Arts doodde honden na wens in testament bazin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 09:15

Ik vind het heel goed dat die vrouw dat in haar testament heeft gezet en dat de dierenarts het heeft uitgevoerd!!Ik vind het ook belachelijk dat de pvdd daar over valt!Het is toch fijn dat je in sommige gevallen deze beslissing kan nemen om onnodig lijden te voorkomen!!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 09:21

Ik heb alle begrip voor de mevrouw en de dierenarts.

Wij hebben de laatste twee jaar zelf voor dergelijke beslissingeng gestaan. Om gezondheidsredenen gaan we emigreren en we hebben lang nagedacht over wat we met onze 2 paarden (toen 19 en 7 jaar oud) zouden doen. De ene was al zo oud dat hij niet gemakkelijk te verkopen zou zijn en wat gaan ze dan met hem doen? De tweede is een krampentrekker en ook daar waren we bang voor, hoe komt hij terecht? We hebben ze dus samen naar een pension in Frankrijk gedaan, waar ze prima verzorgd worden, een paardenhemel op aarde. Ze zijn nog steeds van ons, wij betalen voor een fijne oude dag. Voor de jongste kan dat nog heel lang duren. Die heeft trouwens maanden nodig gehad om te wennen aan zijn nieuwe tehuis, de oudste vond het allemaal prima.

Maar over twee weken moet ons huis leeg en we hadden nog twee oude schapen (8 jaar, stram in de pootjes). De nieuwe eigenaren hebben ons beloofd voor ze te zorgen, maar deze week vonden we een van de schapen dood in de wei. De andere was duidelijk gestrest en helemaal van slag. Na overleg met de dierenarts hebben we besloten het beestje niet alleen achter te laten in een wei waar hij altijd met z'n broertje was geweest én met nieuwe mensen om voor hem te zorgen. We hebben hem dus ook laten inslapen.

Voor mij is het laatste geval hetzelfde als bij de hondjes van de overleden dame. Een oud dier verkassen en ook nog weghalen bij zijn vriendjes? En wie zadel je nog op met de zorg van dit soort dieren?

De PvdD vind ik helemaal niks, die hebben werkelijk niets met de praktijk van doen.

Airborn

Re: Arts doodde honden na wens in testament bazin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:04

Jongens, nogmaals, de DA moet lijden van dieren voorkomen, dus álle welzijns aspecten in het oog houden. Dat is dus niet alleen maar de lichamelijke gezondheid, maar ook geestelijk. En voorkomen dat een dier naar het asiel gaat (als deze 3 naar een goed huisje waren gegaan, waren dus 3 andere mogelijk jongere dieren in het asiel terrecht gekomen of daar langer gebleven) vind ik persoonlijk bevorderlijk voor het welzijn van het dier....
Ik vind het eigenlijk heel erg dat mensen lijken te denken dt dierenartsen er niets om geven dat ze ook dieren in moeten laten slapen... In engeland is volgens mij dierenartsen de groep mensen met het hoogste zelfmoord percentage... Euthaniseren is echt niet iets wat je voor de lol doet, en hoe je ook inelkaar zit, het grijpt je altijd aan. Het liefste zou iedere DA alle beesten beter maken en vrolijk en blij in een wei of een huisje zetten. Maar helaas is dat gewoon niet haalbaar. En dan moet je kijken naar de kansen die een dier heeft, naar zijn welzijn, dus mentaal en lichamelijk, en dat afwegen tegen de rest van de populatie (dieren dan he).

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:00

Snap de ophef ook niet.
Die honden zijn beter af zo en die mevrouw heeft het geluk gehad van een meedenkende DA te hebben.
Geen enkele DA euthanaseert 'graag' een (gezond) dier maar je moet wel realistisch blijven.

We hebben hier ook wel eens een gelijkaardig geval gehad. Oude mevrouw die op haar sterfbed lag en 2 honden had, een oude westie met hartproblemen en een iets minder oude en verder gezonde (te dikke) labrador. Die mevrouw wilde ook zekerheid dat er voor haar honden gezorgd ging worden (wilde ze niet uitdrukkelijk laten inslapen). Stad en land afgezocht om iemand te vinden die die honden samen wilde adopteren. Niemand wilde ze. Uiteindelijk heeft de huisverpleegster de honden bij haar genomen en belooft ervoor te zorgen.
2 weken na de verhuis is de westie gestorven. De labrador is toen half depressief geworden maar de verpleegster heeft hem er nog wel doorgekregen. Ook alleen maar omdat die verpleegster uiteindelijk het enige bekende was dat de hond nog had. Bij een onbekend persoon had die labrador z'n kop er ook bij laten hangen.
Oude honden die al jaren samen zijn en al jaren bij dezelfde eigenaar verblijven moet je niet meer verhuizen en al zeker niet uit elkaar halen.

