De walgelijke manier van honden fokken...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jarrah

Re: De walgelijke manier van honden fokken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:16

Wat een goede discussie, ik zit me ook wel eens af te vragen hoe ver het zal gaan met het fokken voor een bepaald ras?
Eigenlijk is dat gelijk aan wat we bijvoorbeeld ook in de paarden zien, paarden moeten maar hoogbeniger, groter, langer gelijnd, bergopwaarts... waar ligt op een gegeven moment de grens vraag je je af!

Mijn moeder heeft Cavalier King Charles spaniels en zou haar teefje nu laten dekken, ze is loops, maar mijn moeder heeft juist een maand geleden een hartscan laten maken en er is een klein hartruisje ontdekt... voor mijn moeder reden genoeg om niet te dekken. Dit heeft dan niet te maken met het te ver doorfokken van een bepaald ras, maar er zijn mensen zat die de verleiding dan toch niet kunnen weerstaan en de hartruis erin blijven fokken... want iedereen kan immers maar een eind raak fokken...

Goed dat er aandacht aan besteed wordt! +:)+

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:44

Die hartruis heeft ook vaak te maken met leeftijd wanneer er gefokt wordt. Begrijp me goed, ik zou ook alleen fokken met een hond zonder ruis.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:41

Hoe bedoel je dat kohtje? Het beestje is bijna 3, dus lijkt mij een prima leeftijd :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:06

Kijk een hond van bv 5 heeft een andere gradatie dan de zelfde afwijking met 2 jaar. Ook gaat het over waat de ruis vandaan komt. Dus waar zit het defekt. Als ze wat voor het ras wil doen is het ook handig om het even door te geven aan de fokker van het hondje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:26

Zat me te bedenken dat ik nog een paar dingen kwijt wilde. Denk dat mensen zich heel goed moeten realiseren dat de documentaire "Pedigreedogs exposed" zich focust op de Amerikaanse en Engelse fokkerij. Dat is niet onze Europese stijl.

Verder las ik ergens over mensen die een hond met afwijkingen willen. Ik wil dat even toespitsen op mijn eigen ras, de Duitse Herder.
En nee, ik wil geen hond met afwijkingen, of liever gebreken.
Als je het over afwijkingen hebt, heb je het altijd over afwijkingen van het normale, en dus zul je eerst moeten bepalen wat normaal is. En alle hondenrassen zijn ontstaan door toedoen van de mens, en ze wijken allemaal nogal van elkaar af. Vandaar dat ik 'afwijkingen' geen goede term vind.

En nee, ik wil geen Duitser met de gebreken. Ik wil een Duitser die goed is van lijf en leden, die kan wat hij wil, en wil wat hij kan. Die werkwillig is, min of meer onverschrokken, stabiel, kalm, vriendelijk, eerlijk en temperamentvol. Ik wil een hond die sociaal is naar mens en dier, of de potentie heeft dat te zijn. Een hond die gezond is, goed gebouwd, mooi en sterk.

En als ik dat roep, ben ik eigenlijk best trots op onze Europese fokkerij. Tibeau uit Bayern had dat allemaal. Dimo is een heel andere hond, maar voldoet wederom aan die eisen. En zo ken ik nog een aantal heel prettige en mooie, gezonde Duitse Herders. Ook ik weet dat het met herders vaak misgaat. Veelal liggen die fouten in de opvoeding, het zijn maar heel zelden ernstige karakterfouten.
Ik heb een Duitser gehad, die had een serieuze karakterfout, die had niet een kort lontje, maar totaal geen, en kon dus ieder ogenblik door het lint gaan. Deze hond was fysiek volkomen gezond, maar mentaal was er nog heel wat ruimte voor verbetering.
Toch kun je dit de fokker niet helemaal verwijten, moeder was erg sociaal, en wat overenthousiast, maar buitengewoon vriendelijk. Daar is een heel temperamentvolle reu opgezet, en er is ingeteeld op een reu (4 generaties terug) die het uitstekend in de sport deed, en een heel fijn, maar heel scherp karakter had.... en helaas zat er teveel scherpte en temperament in die hond, en stabiel was zij niet. Een aantal nestgenoten waren echter wél buitengewoon sociaal, hadden wél ingebouwde remmen, en deden het ook nog eens super in de sport. Fokken is gecalculeerd gokken, en dat gaat soms verkeerd. Dit soort karakterfouten zie je echter heel zelden.
De meeste Duitsers uit keurfok voldoen aan de eisen die ik hierboven schetste. Wij willen geen honden met gebreken, en onze fokkers doen meer dan hun best het ras steeds te verbeteren.
Dat lukt in Europa heel aardig, zeker als je bedenkt dat een groot deel van de politiehonden in Amerika (en nog veel meer werkhonden) uit Europa komt.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 08:33

Dat is wel een goede kohtje! Zal ik dr zeker doorgeven :)

Kirsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:09

kamatz schreef:
Ten eerste wil ik even mededelen dat de TS zelf begonnen is over de DH en daar ook foto's van heb aangehaald.

