Hond heeft iemand gegrepen, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Re: Hond heeft iemand gegrepen, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:17

Dan lijkt er weinig te verbeteren. Ik heb/had die illusie ook niet. Ben je in meerdere topics over honden tegengekomen waaruit ik opmaak dat je wel het een en ander van honden weet.

Heb je al een gedragsdeskundige gebeld? En is de pijn voor je vriend nog een beetje houdbaar?

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:19

Zilfstar schreef:
Liezel1 schreef:
Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen:

Mijn hond heeft gister mijn vriend gegrepen......

Ik heb mijn hond sinds 2 jaar, hij is nu 6. Het is een ongecastreerde reu, omdat wij er nooit echt last mee hebben gehad. Nooit vreemde dingen gevonden in huis, hij rijdt niet etc. Thuis perfect onder appèl, buiten meestal ook, afgezien van de incidentele bananen in zijn oren ;)
Het is een onwijs schatje, sliep wel eens bij mij in bed, doet echt geen vlieg kwaad.
1,5 jaar geleden is er een incident geweest waarbij hij gegrepen is door een Cane Corso, zonder hij ook maar de kans had om te "neuzen" met de andere hond. Sindsdien is hij huiverig voor andere reuen, die groter zijn dan hij. Als hij in het losloopgebied loopt, kan hij wel eens een andere hond "knauwen" als dat ook en reu is. Hij is dan even een keer blaffen en grommen, maar hij pakt niet door en ik grijp ook áltijd meteen in.
Dit gebeurd vooral met grotere honden, Newfoundlanders, collies, forse rottweilers etc.
Onze overbuurman heeft een rottweilers, een flinke jongen. Daar kan hij dus ook absoluut NIET mee door 1 deur. Als ze elkaar vanaf de overkant van de straat zien, beginnen ze beiden al te grommen.
Een aantal maanden geleden kwam ik de overbuurman tegen zónder zijn hond tijdens het uitlaten. Mijn hond begin meteen te grommen, en dat heb ik meteen afgestraft. Ik ben daar heel duidelijk in, ik accepteer geen aggressie tegen mensen van mijn hond. Hij keerde zich daarbij min of meer tegen mij, hij was het er duidelijk NIET mee eens dat ik hem afstrafte. Gevolg: hij begon tegen mij te grommen,
Mijn reactie: Bij het nekvel pakken en af laten gaan en op zn rug draaien. Dit soort gedrag tollereer ik absoluut niet!

Daarna is er nooit meer wat gebeurd, tot gister......
Mijn vriend was de honden aan het uitlaten en ze kwamen een collie tegen. Mijn hond begon al zachtjes te grommen en mijn vriend heeft hem bij de halsband gepakt terwijl hij een praatje stond te maken met de eigenaar van de andere hond. Toen ze uitgepraat waren liet hij los en liep hij door. Mijn hond echter, bleef staan, de collie observeren, ook na roepen. Daarom heeft mijn vriend hem bij de halsband gepakt om hem mee te krijgen.
En daar...... vanuit het niets..... draait hij zijn kop en grijpt hem in zijn hand. Liet ook niet meteen los.

De eerste reactie van mijn vriend was hem een trap te verkopen, van de schrik, maar ook om los te komen.
Hij is daarop meteen naar huis gelopen, met een hand bloedend als een rund. Bij thuiskomst de honden naar binnen gestuurd en de betreffende hond wilde niet komen.... Na een paar minuten was hij toch binnen en heeft mijn vriend hem zijn plek gewezen, waarop hij tegen hem begon te grommen.....

Vannacht tot 3 uur op de eerste hulp gezeten, voor hechtingen in zijn hand. 4x per dag spoelen etc. De beet is op een haar na langs een belangrijk bloedvat gegaan.....

Maar nu????? Die hond is een schatje tegen de katten, luistert (meestal) erg goed en ik ben gewoon gek op hem. Mijn vriend riep meteen "Hij gaat eruit!!!". Hij vertrouwt hem niet meer, mede omdat hij greep zonder te waarschuwen (grommen) en later nog tegen hem gromde.
Ik heb een castratie geopperd, maar weer dondersgoed dat dat bij een 6 jarige hond niet altijd het gewenste effect heeft. Ik zoek het meer in een dominantieprobleem/angstbijten en ik wil gewoon weten waarom dit gebeurd is, voordat ik beslissingen ga nemen. Een schrikreactie kan de beste loebas overkomen.
Zometeen ga ik hem uitlaten, doen alsof er niets gebeurd is (is was er nl ook niet bij) en dan zijn gedrag observeren. Mijn vriend is er heel duidelijk in: het vetrouwen is weg, hij durft hem niet meer vast te pakken. Wat nu als er over een paar jaar kinderen komen?
Is hij dan wel met de kinderen te vertrouwen? Ik laat hem voorlopig eerst niet zonder toezicht bij de katten, hoe grote vriendjes het ook zijn......

