[Info] Discussietopic over fokken van huisdieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vero

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:47

Je moet geen misvormde rassen gaan vormen zoals de bulldog enz enz

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:05

Veertje11 schreef:

Dus jij vind elke bulldog misvormt?

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:28

briitje schreef:
Veertje11 schreef:

http://www.3dwallz.com/bulldog-photos.html de derde foto en de laatste
Niet allemaal hoor maar sommige dus wel

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:45

Alle bulldoggen zonder voldoende poot, snuit, staart en heupbreedte met wel overdreven front is in mijn ogen misvormt.

Iedere volwassen hond moet in principe een half uur naast de fiets kunnen lopen (op 15km/u) na training (bij 10°C zonder regen). Ook moeten ze natuurlijk kunnen dekken en werpen. Als een hondenras dat gemiddeld gesproken niet kan is het misvormt, en zeer ver van de natuur af.

De meeste mensen komen qua bulldoggen niet verder dan engelse en franse bulldog.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:28

Mizora schreef:
Alle bulldoggen zonder voldoende poot, snuit, staart en heupbreedte met wel overdreven front is in mijn ogen misvormt.

Iedere volwassen hond moet in principe een half uur naast de fiets kunnen lopen (op 15km/u) na training (bij 10°C zonder regen). Ook moeten ze natuurlijk kunnen dekken en werpen. Als een hondenras dat gemiddeld gesproken niet kan is het misvormt, en zeer ver van de natuur af.

De meeste mensen komen qua bulldoggen niet verder dan engelse en franse bulldog.

je hebt helemaal gelijk

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:19

Naar mijn mening mogen ze op alle gebied veel strenger zijn op gebied van fokken en dieren aankopen. Vooral dit tweede.
Broodfok zou al verboden moeten worden in alle landen. Dit zou al veel zielige pups redden van asielen of de dood. En niet alleen bij honden maar bij alle dieren moet broodfok eruit worden gehaald.
Zo gaan dieren meer en meer een luxeproduct worden en ergens vind ik dat dit ook hoort.
Mensen die uit het niets ineenkeer met een dier thuis komen of het cadeau doen voor hun kind hun communie of verjaardag denken niet aan de gevolgen van later. Een klein diertje groeit ook op, hoort ook een opvoeding te krijgen. Mensen die dit niet doen, dumpen hun dier gewoon omdat ze onhandelbaar zijn.

Heb mijn merrie van de slacht gered omdat ze zogezegd stout was en beet en stampte. Bleek ze als veulentje gekocht te zijn geweest voor hun dochtertje dat een prinsessenveulentje wou. Nooit een opvoeding gehad dus wist ook niet wat luisteren was. Kende alleen roze strikjes in de manen en staart. Was half verwaarloosd toen we der namen. Dit komt dus vaak van broodfok of mensen die onverantwoord fokken, met alle dieren.

Hebben 3 honden uit spanje gered, niet enkel omdat ze daar erg zwaar mishandeld waren (zijn galgo's die normaal levend verbrand werden of leven door de vleesmolen of opgehangen) maar ook omdat we zo tegen broodfok zijn dat we uit principe geen broodfok hond hier uit het asiel willen halen. Daar moet de overheid eerst maar eens verandering in brengen.
Kijk eens op verkoopsites wat voor belachelijke prijzen er gevraagd worden voor dieren waar vaak iets aan ontbreekt of die gewoon oerlelijk zijn. Tuurlijk gaan mensen geen goede, duurdere dieren kopen. Voor een snelle aankoop gaat dat veel sneller. Mensen willen niet meer op een wachtlijst staan voor een jong gezond dier omdat ze al die broodfokdieren onmiddellijk kunnen hebben.

Ikzelf heb dit ook gehad met onze hond. We wouden perse een Beagle, honderden te vinden op het internet maar wij zijn netjes naar een fokker gegaan die met alles in orde was en eens in de zoveel jaar een nestje fokte. Hebben een jaar moeten wachten maar zijn nu al 10 jaar gelukkig met een gezonde hond zonder gebreken. Zo zou het moeten zijn...

Maar ook goedgekeurde fokkers mogen goed gecontroleerd worden. Daar zitten ook rotte appels tussen. Die niet in orde zijn met hun testen bij hun honden en maar fokken. Dit wordt dan geen broodfok genoemd omdat ze amper nestjes hebben maar zijn niet in orde.