Misschien zou het een idee wezen om die schuine lijn niet zo te benadrukken, alleen al om van die vooroordelen af te wezen :P
Ik kan er niet goed tegen dat "leken" het altijd beter lijken te weten en ze zich nog nooit verdiept hebben in de rasstandaard van bepaalde rassen. Misschien zou het bijwonen van verschillende seminars geen verkeerd iets zijn voordat ze beginnen te blaten.

We zijn het er allemaal over eens dat alles waar "te" voor staat niet goed is.
Maar volgens mij is toch het merendeel van de "goede" fokkers toch echt wel bezig om een zo gezond mogelijke hond te fokken. Ik kan immers alleen voor mezelf spreken en dat is dat ik er alles aan zal doen en heb gedaan om een zo gezond mogelijke hond mee te kunnen geven aan de nieuwe eigenaren.

Een pup die overhoekt is wil niet zeggen dat het maar aangenomen moet worden dat deze HD zou hebben. Dat heeft daar helemaal niks mee te maken. Een pup groeit heel onregelmatig, eerst omhoog dan weer de lengte dan weer de breedte etc etc. Alle verhoudingen komen nog niet met elkaar overeen.

Een DH moet een hoge schoft hebben en in een opwaartse beweging draven.
De stuwing moet vanuit de achterhand komen. Als een hond weinig hoeking heeft zal deze ook nooit met zo'n opwaartse beweging kunnen draven. Dat is gewoon de rasstandaard en daar kan ik ook niks aan veranderen.

Dat heeft ook niks te zeggen over de functionaliteit. En misschien de herders die je dan ziet lopen die niet soepel zijn heeft misschien wel een andere oorzaak.

Gisteren heb ik met twee honden UV-examen gehad. Dat is een examen waarbij de hond 20 km naast de fiets moet draven in een gang van zo'n 14/15 km per uur. Allebei de honden zijn geslaagd op hun sloffen :D

Hier heb ik in principe niks meer aan toe te voegen!
Tevens ben ik het ook eens met Yamcha en Wilander!
Wat kan ik me mateloos irriteren aan mensen die dingen uitspreken terwijl ze niet eens op de hoogte zijn van hoe of wat.

Lees je eerst eens goed in voordat je gaat lopen raaskallen!!!

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:55

En toen was het stil :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:58

Ja, dat vind ik dan weer een beetje jammer.

TS heeft het over vrijheid van meningsuiting, maar dat je je mening mag verkondigen, betekent niet dat je dingen moet gaan roepen die gewoon niet kloppen. Vervolgens komt er reactie, er komt een goede discussie op gang, mensen die zelf Duitsers hebben spreken zich uit, en dan blijft het stil..... Jammer.
Ik had tegenargumenten leuk gevonden, zeker als ze echt ergens op gebaseerd zijn, en toegeven dat je het mis hebt, is ook niet verkeerd. Jammer dit.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:40

Ik vind het juist erg mooi deze discussie, je leert er veel van.
Ik ben overigens een 'leek' qua duitse herders, maar ik vraag me dan toch af waarom ze voor de foto altijd met de achterpoten laag op de foto moeten. Heeft dit met de bespiering enz. te maken?
Ik vind 'goeie' herders trouwens ijzersterke honden, helemaal niet met doorgezakte poten etc.
Trekt me erg aan dat soort honden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:55

Yamcha schreef:

TS heeft het over vrijheid van meningsuiting, maar dat je je mening mag verkondigen, betekent niet dat je dingen moet gaan roepen die gewoon niet kloppen. Vervolgens komt er reactie, er komt een goede discussie op gang, mensen die zelf Duitsers hebben spreken zich uit, en dan blijft het stil..... Jammer.
Ik had tegenargumenten leuk gevonden, zeker als ze echt ergens op gebaseerd zijn, en toegeven dat je het mis hebt, is ook niet verkeerd. Jammer dit.

