan. Mijn vader komt vandaag weer terug, hij wil me even het nest hier in de buurt laten zien en er zijn er ook twee in zijn jachtgebied, daar rijden we ook nog even mee. Camera in de aanslag natuurlijk :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 20:24

Zagen gister een grote roofvogel vliegen die we eigenlijk niet konden plaatsen, nu zie ik op waarneming dat er in de regio een rode wouw is gezien en de foto' 's lijken er ook we op. Gaaf! Eens zien of we die op de foto kunnen krijgen

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 23:18

Ja Stef, dat zou wel leuk zijn! Als je een foto hebt wel posten hier hoor.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:18

stef schreef:
Zagen gister een grote roofvogel vliegen die we eigenlijk niet konden plaatsen, nu zie ik op waarneming dat er in de regio een rode wouw is gezien en de foto' 's lijken er ook we op. Gaaf! Eens zien of we die op de foto kunnen krijgen

Rode wouw is makkelijk te herkennen aan de zwaluwstaartvormige staart.
Hier in de buurt spotten we ook wel eens een rode wouw.
Gisteren vloog enkele meters voor onze auto een Bruine Kiek man. Hij kon nog niet echt de hoogte in ivm bladerdak van de bomen.
Ik realiseer me sinds gisteren dat die beesten dus echt huge zijn.

Weet iemand trouwens iets over witte kwikstaartjes?
Normaal gesproken zie ik witte kwikstaartjes altijd alleen of met z'n tweetjes in een weiland rondscharrelen. Maar hier in bos heb je een zandafgraving met een paar kleine vijvers daarin daar zitten ze in complete groepen. Ik ken dat gedrag helemaal niet van ze.
En ze zijn brutaal ook. Mijn honden mogen altijd even los in de zandafgraving om te dollen, er staat namelijk een hek omheen en de eigenaar vindt het niet erg. Die Kwikstaarten zijn zo brutaal dat zelfs mijn Bull er bang voor is.

Ik zal morgen trouwens even een foto maken van de zandafgraving want er is nog iets interessants gaande daar. Er zijn een aantal holen in de wand.
Ik weet dat Bijeneters deze maken, Ijsvogels doen het ook en Oeverzwaluwen graven een ondiep hol in een zandwand.
Nou de Bijeneter is uitgesloten, er zit geen vis in de vijvers, dus ik denk de ijsvogel ook, hoewel er enorm veel padden en kikkers zitten, de vijvers zien zwart van de kikkervisjes. Blijft de oeverzwaluw over. Maar die heb ik nog niet gezien. Heeft iemand nog een suggestie van wat daar zou kunnen nestelen?

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:40

Witte kwikstaarten komen wel vaker in groepen voor. Ze overnachten soms in groepen, dus dan zie je ze 's avonds samen. En in het najaar voor de trek ook, maar daar is het nog wat vroeger.

Die holen weet ik ook niet. Weet je zeker dat het van vogels is? Hoe hoog, hoe veel en hoe ziet het er uit? Ik ben ook wel heel benieuwd, ik kom ook niet verder dan oeverzwaluwen. Dan zouden het wel echt meerdere moeten zijn, maar dan zou je ze ook wel gezien hebben toch? Misschien kun je er een foto van maken. Ik zal nog eens nadenken wat het zou kunnen zijn.

Waar is die zandafgraving? Misschien dat dat ook wat zegt. Die hond van jou moet niets hebben van vogels natuurlijk, na zijn aanvaring met de Oehoe, groot gelijk heeft ie.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:55

Hahahaha dat was de vorige Bull, maar wellicht heeft ie als oude wijze grijze heer Lola nog wat ingefluisterd voor zijn sterfbed.
Als we vanavond weer gaan zal ik foto's maken. t Weer is hier nu heel slecht.

Goed, zandafgraving:
In de hoek , grenzend aan het bos 1 steile harde zandwand daar op een meter of 5 a 6 hoog zitten die holen, het zijn er volgens mij 6 en allemaal bij elkaar. Ik durfde er niet te dichtbij in de buurt te komen uit angst dat ik iets verstoor. De omvang van het gat is iets kleiner dan een gemiddelde regenpijp.

De zandafraving zelf grenst aan de ene kant aan het bos aan de andere kant zit een akker met rogge of gerst en aan de voorkant een maisveld.
Ik zie er wel veel boerenzwaluwen.
De zandafgraving zelf is tussen Lengerich Postcode 49838 en Furstenau.
Tussen de vijvers liggen grote hopen, metertje of 6 hoog zand (raar he in een zandafgraving)

Ik zal de eigenaar wanneer ik die tref eens vragen wat ie er nou eigenlijk mee van plan is, want de vijvers lijken gegraven te zijn. Ik kan het moeilijk uitleggen , je zou het eigenlijk eens moeten bekijken.

Dat van de kwikstaarten kan kloppen, wij gaan immers altijd in de avond met de honden daar naar toe.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:38

Goh ja, dat zijn wel hoge gaten ja... Dat is niet van ratten of konijnen dan, of ze moeten wel erg avontuurlijk zijn. Nouja, dan moet er iets in vliegen... maar wat dan... Ik weet niet zo veel van oeverzwaluwen, maar dan verwacht je toch veel gaten. Misschien dan toch ijsvogeltje? Misschien zijn ze niet allemaal gebruikt? Ik zou het eigenlijk niet weten... misschien weet de eigenaar het wel.

Ik wil het wel komen bekijken, maar het is wat ver weg, haha.

Ik bedenk me nu wat. Kan het ook zo zijn dat de wand is afgekalfd waardoor de holen zichtbaar zijn geworden? Misschien dat een of ander beest een gangenstelsel heeft gebouwd wat daardoor bloot is komen te liggen...

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:57

:)*

Dat kan ook natuurlijk, dat ik daar nooit aan gedacht heb.
Nou ja, ik maak vanavond hoe dan ook even foto's. Misschien is het wel een oud gangenstelsel. Dat klinkt eigenlijk een stuk logischer.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:21

Ik moet zeggen dat ik mezelf ook even overtrof op deze druilerige maandag. Ik denk niet dat er nu nog veel zinnigs uit komt de rest van de dag... maar wel benieuwd naar de foto's!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:32

Jonge jonge, wat een belevenis vanochtend!!!

De buren hadden zich een beetje zorgen gemaakt om de Oehoe en hebben van een of andere vogelvereniging en de lokale dierentuin de tip gekregen om hem bij te voeren omdat hij jong en verzwakt is. Met als resultaat dat hij dus elke ochtend en avond hier zit en wat te eten wil :z

Ik mocht hem dus zelf een beetje wat geven. Hij kwam direct naar me toe gevlogen :wow: . Zijn vleugel raakte mijn been aan, zo dicht was hij bij mij :):)

Bij mijn buurman gaat hij zelfs op zijn arm zitten :+

Vanavond ga ik bij het voeren echt even foto's maken van het voeren!!! Wauw, het beestje is zooooooo mooi!

Hier even een foto met mijn mobiel na het voeren. Super de super slechte kwaliteit, maar er volgen betere foto's (mijn buurvrouw heeft trouwens een foto van hem waar hij op een stoel zit en zij zit op een andere stoel een meter van hem weg, net alsof ze met elkaar praten :Y) )

Afbeelding

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:40

Hahaha Adil, ik heb nog een paar eendagskuikens in de vriezer liggen. Belang bij?
Nee zonder gekheid.....ik vraag me af of de mensen die voeren hier goed aan doen. Oehoe hoort bang te zijn voor mensen, als hij straks volwassen is en niet bang voor mensen kon je wel eens een probleem krijgen.