Wat eet jouw hond vandaag?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

S_uus

Re: Wat eet jouw hond vandaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 00:26

Dank je wel Kimmie.
Deze discussie was vorige week nog op stal qua brokken en toegevoegde waarde.
Heb goed geluisterd maar kon nog niet echt een conclusie eruit trekken.

Hmm oke ik denk dat ik gewoon rauw vlees dan ga mengen :)
Vandaag hadden ze rauwe frikandel, niet erg toch?
Kan ik bijvoorbeeld bij de caf ook een rauwe kroket meenemen oid ?

Ik ga je topic eens in een tabblad zetten en morgenavond als ik thuis ben doorlezen.
Nu ontgaat alles mij een beetje.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 00:28

Lees wat Kimmie neerzette nog maar eens goed door, want zoals je het nu neerzet werkt het niet helemaal ;)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 00:33

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 00:46

Mijn zwarte monster had vandaag een luxe dag: parelhoenkarkas met hert. De ouwe muts kreeg lamsmix van Slagerij West aangevuld met wat Smuldier compleet.

Beiden waren weer erg blij. Ouwe muts krijgt morgen hetzelfde en voor het zwarte monster moet ik zo nog even de vriezer induiken :D

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 11:34

Nikka schreef:
Lees wat Kimmie neerzette nog maar eens goed door, want zoals je het nu neerzet werkt het niet helemaal ;)

Lijkt me inderdaad heel verstandig :).

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:31

:D nee kroketten en frikandellen zijn niet geschikt als hondenvoer...

inderdaad nog maar ff goed doorlezen...

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:45

Ons hondje krijgt 's morgens brokken van Hill's en 's avonds één vierde pakje smuldier compleet (verder staat ze dus op brok). Ook heeft ze vandaag nog wat gedroogde kip gekluifd :P

Ik voer dus brok, omdat er door die fabrikanten van dat merk jaren van studies zijn gedaan naar wat een hond nodig heeft. Er zit dus qua inhoud alles in wat de hond nodig heeft. Deze brokken zijn niet in de winkel te verkrijgen, maar bij de dierenarts. Het voordeel van zulke (gezonde) brokken ten opzichte van vlees is dat ze bij het eten van enkel vlees sneller tandsteen ontwikkelen en het eten van brok houdt de tanden gezond.

's Avonds dan smuldier omdat ze dat zo lekker vindt, maar eigenlijk hoeft dat niet... Is meer voor het baasje :P

Maar wat ik me wel afvraag is wat de wetenschap zegt van BARF/KVV. Gewoon oprechte nieuwsgierigheid :) Weet iemand dit?

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:32

Sinds mijn ouwe muts volledig op KVV zit, wordt haar tandsteen juist steeds minder. Dit in combinatie met af en toe wat knaagwerk zoals gedroogde runderkophuid.

Ze krijgt eigenlijk helemaal niets meer met granen erin, ook beloningssnacks droog ik zelf.

Er zullen vast wel wat wetenschappelijke onderzoeken zijn gedaan. Maar eerlijk gezegd houd ik me daar niet zo mee bezig. Zo zijn er ook wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar kankerverwekkende stoffen die niet meer voor menselijke consumptie gebruikt mogen worden, maar nog wel in hondenbrokken....

De wetenschap draait constant rond, dan is iets goed en dan ineens weer niet. En bij iedere stelling heb je voor- en tegenstanders, ook bij de wetenschappers.

Het is voor mij gewoon logisch. En bewijs vanaf de wetenschap heb ik niet nodig als ik zie hoe mijn honden verbeterd zijn sinds ze alleen nog maar vlees eten.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:36

Ik vind dat je tot op zekere hoogte wel gelijk hebt, maar toch zou ik graag wat objectieve literatuur lezen. Want een ervaring is altijd subjectief. Anyway: da's denk ik een andere discussie :)

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:37

Eukeneuba dacht ik.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:40

Objectieve studie prima, maar de wetenschappers van brokkenfabrikanten zijn ook niet objectief ;)
Laatst bijgewerkt door Freggel op 17-04-11 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:47

"Royal canin Cavalier King Charles" voor de cavven en " royal canin Giant adult" voor de berner. Hetzelfde dus als gisteren en hetzelfde als morgen :D

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 16:07

VogeltjeM schreef:
Ik vind dat je tot op zekere hoogte wel gelijk hebt, maar toch zou ik graag wat objectieve literatuur lezen. Want een ervaring is altijd subjectief. Anyway: da's denk ik een andere discussie :)

Ik heb daar geen studie voor nodig hoor. Honden zijn carnivoren, kunnen granen niet eens verdragen.