Vindt het inderdaad ook erg jammer dat deze discussie niet verder gevoerd wordt.

Kirsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:22

Teken van zwakte? Toch stiekem inzien dat het nergens op slaat wat ze loopt uit te kramen?
Erg jammer inderdaad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:52

sunny_l0ve schreef:
Ik vind het juist erg mooi deze discussie, je leert er veel van.
Ik ben overigens een 'leek' qua duitse herders, maar ik vraag me dan toch af waarom ze voor de foto altijd met de achterpoten laag op de foto moeten. Heeft dit met de bespiering enz. te maken?
Ik vind 'goeie' herders trouwens ijzersterke honden, helemaal niet met doorgezakte poten etc.
Trekt me erg aan dat soort honden.

Heeft te maken met het laten zien van de hoekingen in de achterpoten, en idd de bespiering. Maar vooral met de hoekingen. Een hond met veel natuurlijke hoekingen gaat heel gemakkelijk zelf 'in stand' staan. Een hond met sterke hoekingen, zal ook gemakkelijker snel wegdraven, snelheid maken, is minder vatbaar voor slijtage, enz. In stand is dat makkelijker te beoordelen.

Afbeelding
Deze hond staat hier in stand, je kunt zien dat ze sterk gehoekte achterpoten heeft.

Afbeelding
Dezelfde hond in draf, hier kun je zien dat ze licht afloopt, maar eigenlijk vrij recht is. Doordat ze zoveel hoek in de achterpoten heeft, kun je haar heel schuin zetten.

Snap je het nu beter?

Dit is trouwens het soort bouw wat ik persoonlijk erg graag zie, ik vind dit een heel mooie hond.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:14

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 00:03

Idd erg jammer :?

Hier ook 2 foto's van dezelfde hond.

Gewone actiefoto
Afbeelding

En een standfoto
Afbeelding

Grtz pam

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 00:25

Yamcha schreef:

Ik zit op dit moment maar heel heel heel erg weinig op internet.... ik heb afschuwelijk pijn in mijn rug en ben op het moment meer bezig met mijzelf weer rechtop krijgen en een manier zien te vinden om fatsoenlijk te slapen

Daarbij loop zit ik bijna dagelijks bij da...en het vergt erg veel energie omdat we geen oplossingen kunnen vinden, en dit knaagt aan mij en het weinige energie die ik heb

zit op dit moment enkel nog beetje ter afleiding op bokt tussen het zoeken op internet naar oplossingen en dit zijn elke keer maar paar minuten, ben op dit moment niet in staat alles maar door te lezen, te verwerken en er op te reageren.

het spijt me dat ik niet 24 uur per dag in dit topic te vinden ben. heb nu andere prioriteiten.

na aanleiding van jullie reacties op mijn afwezigheid en de daarbij getrokken conclusies heb ik geen enkele zin meer om met jullie in discussie te gaan.

veel plezier met dit topic
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 06-05-10 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 00:26

Ik heb absoluut geen verstand van herders. Maar mijn kennelnaam ligt nu bij het FCI deze heb ik een tijdje geleden aangevraagd. Als je een kennelnaam heb bij het Raad van Beheer, is het dus absoluut niet zo dat ze achter praktijken staat die de TS nu noemt. Ik weet niet hoe met fokkers zit die niet volgens RvB CoE fokken!

De raad van beheer probeerd juist zulke dingen te voorkomen. Ik heb een Reu met een overbeet, hier ga ik absoluut niet mee fokken en nee hij krijgt ook geen beugel! Maar een overbeet is dus WEL erfelijk hier heb ik me juist erg in verdiept! Hier mag je volgens de Raad van beheer niét mee fokken. Op de shows die ik gelopen heb met hem, vooral voor zijn bouw en zijn hoofd en vooral zijn karakter zijn gewoon perfect op zijn kaak na, krijg je op iedere uitslag de opmerking dat je hond een overbeet heeft!

Ook staan bijna álle honden op de shows met hun achterpoten ver naar achteren, als de keurmeester hun laatste dingen noteren.

Dus niet alles is waar wat hier genoemd wordt. Tuurlijk zullen er dingen wel eens fout gelopen kunnen zijn. Maar een beetje fokker zet zijn kennelnaam niet op het spel om te fokken met HD / ED / Overbeet etc etc.. Ík niet in elk geval.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:03

kamatz schreef:

Kan gebeuren, er zijn mensen die een leven naast bokt hebben. :+

Ik bemoeide mij in deze discussie vanwege andere rassen en niet specifiek DH, daarnaast weet ik ook dat Nederland er juist beter mee omgaat en dat de voorbeelden voornamelijk uit Amerika komen (net als die Tenesee Walkers en Quarterhorses):

unamie schreef:
Niet alleen Herdershonden worden door sommige graag gezien met een afwijking..

