Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Faily schreef:Over het algemeen komen problemem met honden voort uit de volgende volgorde
Te weinig lichamelijke beweging
Te weinig mentale uitdaging
Te weinig dicipline
Te weinig aandacht
Je hebt veel ruimte om je huis heen, iedereen weet dat juist borders veel beweging moeten hebben en uitdaging. Ook al heb ik de hond niet gezien denk ik zeker als je aan deze dingen voldoet( zie boven) dat je veel plezier van je hond zult hebben!
Ik neem mijn hond 5x in de week naast me paard, tijdens dressuur oefeningen, prima EXTRA beweging!
Ik ben op dit moment de 5de eigenaar. Ik zei altijd 4, maar ik ben eigenlijk het asiel vergeten ook er bij te tellen.
Faily schreef:Over het algemeen komen problemem met honden voort uit de volgende volgorde
Te weinig dicipline
Te weinig aandacht
Je hebt veel ruimte om je huis heen, iedereen weet dat juist borders veel beweging moeten hebben en uitdaging. Ook al heb ik de hond niet gezien denk ik zeker als je aan deze dingen voldoet( zie boven) dat je veel plezier van je hond zult hebben!
Ik neem mijn hond 5x in de week naast me paard, tijdens dressuur oefeningen, prima EXTRA beweging!
Komt goed, geef het de tijd.intel_1x schreef:Ik denk dat je het goed hebt opgelost en dat het idd angstagressie was mn vanwege je optreden en dat hij in het nauw zat (door de riem). Een hond uit asiel heeft veelal geschiedenis en dat kan even een terugvalletje zijn geweest. Ook helemaal prima dat hij daarna nog even los kon "uitrazen" zodat de spanning afvloeit.
Even over de tractor; mijn ouders hebben ook een border collie, de meest lieve en sociale hond die ik ken.
Maar zodra de buren de zitmaaier starten gaat de hond uit zijn plaat, met blaffen, rondrennen en zijn beer (prooi) wordt letterlijk uit elkaar geschud.
Ik zou mij daar zeker geen zorgen om maken, want veel border collie eigenaren zullen dat gedrag herkennen. De border collie van mijn ouders doet dit niet alleen bij zitmaaiers, maar ook bij stofuiger, grasmaaier, andere herriemakende dingen, zelfs vuurwerk.
Je hond heeft zijn tanden ontbloot en gegromd, maar wees blij dat hij het van te voren aangeeft. Er zijn genoeg onvoorspelbare honden die zonder voortekenen bijten.
nog in bed liggen dan is dat vreselijk irritant
. Maar ik schreeuw dan altijd even zijn naam en dan houd hij zich gedeisd. Ik wou alleen dat hij niet zo geobsedeerd zou zijn. Het maakt hem zo, dat hij niet goed meer luistert. Hij moet en zou om die trekker heen lopen. Iris82 schreef:Faily schreef:Over het algemeen komen problemem met honden voort uit de volgende volgorde
Te weinig dicipline
Te weinig aandacht
Heb je dit topic al helemaal gelezen? Ik denk juist dat TS aan geen van deze opsommingen voldoet.
TS: Ik denk dat jij nu gewoon een grote terugval hebt meegemaakt. Niet vergeten dat je in het begin de riem nog niet aan kan doen. Hij heeft een riemtrauma en heeft door die correctie gewoon een terugval gehad. Niet te druk over maken, maar je wel realiseren dat dit voor kan komen.
Mbt het niet luisteren in 1 keer, ik denk dat zijn verhoudingen mbt de mens zodanig gestoord zijn geweest dat hij zijn wtp nog aarzelend aan het verkennen is. Op het moment dat hij opgewonden is gaat dat vanzelf.Komt goed, geef het de tijd.
Mbt het schudden: jezelf niet druk over maken. Bij ons wordt vanalles geschud. Bij voorkeur een tak met blaadjes, zodat ze allemaal in het rond vliegen.
Mbt de trekker: mijn hond heeft ook geluiden waar ze heel fel op reageert. Jouw hond uit dat door zich helemaal druk te maken, mijne gaat weg rennen.
intel_1x schreef:Dat zeg je goed, 1 stap vooruit is soms 2 stappen achteruit. Dat betekent idd dat je niet te snel moet willen en de tijd moet nemen. Ik denk dat je ontzettend goed bezig bent, ook hoe je overal goed over nadenkt en naar je eigen houding durft te kijken. petje af!
Misschien heb ik het gemist in je topic, maar heb je ook een foto van je Border Collie? Ik ben benieuwd naar je nieuwe aanwinst
. Hun zijn er mooi van af en ik kan eigenlijk op nieuw beginnen. En ik heb een beeld in me hoofd, dus waarschijnlijk toch iets te hard dan hij kan. Ik zal er nu op letten.
riagr schreef:Ts: ik dacht je irritatie te lezen uit de zin " omdat na zoveel roepen hij eens moest luisteren". Het kan zijn dat jouw hond deze fractie van even niet acceteren haarfijn gevoeld heeft., en vervolgens, nadat hij merkte dat hij vast zat, hij angstig is geworden. Mogelijk verwachtte hij een nare reactie van jou. Niet dat jij die zou geven, maar wie weet hoe onredelijk er tegen hem opgetreden is in het verleden.
