Dierenmishandeling Ugg's, wat vindt bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:15

Of je houdt met veel dingen juist rekening door ze niet te gebruiken, eten en er goed op te letten hoe het product is ontstaan. Wat wij dus doen, ik heb een warme schaapsleren muts, handschoenen en pantoffels en de koteletjes liggen in de vriezer, afkomstig uit Texel van een schapenhiouder die goed met zijn dieren omgaan. Vlees wat we eten is of biologisch (varken) de koe komt bij de stalhouder vandaan en de kip is biologisch en geslacht door de kippenhouder snel en stressvrij. Geen donzen producten en met kleding uitkijken waar het vandaan komt.

En wat betreft de schapen, destijds (30 jaar geleden) was het een gebruikelijke methode, deels ook omdat een behandeld schaap een lange tijd niet geslacht mag worden voor consumptie en ook de vacht is dan niet echt geschikt voor een tijd. Vandaar dat ik ook zeg dat ik blij ben dat dit niet meer is toegstaan, maar ken het dus wel van ons dorp.
Laatst bijgewerkt door karuna op 30-12-10 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:20

Vind het juist goed dat Karuna de rest er ook bij haalt. Mensen zijn hyprocriet.
Nu is dit in het nieuws en wordt er schande van gesproken, Uggs zijn nu totaal 'not done' maar over de rest wordt verder niet nagedacht. Ik vind dat mensen zich beter bewust moeten zijn waar hun producten vandaan komen én hoe producten soms zo goedkoop kunnen zijn (vragen jullie je nooit eens af waarom de kleren bij de Primark bijvoorbeeld zo goedkoop zijn? Denken jullie echt dat de productie van die kleren menswaardig is? Nooit bedacht dat daar kinderarbeid voor gebruikt wordt??)

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:26

Brainless schreef:
Per 31 december 2010 is dit verboden in Australië!!
Er waren dit jaar nog maar een paar boeren die dit deden.
Ze waren dit al jaren aan het afbouwen en de meeste boeren deden dit al niet meer in 2008.
Blij dit te lezen, maar heb je en bron? Ben benieuwd naar meer informatie namelijk, kan echter nog niets vinden.

Heb geen Uggs. Maar of ik ze nou wel of niet had neemt niet weg dat ik best geschrokken ben van die beelden en deze informatie. Gadver :r :r

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:26

Laetitia, ik ben 't helemaal met je eens er zijn nog véél meer dingen die niet door de beugel kunnen. Maar... ik vind het niet terecht dat je je niet druk zou mogen maken om Uggs omdat er ook andere (nog) ergere dingen zijn. Als je je ergens druk om maakt laat je namelijk altijd dingen buiten beschouwing, of het nu dieren of mensenleed is. :j

Ik zelf probeer bewust te leven. Er zit vast wel iets in mijn kast waar mensen / dieren voor geleden hebben, maar door vega, biologisch en fair trade te consumeren heb ik in ieder geval al veel uitgesloten. Ik weet dat ik niet heilig / perfect ben, maar doe wel m'n best. Daar probeer ik maar mee te zeggen, dat je niet hypocriet hoeft te zijn om je druk over misstanden in de wereld te maken. Je moet toch ergens beginnen!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:35

Vreselijk zeg. Ben blij dat ik die afschuwelijke dingen niet heb.

Overigens is de reclame onderaan dit topic ook wat ongepast nu.
Soort Uggs 75% :r

eekhoornerik

Re: Dierenmishandeling Ugg's, wat vindt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:56

@ fitch
Natuurlijk moet je ergens beginnen, maar ik hoop dat mensen naar aanleiding van dit soort topics zich toch wat meer gaan verdiepen in hoe de producten die zij eten, dragen, en gebruiken tot stand komen.

Iedereen kan nu wel vallen over de manier waarop Australiers hun schapen 'madenvrij' hielden, echter is dan wel meteen een opkomende vraag : Hoe gaat dat in de rest van de wereld? Hoe komt mijn wollen zweetdeken tot stand? Hoe zijn de schapen behandelt van het warme vloerkleed in mijn woonkamer?

Dat is verder denken dan alleen maar 'Bah wat walgelijk, Uggs nooit meer!' roepen om vervolgens weer onder je wollen dekentje te kruipen zonder daar verder vragen over te stellen.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:59

Oké, eens. :D

Laten we dan inderdaad hopen dat mensen naar aanleiding van dit topic eens met een kritischer oog naar zichzelf kijken en met beleid gaan winkelen!

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:03

ik heb niet het gehele topic door gelezen, maar weet iemand hoe het zit met de bont onderleggers die wij in de paardensport gebruiken?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:04

Ik zal nu wel heel bokt over me heen krijgen, maar ik geloof dit niet zo. Niet dat ik twijfel aan ts, maar meer omdat ik het een beetje onwerkelijk vind.