Er worden veel honden en andere dieren gefokt met geaccepteerde afwijkingen..sterker nog de afwijkingen worden juist gewaardeerd!!

Wat is er nu leuk aan een hond die niet goed kan kijken omdat zijn huid voor zijn ogen hangt of huid onstekingen krijgt (bv chinese rimpelhond, mastino napolitano)
Of een hond die niet normaal adem kan halen en het doorlopend benauwd heeft (bv Bulldoggen , pickinees)
Of zulke lange oren hebben dat ze in de weg zitten of regelmatig oorontsteking hebben
Of een ras zoals bv de Duitse dog die door zijn ongezonde afmetingen gemiddeld 7 jaar word (dus veel halen dat bij lange na niet eens (!) )
Perzische katten die een platgedrukte snuit, doorlopend traanogen hebben en daar ook nog prijzen mee winnen op shows!
Cavia's die kaal worden gefokt (skinny's) en er uitzien als gedrochten (hoe meer rimpels hoe beter 8)7 )

Ik snap eerlijk gezegt niet wat er nu zo leuk is aan dieren met een afwijking? -O-
zeker niet als deze het stomme dier enorm in de weg zit, en ze er zichtbaar onder lijden
Zegt trouwens meer over de mensen die ze hebben dan over de honden zelf }:0

Vandaar. :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:08

shera schreef:
en die ''fokkers'' maar afgeven op mensen die een gelegenheidsnestje fokken....
Of een kruising nog erger... :+

ja inderdaad:

wij willen het ras in stand houden en dan nog dik geld vangen terwijl de mensen met eens een nestje gewoon reële prijzen vragen..
als je alleen het ras in stand wilt houden vraag dan alleen geld van de omkosten. klaar.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:12

kamatz schreef:

Het topic ligt soms een dag of een paar dagen stil en ineens wil je binnen een paar uur een antwoord, geduld is een schone zaak, denk je niet. Als iemand daar een reactie op wil geven komt dat vanzelf wel, niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:06

Smokey: Volgens mij kat ik je helemaal niet af, ik vraag alleen om een reactie (die geef je nu) en tegenargumenten.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:24

kamatz schreef:

MamboBeach schreef:
Het topic ligt soms een dag of een paar dagen stil en ineens wil je binnen een paar uur een antwoord, geduld is een schone zaak, denk je niet. Als iemand daar een reactie op wil geven komt dat vanzelf wel, niet?

Pardon :? :?
Ik vroeg alleen om een tegen reactie die onderbouwd is...zie de qoute hieronder.

smokey17 schreef:
Zie dat jullie goed verder gegaan zijn zonder mij aanwezigheid.. top!
Ik ga even rustig bij lezen, heb echt gruwelijk rugpijn van het lange zitten van gisteravond... maar zal later op de dag nog in gaan op wat dingen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:05

DDW1190 schreef:
shera schreef:
en die ''fokkers'' maar afgeven op mensen die een gelegenheidsnestje fokken....
Of een kruising nog erger... :+

ja inderdaad:

wij willen het ras in stand houden en dan nog dik geld vangen terwijl de mensen met eens een nestje gewoon reële prijzen vragen..
als je alleen het ras in stand wilt houden vraag dan alleen geld van de omkosten. klaar.

Hahahaha alsof er zoveel overblijft......... wat denk je wat het kost om een teef klaar te krijgen voor de fokkerij? Röntgenen, Papierkraam, DNA, aankeuring, examens en dan heb ik het nog niet eens over al die uren hondenveld om te trainen enz.
Dan de dekking, dierenartskosten, voerkosten, papierkraam pups, entingen, chips, wormkuren enz.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:07

jeetje inderdaad..
ik wil ooit ook fokken, als ik de ruimte + geld heb..
je slaat stijl achterover als je die kosten eens op een rijtje zet :=

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:07

Gezien het volgende even geheel offtopic is, schrijf ik het maar even in het klein op:

Zal het eens mogelijk zijn om bij een van de bokkers, die fokken met DH, langs te mogen komen voor meer tekst en uitleg en eventueel om foto's te maken?