Hoe bevalt een Chinchilla?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

S_uus

Re: Hoe bevalt een Chinchilla?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 15:06

Oh nou dat onthoud ik even :D is ja geen geld, voor zo'n klein blokje betaal je al dik 4/5 euro normaal.

Dank je ! :D

Stinkt jou ST ook zo _O- En nog wel? Ga je over op iets anders?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 16:25

Wat mogen chins eigenlijk qua huishoudelijk spul?
Zoals bijvoorbeeld een appel mag, hoorde ik gisteren.
Ze schijnen hier niet van aan de schijt te raken zoals konijnen maar denk dat ik gewoon 1x in de week of nog minder een keer een stukje mag doen toch?
Rozijntjes mogen ze, kaal toastje , oud stokbrood dus niet begreep ik gisteren.

Pa had in de dierenzaak ongekookte andijvie gehoord. Maar mag dan bijvoorbeeld een blaadje sla ook?
Wortel? Of werkt dat niet zoals bij konijnen positief op het gebit?

Mogen ze stukje kaas of niet?
En hoe halen jullie de plasjes uit het zand?
Waterflesje beter hoog dan laag toch? Dat ze een beetje hun nek/rug moeten verlengen/uitstrekken?
Wat een vragen weer :\

O,ja en ze hebben nog een aantal brokjes over van gisteren, moet ik die weg gooien nee toch? Of worden ze te snel oud?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 17:23

Zucht en weer een vraag, mijn 'zusje'/vriendin zei gisteren dat zij een kruik voor ze heeft, hoe denken jullie er over, is dit echt nodig?
Waar kan ik een chinchilla kruik vinden, en waarvoor is het belangrijk?
Die van haar vinden het geweldig zegt ze..

Edit er vraagt hier iemand die hier even kookt, of ze chinese kool mogen hebben.
Gaf ie zn konijnen wel altijd.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:32

Wat zien ze er leuk uit! fijn dat ze al zo snel nieuwschierig zijn :)
Ik denk dat ik ook maar zo'n blok aan ga schaffen, zo'n klein steentje is toch wel steeds 3 euro.. dan is dat wat handiger..

Zandbad heb ik er niet 24-7 in staan.. had ik in het begin wel, maar ze maken er elke keer zo'n bende van en gooiden het zand eruit, dus ik bleef maar zand kopen.. nu krijgen ze elke dag een zandbad en als ze klaar zijn haal ik m er weer uit.. ben wel van plan om een dicht zandbadje te halen, dan mag ie er wel 24-7 in staan!

over het eten.. wij hebben bij de dierenwinkel (die zelf ook chinchillas heeft en fokt) gehoord dat ze alleen gedroogd fruit/brood mogen hebben.. sla is niet goed voor ze want dat kleeft aan de darmen en daar kunnen ze heel ziek van worden.. ik haal altijd gedroogde appeltjes/banaantjes/rozijntjes etc in de supermarkt (goedkoper als in de dierenwinkel) en dat krijgen ze zo nu en dan.. ook johannesbrood vinden ze heerlijk! en brood leg ik even een dagje op de kachel en dat krijgen ze dan ook!
verder zou ik het zo even niet weten! :)

en ik zal wel eens proberen een filmpje te maken van mijn chinchillas als ze aan het huppelen zijn in hun renradje.. ze rennen namelijk niet met een kromme rug maar hupsen meer op en neer zoals kangeroe's.. de eerste keer dat ik het zag vond ik het zo lachwekkend..

ik ga trouwens waarschijnlijk deze kooi aanschaffen:
Afbeelding niet duur en vind het wel een mooie kooi.. ook veel voorbeeldfoto's met chinchillas erin gezien! uiteraard wil ik de plastic plankjes dan vervangen voor houten planken :)

edit:
zo'n kruik heb ik gezien op die site van fretten die ik je eerder heb gegeven.. maar dacht dat dat voornamelijk voor oudere dieren was.. als dat dezelfde kruik is tenminste.. ;)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 18:55

Oke dan geef ik die chinese kool nog niet , want dat durf ik niet zomaar te doen.
Oud brood dus wel oke :j
Die kooi heb ik ook gezien 125 of zo? Uit Wolvega :j

Volgens mij verzenden zij ook toch ? Want aan die kooi dacht ik ook ahaha.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:27

nou via zooplus.nl is ie maar 109 euro zonder verzendkosten.. dus dat leek me wel fijn! :D
Maar ga thuis even met paps overleggen en dan mag hij kiezen of het deze kooi word of dat hij een kast met mij om gaat bouwen.. (vaders kunnen nog wel eens moeilijk doen en aangezien ik doordeweeks op kamers zit en de chins bij hun thuis staan zijn hun ook nog een beetje de baas.. )

vind trouwens vooral die hogere plastic rand aan de onderkant erg handig want mijn humpies maken er echt een bende om de kooi van.. :+

trouwens, op chinchilla.nl heb je ook dat schimmelpoeder te koop en op zooplus.nl heb je een flying saucer? voor 15euro te koop, alleen wel van plastic.. maar de prijs valt mee en mijn plastic renrad is nog niet aangeknaagt..

