Pup kopen;nog wat tussen "echte" fokkers en broodfokkers in?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 19:30

Ik kan de vragen over tijd en aandacht en liefde bij ons prima beantwoorden hoor en dat lijkt me het belangrijkste.

Ik vind het ook wel goed dat de fokkers dit willen weten hoor, maar vond ze bijna onbeleefd diep vragen, en bij het horen van m'n leeftijd en het hebben van geen ervaring alleen hm horen en dat ze dan gaan uitleggen dat een pup veel werk is etc etc dat snap ik zelf ook wel ;)

Maargoed ik snap wel dat ze het willen weten hoor, maar vond mijn eigen gesprek met de betreffende fokker niet prettig, plus dat we toch al twijfelde over prijs/papier, dus daarom hebben we nu de keuze gemaakt om niet voor zo'n hondje te gaan. Prima toch zolang we geen pup uit de broodfok kopen?

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:59

x_Katja_x schreef:
Ik kan de vragen over tijd en aandacht en liefde bij ons prima beantwoorden hoor en dat lijkt me het belangrijkste.

Ik vind het ook wel goed dat de fokkers dit willen weten hoor, maar vond ze bijna onbeleefd diep vragen, en bij het horen van m'n leeftijd en het hebben van geen ervaring alleen hm horen en dat ze dan gaan uitleggen dat een pup veel werk is etc etc dat snap ik zelf ook wel ;)

Maargoed ik snap wel dat ze het willen weten hoor, maar vond mijn eigen gesprek met de betreffende fokker niet prettig, plus dat we toch al twijfelde over prijs/papier, dus daarom hebben we nu de keuze gemaakt om niet voor zo'n hondje te gaan. Prima toch zolang we geen pup uit de broodfok kopen?

Helemaal goed katja!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:59

Op zich is veel vragen natuurlijk alleen positief, het toont dat de fokker betrokken is.

Maar toen ik op zoek ging naar een Schotse herdershond via de rasvereniging belde ik ook 2 fokkers die vonden dat ik geen pup moest nemen omdat ik kleine kinderen had. Ze geloofde niet dat mijn kinderen de pup met rust zouden laten en er niet te wild mee zouden spelen. De manier waarop ze mij te woord stonden vond ik toen ook niet leuk. Dat iemand liever geen pup verkoopt aan een gezin met kinderen vind ik helemaal niet erg, maar om te beweren dat het onmogelijk is om een hond gelukkig en gezond op te laten groeien in een jong gezin vond wat te ver gaan.

De derde fokker wilde uiterraard ook weten hoe ik het hebben van een pup zag in combinatie met de kinderen, maar vond dat ik daar een goede kijk op had. Zij heeft mij goed geholpen een geschikte pup te kiezen waar we nu al weer 5 jaar plezier van hebben.

Sinds kort heb ik een klein kruisingshondje (type chihuahua o.i.d.) erbij maar die fokker vroeg ook erg veel, terwijl dit toch een "goedkoop" papierloos gevalletje is. Maar zijn fokker was zeker niet minder betrokken bij dit pretnestje.
Laatst bijgewerkt door Sharani op 25-06-10 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:02

Dat kan wel katja, maar als ik een nestje zou fokken zou ik zo'n dingen wel willen weten. Het is trouwens helemaal niet raar als ze bij het horen van leeftijd en geen ervaring toch gaan waarschuwen. Je wil niet weten wat ik zo al heb zien foutgaan, betreffende mensen weten totaal niet wat ze kopen + geen ervaring en daar komen soms gewoon gevaarlijke situaties van. Het hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn, iedereen moet beginnen aan een eerste hond en daar hebben ze ook alle begrip voor, maar willen wel zeker zijn dat je weet waar je aan begint, want velen hebben er geen flauw idee van en dit heb je echt maar wanneer je eens ervaring hebt.
Deed de fokker van onze honden trouwens ook, vond ik alleen maar prima, zo weet je tenminste wat voor fokker je voor hebt. Ik zou me pas vragen gaan stellen als ze niks vroegen. Ik heb mn hele leven ervaring met honden, dit jaar voor het eerst een jachthond gekocht en ook daarweer veel nieuwe dingen over bijgeleerd, ik ben dan ook heel erg blij dat mensen ervaring hierover delen, maar goed sommige willen geen extra informatie blijkbaar... Zonde!

catalyst1

Re: Pup kopen;nog wat tussen "echte" fokkers en broodfokkers in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:10

