Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:26

Mijn kat heeft mijn plaats ingenomen, hij heeft het nog net niet op de minimuis voorzien, maar ligt achter me te ronken... Weg bank... :)

Op bokt weet iedereen het altijd beter...

Maargoed, aangezien mijn poekie is gaan bokken, ga ik maar ff peerdie kieken.. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:27

nou nee, want ik heb het over stalpaarden, die scharrelen ook heel wat af in hun hok zo op een dag :)

binnenkatten en binnenpaarden hebben het beide evengoed of evenslecht :D

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:28

Dat kan wel een asociale gedachte zijn, en dat ben ik ook met je eens.. Maar ik kan die kat niet wijsmaken dat hij niet in de tuin van Jan Jansen mag komen.. En ik zal hem daardoor écht niet binnen houden waardoor de kat volledig gefrustreerd raakt.. En uitlaten aan een lijntje werkt imo niet met katten.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:29

Hoe MOET een kat leven dan? Zelfde verhaal met paarden. Leuk om ze met het wild te vergelijken, en uiteraard zit er ergens logica in. Maar denk je niet dat als je een binnenkat opeens naar buiten knikkert 24/7 dat ie het dan overleefd? Zelfde geldt voor een paard. Je kan er ook geen dressuurproef mee rijden als je hem na 7 jaar uit een wilde kudde trekt.

Vind het een beetje appels met peren vergelijken. Het gaat er gewoon om wat je kat (of paard) gewend is :) :j

Overigens om even terug te komen op de ts; mijn katten krijgen de gelegenheid om naar buiten te gaan als ik thuis ben (mag geen kattenluik ivm huurhuis) maar ze zitten allebei nu gezellig binnen. Eentje gaat sowieso nooit naar buiten, heldin. En de ander is af en toe een uurtje op pad :j

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:39

KiWiKo schreef:
nou nee, want ik heb het over stalpaarden, die scharrelen ook heel wat af in hun hok zo op een dag :)

Een binnenkat heeft een huis tot zijn beschikking, dat is natuurlijk niet te vergelijken met een paard wat 3 x 3 tot zijn beschikking heeft.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:41

Liesje89 schreef:
Dat kan wel een asociale gedachte zijn, en dat ben ik ook met je eens.. Maar ik kan die kat niet wijsmaken dat hij niet in de tuin van Jan Jansen mag komen.. En ik zal hem daardoor écht niet binnen houden waardoor de kat volledig gefrustreerd raakt.. En uitlaten aan een lijntje werkt imo niet met katten.

Het is niet de schuld van je buren dat jij je kat dat niet kunt wijsmaken.

Net zoals ik mijn honden niet kan wijsmaken dat ze de buurkat niet mogen verslinden als hij in de tuin verschijnt ;) .

Liesje89

Re: Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:42

Dat is een eindeloze discussie die ik verder niet aanga. Dat worden we toch niet eens ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:44

Diablo schreef:
KiWiKo schreef:

Een binnenkat heeft een huis tot zijn beschikking, dat is natuurlijk niet te vergelijken met een paard wat 3 x 3 tot zijn beschikking heeft.

waarom niet, de kat kan niet jagen.......... en het paard kan niet trekken :D Beiden hebben geen buitenlucht, soeszonnetje. Daarnaast komt het paard er wel uit, en de kat niet :D

ik zie geen verschil eigenlijk :D

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:45

Ik snap je helemaal dat je je katten binnen houd!
Ik ben ook altijd super bang dat mijn sgatjes iets zal overkomen.
Maar toch komen ze wel buiten maar ze blijven meestal bij ons achterhuis of rond om.
Wij laten ze altijd zelf kiezen of ze naar binnen of buiten willen, maar s'avonds heb ik ze het liefst binnen!
Onze pers is opdit moment wel in huis opgesloten...terwijl ze oh zo graag naar buiten wil (krols)
altijd als ik thuis kom roep ik ze en check of ze er allemaal zijn als er 1 mist ben ik direct al bezorgd!
Tegenwoordig weetje het ook niet meer.. ze halen de gekste dingen uit met je kat :(

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:52

Mijn kat mag naar buiten wanneer ze wil. Ze blijft nooit langer als een uurtje weg.
En ja, ze is eens aangereden. Maar daardoor steekt ze nu nooit meer een weg over.
Ook dieren leren van hun fouten. (mits ze het overleven tenminste)
hier bedoel ik niet mee te zeggen dat je je kat maar aan moet laten rijden!

