[hk] Het centrale witte herder huis!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Re: [hk] Het centrale witte herder huis!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:10

We zijn er nu mee gestopt en lijkt me wijs om gewoon even de dierenarts te bellen en het voor te leggen :).

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:58

zijn oogjes zijn weer normaal. Gelukkig maar :). Gisteren heeft hij een rustig dagje thuis gehad en hij lijkt weer helemaal fit. Zondag doet hij meer aan de huisdier verkiezing van het jaar bij de dierenkliniek waar mijn zusje hem voor ingeschreven heeft :D .

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 23:03

randie schreef:
zijn oogjes zijn weer normaal. Gelukkig maar :). Gisteren heeft hij een rustig dagje thuis gehad en hij lijkt weer helemaal fit. Zondag doet hij meer aan de huisdier verkiezing van het jaar bij de dierenkliniek waar mijn zusje hem voor ingeschreven heeft :D .

oke dat is leuk.

laat je even weten of ie gewonnen heeft? :Y) _/-\o_ _/-\o_ :j :j *\o/* *\o/*

ik ben heel benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:44

Mijn pup is nu ook 13 weken, vorige week woog hij 12,5 kg.
Ik geef hem geen brokken maar alleen complete vers vlees voeding (ook barf van tinlo en haaksbarf e.d.). Hij heeft absoluut geen last van groeipijn of andere rare dingen.

Die oogjes van Beer... je gaat er toch mee naar cursus? Daar komen ze met veel dingen in contact en een pup van 12 weken heeft voor de 12 weken enting nog niet overal weerstand tegen (daarom ben ik ook geen voorstander van die vroege puppycursussen). Pas ruim een week na de laatste enting begint hij een beetje weerstand op te bouwen. Oogontstekingen krijgen ze op die leeftijd erg makkelijk. Mijn 4-jarige heeft als pup van 10 weken van een andere pup oogontsteking (virus) opgelopen en er 5 maanden over gedaan om er weer af te komen ;(
Niets hielp, het moest vanzelf weer over gaan. Ik heb destijds 3x daags gedruppeld met oculoheel homeopatische druppels om het schoon te spoelen.
Hij had vooral vieze oogjes met veel vocht en wreef steeds met zijn pootjes.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:34

Ze hebben Beer zijn laatste enting op 11,5 week gehad en hij had de enting dus als een week toen hij begon :). Hij had niet echt ontsteking, gewoon geiriteerde oogjes van al het zand en stro op stal. En op de zalf helaas een allergische reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:40

randie schreef:
En op de zalf helaas een allergische reactie.

Weet je ook of zijn ouders MDR1 getest zijn?
Als 1 van de ouders MDR1 +/- of -/- heeft dan kan jouw hond een (gedeeltelijk) defect MDR1 gen hebben, dit komt bij witte herders en andere herderachtigen veel voor.
Als dit gen defect is zorgt dat voor overgevoeligheidsreacties op medicijnen. Kan bij sommige medicijnen behoorlijk slecht uitpakken.
Als jouw pup al op zalf allergisch reageert zou ik het toch eens natrekken, of hem laten testen.

Mijn 4jarige had een moeder met +/+ en en vader met +/-, de test wees bij hem gelukkig +/+ uit. Mijn pup komt uit +/+ ouders dus kan dat zelf dan ook alleen maar zijn. Mijn 13 jarige is getest en is ook +/+.
Ik heb er ooit 1 gehad die of -/- of +/- was want hij kreeg o.a. epileptische aanvallen van narcosemiddelen, alleen wisten de DA en ik toen nog niet wat dat MDR1 gen gedoe was.

http://www.gencouns.nl/mdr1-3.php

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:43

Had zelf al zitten googlen inderdaad en kwam dit ook tegen. Kun je dit bij de dierenarts laten testen? Ik ga ook even contact opnemen met de fokkers om dit na te vragen. Vader is wel +/+ maar moeder weten we inderdaad niet.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:44

@ Lamar, ja dat kan het idd ook nog zijn... Maar het hoeft niet altijd gelijk te tonen als een hond MDR1 +/- is. De hond van mijn schoonmoeder had tot haar 6e netjes elk jaar de enting gehad, totdat ze op haar 7e jaar bijna dood ging aan de enting door allergische reactie. Nu wordt ze dus niet meer geënt.
En veel pups hebben in het 1e levensjaar een oogvirus. Heel gek, maar bijna alle witte herder eigenaren die ik ken zeggen "mijn hond had ook een oogontsteking het 1e jaar, en dan is het zomaar ineens over".

