Ten eerste wil ik even mededelen dat de TS zelf begonnen is over de DH en daar ook foto's van heb aangehaald.
Misschien zou het een idee wezen om die schuine lijn niet zo te benadrukken, alleen al om van die vooroordelen af te wezen
Ik kan er niet goed tegen dat "leken" het altijd beter lijken te weten en ze zich nog nooit verdiept hebben in de rasstandaard van bepaalde rassen. Misschien zou het bijwonen van verschillende seminars geen verkeerd iets zijn voordat ze beginnen te blaten.
We zijn het er allemaal over eens dat alles waar "te" voor staat niet goed is.
Maar volgens mij is toch het merendeel van de "goede" fokkers toch echt wel bezig om een zo gezond mogelijke hond te fokken. Ik kan immers alleen voor mezelf spreken en dat is dat ik er alles aan zal doen en heb gedaan om een zo gezond mogelijke hond mee te kunnen geven aan de nieuwe eigenaren.
Een pup die overhoekt is wil niet zeggen dat het maar aangenomen moet worden dat deze HD zou hebben. Dat heeft daar helemaal niks mee te maken. Een pup groeit heel onregelmatig, eerst omhoog dan weer de lengte dan weer de breedte etc etc. Alle verhoudingen komen nog niet met elkaar overeen.
Een DH moet een hoge schoft hebben en in een opwaartse beweging draven.
De stuwing moet vanuit de achterhand komen. Als een hond weinig hoeking heeft zal deze ook nooit met zo'n opwaartse beweging kunnen draven. Dat is gewoon de rasstandaard en daar kan ik ook niks aan veranderen.
Dat heeft ook niks te zeggen over de functionaliteit. En misschien de herders die je dan ziet lopen die niet soepel zijn heeft misschien wel een andere oorzaak.
Gisteren heb ik met twee honden UV-examen gehad. Dat is een examen waarbij de hond 20 km naast de fiets moet draven in een gang van zo'n 14/15 km per uur. Allebei de honden zijn geslaagd op hun sloffen