Couperen van oren en staart?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 00:07

JoyCiej007 schreef:
sallandval schreef:
Dat van die lichaamstaal is best wel onzin. Onze franse bulldoggen zijn gewoon geboren met puntoren en een stompstaart... en die weten echt wel te communiceren.

Persoonlijk vind ik gecoupeerd absoluut mooier. Met verdoving zie ik geen problemen(mij lijkt een castratie erger voor een hond) . Maargoed het mag niet dus komt er voor mij geen boxer of dobermann. Jammer maar helaas.

Ik ben 100% tegen couperen van wat dan ook, maakt niet uit welk ras of diersoort (denk ook aan Belgische trekpaarden etc.).
Tenzij er idd een absolute medische noodzaak is.

Waar ik me wel heel erg aan kan irriteren, is dat er tegenwoordig door iedere leek maar te pas en te onpas vanalles wordt beweerd; ook wij zijn er wel eens van beticht dat we onze Franse Bulletjes de staart en oren hadden laten couperen....
:Z vleermuisoortjes en idd korte stompstaart hoort niet alleen bij de rasstandaard, daar worden ze mee geboren, zonder er ook maar iets mee te doen. Oortjes hangen zelfs nog eerste paar weken, en gaan daarna langzaam rechtop staan.

En reken maar, net als Sallandval idd hierboven ook gezegd heeft, dat ze echt wel duidelijk kunnen communiceren hoor! Ze kunnen bij ons zelfs héel enthousiast kwispelen, dat doet niet onder voor een lange zwiepstaart.

Vroeger hadden Franse bullen gewoon een staart en knik-oren, maar de mensen zijn ze steeds met kortere staart gaan fokken, zelfs zo dat er nu pups geboren worden zonder stompstaart (met alleen een inieminie stompje). Ook hadden ze vroeger veel meer neus dan nu.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 00:20

;) franse en engelse bullen zijn juist van vroeger uit al kort in de neus, vanwege het praktische voor het stierenvechten (met name engelse bullen), dat is dus niet geheel waar.

Sterker nog; de Franse Bull is eigenlijk weinig veranderd!! Het is bovendien al een erg oud ras.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 01:04

De Briard...

Afbeelding Afbeelding
met gecoupeerde oren - - - - - - - - - - - - - met flappies
Gecoupeerd vind ik maar niks, net of ze 2 staartjes op d´r koppie heeft gekregen :+ .

De Beauceron met gecoupeerde oren lijkt zo wel erg op Dr. Spock :o ; niet mooi :n (imo!!)....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 01:05

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 01:28

Brainless schreef:
@JoyCiej007
Stieren vechten?? Ze waren rattenvangers..... en hadden net zo'n neus als een boxer...

vanaf 4:10 http://www.youtube.com/watch?v=D8Jlf89HNik&videos=J5Tmcoawmbk

:= :n Er is eens beweerd dat ze uit een ander soort ras hond zouden zijn ontstaan, middels fokken en selectie, en díe honden zouden dan 'rattenvangers' zijn. Franse Bullen zijn nooit bedoeld als rattenvangers, maar als leuke gezelschapshondjes. Heb ook nog nooit gehoord van hetgeen wat jij beweerd, en wij draaien toch al wel heel wat jaren mee in het franse bullenwereldje...

Citaat:
Vooral de introductie in Parijs werd een opstap naar verdere bekendheid in de rest van de wereld, met name Amerika en Engeland. Weer een andere mening werd door een beroemde hondenkenner uit het begin van deze eeuw verkondigd. Deze Paul Megnin ondersteunde een andere theorie, nl. dat er bij de slagers, die gevestigd waren bij de hallen van Parijs, altijd al doggen zijn geweest. Rond 1870 werden deze honden vervangen door zgn. Terrier-Boules, niet te verwarren met Bulterriërs.

Het waren kleine, gespierde honden met gecoupeerde oren en staart, waarvan het hoofd reeds de trekken van de huidige Franse Bulldog vertoonde en zij werden ingezet als rattenvangers. Door kruisingen met Toy-Bulldoggen en mogelijk ook Mopshonden zou rond 1870 de Franse Bulldog zijn ontstaan.

Bron:
http://www.hbc-fransebulldog.nl/index.p ... &Itemid=63

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 08:47

marielle231 schreef:
Probeer ze dan te fokken met rechtop staande oren, of korte staart :P

Honden die hun staart kapot slaan, fok op betere staarten?

Weet die is geen doen ;) maar het kwam wel bij me op.

Wij fokken dus ook op een natuurlijk korte staart ;)

iemand zei ook nog iets over de vergelijking tussen chippen en couperen:
Citaat:
Ik vind het trouwens een beetje suf om iets puur esthetisch te vergelijken met iets dat ook nog nut heeft. Ik bedoel mijn hond is ook gechipt maar dat is ook voor haar eigen veiligheid gebeurd couperen zal maar zeer zelden voor de eigen veiligheid/gezondheid gebeuren.