Ik ben blij dat onze kat het liefst bij de mensen is. Zo speelt ze vaak ook met de buurjongentjes, die vinden haar geweldig. :)
Onze kat loopt zomers ook heel makkelijk iemand anders zijn huis in. En we hebben met de buren afgesproken dat ze haar dan gewoon nat mogen spuiten. Maar alle buren vinden onze kat wel gezellig. En ze zetten haar gewoon buiten als ze niet meer gewenst is.
Ze heeft bij ons in de tuin een 'eigen stukje tuin' waar ze haar behoefte mag doen. en dat is naast de kattenbak ook de enige plek waar ze haar behoefte doet. :)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:55

KiWiKo schreef:
Moontje1991 schreef:

Als mijn paard buiten is dan is ze veilig in de wei/padock de kans dat ze wordt vergiftigd, afgeslacht, ontvoerd, plat gereden, met vuurwerk beschoten of dood getrapt is veel kleiner dan die bij een kat.
Een kat kan zich binnen prima vermaken met grote krabpalen, hangmatjes aan de muur, veel speelgoed, krabplankjes, mandjes, tunneltjes en vriendjes.
Als je een paard in een stal zet waar die veel minder ruimte heeft dan een kat in mijn huis zal deze zich zeker niet vermaken want hij is alleen kan niet rennen niet spelen maar alleen maar stil staan.
Zoiets is pas te vergelijken als je een kat in een reismandje houdt.
Een kat heeft veel meer ruimte in een huis want een kat is veel kleiner en een huis veel groter dan een stal.
Je kunt het pas gaan vergelijken als je zegt een kat in een gewoonen 1 gezins woning met speeltjes en vriendjes en een paard in een stal zo groot als 3 voetbalvelden met vriendjes en speeltjes.
Of natuurlijk een kat alleen zonder speeltjes in een reismandje of een paard alleen in een stal van 3 bij 3.
Dus die vergelijking van een kat in een huis en een paard in een stal gaat nergens over omdat de verhoudingen totaal anders zijn.

nee hoor :D een paard staat niks veilig in de wei :) dat voorop gesteld, daarnaast hebben stalpaarden ook gewoon beweging en kunnen ze ook gewoon sociaal gedrag hebben :)

een kat jaagt op prooi, en dat kan die niet (althans beperkt) in huis :) een paard schooiert naar voedsel en dat kan die niet (althans beperkt) op stal.......

Ooit wel eens een paard zien rennen, springen en gek doen in de stal en zien spelen met maatjes?
Daarnaast in verhouding worden er veel meer katten vermoord dan paarden.
En daarnaast je blijft maar hetzelfde zeggen en niet reageren op het feit dat in verhouding een paard op een veel kleiner gebied staat dan een kat.
Probeer je nu de stalpaarden te verdedigen of de kattenmensen zwart te maken?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:56

KiWiKo schreef:

waarom niet, de kat kan niet jagen.......... en het paard kan niet trekken :D Beiden hebben geen buitenlucht, soeszonnetje. Daarnaast komt het paard er wel uit, en de kat niet :D

ik zie geen verschil eigenlijk :D[/quote]

Jawel, jij ziet wél verschil, alleen wíl je het nu even niet zien ;) . Jij weet zelf ook dat een kolossaal dier als een paard, wat staat in een stal van 3 bij 3, niet te vergelijken is met een veel kleiner dier als een kat, dat een heel huis tot zijn beschikking heeft.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:58

KiWiKo schreef:
Diablo schreef:

Moeten we het voor je spelen?
Of zal ik het voor je uitrekenen?

In verhouding heeft een kat in een huis veel meer ruimte dan een paard in een stal.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:09

Moontje1991 schreef:
KiWiKo schreef:

Moeten we het voor je spelen?
Of zal ik het voor je uitrekenen?

In verhouding heeft een kat in een huis veel meer ruimte dan een paard in een stal.

mij gaat het om de natuurlijke levensbehoefte waar een binnenkat niet aan kan voldoen.......... welk stukje snap je daar niet van?

ennuh het is spellen, met dubbel L :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:11

Diablo schreef:
KiWiKo schreef:

Jawel, jij ziet wél verschil, alleen wíl je het nu even niet zien ;) . Jij weet zelf ook dat een kolossaal dier als een paard, wat staat in een stal van 3 bij 3, niet te vergelijken is met een veel kleiner dier als een kat, dat een heel huis tot zijn beschikking heeft.[/quote]
hihi nee hoor :) het gaat mij erom dat beide niet kunnen voldoen in hun levensbehoefte :) en dat als men het woord kat zou vervangen voor het woord paard in dit topic, dat dan leiden in last zou zijn........