Mensen alsjeblieft denk na voor je gaat fokken met je dieren. Doe alle tests die je moet doen bij je dieren, ja dat kost geld maar je krijgt er wel gezonde jongen van die, hopelijk, eerlijke mensen zullen kopen en er hun hele leven voor zorgen omdat ze er een eerlijk bedrag voor neertellen. Zo zou het moeten zijn en niet al die ingevallen dierenmarkten omdat er zoveel rotzooi rond loopt.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:17

Veertje11 schreef:
Mizora schreef:

je hebt helemaal gelijk

Wij hebben een old englisch bulldog. Komt uit nestje van 10 op de.normale manier geboren. Onze hond kan heerlijk rennen en ravotten en gewoon vrij ademen. Komt bij Fokker vandaan die bewust fokken, ouder dieren mogen geen gebreken hebben op heup rug en ellebogen en worden daarom geröntgen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 02:10

briitje schreef:
Veertje11 schreef:

Kortsnuiten zijn imo per definitie misvormd. Wel eens een schedel van dergelijke rassen gezien?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 17:15

briitje schreef:
Veertje11 schreef:

Haha ja ik in elk geval wel... In elk geval de platsnuiten. Hoort helemaal niet, het hoort niet bij een goed functionerende bouw. En jammer genoeg hebben de meeste bulldoggen dan ook nog eens zo'n vreselijk lichaam wat compleet uit verhouding is (veel te zwaar bouw bijvoorbeeld).

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 17:22

@ Eliana
Ja maar jij weet ook dat een old english bulldog meer neus heeft en hoger op de poten staat dan een engelse of een franse. Daardoor kan die ook beter ademen, bewegen en hond zijn. Tis gewoon een stukje fokrichting.
Ik vind persoonlijk dat zodra een dier niet meer fatsoenlijk kan functioneren het niet juist is gefokt en dat dat niet zou mogen. De dieren worden puur zo gefokt omdat wij dat mooi vinden, laten we nu ook zo verstandig zijn dan om positieve verandering in de fokkerij te brengen.
Broodfokkers zouden verboden moeten worden, net als het fokken met dieren zonder stamboom en alle bijbehorende tests. Ik zou het liefst een overkoepelend stamboom zien voor alle kruisingen en dat die dieren ook getest gaan worden zodat we een zo gezond mogelijk beeld krijgen in de honden en katten populatie in NL.
Zelf ga ik een Duitse Herder aanschaffen, de mensen waar ik die bij aanschaf eisen van de ouder dieren dat die in HD vrij zijn tot 6 generaties terug en ze hebben al 42 jaar ervaring anders zou ik nooit zo'n hond kopen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 17:52

jaleesa89 schreef:
Zelf ga ik een Duitse Herder aanschaffen, de mensen waar ik die bij aanschaf eisen van de ouder dieren dat die in HD vrij zijn tot 6 generaties terug en ze hebben al 42 jaar ervaring anders zou ik nooit zo'n hond kopen.

Succes, dat ras is dusdanig vern**kt door de absurde doelen van conformatiefok dat mensen die ze als werkhonden gebruikten nu andere herdersrassen prefereren.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 18:01

Kuggur schreef:
jaleesa89 schreef:

Succes, dat ras is dusdanig vern**kt door de absurde doelen van conformatiefok dat mensen die ze als werkhonden gebruikten nu andere herdersrassen prefereren.

Ik kies niet voor niets die fokker ;) 't zijn mensen van de oude stempel die vooral kijken naar de gezondheid en niet naar hoe schuin een achterbeen staat en al die onzin. Ik vind Duitser gewoon hele fijne honden maar ik wil wel een gezonde hebben en dat heeft nog best wat tijd gekost om die te vinden.
't scheelt denk ik ook dat het meest belastende wat dat dier ooit bij mij gaat doen is mee op kallum an buitenritjes ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 18:15

Dat ze zoveel generaties hd vrij zijn geeft nog steeds geen garantie voor jouw pup volgens mij?
Asjeblieft geen stamboom voor kruisingen (dat kan ook niet echt lijkt me, of wel? Ik weet niet hoe ik dat voor me moet zien...) ik heb graag een kruising, altijd gehad, en geen gedonder met die rasspecifieke aandoeningen.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 18:40

Ja of in ieder geval iets wat eisen stelt aan fokken met dieren, iets overkoepelend.
Onze vorige hond was ook een mixje (labradorxherderxkeeshondachtige) super hond 14 jaar geworden en had nooit wat. Mijn moeder heeft nu een fransje want ze was zo leuk... :?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 07:12

Graag wel een stamboom voor kruisingen. Een stamboom betekent enkel dat de voorouders bekent zijn, niets meer of minder. Maar daardoor kan je wel uitvinden of deze dieren getest zijn. Een stamboek kan gesloten zijn (maar hoeft dat niet te zijn), door een gesloten stamboek met selectie naar rastype en daardoor nog meer inteelt en zeer invloedrijke dieren is de kans op rasspecifieke problemen groter.

