BE_GENTLE schreef:ook ik vind het heel erg triestig, maar toch denk ik langs een weg ALTIJD je hond aangelijnt houden. deze ongelukken zitten in een klein hoekje en had dus wel voorkomen kunnen worden.. ( dit is niet om je een schuld gevoel aan te praten ) maar overal waar een weg ligt wordt op gereden.. helaas dat dit net had moeten gebeuren veel sterkte..
Duitsland is niet zoals Nederland.
De 'weg' die direct achter de poort van het landgoed van m'n ouders ligt, is meer een verhard pad.
Een doodlopende weg waar alleen nog de 2 buren aan wonen, die de huizen alleen in de zomer als vakantie huis gebruiken.
En 1x in het jaar wordt er 1 dag geoogst. En alleen als de normale route van de tractoren geblokkeerd is, komen ze over het pad van m'n ouders.
In de praktijk betekend dat dus dat er hooguit 4 of 5x per jáár eens over gereden wordt. En meestal op tijden waarop iedereen nog lekker in z'n bedje ligt.
En de mensen díe er rijden, weten dat de honden er altijd los lopen en houden er rekening mee.
Dus om 365 dagen per jaar, 6x per dag daar honden aangelijnd uit te laten, 2 meter buiten de poort... dat is gewoon niet realistisch.
Ze lopen daar namelijk alleen 1x 't pad over, om in het weiland hun behoefte te doen, en daarna weer snel de poort in.
Ja, hier in Nederland hou ik m'n hond altijd aangelijnd.
Want hier zijn drukbezochte wegen en overal waar je bent is wel een weg in de buurt.
Mijn ouders wonen in Duitsland in een volledig afgelegen gebied, waar geen andere mensen of wegen in de wijde omgeving zijn.
De kans dat je hond door een roofvogel wordt opgepakt uit de tuin ,of door een kogel van een jager geraakt wordt is nog groter dan dat er een auto langs komt op dat pad.
Dus probeer me inderdaad alsjeblieft geen schuldgevoel aan te praten.
De énige schuldige is die tractor chauffeur. Hij weet dat de honden daar altijd los lopen, hij zág m'n vriend bezig om de honden te verzamelen, en hij is zonder te stoppen doorgereden na het ongeluk. En heeft tot op de dag van vandaag z'n excuses niet eens aangeboden.
Het had niet voorkomen kunnen worden door de honden aan te lijnen.
Die kleine was dan net zo goed geschrokken, was dan achteruit aan d'r riem gaan trekken, was dan los geraakt en was er dan nét zo goed onderdoor gelopen.
Ze is er onder gekomen omdat ze op 't laatste moment bang was en er onder sprong.