Wat vinden jullie: een hond die eenmaal gegrepen heeft meteen in laten slapen?
Ik zit met mn handen in mn haar.... Ben er écht goed ziek van en heb er ook behoorlijk natte ogen van.....

Je wilt weten waar het vandaan komt? Zie de dikgedrukte delen. Deze hond IS de baas bij jullie in huis. Hij heeft al regelmatig in je bed geslapen (dus op de plek van de ranghoogste) en heeft het thuis allemaal voor elkaar. Is na het incident met de Cane Corso wrs versterkt in zijn dominantie of in zijn angst en heeft het heft nu letterlijk in eigen bek genomen omdat voor zijn gevoel addequete leiding mist. Als het dan een hond betrfet die zelf niet de eigenschappen bezit om leider te zijn zal hij foute beslissingen nemen zoals hier het geval is. Deze zijn vaak best wel weer op de juiste weg te krijgen met gedegen begeleiding en grote inzet van de eigenaar. Want het betekent echt een heel andere houding van jou en je vriend tov de hond(en). Dominantie problemen kunnen jaren voortslepen zonder dat de eigenaren het door hebben gehad. Er zijn legio voorbeelden van honden die thuis de benodigde leiding niet hadden en op een gegeven moment besluiten zelf in te grijpen. Vaak hebben ze voor hun gevoel dus al geruime tijd de leiding en accepteren ze idd een afstraffing van een "onderdanige" niet. (zie grommen naar jou en je vriend pakken, hetgeen dus met deze uitleg in het achterhoofd niet "uit het niets" kwam maar een reactie van een ranghogere op een in zijn ogen ongehoorde afstraffing van een ranglagere) Je hebt nu dus een probleem.

En daar zijn 2 oplossingen voor. OF je haalt er een goede gedragsdeskundige bij die jou gaat observeren en gaat zorgen dat de hond weer onder je komt te staan, en dat zal niet zonder slag en stoot gaan. Want deze hond is de leider en zal moeten gaan accepeteren dat jij en je vriend dat weer zijn.

Oplossing 2 is hond weg doen, met dit gedrag geen makkelijke weg en miss eindigend in enkeltje hemel.

Ik heb nog niet alle 7 pag doorgeworsteld, maar vind dit erg kort door de bocht zeker voor wat betreft je reactie op de door jouw onderstreepte gedeeltes:

-----Toen ze uitgepraat waren liet hij los en liep hij door. Mijn hond echter, bleef staan, de collie observeren, ook na roepen.Daarom heeft mijn vriend hem bij de halsband gepakt om hem mee te krijgen------

Heel duidelijk ook naar de hond toe, lekker eerst blijven staan praten terwijl de hond alle tijd krijgt om te fixeren, te blijven fixeren en nog meer te fixeren. Als de hond dan de wereld aan spanning op heeft kunnen bouwen ga je hem eerst loslaten en dan pak je hem op het ultieme moment bij zijn halsband.........

-----En daar...... vanuit het niets..... draait hij zijn kop en grijpt hem in zijn hand. Liet ook niet meteen los-------
Hoezo vanuit het niets, die hond staat al de hele tijd die Collie te fixeren al grommend, die is op dat moment met hele andere dingen bezig.........

En ongecastreerde reu zijn maakt hem dominant ?? Af en toe bananen in zijn oren ook ?? Oh ja komt de doodzonde van slapen op de "ranghoogste" plaats er ook nog eens bij, die doodzonde...

Het gemak waarmee onmiddelijk gegrepen wordt naar een dominantieprobleem. Alsof "dominantie" een star gegeven is en dan aan de haren erbij gesleept het rangordeprobleem, want elke hond is z'n hele leven bezig om hogerop te komen, wat de meesten helemaal niet willen, het is namelijk helemaal niet prettig om de roedelleider te moetzen zijn voor een hond.