Ik heb wel uggs, en het zou me eerlijk gezegd niks schelen als dat bont wat lelijker is door het slachten, het zit in je schoenen, dat zie je toch niet? Dus van mij mogen ze eerst slachten en dan het vel eraf.

Uggs koop ik zowieso niet meer, maar niet om deze reden dat ik dat doe, want tja hoe wordt mijn bontdekje voor onder mijn zadel dan gemaakt? En mijn bonte poets handschoen?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:12

Fitch schreef:

Laten we dan inderdaad hopen dat mensen naar aanleiding van dit topic eens met een kritischer oog naar zichzelf kijken en met beleid gaan winkelen!

Hoop het ook! En ben zelf ook echt niet heilig dus ik begin bij mijzelf. Goed voornemen voor het nieuwe jaar: een bewustere consument worden ;)

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:12

Het hele artikel heeft niks met Uggs te maken, maar met de wol-industrie.
Hetzelfde artikel is in 2004 en 2006 ook al uitgekomen, maar toen was er nog geen Uggs-volk wat er op afgerekend kon worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:14

ik weet niet wat dit met Uggs te maken heeft...dat deden ze honderden jaren geleden al daar.
Die lapjes die ze eraf snijden worden echt geen Uggs van gemaakt hoor.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:23

geerke schreef:
ik weet niet wat dit met Uggs te maken heeft...dat deden ze honderden jaren geleden al daar.
Die lapjes die ze eraf snijden worden echt geen Uggs van gemaakt hoor.

nee dat dacht ik dus ook, lijkt me niet dat het nou zo mooi wordt?

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:25

Ik vind deze '''sloffen'' als UGLY en nu vind ik ze nog UGLY'ER

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:39

haha, ik niet, maar na een jaar intensief gebruiken zijn ze heeeeeeel lelijk, tenminste die van mij dan,

sorry offtopic!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:21

Sabin_e schreef:
Brainless schreef:
Ze waren dit al jaren aan het afbouwen en de meeste boeren deden dit al niet meer in 2008.
Blij dit te lezen, maar heb je en bron? Ben benieuwd naar meer informatie namelijk, kan echter nog niets vinden.

Heb geen Uggs. Maar of ik ze nou wel of niet had neemt niet weg dat ik best geschrokken ben van die beelden en deze informatie. Gadver :r :r

Stond ergens op de site van PETA, zij hebben samen met boeren in 2004 of 2005 een 3 stappenplan opgesteld met als laatste datum 31 december 2010. Na die datum is het helemaal verboden in Australië.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:40

Sabin_e schreef:
Brainless schreef:

Stond ergens op de site van PETA, zij hebben samen met boeren in 2004 of 2005 een 3 stappenplan opgesteld met als laatste datum 31 december 2010. Na die datum is het helemaal verboden in Australië.[/quote]

maar ik vraag weer wat dit met Uggs te maken heeft?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:32

Ik heb wel uggs, maar dan wel neppe...

En deze zijn van wol, en schaapjes scheren is tog niks mis mee :D ?

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 07:45

schaapjes scheren niet,, schaapjes (onverdoofd) snijden wel!

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:27

geerke, ik vraag me precies het zelfde af als jij. Waarom alleen Ugg's? Ik kan me niet voorstellen dat het alleen voor de Ugg's zijn.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 11:38

laetitia schreef:
Fitch schreef:

Hoop het ook! En ben zelf ook echt niet heilig dus ik begin bij mijzelf. Goed voornemen voor het nieuwe jaar: een bewustere consument worden ;)

+:)+ Dit zal voor mij ook een voornemen zijn. :j

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:50

Hmmm, ik heb 1 paar uggs aan mijn voeten as we speak.. Ik draag deze af en dan komen er geen nieuwe meer.. Deze waren een cadeau.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:21

Nou, door dit topic ga ik toch beter nadenken over producten die ik koop.
Ik heb ook Uggs, maar wist dit echt niet. Anders had ik ze noit gekocht. Doe ze nu niet weg, want dat is gewoon zonde. Maar er komen geen nieuwe. Behalve als de werkwijze echt veranderd is.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:27

Overigens, een poosje terug was er ook een topic van Kingsland jassen met echt bont. Ik heb destijds een email gestuurd met de vraag of hun bont humaan verkregen is of niet. Heb dezelfde email zelfs 3x verzonden en nooit een antwoord gehad. Daaruit kan worden opgemaakt dat Kingsland NIET op humane wijze zijn bontkraagjes verkrijgt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:30

@Tallie
Ik denk ook niet dat ze humaan verkregen bont hebben.
Humaan betekend: Van de mens afkomstig; Met respect voor de mens.