Over dat een DA geen gezonde dieren inslaapt: dream on. Er is geen enkele 'eed' of wet die hen dat verbied, enkel het eigen geweten en het is de eigenaar die bepaald wat er met het dier gebeurt.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:12

Ik snap de ophef echt niet..
Er worden elke dag zoveel gezonde jonge dieren gedood.. zijn die dan niet zielig?
Of is iedereen die vind dat de honden niet doodgemaakt hadden worden vegetarier? (Zag al wel iemand dat dat is in dit topic :D)
De eerste spuit die ze krijgen werkt gelijk aan de spuit voor als ze onder narcose gaan voor bijv. een operatie. Ze krijgen er niets van mee, en er wordt ze een boel leed en stress bespaard..

PvdD kan zich beter inzetten voor het echte dierenleed, het leed dat er is en bijna niemand ziet.. Varkens en kippen in donkere volle stallen, geslacht nog voordat ze volwassen zijn...

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:12

Ik vind het een goede oplossing van mevrouw en de dierenarts...
Zeker als zij de honden ook al van pup af had, op deze leeftijd zullen ze zo gewend zijn dat zij er is dat ze inderdaad depressief kunnen worden.
En nog oven terug komend op: had ze het maar beter moeten regelen..
Wat als je geen gezonde vrienden meer hebt? Ivm leeftijd van de vrouw kan ik me zo voorstellen dat haar vrienden ook oud zijn.
Familie kun je ook niet altijd op bouwen...
Ik zou de hond van mijn oma bijvoorbeeld die op sterven ligt op zich wel willen hebben, maa mijn leven is niet geschikt voor een hondje, dus is het niet fair als ik die over neem.
Zo zijn er dus meerdere redenen om niet op familie of vrienden te kunnen rekenen...

Met zulke oude honden is het diervriendelijkst mijns inziens dus inderdaad het euthanaseren.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:06

Ayasha schreef:
Zoolgangster schreef:
...Als die mevrouw voordat ze die honden in huis nam, afgesproken had met familie/bekenden wie de honden in huis neemt als haar wat overkomt, dan waren er nu geen 3 kerngezonde honden doodgemaakt...

Mijn ouders pakten het slimmer aan: geen opvang voor de hond als hun wat overkomt? Dan geen hond nemen!

wie zegt dat ze die had?

Als ze die niet had, kon ze ook beslissen niet aan honden te beginnen op latere leeftijd.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:10

In 15 jaar kunnen mensen waar je afspraken mee maakt wegvallen om allerlei redenen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:10

Zoolgangster schreef:
Ayasha schreef:
wie zegt dat ze die had?

Als ze die niet had, kon ze ook beslissen niet aan honden te beginnen op latere leeftijd.

Veroordeel iemand maar tot eenzaamheid... :n Terwijl ze echt geen jonge hondjes heeft laten inslapen. Las ik niet dat 1 van de honden 15 was? Dan heeft die het misschien ook wel langer uitgehouden dan verwacht.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:13

Juul schreef:
Even afgezien van of het een begrijpelijke beslissing is of niet.. Heeft een dierenarts niet een soort van eed moeten afleggen waarin hij belooft geen gezonde dieren te doden??

Dat is alleen bij mensenartsen het geval.

Ik ben het niet eens met de PvdD. Ik denk dat ik dezelfde keus als de DA gemaakt zou hebben in dit geval.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:22

@Blue Eyes, ik veroordeel niemand tot eenzaamheid, alleen bedoel ik er alleen maar mee dat één het gevolg is van het andere. Het is haar keuze geweest om die honden in huis te halen. Daar is ze vrij in, ik vind het ook overdreven dat de PvdD zo doet, maar toch krijg ik er een dubbel gevoel bij, dat mag toch wel he?
Bovendien is het mogelijk op een lijst te komen van huisdierherplaatsing:
http://www.slhh.nl/ voor het geval je overlijdt terwijl je huisdieren hebt. Als je familie daarvan op de hoogte is, heb je wat meer mogelijkheden dan het doodspuiten van je dieren. En ja, ook oude honden kunnen wennen aan een nieuw tehuis, is mijn ervaring.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:25

Mijn (vorige) DA heeft dit ook wel eens (moeten) doen met een paard, precies dezelfde situatie, oud vrouwtje, haar laatste wens was dat haar 25jarige artrose paard niet in de handel terecht zou komen.

