De waarheid over goudvissen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:12

Lauratje_88 schreef:
Enkele dagen geleden (vriend is vijver aan het aanleggen) kwamen er mensen langs, ons vijvertje zal ongeveer 135 cm op 165 cm en 70 cm diep worden en wij dachten (vriend en ik) maximum 8 visjes (4 goudwindes en 4 shubinskin) er in te zetten zegt de een van de personen 'zo weinig daar kunnen toch makkelijk 30 tot 40 vissen in als het niet meer is' Zo zie je maar mensen die er niets van kennen (niet dat ik er zoveel van ken) denken echt dat vissen amper plaats nodig hebben.

Het is echt helemaal afhankelijk van je filter hoeveel je erin doet. 8 vissen is imo ook erg weinig. Niet omdat je je vissen er geen plezier mee doet als je er minder vissen in hebt, maar gewoon voor jezelf om te kijken is het echt leuker om een wat beter gevulde vijver te hebben

Mijn vijver is niet zo groot, 1000 liter maximaal denk, het is gewoon zo'n oude koeiendrinkbak en hier heb ik 9 vissen in en het is absoluut niet druk.
Die vissen zwemmen elkaar niet in de weg hoor, zolang je maar voor genoeg filtercapaciteit zorgt.
In mijn filter past geloof ik zo'n 180 liter water, door het filtermateriaal heb je toch een behoorlijk aantal vierkante meters waar je bacterieen op kunnen leven.

Mijn bak is ook maar iets van 70 cm diep en ze komen elke winter prima door. Vriest niet dicht omdat ik stroming in de bak houd, gaat jullie ook vast wel lukken

Succes met de vijver, zijn leuke afmetingen :)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:18

Pikeur schreef:
Lauratje_88 schreef:
Enkele dagen geleden (vriend is vijver aan het aanleggen) kwamen er mensen langs, ons vijvertje zal ongeveer 135 cm op 165 cm en 70 cm diep worden en wij dachten (vriend en ik) maximum 8 visjes (4 goudwindes en 4 shubinskin) er in te zetten zegt de een van de personen 'zo weinig daar kunnen toch makkelijk 30 tot 40 vissen in als het niet meer is' Zo zie je maar mensen die er niets van kennen (niet dat ik er zoveel van ken) denken echt dat vissen amper plaats nodig hebben.

Het is echt helemaal afhankelijk van je filter hoeveel je erin doet. 8 vissen is imo ook erg weinig. Niet omdat je je vissen er geen plezier mee doet als je er minder vissen in hebt, maar gewoon voor jezelf om te kijken is het echt leuker om een wat beter gevulde vijver te hebben

Mijn vijver is niet zo groot, 1000 liter maximaal denk, het is gewoon zo'n oude koeiendrinkbak en hier heb ik 9 vissen in en het is absoluut niet druk.
Die vissen zwemmen elkaar niet in de weg hoor, zolang je maar voor genoeg filtercapaciteit zorgt.
In mijn filter past geloof ik zo'n 180 liter water, door het filtermateriaal heb je toch een behoorlijk aantal vierkante meters waar je bacterieen op kunnen leven.

Mijn bak is ook maar iets van 70 cm diep en ze komen elke winter prima door. Vriest niet dicht omdat ik stroming in de bak houd, gaat jullie ook vast wel lukken

Succes met de vijver, zijn leuke afmetingen :)

We zijn nog op zoek voor goede filter, we hebben er al enkele gezien voor een redelijke prijs maar zolang vijver niet helemaal af is hebben we nog wat tijd.

Bedankt :)

Pikeur

Re: De waarheid over goudvissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:21

Ja het is inderdaad duur spul die grote filters, hoever ben je nu met de vijver?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 15:41

ik las een keer in een voerboekje van een paardenvoer fabrikant dat je het beste een stel goudvissen in je waterbak op het land kan doen om deze schoon te houden :') hoe vind je die dan

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 15:51

Goed dat je iedereen hier even op wijst.
Onze goudvissen zijn in bezit van een vijver van 5,5 bij 2,5 meter breed/lang en dan nog 1,5 meter diep, met sommige ondiepe plekjes om te "zonnen" die hebben het dus wel goed :)

Die Albert is trouwens echt stoer!!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:37

Ik heb niet alles gelezen maar waarom zijn de kommen nou precies zo slecht voor een vis?

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:40

_baxter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:41

Zo. Eindelijk iemand die niet zegt het is 'maar' een goudvis. Ze leven bij ons met zijn vieren in een groot aquarium. :D We hebben ze in een kom gehad, maar we wilden een aquarium en nu hebbn we er dus 1. :P

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:44

_baxter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:48

Zo, als ik dit lees, ben ik blij dat we een aquarium hebben gekocht.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:14

SORRY VISJES!
Wij hebben sinds eergisteren vissen gekocht. Ze zittten idd in een ronden kom. Met zijn tweeen. :S Ze krijgen iedere dag 2 korreltje eten. en er zit geen plant in de kom.... Tsja... Helemaal fout dus. Maar wat moet er dan op de bodem ipv gekleurde steentjes?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 14:23

apple01 schreef:
SORRY VISJES!
Wij hebben sinds eergisteren vissen gekocht. Ze zittten idd in een ronden kom. Met zijn tweeen. :S Ze krijgen iedere dag 2 korreltje eten. en er zit geen plant in de kom.... Tsja... Helemaal fout dus. Maar wat moet er dan op de bodem ipv gekleurde steentjes?