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 19:34

Ja die is handig he, nou in de kooi waar ze volgende week in komen te wonen zit nog een hogere rand ,maar heb tot nu toe geen last van enorme rommel.

Dat is indd goedkoper via zooplus!
Nou wees blij dat jou pa beetje bouwkundig is haha mijne heeft 2 linker handen en is ook echt niet van plan om met mij een kooi uit te zoeken of met mij houten plankjes te zagen, hij heeft niet eens een zaag en gaat ie ook echt niet halen.

Ik heb rozijntjes gekocht, er staat zon gedroogd op, moet ik ze dan alsnog laten drogen in een schaaltje of zijn ze droog genoeg?

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:37

Rozijnen zijn op zich droog genoeg.. eerder in het topic werd wel vermeld dat ze niet te vaak en te veel rozijnen mogen hebben.. de mijne hebben een keer wat meer gehad en kregen toen hele zachte poepjes. maar 2 keer per week een paar moest wel kunnen :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 19:45

Oké dan geef ik ze er zo 1 :D Wat leuk haha, voel echt een pubbertje of zo hahaha

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:33

Ik denk er inderdaad over om over te stappen naar een (merkloze) grootverpakking. Dat scheelt me een heleboel geld... Maar SuperTrio bevalt me verder super! En het stinkt wel inderdaad. Maar wel dierenvoer ruikt nu wel lekker? ;)

Poepjes en plasjes haal ik er gewoon uit met een heel simpel keukenzeefje haha! Heb het badje er overigens wel 24/7 in staan, maar ook van chinchillazand haal ik altijd grootverpakkingen, dus vind het niet erg om misschien wat vaker dan gemiddeld het zand te vernieuwen.

Qua snoepjes krijgen m'n chins een stukje spaghetti, een goudsbloempje, kamille en rozijntjes. Ze zijn ook helemaal gek op mandarijntjes, maar die krijgen ze echt maar heeeel soms, en dan maar de helft van 1 stukje zeg maar. Verder krijgen ze geen dingen als appel e.d.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 20:55

Manderijntjes, doe je dan een hele erin of een schijfje?
Oke nou ik had net wat poepjes eruit vanmiddag, en net zaten er weer wat in, opzich niet erg natuurlijk maar ze rollen er nog wel in dan zelfs met een plasje :j

Haha ja stinken doet het de hele kelder stinkt al.
Oké bedankt, ik heb 2 foto's van die witte , eens kijken of jullie het normaal/gezond vinden wat ze doet.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 21:07

Afbeelding

Afbeelding

Is dit paniek of?

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:09

nou, dat heb ik de mijne nog niet zien doen.. toen ik mijn chinchilla's ophaalden gaven ze me de tip om ze eerst een week met rust te laten en ze te laten wennen aan ons en hun omgeving.. laat je ze al de kooi uit enzo? weet niet of dat nu al verstandig is, gezien het voor hun allemaal vreemd is en toch nog even wennen..

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 21:12

Oh ik dacht er juist goed aan te doen , toen ze zo vrolijk waren enzo om ze even los te doen, gisteren ook gedaan toen stuiterden ze vrolijk in het rond, en ging die witte wel eens schuin tegen de reisbak aan rennen zeg maar. Maar nu sprong ze dus paar x tegen de voordeur aan en tegen de muur :j

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 21:14

Heb die tip ook niet gehad, ze zei wel dat ze stress gevoelig waren maar ze begonnen meteen goed te eten, en dronken goed, zijn donders nieuwschierig geweest gisteren (vandaag dit alles ook hoor) ze springen op schoot, gaat met hun voorpootjes op mijn hand als ik die in de kooi heb en die witte gaat ook wel helemaal op mijn hand zitten en springt er na 20 sec af om verder te huppelen, in of buiten de kooi.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:26

Ik weet het ook niet zeker hoor, maar dat werd mij verteld.. en de mijne waren in het begin behoorlijk afstandelijk naar ons toe dus die hebben we eerst met rust gelaten en daarna rustig contact met ze gezocht toen ze zelf nieuwschieriger werden.. maar of het nou echt nodig is..