Ik heb niet alles gelezen,maar heb wel 1 heel belangrijke tip voor je:
Geloof niet zo maar wat een fokker zegt.Erkend of broodfokker.Wij hebben meermalen moeten constateren dat bijgeleverde papieren bij onze hond niet klopte,of dat uitslagen vervalst waren.
Ga op je gevoel af en probeer te kijken of de fokker op een eerlijke wijze bezig is. Ook bij erkende fokkers via een club kun je opgelicht worden.
Gewoon op je gemak rondkijken en informatie inwinnen.Succes met je puppyzoektocht!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:58

Chiqa schreef:
Baroen dat geef ik toe ik brand mijn handen niet aan fokken simpel om het feit dat ik een ander niet met MIJN ellende wil opzadelen :)

Maar elk kind weet dat een knikstaart zeer ernstig is. Hoef je niet veel kennis te hebben.

Kimmie ik heb ook een ander verhaal ooit gelezen van je wat íetsje vervelender afliep diertje bleek toch niet zo gezond!

Onzin, als een pup een knikstaart heeft die ver genoeg van het lichaam zit, is er niks aan de hand. Waarom zou er op latere leeftijd orgaanschade optreden?
Dat slaat nergens op...

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:22

kimmie261 schreef:
http://link.marktplaats.nl/357013523

dit is toch een prachtig pupje??

en pups met stamboom,voor een betaalbare prijs:
http://link.marktplaats.nl/356126886

staat echt zat op op marktplaats :)

uuhh die zwarte heeft een knikstaart.....
lekker hondje..... da's erfelijk en veel meer dan alleen een knikje in de staart.
Ik had hem in latan slapen...veel te link zo'n hond....

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:24

Lady1969 schreef:
kimmie261 schreef:
http://link.marktplaats.nl/357013523

dit is toch een prachtig pupje??

en pups met stamboom,voor een betaalbare prijs:
http://link.marktplaats.nl/356126886

staat echt zat op op marktplaats :)

uuhh die zwarte heeft een knikstaart.....
lekker hondje..... da's erfelijk en veel meer dan alleen een knikje in de staart.
Ik had hem in latan slapen...veel te link zo'n hond....

als je nou even meer in het topic leest, kom je er ook achter, dat het onzin is wat je hier zegt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:26

als je niet met zo'n hondje gaat fokken kan je gerust zo'n hondje kopen...waarom denkt iedereen hier dat als je een hond koopt dat je dan ook wil fokken??

nogmaals zo'n diertje hoeft helemaal niet ingeslapen te worden,kan een super leuk huisje krijgen als mensen niet om een knikstaartje geven..

gekkigheid om meteen maar te laten inslapen.. :n

TS zoekt toch ook geen hond om te fokken??waarom mag het diertje dan niet een knikstaartje hebben bv??

http://www.dierenziekenhuis.net/html/docdb.asp?id=490

zie geen reden om als je geen plannen hebt met fokken om een hondje met een knikstaart te laten zitten.. :)
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 25-06-10 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:29

Ik heb nog niet zolang geleden een goed gesprek gehad met een keurmeester over knikstaarten en de verdere gevolgen voor het betreffende diertje
Was een oudere dame die zich verdiept had in het fenomeen knikstaart, DAAROM zeg ik inslapen!

Hetzelfde, stel dat er hier spierwitte doggen worden geboren, die worden ook geen 2 dgn oud..helaas maar ik ga mijn pupkopers niet met ellende opzadelen....

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:32

Lady1969 schreef:
Ik heb nog niet zolang geleden een goed gesprek gehad met een keurmeester over knikstaarten en de verdere gevolgen voor het betreffende diertje
Was een oudere dame die zich verdiept had in het fenomeen knikstaart, DAAROM zeg ik inslapen!

Hetzelfde, stel dat er hier spierwitte doggen worden geboren, die worden ook geen 2 dgn oud..helaas maar ik ga mijn pupkopers niet met ellende opzadelen....

er zijn wel meer mensen die zich verdiept hebben in het fenomeen knikstaart en de conclusie die "jou" oudere dame trekt hoeft niet de juiste te zijn natuurlijk.

en tja die spierwitte doggen? dat heb je toch echt zelf in de hand ;)

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:34

Goh...Mevr. Brooymans?

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:42

Daarnaast schrijft Mevr. Brooymans zelf:

Knikstaarten kunnen overigens nog enkele weken na de geboorte optreden. Beperken deze
staartafwijkingen zich tot de staart, dan heeft de hond hier geen last van en zal onbekommerd
kunnen leven.
Wordt er echter met deze honden gefokt, dan kunnen dergelijke misvormingen gaan optreden
in het nageslacht.