Ons ras wordt dus of kortstaart geboren of werd gecoupeerd (in het land van oorsprong, Spanje, gebeurt het couperen nog steeds wel). Dit gebeurde misschien deels om esthetische redenen, maar de grootste reden is hygiene ! Ons ras kent nl geen rui periode, de vacht groet dus door. In Spanje worden ze 1x per jaar (met de schapen mee) geschoren. Net als bij schapen met lange staarten kan, als de vacht langer wordt, er viezigheid in de staart komen te zitten. Vooral als het warmer is (en dat is het meestal in Spanje wel), kan dit ertoe leiden dat er ontstekingen volgen, maden komen e.d., met alle vervelende gevolgen van dien (het is niet voor niets zo dat het coupeer verbod bij schapen na een korte periode weer is opgeheven in NL).

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 08:50

vindt het zo een onzinnig iets en zeker niet meer van deze tijd.
ik snap er helemaal niets van...
couperen doen we bij mensen toch ook niet???
ben allang blij dat het niet meer mag.

Brainless

Re: Couperen van oren en staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:00

@Donja
Er is een verbod om staarten te couperen bij schapen (er is nog een overgangsperiode voor 3 rassen, maar volgend jaar geldt het verbod voor alle rassen).
Als een schaap op tijd geschoren wordt (wat toch moet voor de warmte) dan heb je ook geen last van myiasis.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:29

Vooral bij een hond lijkt het me absoluut geen probleem om de staart zo af en toe bij te knippen. Als ik het goed begrijp is het een soort herder die zijn toch juist altijd goed getraind ff leren stilstaan lijkt me geen probleem. Tegen kapot slaan vind ik nog nuttig maar eraf knippen omdat je te lam bent om hem zo af en toe te scheren en te wassen en dat dan een goede reden noemen, sorry nee dat geloof ik niet :Y) . Bovendien vraag ik me af in hoeverre de staart van een hond net zo vies word als een schaap, ik bedoel de meeste honden dragen hem toch een stuk hoger en gebruiken schapen hem ook niet om poep in de ronte te slingeren om plekken te merkeren ed?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:03

Ik merk dat je er geen idee van hebt hoe men in dat soort landen met honden om gaat. De honden daar worden niet getraind, die werken gewoon. Komen niet in huis en worden zeker niet gewassen. Het zijn werkdieren en geen luxe dieren!
Zo ziet een spaanse waterhond eruit ongeveer een half jaar na het scheren (dan heb ik het over werkhonden daar en niet over de huisdieren hier of de showhondjes, wie dat wil weten, neem gerust een kijkje op mijn website):
Afbeelding

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:12

Johanna59 schreef:
Dat scheren van een paard, zowel zijn sokken, staart als het uitscheren van de oorschelpen is echt niet erg.
Ik scheer ook mijn benen, onder mijn armen en bikini lijn.
Nu krijg ik wellicht als antwoord: een paard kiest hier niet voor en jij wel. Ja, dat is waar.
Maar het oog wil ook wat. En een verzorgt paard ziet er gewoon veel beter uit. Een paard met lange manen, staart tot op de grond, sokken aan zijn voeten( als het niet bij het ras hoort) is een slordig gezicht en vertelt veel over de eigenaar.

Dan ben ik een ONWIJS slechte eigenaar ;) Sorry maar wat je verteld is dikke bullsh*t! Mijn paarden staan 24/7 buiten en hebben lange manen en staart en sokken ook al hoort het niet bij hun ras (Trakehner en Engels volbloed). So what? Laat hen lekker genieten van hun vrijheid en er lekker slordig bijlopen! Mijn paarden zullen in de zomer niet opgevreten worden door vliegen in elk geval ;)

Heb net dat filmpje bekeken van dat couperen, had het nog nooit gezien en er ook nooit echt bij stil gestaan, maar Madre, wat gruwelijk!!!!! Ik vond een Dobermann steeds heel knap zonder staart, maar als je ziet wat voor pijn eraan vooraf gaat, laat die dan er maar netjes opstaan ;) Ik vind het beeld zonder staart gewoon mooi 'omdat we het zo gewend zijn'.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:36

Donja schreef:
Ik merk dat je er geen idee van hebt hoe men in dat soort landen met honden om gaat. De honden daar worden niet getraind, die werken gewoon. Komen niet in huis en worden zeker niet gewassen. Het zijn werkdieren en geen luxe dieren!
Zo ziet een spaanse waterhond eruit ongeveer een half jaar na het scheren (dan heb ik het over werkhonden daar en niet over de huisdieren hier of de showhondjes, wie dat wil weten, neem gerust een kijkje op mijn website):
Afbeelding

Oh dus een werkhond hoef je niet te verzorgen? Ik snap best dat dat een andere mentaliteit is hoor, maar je hond wassen omdat hij anders huidproblemen krijgt maakt hem imo geen luxe hond. En het is ook de grootste onzin om dat noodzaak te noemen, is een afweging die je maakt ze zullen daar wat makkelijker zijn over het afknippen van lichaamsdelen.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:16

chipieke schreef:
Johanna59 schreef:
Dat scheren van een paard, zowel zijn sokken, staart als het uitscheren van de oorschelpen is echt niet erg.
Ik scheer ook mijn benen, onder mijn armen en bikini lijn.
Nu krijg ik wellicht als antwoord: een paard kiest hier niet voor en jij wel. Ja, dat is waar.
Maar het oog wil ook wat. En een verzorgt paard ziet er gewoon veel beter uit. Een paard met lange manen, staart tot op de grond, sokken aan zijn voeten( als het niet bij het ras hoort) is een slordig gezicht en vertelt veel over de eigenaar.

