Mindfields schreef:Nikki__ schreef:Ik leg net uit wat naar mijn idee het verschil is tussen vermijden en het niet opzoeken.
Sanne is een forse lab van ruim 30 kilo. Daarnaast loopt er nog een terrier X van 20 kilo mee een een X van 15 kilo.
Ik gebruik geen antitrektuig oid omdat ik vind dat mijn hond niet hoort te trekken. Als zij uitvalt kan ik haar nog altijd prima houden.
Dus als jij weet dat je een hond tegen gaat komen, die al eens eerder vol in je hond heeft gehangen, los loopt, en dus weer zijn kans kan grijpen vol in jou hond gaat hangen, aangezien de baasjes vinden dat hun hond niks doet, loop je er gewoon op af? Kies je niet de veiligheid van je eigen hond, omdat jij vind dat zij dan maar moet luisteren, ondansk dat de hond jouw hond waarschijnlijk weer zal aanvallen?
Mijn hond vertrouwd erop dat ik goede beslissingen neem, zij is tenslotte afhankelijk van mij, dat is wat ik van haar eis. Zo kies ik dus op dat moment de weg naar rechts en niet de weg die naar de hond toe lijd.
Ik hoop dat je me een beetje snapt, is geloof ik best verwarrend getypt
Hiermee geef je in feite aan je hond aan dat de hond gelijk heeft met haar gedrag, want jij reageert op de andere hond.
Als je een calm assertive packleader zou zijn zou je niet eens nadenken over een andere weg nemen, maar gewoon doorlopen, het zou je niet eens boeien dat daar een andere hond loopt want de wereld is van jou en jij staat daar zo mijlenver boven.
Ik hou me al een behoorlijk aantal jaren bezig met het opvangen en opknappen van gestoorde/verknipte/ten dode opgeschreven hondjes en heb inmiddels ook 'enige ervaring' op het gebied van uitvalsagressie.
Vermijden heb ik nog nooit gedaan, want dat zou toegeven zijn aan de angst/angstagressie/onzekerheid/spanning van de hond.
Ik reageerd inderdaad op die andere hond, omdat ik niet wil dat mijn hond nogmaals opgengeritst word door diezelfde hond.
Hoe moet ik het volgens jou aanpakken? Hond in kwestie loopt altijd los. Eigenaar heeft geen riem en wil de hond ook niet aanlijnen, mocht ze wel een riem hebben. Heeft de vorige keer Sanne flink toegetakeld.
Ik ga dat risico zeker niet nog eens nemen.
Mijn taak als 'packleader' is om mijn roedel te bescherem. Dat is wat ik doe.
@Dejavu; Ik ben inderdaad overtuigd van de methode waarmee ik train, anders zou ik niet via deze weg trainen
Ik vind namelijk ook dat mijn hond zich verder voorbeeldig gedraagd. Luisterd super, gedraagd zich, vergeleken met vroeger, geweldig. En ik vind dat een hond hond mag blijven,
. Zoals ik al aangaf, staat haar totale houding totaal niet angstig. Je zou het beter een soort revange kunnen noemen. Jij bijt mij? Ik kan je hebben. Dat is inderdaad een grootste probleem denk ik bij mensen, dat het niet snel genoeg hun vruchten af werpt. En daar kunnen ze inderdaad cesar prima voor gebruiken, alleen kies ik voor de methode waar dus wat meer tijd voor nodig is.
Wat je vaak namelijk ook ziet is dat de hond zich prima gedraagd bij ceser, omdat hij niet onder invloed staat van het gedrag van zijn baasjes. Eigenlijk zijn het vaak de baasjes die in heropvoeding moeten en niet de honden zelf.

Mijn DA heeft zelfs een keer zelf een hond van de eigenaar meegenomen die kwam voor een spuitje. (Voor de hond dan, he?