Dus met andere woorden, dit hondje kan een prima leven tegemoet gaan.
En moet niet alleen dit hondje uitgesloten worden voor de fokkerij zoals hier gezegd wordt, maar dan het gehele nest. Daarnaast wil het niet zeggen dat het geen fijne huishonden kunnen zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:47

Lady1969 schreef:

Het kan een domme vraag zijn want ken er niets van, maar waarom geen witte doggen?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:50

Ik ken weinig witte doggen die geen problemen hebben. En meestal geen geringe problemen.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:50

Ik weet haar naam niet meer het is al ene hele poos geleden.

Maar goed ok bij de DD komen knikstaarten voor en wat ik daarvan heb gezien en gehoord, nee sorry daar wrodt ik niet vrolijkvan
Hondjes lijken op zich niets te mankeren behalve een knikje idd, maar later en dan praat ik over binnen het jaar komen er verschillende klachten en complicaties om de hoek kijken.
De DD's met knikstaart die mij bekent zijn, zijn geen van alle 2 geworden, nou sorry maar dat wil ik de mensen niet aandoen....
Mar goed dat is mijn mening, er zijn ook zat fokkers die witte DD's als exclusief verkopen..ook die worden vaak geen 2.....

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:51

Ayasha schreef:
Lady1969 schreef:

Het kan een domme vraag zijn want ken er niets van, maar waarom geen witte doggen?

Bij witte doggen ontbreekt er een bepaald gen, dit zorgt o.a voor het gehoor en het gezichts vermogen EN voor de kleur
Deze doggen zijn dus genetische kapot. ff in jip en janneke taal dan he.
Iets wat zich uit in allerlei kwalen en idd deze zijn niet misselijk!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:52

Thanks voor de uitleg. :)

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:52

Ayasha schreef:
Lady1969 schreef:

witte doggen hebben grootte kans op doof zijn en/of oogafwijkingen, huid afwijkingen, maar nou is het niet zo moeilijk om geen witte doggen te fokken hoor, gewoon geen harlekijn op harlekijn zetten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:53

Idd zijn ook vaak honden met enorm veel huidproblemen, spijsverteringsproblemen, allergieën in elke mogelijk aard, tumoren,...Hoe mooi ze ook zijn, ik zou ze niet willen (net zoals ik een lichte dober zo mooi vind, de beige variant dan), maar ik zou het gewoon niet durven denk ik.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:55

baroen schreef:
witte doggen hebben grootte kans op doof zijn en/of oogafwijkingen, huid afwijkingen, maar nou is het niet zo moeilijk om geen witte doggen te fokken hoor, gewoon geen harlekijn op harlekijn zetten

Sorry hoor je roept dingen die niet kloppen

Ook uit een combi mantel X harlekijn of zelfs Zwart X harlekijn kun je witte en/of dove krijgen.

Ik fok zelf de kleurslag zwart/gevlekt en maak wel combi's vlek X vlek.
Zolang je weet waar je mee bezig bent kan dit namelijk prima!
Daarom is het ook zo belangrijk dat je als goede fokker je lijnen kent en die ken je alleen maar als je een hond aanschaft met bekende afstamming.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:57

Lady1969 schreef:
baroen schreef:

Sorry hoor je roept dingen die niet kloppen

Ook uit een combi mantel X harlekijn of zelfs Zwart X harlekijn kun je witte en/of dove krijgen.

Ik fok zelf de kleurslag zwart/gevlekt en maak wel combi's vlek X vlek.
Zolang je weet waar je mee bezig bent kan dit namelijk prima!
Daarom is het ook zo belangrijk dat je als goede fokker je lijnen kent en die ken je alleen maar als je een hond aanschaft met bekende afstamming.

oh ik zie nou wie je bent, dan weet je ook, dat de meningen daar over verdeeld zijn en de kansen wel even wat anders liggen bij harlekijn X harlekijn.
dat jij dat wel wil doen? jou feestje ;)

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:59

Ook hallo!! haha jij ook hier..

Ja idd mijn feestje en zoals je weet ook het feestje van vele andere....

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:00

Lady1969 schreef:
Ook hallo!! haha jij ook hier..

Ja idd mijn feestje en zoals je weet ook het feestje van vele andere....

al jaaaaaaaaaren :D :D

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:12

Haha, gezellie, ik ook zie ik net 3,5 alweer, gut time fly's.....