De situatie kan dus een associatie met het verleden hebben opgeroepen, waarop hij met dit gedrag reageerde.
Wat ik met dit hele verhaal eigenlijk wil zeggen is dat ik denk dat de agressie niet zozeer tegen jou gericht was, maar mogelijk reflexmatig, uit angst.
Want laat het duidelijk zijn: ik vind dat je het erg goed hebt opgepakt!!
En @ Faily: In het vervolg maar even eerst het héle topic lezen voordat je reageert...
kabwan schreef:Faily schreef:Over het algemeen komen problemem met honden voort uit de volgende volgorde
Te weinig dicipline
Te weinig aandacht
maar blijf wel bij me antwoord.
. Het is onmacht van zo'n baas want waarschijnlijk weet hij ook gewoon echt niet hoe hij in die situatie moet reageren. Zo'n hond gaat vaak uiteindelijk weg en is toch wel redelijk verpest hoor. Faily schreef:Je wilt niet weten hoe mensen met hun hondjes omgaan. Wij hadden laatst een hond die een beetje overgaf en gelijk weg vluchte en onder de tafel ging liggen. Durfde er ok niet meer onder vandaan te komen.
Mensen die hun hond slaan, een schop geven of flink bij het oor pakken als ze roepen, omdat de hond wat later komt. Tuurlijk ik vind ook ik roep niet voor niets en je moet komen als ik roep, maar als je dan iemand hebt die jouw hond vroeger misschien zo heeft aangepakt, begrijp ik dat hij het moeilijk vindt.
. Ik had deze reactie niet verwacht van hem, maar dat is gelijk goed, dat ik dat nu weet. Nog meer oppassen en nog meer in het hoofd van die hond gaan zitten. kabwan schreef:Faily schreef:Je wilt niet weten hoe mensen met hun hondjes omgaan. Wij hadden laatst een hond die een beetje overgaf en gelijk weg vluchte en onder de tafel ging liggen. Durfde er ok niet meer onder vandaan te komen.
Mensen die hun hond slaan, een schop geven of flink bij het oor pakken als ze roepen, omdat de hond wat later komt. Tuurlijk ik vind ook ik roep niet voor niets en je moet komen als ik roep, maar als je dan iemand hebt die jouw hond vroeger misschien zo heeft aangepakt, begrijp ik dat hij het moeilijk vindt.
Ik heb ook veel geduld met hem, maar van de week was het gewoon even genoeg met het lieve gedoe. Ik had deze reactie niet verwacht van hem, maar dat is gelijk goed, dat ik dat nu weet. Nog meer oppassen en nog meer in het hoofd van die hond gaan zitten.
Thirty schreef:Als hij niet in een keer wil luisteren...en je weet zeker dat hij het commando goed kent...Dan geef je het commando 1 keer (wel zeker weten dat het duidelijk voor hem is), dan wacht je een seconde of 5...LuisterT hij niet, geef een correctie.
Nu luistert hij namelijk na twee keer, en binnenkort wordt dat na 3 keer, en dan 4 keer, en zo is het einde zoek.
vitelli schreef:Hoi Kabwan,
Hé wat jammer deze kleine storing tussen jullie.
Zie dit maar als een leermoment. Het is een wisselwerking tussen jullie dat niet goed ging.
Dit is absoluut angst. Is hij hard aangepakt in het verleden? Waarom zat hij ook alweer in het asiel??
Borders zijn hard voor zichzelf maar hebben een verfijnd karakter. Ze kunnen haarfijn de omgeving scannen en pikken alles op. Je hond vertrouwd je nog niet. Je moet hem nog veel meer (en langer, je hebt hem nog maar zo kort) bewijzen dat je te vertrouwen bent. Dat doe je door consequent maar zacht met hem om te gaan. Stel dat jij met je nek aan een touw zit en er komt een eng iemand je bedreigen. Die hond kan niet anders dan zichzelf beschermen. Je hebt hem in het nauw gedreven.
Dit gedrag niet verwarren met niet willen luisteren en ook niet met dominantie. Borders gaan door het vuur voor hun baasjes. Maar baasje zijn moet je verdienen. Hij moet jou 100% kunnen vertrouwen. Het zijn zeer intelligente honden. Elke agressieve actie van jou wordt in zijn koppie opgeslagen.
Als je hond slechte ervaringen heeft met mensen durft hij op een eisende toon niet meer te komen.
Als hij wel zou komen, na aarzelen, moet je hem ook uitgebreid belonen. Ga op je hurken op het moment dat hij naar je toe komt en wees lief en beloon hem. Als je hem weet te vangen ook rustig blijven en hem ook niet boos aankijken. Angst is een heel moeilijk iets om mee om te gaan in een hond. Vraag gewoon nog niet teveel van hem en wordt nooit boos op hem. Dat werkt echt niet. Het werkt ernstig averechts en bevestigt wat de hond al voelde. Pas op voor mensen. Maar, gelukkig, honden zijn zeer vergevingsgezind en elke dag is weer een nieuwe dag. clickeren is ook super maar best moeilijk te leren voor de baasjes.
.