Ik zal de pagina's nog even helemaal doorlezen, maar wat ik vooral uit het verhaal lees is dat er niet veel begrip is voor het denken van zo'n hond. Daarmee praat ik niets goed, hou me ten goede. Maar voorbeeldje, als 1 van mijn honden fixeert om een andere hond aan te vallen en hij kan er niet bij dan koelt hij zijn woede op een struik, boom of hek waar hij wel bij kan. Desgewenst in mijn arm als dat het dichtsbijzijnde object is. Redirectie-agressie wordt dat ook wel genoemd. Dat heeft niets met rangorde te maken, op dat moment is hij daar blind voor, krijgt uiteraard ongenadig op zijn flikker van mij en dan weet hij wel weer wie de baas is, maar zijn foutje is dan al gemaakt om in rangorde termen te blijven praten, wat er dus niets mee te maken heeft. Vergelijk het maar met een hond met veel pijn, die kan je ook flink bijten uit pijn, ondanks dat jij de baas bent. Een hond is geen robot die de godganselijke dag de rengorde regels paraat heeft. Soms gaat het even mis in die bovenkamer, bv pijn of een heel erge andere prikkel. En als jij op dat moment net de verkeerde reactie vertoond heb je pech, maar is dqat dan de fout van de hond? Volgens mij worden wij geacht wijzer te zijn dan een hond, onze fout, ons probleem.
Als ik onderweg problemen heb gehad met 1 van mijn andere honden en ik ben pissig op hem dan kan ik nog wel eens blijven mokken op hem als ik thuis ben. Voor de hond in kwestie is de aanleiding tot de problemen allang weer vergeten. Het enige dat hij op dat moment ziet is een boos vrouwtje die ,god weet waarom, hem bedreigt en dan is een bewapening daartegen grommen. En dat is dan niet omdat mijnheer dominant wil doen tegen mij, nee dat is een soort laatste redmiddel, geboren uit angst of gewoon ambivalent omdat hij niet weet welke kant het opgaat. Vriend van TS kwam thuis met zijn hand ernstig gewond, alles in paniek, vriend op zijn minst erg ontdaan op zijn meest ontzettend pissed op de hond, dat kon voor de hond, die zoals ik begrijp ook al een herplaatser is, alle kanten opgaan, en wat kun je dan als hond in zo'n moeilijke situatie nog doen behalve grommen als je wordt gedwongen tot een confrontatie ? Je weet immers niet wat de volgende stap is van deze opgewonden bazen ?

Misschien dat deze hond te moeilijk is voor TS en vriend dat kan, maar voor mij is het te kort door de bocht om alle schuld op het bordje van de hond te laden want hij is "dominant" en heeft een "rangordeprobleem". Ik zou in ieder geval een goede GT erbij halen om eens te kijken hoe je deze hond het best kunt "houden" dwz. hoe je hem het best aan kunt pakken. En dat mag voor mij net zo makkelijk met een doodschop op exacte juiste moment zijn als met een snoepje op het andere exacte juiste moment. En als TS en vriend de hond niet kunnen houden is ook geen schande, maar wel sneu voor de hond als herplaatser. Misschien is dan de hond inslapen wel een humanere oplossing dan weer herplaatsen, weet ik niet, uiteraard niet als zich een wereldbaas aandiend, maar die liggen nu eenmaal niet voor het oprapen.

Het gegeven wat ik ergens anders trouwens las dat 1 maal bloed geproefd hebben betekend dat de hond altijd blijft is trouwens de meest dikke onzin die er bestaat.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:24

WeCo verwoordt precies hoe ik er ook over denk :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:25

Ik heb niet alle reactie's gelezen.

Ik heb zelf een hond die erg op mij gericht is enook wel eens tegen mijn man gromt. Dit is onzekerheid daardoor mijn man hem ooit onterecht heeft aangepakt.

Kan hij niet goed verwerken. (was niks extreems maar voor hem wel)

Ook heeft hij slechte evaringen met vreemden waardoorhij deze mensen dus aanblaft en gromt. dit is zijn manier om te laten zien dat hij niet bang is en dit dus intussen wel is.

Jou hond heeft denk ik hetzelfde, angst hij fixeerde zich op de hond en jou vriend stoort hem op dat moment. Is geen excuus maar ergens begrijpbaar. Hij maakt zich klaar voor een evntuele aanval, vergeet alles om hem heen en hij voelt wat en pakt.