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:29

ff gegoogeld en dit staat op http://www.little-chinchilla.be :

EEN CHINCHILLA GEKOCHT?

Het jonge diertje moet in de eerste dagen zijn nieuwe omgeving en aan de nieuwe verzorger wennen. Laat het de eerste dagen met rust, want de behuizing is al vermoeiend genoeg. Geef het een fijn hok met goede bodembedekking (houtvezel) en een pluk ver hooi (liefst in een hooimandje). De dagen daarna kun je met behulp van gezonde lekkernijen zoals gedroogde roosjes, johannesbrood, droog brood (behalve rozijnen en suikerbrood) beginnen met tam maken. Leg je hand met daarop een chinchillasnoepje in de kooi. Het kan even duren, maar dan zal de nieuwsgierigheid het van de angst winnen en zal het diertje komen snuffelen. Voorzichtig zal het aan het snoepje en zelfs aan je hand knabbelen, meestal heel zachtjes. Schrik niet en trek je hand niet te snel terug, het zal niet echt bijten. Als je elke dag een snoepje geeft, zullen jullie snel vriendjes worden. Met een paar leuke speeltjes zal het diertje zich ook niet snel vervelen. Goede voeding is voor jonge dieren heel erg belangrijk. Vraag onze mensen om advies!!!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 21:50

Oh oke dank je, verkeerd begin dus...
Want ze komen echt al op schoot bij me enzo, zijn echt donders nieuwschierig.
Nou dan laat ik ze vanaf nu met rust, enkel af en toe rozijntje of toastje.
Vul het hooi bij, verfris het zand, en geef water...

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:57

Het verschilt natuurlijk vast en zeker bij elke chinchilla! niet elk geval is hetzelfde en misschien is de reactie van je chinchilla idd alleen maar spelen.. dus dat je een verkeerd begin hebt, zal reuze meevallen :) maar misschien even een weekje in de kooi aandacht geven en als ze bij je komen zitten is het ook goed.. en dan later echt los laten lopen?

pff mijn chins waren net ook even los..het is wat dat die keuteltjes maar blijven lopen! overal liggen nu keuteltjes! de boefjes! :D

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 22:02

Ja dat ga ik doen !
Hahaha ja ze keutelen er wat af ..

Hooi eten ze best van zeg haha vooral die grijze.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:16

Ja dat doen de mijne ook! elke nacht is hun balletje leeg.. maar er ligt dan ook een grote hoeveeheid op de grond waar ze niet meer naar om kijken.. het hooi uit het balletjehalen is toch wel het leukst :P

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 22:24

Haha ja, kan ik dat eventueel gewoon oppakken en bij het nieuwe hooi indrukken of hebben ze dat door?
En het zand ververs ik door poepjes en plasjes eruit te halen, maar het ligt er ook zo weer in haha, maar ze rollen er nog gewoon in rollen ook al ligt er wat in.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:33

pff mn moeder werd gek van al dat zand, daarom staat ie bij mij niet 24-7 in hun kooi.. ze hebben een open zandbad en dan spat al het zand alle kanten op.. ook zat die van mij steeds onder de poepjes en plasjes en zo lekker vonden we dat niet.. dus nu maar dagelijks een zandbad van een half uur :) op deze pagina staat wel interessante dingen over de verzorging etc.. komt dat bovenste stukje over net aangekochte chinchillas ook vanaf :)
http://www.little-chinchilla.be/de%20ch ... verzorging

ik voer mijn chinchillas nog wel eens wat sprietjes van onder uit de kooi als ze bij me op schoot zitten en dan smikkelen ze het lekker op.. denk dat ik eens ga probere om dat hooi weer in hun balletje te stoppen! :p

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 22:38

Ik heb het net ook weer volgestopt met hooi van de grond, voer bijgevuld, en poepjes uit het zand, ik heb wel gesloten , die je in de hoek vast kan zetten met draad.
Dat doe ik in hun nieuwe huisvesting.
De witte heeft ontdekt dat ze ook best op de buis kan zitten om te drinken, heel stom gezicht want dan moet ze met haar kop een stuk naar beneden.

Tja waarom makkelijk doen als het moeilijk ook best gaat :+

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:41

Haha handig, die dingen de ze steeds weer ontdekken! vind het zo leuk om alleen al naar ze te kijken! het zijn zulke actieve en vrolijke beestjes! :D