@randie kan idd gewoon laten testen bij de dierenarts, en het is in principe niks ergs, maar dan geven ze net andere injecties waar ze geen allergische reactie van krijgen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:50

ok, hij is verder van zijn entingen helemaal niet ziekig geweest gelukkig! Vandaag ben ik met hem en het paard gaan wandelen hij doet het goed. Op stal gaat hij wel meer zijn eigen weg, maar hoe ver weg hij ook is als ik hem roep is hij binnen no time weer bij mij. Alleen met het konijn hebben we issues. Konijn kan in principe in de gehele tuin, verder heeft hij een save stuk met enkele openingen waar hij "veilig" is. Wanneer het konijn rustig rond scharrelt is er niet zo veel aan de hand. Maar dit is niet zomaar een konijn helaas, houdini en lokt Beer opzettelijk uit de tent. Er gewoon op af lopen, naast hem staan en dan kei hard weg sprinten. En dan gaat Beer wel af helaas...Nou houden we hem onder apel als het konijn los is, dat gaat prima. Alleen dus niet als dat beest weer opzettelijk hem uit de tent komt lokken. Krijgt Beer op zijn lazer en konijn is lachende 3de..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:32

ahhww niks gewonnen afgelopen zondag..! Hij deed het wel heel erg goed. Nog even gekletst met een man die een witte herder had en die hond was in opleiding voor hulphond :). Een langharige knappert. Beer deed het verder super goed, ondanks dat het daar erg druk was en veel honden om ons heen.

Kreeg van de week de vraag waar hij sliep. Of hij bij ons in bed slaapt :n ..
Niet dus, zo kwamen we in gesprek en de tegenpartij tot conclusie dat Beer maar weinig mag. Hij mag bij ons niet op de bank / stoelen, mensen mogen hem niets te eten geven van ons. Hij krijg genoeg voer, en met "trainen" krijgt hij ook nog wat. Bij de paarden mag hij los rondwandelen maar hij mag niet de bak in als er iemand aan het rijden is. En hij mag niet tegen mensen springen.

Zijn wij nou zo strikt?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:16

Nee lijkt mij redelijk...?
Op bed/bank is een eigen keuze, en als ze dit gewend zijn doen ze het toch niet. Donja krijgt in principe ook geen kluifjes, het voer moet genoeg zijn toch...
Niet tegen mensen springen is ook handig om af te leren, en niet in de bak als er iemand rijdt lijkt me alleen maar veiligheid toch!
Maargoed, mensen vinden mij ook streng omdat Donja in principe geen vlees mag als we BBQ-en of na het eten. (Geef ze nooit varkensvlees trouwens, hier gaan ze van kriebelen). Maar soms geeft mijn moeder of tante haar toch een kluif/halve gehaktbal en sja, ik vind het altijd zo moeilijk om dan nee te zeggen... :S

dodootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:54

randie schreef:
Kreeg van de week de vraag waar hij sliep. Of hij bij ons in bed slaapt :n ..
Niet dus, zo kwamen we in gesprek en de tegenpartij tot conclusie dat Beer maar weinig mag. Hij mag bij ons niet op de bank / stoelen, mensen mogen hem niets te eten geven van ons. Hij krijg genoeg voer, en met "trainen" krijgt hij ook nog wat. Bij de paarden mag hij los rondwandelen maar hij mag niet de bak in als er iemand aan het rijden is. En hij mag niet tegen mensen springen.

Zijn wij nou zo strikt?

Nee lijkt mij heel normaal.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:22

gelukkig :D. Vinden wij nl ook. Mensen hebben toch snel van : aaaaaah het is maar een puppy laat hem nou toch. Maar ook kleine puppy's worden groot :D

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:35

Ja dat is inderdaad de fout die veel mensen maken, nu kan je nog makkelijk dingen aan/afleren, als hij later groot is moet je hem toch ook in de hand houden... Daarom zijn chihuahua's meestal verkeerd opgevoed omdat ze "zo klein en schattig zijn".
Donja was als pup zijnde echt een draak, die hebben we regelmatig in haar nekvel moeten pakken als andere zachtere aanpak niet werkte. Die zocht echt alle grenzen op elke dag opnieuw! Dat ik 2 weken nadat we haar hadden echt met de handen in mijn haren zat "hebben we hier nou wel goed aan gedaan", dat ik zo moe van haar werd... Ik denk dat iedereen dat wel heeft die voor het 1st een pup in huis haalt hihi :D