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:11

Marloes__ schreef:
VogeltjeM schreef:

Ik heb daar geen studie voor nodig hoor. Honden zijn carnivoren, kunnen granen niet eens verdragen.

Wat verklaart dan dat ze gras gaan eten als ze buikpijn hebben? :)

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 16:17

Omdat een carnivor is niet per difinitie een 'alleen-maar-vlees-eter' is en een herbivor is niet per definitie helemaal-geen-vleeseter ;).

Edit:
@so0p: Maar waar doel je nu eigenlijk precies op? Op groenten? Want groenten zijn namelijk een belangrijk onderdeel van rauwe voeding ivm vezels. :)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:44

Marloes__ schreef:
Omdat een carnivor is niet per difinitie een 'alleen-maar-vlees-eter' is en een herbivor is niet per definitie helemaal-geen-vleeseter ;).

En daarom is een hond dus ook een omnivoor ;) ;)

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 19:49

Nikki__ schreef:
Marloes__ schreef:

En daarom is een hond dus ook een omnivoor ;) ;)

Ach ja, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar als ik naar het gebit kijk zie ik toch écht de tanden van een carnivoor. En ik zeg toch ook dat groenten ook belangrijk zijn voor een hond. Anyway, carnivoor of omnivoor, beiden een reden om vlees te voeren dus ;).

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:56

Het gebit wil niet alles zeggen.. ;)

Citaat:

Je brengt het als een feit, wat het dus niet is ;)

En is geen rede om vlees te gaan voeren hoor :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:01

Jullie voeren wel allemaal vlees zeg :') Wij hebben dat ook eens geprobeert en ze raakte het echt niet aan. Ze zal ook nooit zomaar een stuk rauw vlees ofzo eten, echt niet :n Dusja, vlees is misschien het beste, maar als ze het niet lusten waarom zou je het ze dan geven?

Tess krijgt 's ochtends altijd brok en 's avonds iets met lam,rijst,wortel,pasta etc. maar die smaak verschilt. Ze kreeg toen ze ziek was op advies van de DA ooit eens bouillon (of hoe je dat ook schrijft) met gekookte rijst en gerookte kip...En dat hielp :+

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:11

BaileyMix, vlees is zeker niet per definitie het beste hoor :) !

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 20:20

Nikki__ schreef:
BaileyMix, vlees is zeker niet per definitie het beste hoor :) !

Het topic is ook niet bedoelt om te discusseren over wel of geen vlees voeren...

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 20:24

Nikki__ schreef:
Het gebit wil niet alles zeggen.. ;)

Citaat:

Je brengt het als een feit, wat het dus niet is ;)

En is geen rede om vlees te gaan voeren hoor :)

Het is een feit dat granen niet behoren tot het natuurlijke voedsel van honden, als je zo graag feiten wilt weten. Hun lichaam kan het niet verteren en lever en nieren worden te zwaar belast en de darmflora raakt verzwakt (omdat hun speeksel geen enzymen bevat die koolhydraten (graan/rijst) kunnen afbreken). Dus wel duidelijk een reden om vlees te gaan voeren ;).

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:57

Moderatoropmerking:
Graag wil ik verzoeken het te laten bij het oorspronkelijke onderwerp van dit topic: wat eet jouw hond?
Er zijn genoeg andere topics met daarin discussies over soorten voeding en voedingsmethoden. Daar mag naar hartenlust gediscussieerd worden, of open een eigen topic indien je een andere discussie wilt openen waarvoor nog geen topic is aangemaakt. :j

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:02

@Marloes__ Oh sorry had wat je geplaatst had verkeerd gelezen! My bad!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:53

een hond is een carnivoor,en geen omnivoor want dan had ie maalkiezen gehad en hij heeft knipkiezen...

wij mensen zijn omnivoren hebben wel maalkiezen ;)

een hond wordt ook wel een "opportunistische carnivoor" genoemd oftewel alles eter,een hond kan dus ook overleven op slagroomtaarten,of alles wat eetbaar is,vandaar dat ze dus ook brokken eten waarvan meer als de helft niet eens bruikbaar is voor een hond en daar kunnen ze dan ook gewoon oud mee worden...

zo das een klein stukje theorie..en verder eten ze hier vanavond kvv :)

hopenlijk wordt er morgen weer een koe aan botten voor de deur gezet en een emmer verse pens en hart :P