Ik zie het vershil niet tussen een stalpaard wat dagelijks een uur in de molen komt, nog even een half uurtje los mag en dan gewoon getraind word...... en een binnenkat :) die een heel huis ter beschikking heeft. :)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:24

Liesje89 schreef:
.. En uitlaten aan een lijntje werkt imo niet met katten.

Als de kat dat niet van kleins af aan gewend is lijkt me ook niet dat je hem dat dan nog kan leren...
Ik heb mijn poezen van kitten af aan aan een tuigje laten wennen, gaat nu gelukkig prima!

Even een algemeen vraagje, ik heb wel eens van een halsbandje gehoord waar een soort zendertje in zit.
Je moet dan je tuin afzetten tot zover de katten mogen komen, gaan ze te ver dan krijgen ze een stroomstootje....
Is dat iets?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:26

Even een paar uurtjes weg geweest (mijn paard lekker uit zijn weilandje getrokken ;) ) en het topic is dubbel zo lang.

Ik kan me wel weer uitgebreid in de discussie mengen, maar ik heb bijgelezen en ik constateer dat ik volledig met Diablo meega.

Ik ben straks ook de deur weer uit, dus ik laat het hierbij. ;)

Nog een laatste voorbeeld uit de praktijk: ik weet van mezelf dat ik het zou herkennen als mijn kat niet gelukkig zou zijn met zijn binnenbestaan. Ik heb ooit een flat gedeeld met een huisgenootje dat twee jonge katten had, broer en zus. Die twee bleken na verloop van tijd niet geschikt te zijn voor een appartement van 80 vierkante meter. Zus greep alle mogelijkheden aan om naar buiten te glippen, die zat regelmatig drie balkons verderop of zelfs een etage hoger of lager. Broer kon er niet tegen als er geen mensen thuis waren (of als hij dacht dat er geen mensen thuis waren) en liet dan uit stress zijn plasje lopen midden in de woonkamer.

Die katten waren duidelijk niet gelukkig met de situatie, om verschillende redenen. We hebben gehandeld in het belang van de katten, ze zijn naar een vrouw gegaan die hele dagen thuis was (rolstoelgebonden) én een tuin had, en daar zijn ze erg opgeknapt.

Als ik bij mijn huidige kat soortgelijk gedrag zou merken, dan zou ik mijn maatregelen nemen in het belang van de kat. Ik constateer echter dat mijn kat zich thuisvoelt in zijn huidige omgeving (of misschien heeft hij zich er wel bij neergelegd, kan ook) en ik zie dan ook geen reden om die aan te passen.

En tenslotte moet iedereen zelf weten hoe hij zijn beesten houdt. Zolang maar van mij niet wordt verwacht dat ik het doe op een manier waar ik mij niet prettig bij voel omdat mijn dieren zich er niet prettig bij voelen. Mij zul je er dan ook niet een ander van zien overtuigen dat een paard 24/7 buiten hóórt te staan. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden - de wereld is niet zwart of wit. ;)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:30

Katten buiten prima maar ik hoef geen katten van een ander in mijn tuin.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:40

Wij (kater en ik) hebben een compromis gesloten, Binkie mag buiten spelen op het balkon, dat is afgezet met een net. Dus binnen en buiten mag en gaat meneer zijn gangetje,nu heeft hij het te koud om buiten te spelen dus ligt ie op de rugleuning boven de verwarming te zagen of naar buiten te kijken. Zijn behoefte doet ie gewoon op de bak, alleen als ie tegen de draad is op bed :+ (gister dacht ik :wat is die kat toch raar a h doen, op de (net frisse) lakens aan het schrobben, hij ging zitten, en toen....pakte ik hem bij kop en kont en heb m op zijn (net verschoonde ) bak gezet.
Van andere katten heeft hij geen aanspraak, deert hem volgens mij ook niet. Hij heeft een enorme krabpaal gekregen, valt die ook regelmatig aan, dus met jagen zit het goed (hij pakt mijn hand ook geregeld als prooi).
Hij is verder nog nooit buiten geweest, is maar goed ook,dit sulletje ziet nergens gevaar in, dus lekker veilig samen met mij binnen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:43

Hier gaat alles op de dag naar buiten. Zowel paarden als kat hebben het dan zelf voor het zeggen, kunnen er in en er uit zoveel als ze zelf willen.