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:22

Hahah ja wij hebben die momenten ook wel hoor ! Alleen het valt niet tegen moet ik zeggen.
* even afkloppen* want wat nog niet is kan natuurlijk nog komen. Wel lijkt het toch wel een angsthaas te worden, en dat terwijl hij bij ons super veel ziet en hoort, overal mee naar toe gaat etc. Harde geluiden is hij echt geen fan van..

dodootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:08

Van harde geluiden in Lupo ook geen fan, maar als we het gewoon negeren is het ook zo weer over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:26

Is witte herder eigen hoor, dat ze als ze nog jong zijn kleine schijterds zijn :(:)
Bij de meeste witjes gaat het wanneer ze ouder worden wel over en worden ze in de pubertijd juist overmoedig.

Hier even een reden om je hond nooit varkensvlees te voeren:

http://www.dieren-ehbo.nl/index.php?Ite ... &task=view

Mijn ouders hadden vroeger een flatcoat die daaraan is overleden, heel erg ziektebeeld, wil je niet meemaken :n
(werd stiekem gevoerd door buren)
Ik vind het trouwens ook heel normaal wat Randy doet, die van mij mogen ook niet op bed of gevoerd worden e.d.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 08:48

dodootje schreef:
Van harde geluiden in Lupo ook geen fan, maar als we het gewoon negeren is het ook zo weer over.

xandor kon vroeger wel tegen harde geluiden, maar sindsdien dat er bij ons in de buurt ooit de bliksem is ingeslagen is hij een scheiterd geworden voor "harde" geluiden.

zelfs als de buurvrouw op haar hakken door huis loopt vind hij gewoon eng :7

verder kwam ik gisteren ( in het park) waar ik werk ( horecagelegenheid) nog een witte herder tegen.

die zie je daar niet heel veel, dus vond dat wel heel stoer <3 <3 <3 *\o/* *\o/*

en dan toch netjes zeggen " maar die is lang niet zo mooi als de hond van me ouders hoor :Y) "

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:47

Ik kom me hier ook even melden... Paar maanden terug mijn witte (Duitse) herder moeten laten inslapen ivm een tumor. Ze is twaalf geworden.
Ik heb nog een klein oud vuilnisbakje en zodra zij er niet meer is, wil ik voorlopig geen hond meer. Maar ooit.....ooit komt er weer een mooie witte in huis :j

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:48

welkom :D. Beer is druk aan het wisselen en heeft nu echt een fietsenrekje hahaha. Stuk of 5 tandjes kwijt.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:50

Dank :)

Schattig :D Vergeet niet om veel foto's te maken, ze veranderen nog zoveel op die leeftijd en dat is later zo leuk om terug te zien.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:54

hier even een update vanaf mijn kant :D mijn dappere witte gaat in november samen met mij het VZH examen lopen en we hopen dan door te gaan naar ipo , op dit moment zit ze met pakwerk op een bijtkussen en doet ze t errug goed, dus ik ben natuurlijk mega trots dat we al zo ver zijn en wil dat uiteraard graag met andere witte herder liefhebbers delen !! :D

oh enneh, jess mag ook niet op de bank, niet in bed (gatver) , niet springen, niet gevoerd worden en ivm met het trainen op wat hoger appél niveau mag er niemand haar een commando geven of zelfs ook maar mee spelen met bal.. tja.. ik ben errug streng maar je moet er wat voor over hebben wil je in de sport ergens komen.. klinkt erg he? maar ik ben best lief :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

maar uh.. het is ook het beste vriendinnetje van mijn zoontje hoor :)
Afbeelding
(ik moet de tekst nog veranderen, ik weet dat het niet met een A is maar met een E :D ssssst )

groetjes marieke en een poot van jess!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 13:39

en hoe gaat het met alle "witjes van weleer"

ik zit ziek thuis nu.

ben vandeweek met me vader naar de huisarts geweest en toen effe bij hem thuis geweest.

de hond van me ouders was nog nooit zo blij om mij te zien

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:16

Met onze witjes gaat het goed.
Onze reu is 3 weken geleden gecastreerd. Gaat nu gelukkig weer goed.
Meneer z'n wond ging ontsteken, omdat hij er zo veel aan likte. Onze pech hond.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:57