Mijn hond heeft dus ook als eens iemand gebeten. Ik zou hem daar niet voor weg doen. Hij is super leif maar heeft weinig vertrouwen in vreemden en in honden, kan hij niks aaan doen.

Ik zou ervoor zorgen dat hij niet los loopt enz. vertrouwen opbouwen met je vriend. Dan kan je altijd nog beslissen.

myssy_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:26

Ik heb met mijn teef toendertijd enorm veel concentratie training gedaan hierdoor kon ik haar uiteindelijk in elke situatie haar aandacht op mij laten richten.Veel corrigeren danwel de baas lopen spelen is enorm vermoeiend en helpt alleen als je dit ten alle tijde consequent blijft doen, en aangezien wij mensen zijn en er bij na moeten denken zal dit nooit voor 100% lukken.
Haar aandacht krijgen en dat vasthouden resulteerde in een hond die zelfs in losloopgebied weer rond kon rennen want zelfs op 100 m afstand kon ik op den duur haar aandacht krijgen en vasthouden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:26

TS rangordes kunnen bij honden per situaties anders zijn
dat de hond binnen keurig luistert wil niet zeggen dat hij buiten wel de leiding neemt, hij voelt zich duidelijk het heertje buiten en toont dat met zijn gedrag

mijn honden kijken nauwlijks om naar anderen honden
zelfs als we in groepen lopen, lopen ze bij ons en gewoon los
hier zijn ze wel allemaal geholpen, dat wel
maar een roedel bemoeid zich met elkaar en niet met andere roedels, zeker niet als de leider(dat ben jij en je vriend) dat niet nodig vinden
het feit dat jou hond meent zich wel met andere honden te moeten bemoeien geeft aan dat hij buiten de leiding neemt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:27

Dominant en rangorde problemen zijn hierdenk ik helemaal niet zo''n probleem maar wordt er gauw bij gehaald want is makkelijker. Hond heeft de schuld.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:28

in mijn ogen maakt het niet uit wie of wat de schuld heeft........ hond hoort zo niet te bijten.........

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:28

spatter schreef:
TS rangordes kunnen bij honden per situaties anders zijn
dat de hond binnen keurig luistert wil niet zeggen dat hij buiten wel de leiding neemt, hij voelt zich duidelijk het heertje buiten en toont dat met zijn gedrag

mijn honden kijken nauwlijks om naar anderen honden
zelfs als we in groepen lopen, lopen ze bij ons en gewoon los
hier zijn ze wel allemaal geholpen, dat wel
maar een roedel bemoeid zich met elkaar en niet met andere roedels, zeker niet als de leider(dat ben jij en je vriend) dat niet nodig vinden
het feit dat jou hond meent zich wel met andere honden te moeten bemoeien geeft aan dat hij buiten de leiding neemt

Of onzeker is en zich daardoor zo gedraagt. ANGST ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:29

KiWiKo schreef:
in mijn ogen maakt het niet uit wie of wat de schuld heeft........ hond hoort zo niet te bijten.........

Wat moet hij dan? Jankend weg lopen? en dan bang zijn dat de ander hem nakomt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:29

alles behalve bijten!!!

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:31

Als een paard een keer hapt of trapt, maak je hem dan ook meteen af? Of zeg je dan ook tegen de eigenaar zoek maar goede begeleiding?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 15:32

Laat ik voorop stellen dat de hond geen schuld heeft. Ten eerste zou mij dit (waarschijnlijk) niet overkomen zijn omdat ik die confrontaties uit de weg ga. (en hem in de woonwijk aanlijn!!!!)
Ten tweede ben ik mij er wel degelijk van bewust dat de hond bepaalde priviliges heeft verworven in de loop van de tijd, waar wij niet alert genoeg op zijn geweest. Het waren immers maar kleine dingen en ze kwamen slechts sporadisch voor.....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:32

Ja maar wat is dan dat alles? Hond heeft alleen zijn tanden ter beschikking, of wegrennen en de zwakkere zijn.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 15:33

Wegrennen doet hij niet....

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:34

Honden die grommen naar het baasje gaan me eerlijk gezegd al te ver..... honden die baasje bijten.... zijn nooit meer te vertrouwen. Hoeveel gedragstherapeuten er ook aan te pas komen. Je weet nl. nóóit met zekerheid dat het over is.....