Hij is het paard in zijn eigen tijd op gaan halen met zijn eigen trailer en heeft het dier op de kliniek ingeslapen. Daarna ff bij mij op de koffie, hij vond het ook niet leuk om te doen, omdat het paard mits er niet op gereden werd nog goed was om in de wei te lopen, maar waar moet je met zo'n paard heen op stel en sprong ?

Laat de PvdD zich eens druk maken om de paarden die mede dankzij hen verhongeren op de oostvaarderplassen elk jaar.

Overigens heb ik ook afspraken mbt mijn paarden en katten, mocht ik komen te overlijden, met geldpotje met in de eerste instantie mijn moeder, daarnaast een 2 goede vriendinnen. Ook in hun geval zal ik hun dieren bij mij opnemen.
Laatst bijgewerkt door Mist op 17-04-11 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:26

@Zoolgangster: Je mag er van mij gerust een dubbel gevoel bij hebben. Misschien ben je ook niet de eerste die dat zegt in dit topic, eerder las ik een opmerking van iemand die het wat sterker stelde. Dan denk ik wel: het risico dat iemand eerder overlijdt dan de hond, is dat erger dan het risico dat iemand misschien nog wel 20 jaar in eenzaamheid door moet?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:33

het is al gebeurd.

ik snap het wel. geen stress meer.. die vrouw weet zeker dat die 3 hondjes niet in een asiel belanden..
(dat is heel anders dan thuis).. en alsnog misschien wel uit elkaar worden gehaald.

aan de andere kant.. ja ze zijn nog gezond. en hadden misschien wel een plek kunnen vinden..
maar 3 oudjes op een plek samen..
er zijn zoveel honden die wachten op een baasje.. en lang soms en dat is er dan eentje.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:35

Van mij hoeft iemand niet 20 jaar eenzaam te zijn, maar om dan eventjes drie honden in huis te halen ipv 1 vind ik nogal wat. Ik ken iemand die overleden is op hoge leeftijd, ze had een hond van 5 jaar, en ik moet zeggen dat het die persoon siert dat ze voor haar overlijden netjes had geregeld waar die hond terecht zou komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:39

Ik begrijp die vrouw heel goed dat ze dit heeft gewild.
En respect voor de dierenarts dat hij haar laatste wens ingewilligd heeft. Zo hoort het te zijn.

De PvdD moet zich hier buiten houden.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:49

JoviBan schreef:
Ik begrijp die vrouw heel goed dat ze dit heeft gewild.
En respect voor de dierenarts dat hij haar laatste wens ingewilligd heeft. Zo hoort het te zijn.

De PvdD moet zich hier buiten houden.

Amen _/-\o_

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 07:43

Zoolgangster schreef:
@Blue Eyes, ik veroordeel niemand tot eenzaamheid, alleen bedoel ik er alleen maar mee dat één het gevolg is van het andere. Het is haar keuze geweest om die honden in huis te halen. Daar is ze vrij in, ik vind het ook overdreven dat de PvdD zo doet, maar toch krijg ik er een dubbel gevoel bij, dat mag toch wel he?
Bovendien is het mogelijk op een lijst te komen van huisdierherplaatsing:
http://www.slhh.nl/ voor het geval je overlijdt terwijl je huisdieren hebt. Als je familie daarvan op de hoogte is, heb je wat meer mogelijkheden dan het doodspuiten van je dieren. En ja, ook oude honden kunnen wennen aan een nieuw tehuis, is mijn ervaring.

Allemaal mooi en aardig natuurlijk. Maar ik ken mijn 12 jarige labrador als geen ander. Zeker weten dat die niet meer kan wennen aan een andere omgeving. En dat zal gelukkig ook niet nodig zijn....