Zand. Goudvissen grondelen (nemen een hap zand in hun mond, en spoelen dat uit opzoek naar eten) en worden dus gestressed van het feit dat ze dat niet kunnen.

Ik zou de vissen terug brengen, kom terug brengen en OF besluiten een aquarium mee te nemen en het op een goede manier op te starten en te houden [BB] Het houden van een aquarium. OF om een ander huisdier te houden.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:39

En als je dan voor een ander huisdier kiest, jezelf eerst heel goed inlezen en zeker niet vertrouwen op advies van een dierenwinkel ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 17:53

_Tara_ schreef:
En als je dan voor een ander huisdier kiest, jezelf eerst heel goed inlezen en zeker niet vertrouwen op advies van een dierenwinkel ;)

Dat sowieso. Maar dat moet je met ieder huisdier doen. Of je nou een paard wilt, een hond, een kat, een cavia of vissen. Alles vereist onderhoud en alles is moeilijker en anders dan de dierenwinkel zegt.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:53

_Tara_ schreef:

Er zijn ook goede dierenwinkels...word er een beetje moe van dat alle dierenwinkels over 1 kam geschoren worden...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 10:56

Urko schreef:
_Tara_ schreef:

Er zijn ook goede dierenwinkels...

Eerlijk?
Ik ben eerlijk gezegd nog steeds geen goede winkel tegen gekomen. Zelfs in de speciaalzaak zetten ze nog vissen bij elkaar die niet kunen...

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:55

ik ben er wel tegen gekomen, ze hebben ons geholpen met de goede vissen, hebben ons planten alles aangewezen, wat we dus nodig hebben. en de vissen zaten niet doorheen (geen verschillende soorten). volgens mijn vader zijn ze niks vergeten te vertellen (mijn vader heeft altijd vissen gehad, en heeft er erg veel verstand van ook van allerlei soorten weet hij alles vanaf)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:11

Dierenwinkels zijn imo wat makkelijker kwa verzorging dan iemand die er echt persoonlijke ervaring mee heeft. Hier ook een goede dierenwinkel, maar als ik advies vraag over welk molentje ik nodig heb voor mijn muizen geeft hij zeer slecht advies. Niet expres natuurlijk, hij weet gewoon niet beter. Maar als ik niet beter zou weten zou ik zijn advies zo aannemen en dus met een molentje thuis komen die mijn muizen rugklachten bezorgt...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:14

Ik ben een keer in de Rifwachter geweest, welke toch wel bekend staat als een goede aquariumzaak, waar ik de verkoper aan iemand anders vissen zag verkopen wat naar mijn mening totaal niet bij elkaar pastte. Twee van die, een van die, o doe nog maar drie van die. Zo ging 't ongeveer.

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:37

_Tara_ schreef:
Ik ben een keer in de Rifwachter geweest, welke toch wel bekend staat als een goede aquariumzaak, waar ik de verkoper aan iemand anders vissen zag verkopen wat naar mijn mening totaal niet bij elkaar pastte. Twee van die, een van die, o doe nog maar drie van die. Zo ging 't ongeveer.

maar hoe kan die man nou weten dat ze allemaal bij elkaar komen ? niet dus.. die man kan niet kijken waar ze komen te staan of wat dan ook.. misschien heeft die man wel verschillende aquariums voor de vissen, je weet niet of het een man is die kennis van vissen heeft, of dat hij ze moest kopen voor iemand.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:38

Ik hoorde de verkoopster nog zeggen dat dat niet samen in 1 aquarium kon, maar de klant moest en zou die vissen hebben en in 1 aquarium stoppen...

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:47

Wow, wat voel ik me schuldig voor al die jaren dat ik 3 vissen in dat kleine bakje had zitten. En ik was nogwel boos op mijn moeder toen ze de laatste in de vijver had gedaan omdat ze hem zo zielig vond in zijn eentje :o

Heel goed dat je mensen hierop wijst, veel mensen weten gewoon niet beter of die kleine kom is normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 00:04

Mijn mooie sluierstaartje is afgelopen woensdag overleden... Hij of zij is maar 8 geworden. Denk ik meld het hier maar even. ik denk dat ze last had van haar zwemblaas. had ze al een paar weken en had die therapie ook geprobeerd en haar in een superklein bakje met een laagje water gedaan waar ze net helemaal onder water in zat. 2 dagen heb ik haar terug gedaan in het aqaurium en ze zwom weer hartstikke goed. 3 weken heeft ze daar nog in gezwommen tot ze weer raar begon te doen en toen was ze al snel dood. Vind het echt zielig heb haar toch al 8 jaar.

Haar 2 vriendjes leven gelukkig nog maar de grootste zat opeens helemaal onder de blauwe plekken en ik googlen maar niets kunnen vinden wat er echt op leek dus had op goed geluk maar Esha 2000 in de bak gedaan en met die vis gaat het nu weer helemaal goed en die heeft geen rare plekken meer.

En waarschijnlijk heb ik heel snel een eigen huis met tuin en dan komt er een vijver voor ze!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 00:07

Vind 't fijn om te lezen dat er ook zeker mensen zijn die dit positief opvatten :)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 00:08

Pikeur schreef:
Ja het is inderdaad duur spul die grote filters, hoever ben je nu met de vijver?

Enkel de folie moet er nog in en dan deels vullen met water enzo je kent dat waarschijnlijk wel :)
Moet waarschijnlijk dan nog 3-4 weken wachten, heb een filter/pomp gevonden voor minder dan €100, hij was wel in promotie (maar dat doet er niet toe).