De enige kans van een stamboom bij kruisingen is dat je er eerder achter kan komen dat er toch bepaalde problemen in een lijn voorkomen (zoals bij al die Jack Hussels en Boerenfoxen die op 3 poten lopen en ze denken dat het hoort, terwijl het eigenlijk patella luxatie is).

Onze kruising is trouwens een hond met voedselintolerantie, pollenallergie en tegenwoordig ook bij lomp spel kans op heup uit de kom. Daarnaast is hij snel gammel. Dat maakt niet alle kruisingen slecht. Terwijl zeker voedselintolerantie en bandlosheid vaak rasgebonden zijn. Hij is trouwens een kruising schnauzer maltezer.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:53

@ Mizora: Kijk jij snapt wat ik bedoel :) en jammer dat je hond zo'n pechvogel is met al die aandoeningen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:14

Een stamboom voor kruisingen? Leuk idee, theoretisch, maar in de praktijk kun je dat dus wel vergeten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:01

Hoezo? Raad van Beheer kan toch gewoon ook papier uitgeven? Onder het ras Kruising. Dan kan er officieel getest worden. Gewoon dna-onderzoek aan koppelen, dat willen ze nu ook doen bij de rashonden, dus dan kan het ook bij niet-rashonden om te bepalen of de pa de pa is.

Het verplicht stellen is heel lastig te realiseren. Maar nu kan je alleen maar twijfelachtige papiertjes scoren, waar geen waarde aan zit. Het zou al een hele verbetering zijn als de mogelijkheid er is bij de in Nederland officiele instantie.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:11

Als ik zie wat de rassenverenigingen "hun" rassen hebben aangedaan (bordercollies die geen schapen kunnen drijven!?), dan weet ik dat ik geen enkele regelgeving uit die hoek zou accepteren, en velen met mij.
Die "officiele instantie" is alleen "officieel" naar hun eigen zeggen, het is maar een vereniging.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:08

Mizora schreef:
Hoezo? Raad van Beheer kan toch gewoon ook papier uitgeven? Onder het ras Kruising. Dan kan er officieel getest worden. Gewoon dna-onderzoek aan koppelen, dat willen ze nu ook doen bij de rashonden, dus dan kan het ook bij niet-rashonden om te bepalen of de pa de pa is.

Het verplicht stellen is heel lastig te realiseren. Maar nu kan je alleen maar twijfelachtige papiertjes scoren, waar geen waarde aan zit. Het zou al een hele verbetering zijn als de mogelijkheid er is bij de in Nederland officiele instantie.

Ik vermoed dat er ook heel wat ongelukjes zijn waarbij de moederhond zwanger thuis komt en de vader nooit achterhaald wordt...
Daarnaast zal het afgeven van een stamboom en DNA onderzoek natuurlijk geld kosten. Kan ik straks voor mijn kruising ook een torenhoog bedrag betalen? Veel mensen die zo'n kruising nestje hebben zullen daar denk ik ook niet in mee willen gaan. Die hebben helemaal geen zin en belang bij al die rompslomp.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:15

En dus blijven de Jack Hussels op 3 poten lopen onder het mom van, hoort bij het soort. In plaats van dat er gezien wordt het gewoon om een erfelijk gebrek gaat waar het dier last van heeft.

Of de vaak tranende ogen bij boomertjes. Is vaak een kwestie van ingroeiende oogharen. Wordt bij gezelschapsrassen die er gevoelig voor zijn op gecontroleerd.

En het is geen verplichting, het is een mogelijkheid. ééntje die best een heel aantal mensen wel naar mispakken, omdat die geen rashond willen, maar wel een geteste hond waar de voorouders van bekend zijn om de kans op broodfok zo klein mogelijk te maken en de kans op een gezonde hond zo groot mogelijk te maken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:02

Maar klopt niet helemaal hè wat je zegt, want de Jack Russels zijn natuurlijk wel rashonden ook als ze van een slechte fokker komen. En hoe wou je dat gaan doen met al die buitenlanders die je nu ziet?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 22:07

Denk dat je maar heel weinig Jack russels met stamboom ziet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 22:09

Alle B&T zijn volgens mij alvast kruisingen. Als ik het goed heb, komt die kleur niet voor namelijk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 22:19

Net als dat het nu gaat. Een stamboom is niet verplicht en ieder dier kan als eerste dier worden opgeschreven (ouders onbekend).

Jack Hussels zijn geen Jack Russell Terriërs, het zijn look-a-likes zonder stamboom. Je ziet maar heel weinig echte Jack Russell Terriërs lopen, de meeste mogen nauwelijks de naam dragen. Ik noem ze om die reden ook standaard Jack Hussels. Echte Jack Russell Terriërs zjin anders van uiterlijk en karakter en gezondheid (gezonder overigens dan de look-a-likes).