Uiteraard ben ik het met de stelling eens dat een binnen-kat meer ruimte ter beschikking heeft als een paard wat op stal wordt gehouden. Maar, ook ruimte van een binnen-kat is zeer beperkt. Als ik zie hoe mijn kat tekeer gaat op onze 3 hectare grond. Rennen, spelen, klimmen in bomen, contact met andere katten uit de omgeving, jagen op muizen en vogels, etc. Hij beperkt zich niet eens tot onze zeer ruime tuin. Ook bij de omringende buurlandjes kom ik hem tegen.

Uiteraard heb ik geluk dat ik zo kan wonen en mijn dieren zoveel vrijheid kan bieden. Maar ik zou ook geen dieren nemen als ik ze dat niet had kunnen bieden.

Dat is mijn persoonlijke mening. Ik vind het overigens niet zielig als andere mensen hun kat binnen houden of beperken met een afgezetten tuin, etc. Het zal alleen mijn keuze nooit zijn. Mijn paarden op stal houden ook niet. Dan maar liever geen paard.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:28

Janine1990 schreef:
ardo_iggy schreef:
Dus omdat jullie de katten zo nodig naar buiten willen doen en niet in jullie eigen tuin willen houden moet ik hier de hele dag in de vieze kattenzeik zitten?

Waarom is het zo veel moeite voor een katten eigennaar om hun eigen tuin af te zetten en daar hun beesten in te laten.
Hoef ik er tenminste geen last van te hebben.

Het zal wat worden als ik iedere dag mijn hond bij jullie in de tuin laat om zijn behoefte te doen.
Is in mijn ogen precies het zelfde als met die klere katten hou ze lekker bij je.

:D :D

Ik heb nog nooit klachten gehad, voor een plasje duikt poekie de tuin in, en voor een grotere behoefte even onder de heg door in de tuin van de seniorenflat... Nog nooit een woord over gerept.

Een tip voor jou; Strooi wat koffiedik in je tuin ;) Goed voor de planten en anti-kat... Hoef je in ieder geval geen luchtbuks aan te schaffen :)

Mijn moeder heeft vroeger alles geprobeerd en die rotkatten gingen er gewoon omheen, tussendoor om alsnog hun behoefte te doen in onze tuin. Zelfs haringen/staestokjes boeiede die katten niet.

Verder ga ik helemaal met Karin en Diablo mee :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:45

Koffiedik moet je ook niet in bultjes strooien :+ Gewoon over de plantjes heel, dun laagje. Wij hadden nooit meer last van katten.. :)
Moet ook zeggen dat nadat onze kat is gesteriliseerd er maar weinig katten meer komen buurten...

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:48

__Nathalie__ schreef:
Katten buiten prima maar ik hoef geen katten van een ander in mijn tuin.

Mijn reactie had ik beter kunnen beperken tot die van jou. _O-

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:57

Mijn twee katten komen ook niet vrij buiten. Mijn eerste kat durfde ik ook niet vrij laten omwille van het feit dat ik al zoveel overreden katten ben tegengekomen. Na veel gezeur van mijn ouders die het niet vonden kunnen dat ik de kat binnen hield, hebben we 'm leren wennen aan buiten zijn, maar een poosje later hebben we hem overreden teruggevonden. I told you so, parents, but it's too late. Wel heb ik ervoor gezorgd dat er voor onze twee huidige katten een ruime, volledig afgesloten buitenren (ong. 6x4 meter) werd gemaakt waar klim- en speelattributen staan en regelmatig komt onze kater met een gevangen muis naar binnen, dus jagen kunnen ze nog, al is het uiteraard niet hetzelfde als een echt vrije kat dat kan. Ik snap wel dat sommige mensen vinden dat wat ik doe niet kan, heb daar ook respect voor, maar ik denk echt dat ze gelukkig zijn. Ze zijn gezond, gaan onmiddellijk naar de dierenarts als ook maar blijkt dat ze zich ziek voelen, worden verwend met speeltjes, krijgen heel gezond eten en worden altijd vriendelijk behandeld. Ze zijn ook altijd bezig als ze niet aan het slapen of eten zijn. :j

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:08

Als ik later een kat zou nemen, zou die wss van MP/asiel komen. Ik zou dan gericht op zoek gaan naar een binnenkat. Puur omdat ik m'n kat niet buiten zou willen hebben. In de tuin van een ander, op de straat, in huizen van andere mensen... Als ik afgelegen zou wonen zou 't een ander verhaal zijn, dan mocht de kat wel naar buiten, mits geholpen en 's nachts weer gewoon binnen.
Ik zou er dus iig wel rekening mee houden, dat als ik een kat nam, of 't een buiten of binnenkat was.