Dit is een hond met agressie naar dier èn mens.... Erger kan eigenlijk niet.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:34

Wilawander schreef:
Dominant en rangorde problemen zijn hierdenk ik helemaal niet zo''n probleem maar wordt er gauw bij gehaald want is makkelijker. Hond heeft de schuld.

Rangorde problemen kun je niet de hond toeschuiven
Immers hij heeft geleerd dat hij (soms) de baas mag zijn

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:35

WeCo schreef:
[Het gegeven wat ik ergens anders trouwens las dat 1 maal bloed geproefd hebben betekend dat de hond altijd blijft is trouwens de meest dikke onzin die er bestaat.

Ik ben het helemaal eens met het verhaal van WeCo, niet alleen met het gequote zinnetje!

Wilawander

Liezel1 schreef:
Wegrennen doet hij niet....

Nee dat geloof ik direct, hij is veel te bang dat de ander hem nakomt en hem grijpt, als hij blijfgt fixeren dan gaat de ander hoppelijk weg en zo niet dan ziet hij het aankomen. Dus volle concentratie.

En dan wordt hij even vastgepakt op het verkeerde moment, vol adrenaline en hap.

Hond is geen schuld maar jou vriend die even niet nadenkt, maar dat kan iedreen overkomen. Gewoon een vervelende situatie.

spatter

als ik een paard zou hebben wat echt gemeen zou trappen of bijten , ging hij ook de deur uit
ik heb hier één kleintje die ik ook al regelmatig in haar 19 jaar richting stegeman verwenst heb
het is dat het zo'n pukkie is maar anders had ik er worst van laten draaien

lees de berichten nu eens goed, deze hond is niet bang, misschien ooit wel geweest maar nu duidelijk niet
hij paradeert aan de lijn en maakt zich druk en wil aanvallen
een bange hond kruipt achter jou en zoekt bescherming, die zou alleen bijten als hij lastig gevallen werd

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:36

Een hond die uit schrik hapt blijft niet zo vast houden, en zoals ik het uit het verhaal van de TS begrijp, deed deze hond dat wél. Dus dáár gaat het al fout. Dan is het niet zozeer een schrikreactie, maar gewoon een 'donder op ik ben bezig'-hap. En het nagrommen duidt ook niet op een schrikreactie, maar puur dominatie.

Een paard kun je niet vergelijken met een hond :n Prooi- versus jaagdier.
Daarnaast, ieder paard die mij probeert te bijten of te trappen krijgt hem direct en flink hard terug, recht z'n ribben in.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:36

KiWiKo schreef:
alles behalve bijten!!!

Ja ik zou de hond leren de volende keer te slaan.........

Wat een onzin zeg. Dus een levend wezen met gevoelens, dus boosheid, angst, stress en pijn mag alles doen behalve dat wat hij als enige kan ?

Voor jou is Bart Smit de enige optie schijnbaar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:37

een hond hoort niet te bijten.......... kan weglopen, kan weet ik veel wat doen....... maar bijten hoort een hond gewoonweg niet te doen.......... Ik snap niet dat ik dat hier moet gaan zitten verdedigen........ Bijten is een NONO.........

Een bijtende hond past net zo min in de maatschappij als een mens dat agressief is.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:39

Vergeet niet dat hond al veel vaker gegromd heeft naar vriend èn naar TS. Nogmaals, deze hond zal TS nooit meer zonder zorgen bij andere mensen laten komen, bij haar eigen andere hond en haar katten etc. etc.

Valt me tegen van TS dat ze nu allerlei smoesjes gaat maken voor haar hond om zijn gedrag te rechtvaardigen.

Een bijtende hond hoort niet in de mensenmaatschappij :n

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:39

slimmerik schreef:
Honden die grommen naar het baasje gaan me eerlijk gezegd al te ver..... honden die baasje bijten.... zijn nooit meer te vertrouwen. Hoeveel gedragstherapeuten er ook aan te pas komen. Je weet nl. nóóit met zekerheid dat het over is.....

Dit is een hond met agressie naar dier èn mens.... Erger kan eigenlijk niet.

maar je kan niet elke hond over 1 kam scheren. Er zijn genoeg honden die grommen uit angst, zo van doe me niks............. ik ben braaf. Onzekerheid is dat. Maar dat moet je kunnen herkennen, angst of agressie. Of beide en dat maakt het verschil.