Dan ben ik een ONWIJS slechte eigenaar ;) Sorry maar wat je verteld is dikke bullsh*t! Mijn paarden staan 24/7 buiten en hebben lange manen en staart en sokken ook al hoort het niet bij hun ras (Trakehner en Engels volbloed). So what? Laat hen lekker genieten van hun vrijheid en er lekker slordig bijlopen! Mijn paarden zullen in de zomer niet opgevreten worden door vliegen in elk geval ;)

Heb net dat filmpje bekeken van dat couperen, had het nog nooit gezien en er ook nooit echt bij stil gestaan, maar Madre, wat gruwelijk!!!!! Ik vond een Dobermann steeds heel knap zonder staart, maar als je ziet wat voor pijn eraan vooraf gaat, laat die dan er maar netjes opstaan ;) Ik vind het beeld zonder staart gewoon mooi 'omdat we het zo gewend zijn'.

Hieruit blijkt dat je t topic niet hebt door gelezen, lees mijn posts nog is over de Dober ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:38

Nee ik heb het topic idd niet doorgelezen omdat ik zo al genoeg over de zeik was van dat ene berichtje en dat filmpje ;) Zal je post even zoeken.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:27

Ik heb altijd herplaatsers gehad (Dobers) en nu nog.
Mijn teefje is een kruising Dober x Beauceron en volledig gecoupeerd.
Het vervelende daarvan vind ik de opmerkingen van mensen: "couperen mag toch niet meer?".
Mijn reactie is dan ook kort en krachtig, namelijk: dat klopt. Vaak zeggen ze dan niks meer. Mijn reu is niet gecoupeerd. Mijn vorige reu was alleen aan de staat gecoupeerd, teefje ook en de reu van mijn ex en mij ook.

Hier een foto van mijn teefje:
Afbeelding

En mijn flappie:
AfbeeldingAfbeelding

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:18

Onze knapperds:

Afbeelding

1 met normale oren en dus 1 met gecoupeerde oren. En tja ach, noem mij dan maar een 'dierenmishandelaar', maar gecoupeerde oren hebben toch mijn voorkeur :).

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:51

Marloes__ schreef:
maar gecoupeerde oren hebben toch mijn voorkeur :).

Waarom?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:04

het enige ras wat ik er echt níet uit vind zien met staart dat zijn boxers. maar dat komt denk ik omdat ik alleen maar boxers zonder staart gewend ben :P
vrienden van mij hebben een aantal jaar geleden een boxer uit hongarije gehaald. want daar mag het couperen nog wel

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:06

Moosje schreef:
Marloes__ schreef:
maar gecoupeerde oren hebben toch mijn voorkeur :).

Waarom?

Heel eerlijk, omdat ik het mooier vind bij bepaalde rassen. :)

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:22

Dus omdat jij het mooier vindt vermink je je hond? (niet aanvallend bedoeld hoor, maar ik snap het niet)

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:42

Tja, wat is verminken? Ik ken ook genoeg ouders die hun kinderen op jonge leeftijd oorbellen geven omdat zij dat mooi vinden.

Dus ja, mijn motief is inderdaad omdat ik dat zelf mooier vind.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:29

Dat van kinderen vind ik ook verminken.
Mijn kids kiezen er straks zelf maar voor, ik ga niet voor ze kiezen.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:21

Wij hebben twee rotweilers. ééntje met staart en eentje zonder.
En ik vind zonder toch mooier. Ja idd. die met staart kan meer aangeven met z'n staart. maar bij de andere hond is het ook prima te zien.

Heb je zo'n volle stoere rottweiler, heeft ie zo'n rare dunne propellorstaart..

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:07

LeonieL schreef:
Wij hebben twee rotweilers. ééntje met staart en eentje zonder.
En ik vind zonder toch mooier. Ja idd. die met staart kan meer aangeven met z'n staart. maar bij de andere hond is het ook prima te zien.

Heb je zo'n volle stoere rottweiler, heeft ie zo'n rare dunne propellorstaart..

precies, zelfde bij een dober, die staarten krullen zo eng omhoog, sommige zelfs tot de rug, erg lelijk....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:19

nou sjeg...mijn reu heeft ook krulstaartje,en dat hoort gewoon bij hem...