En zo kent ieder baasje zijn hond het beste en weet wat goed voor zijn of haar beessie is. Jammergenoeg weten of durven velen de verantwoording niet te nemen en laten het maar aan de nabestaanden over. Met veel nare gevolgen voor de beessies.

En het blijven dieren ...... niet mijn voorkeur om ze gelijk of hoger dan de mens te stellen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 07:52

Ze heeft in ieder geval wat geregeld en ik vind het voor drie honden op deze leeftijd helemaal niet zo gek. Ik denk dat andere opties een stuk ondiervriendelijker zouden zijn geweest, want drie bejaarde honden bij elkaar herplaatsen is natuurlijk een onmogelijke actie.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:58

Ik vind het erg dubbel. De redenatie dat die honden al op leeftijd waren en niet meer kunnen wennen aan een andere situatie valt wat voor te zeggen. Aan de andere kant denk ik dat wij mensen veel emotioneler reageren dan nodig is. Ik denk dat in sommige gevallen de dieren zich heel goed kunnen aanpassen en ergens anders weer hun plek kunnen vinden. Het ligt alleen aan de omstandigheden. Een hond die zijn hele leven lang iemand naast zich heeft gehad en daarna in het asiel terechtkomt zal hoogstwaarschijnlijk wegkwijnen. Maar kan die hond bij een pleeggezin terecht komen, dan zal het al een stuk minder zijn.

Ik had in dit geval niet gelijk de honden laten inslapen maar geprobeerd een plekje voor ze te zoeken. Vaak met dit soort 'noodgevallen' zijn er mensen die over hun hart strijken en de honden nog een kans geven, vooral omdat het een aangrijpend verhaal is.
Ik vind het ook niet kunnen om een gezond dier in te laten slapen zonder eerst een andere oplossing te zoeken. Het is mooi om de wens van de overledene te behartigen, maar zolang die dieren goed terecht kunnen komen dan zou ik het niet doen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:08

Tja ik zie er het probleem niet van in, wat moet je dan? Arme dieren in het asiel dumpen, op leeftijd, baas kwijt en uit hun 'roedel' gegooid, tja dat is ook niks. dusja wat mij betreft weer een beetje onzin van iemand die totaal geen inzicht heeft in zo'n situaties. daarbij wie zegt dat de honden gezond waren? zullen vast wel ouderdomskwaaltjes geweest zijn.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:12

Ik snap het aan de ene kant wel, maar het blijven toch gezonde dieren die eigenlijk vermoord worden. ik weet niet of ik hetzelfde zou doen...

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:13

In het eerste ogenblik lijkt het misschien raar maar ik kan het me heel goed voorstellen dat ze het heeft gedaan. 12, 12 en 15 is nou niet echt een leeftijd die makkelijk te herplaatsen is, hun vrouwtje zullen ze ook vreselijk missen, ze moeten bij elkaar blijven. Voor de dieren is dit denk ik de weg van de minste weerstand. Het rouwen, asiel, nieuw gezin, nogal een belasting, zeker voor die oude beestjes.
Als ze nou 3 en 5 zouden zijn, dan is het iets heel anders. Maar ik kan me de situatie van de vrouw heel goed voorstellen en ondanks dat het nooit mooi is, de honden hebben een prachtig leven gehad tot het laatst, hun is ook een hoop stress bewaard gebleven!

onze hond is net overleden, mijn moeder 55, mijn vader 60. Moeten we nu maar geen hond meer nemen voor het geval er in de toekomst iets gebeurt? Het doet mijn moeder zo goed, wandelen met de hond, het doet ons allemaal goed een hond een mooi leven te geven. Mocht mijn ouders wat gebeuren zal ik uiteraard de zorg voor de hond overnemen maar ik kan ook morgen onder de auto komen.

Kortom, ik vind het een lastige situatie maar ik denk dat in dit geval goed gehandeld is. Ik kan het me in ieder geval wel goed voorstellen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:15

Als het bij de da niet gebeurd was, waren ze bij het asiel mss afgemaakt. mss waren die honden wel helemaal niet te plaatsen. dusja, en geen haan die ernaar kraait over alles wat in het asiel afgemaakt wordt, omdat het gezond, maar niet makkelijk plaatsbaar is. dusja dikke onzin vind ik zelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:12

iemand die ik vroeger kende haar tante wilde dit ook. uiteindelijk hebben zij die poedel in huis genomen... anders was ie gecremeerd en mee begraven....