raar biggetje.....weet iemand wat het is?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Re: raar biggetje.....weet iemand wat het is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:15

Heej, weer een reactie van mij.

Ookal gaat het biggetje dood misschien kun je het 'gratis' opsturen naar Utrecht denk dat die het wel interesant vinden om te onderzoeken.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:23

ik denk dat het een aangeboren stofwisselingsziekte is.
Denk als ze het biggetje onderzoeken dat ze in het beenmerg wel de gebreken zullen vinden.

Gossie,het ziet er wel kru uit he? |(

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:26

Wat heeft iets op z'n huid met de stofwisseling te maken dan?

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:35

jeej het ziet er interessant uit, ik dacht ook gelijk aan hersens op zn huid :+ ik word er wel nieuwschierig van

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:37

Getsie arm dier!!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:16

_Tara_ schreef:
Wat heeft iets op z'n huid met de stofwisseling te maken dan?

Bijna alles!Als het wratten zijn bij de big,dan kan het lichaam van het beestje het virus niet zelf te lijf gaan.Wratten komen door een virus.
Als de stofwisseling verstoord is of zelfs niet werkt dan ontstaan er allerlei kwalen en vaak is dan een lang leven ook niet van toepassing.
In het beenmerg zitten veel stoffen opgeslagen en als die reserves ook opraken kunnen o.a.dat soort dingen ontstaan.(even heel simpel gezegt!)
Dit geld trouwens voor mens en dier.
Laatst bijgewerkt door funnyhorses op 04-01-10 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:19

Dat er in je beenmerg reserves op zitten geslagen had ik nog nooit van gehoord. Weer wat geleerd :P

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:23

jep.Daarom kunnen paarden spierbevangen raken,als ze langdurig niet voldoende vitamine E bijv.binnen krijgen dan worden de reserves in het bot aangesproken maar dit raakt ook es op en dan komen pas de uiterlijke kenmerken naar voren.
Daarom is bij mensen een beenmerg transplantatie vaak een levensreddend iets!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:25

Beenmerg transplantatie, dat heeft dan toch vooral met je bloedcellen te maken?
We gaan zo wel heel erg offtopic trouwens...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:30

zekers!bloed is de transporteur in je lichaam!
Daarom is het zo belangrijk dat de stofwisseling in je lichaam goed moet werken.Kijk wij praten nu in een hele grote eenvoud hahaha maar de medici zijn daar het beste in om het uit te leggen.
Ik ben wel heel benieuwd wat dat biggetje mankeerd,en of ik het dan bij het juiste eind heb.
Ik hoop dat de ts ons hier van op de hoogte houd!ik vind het nml zéér interessant.
Het lijkt me trouwens wel pijnlijk voor het diertje.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:32

Brandnetel werkt bloed- en huidzuiverend. Misschien is dat een goedkoop huismiddeltje wat zou kunnen werken.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:41

Dat is een apart gezicht zeg,ben benieuwd wat daar uit gaat komen !

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:02

LindyH schreef:
Brandnetel werkt bloed- en huidzuiverend. Misschien is dat een goedkoop huismiddeltje wat zou kunnen werken.

maar brandnetels zijn niet zo aardig }:0

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:27

Jilletje schreef:
LindyH schreef:

maar brandnetels zijn niet zo aardig }:0

Als ze gedroogd zijn prikken ze niet meer. Ik drink zelf regelmatig brandnetelthee. Totaal geen probleem en nog lekker ook. :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:58

kruiden zoals brandnetels helpen bij deze kwaal echt niet hoor.Helaas.
dat biggetje is een gevalletje voor de gestudeerden!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:07

CM_ schreef:
Ik denk niet in dit geval dat iemand beroemd zal worden met deze big, eerder berucht omdat mensen het dieronterend zullen vinden ....

Een boer mag officieel geen dieren van het erf laten gaan zonder documenten etc etc.
Nu zal het bij een vermeerderaar iets makkelijker gaan, maar het mag officieel niet, dus pas op met wat je doet .

Er komt een keurig document bij met de mededeling dat het diertje voor diagnostiek en behandeling naar de faculteit Utrecht gaat. Een veehouder mag naar een wetenschappelijke instelling afvoeren (alleen wij mogen ze alleen nog maar voor de dood wegdoen). Doen we wel vaker zo, mag allemaal keurig officieel, we hebben vaker met dat bijltje gehakt.De dierexperimentencommisie gaat toezicht houden of we het allemaal wel diervriendelijk aanpakken (evt pijnstilling, behandeling etc) en als het niet meer gaat wordt hij uiteraard geeuthanaseerd. Ik zou het gewoon jammer vinden als dit diertje "voor niks" geboren wordt en doodgaat, zo dient hij hopelijk de wetenschap en misschien wel onderzoek naar huidziekten bij paarden of mensen.

Overigens is er wel een vergoeding voor dit biggetje voor de eigenaar, maar rijk wordt ie er niet van. Ik wil er evt zelf nog wel een fles wijn bij tegenaan gooien :D

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:14

funnyhorses schreef:
kruiden zoals brandnetels helpen bij deze kwaal echt niet hoor.Helaas.
dat biggetje is een gevalletje voor de gestudeerden!

Nee, dat weet ik wel, maar TS zei dat er waarschijnlijk niet veel geld aan besteed kon worden en dat er alleen huismiddeltjes gebruikt konden worden. Brandnetel is dan nog het beste huismiddeltje denk ik, naast allerlei andere weerstandsverhogende dingen.

Natuurlijk zou het beter zijn als dit biggetje onder intensieve veterinaire behandling kwam, maar dat is niet de realiteit. Tenzij het inderdaad echt wordt 'afgestaan' aan de wetenschap, maar ik weet niet of deze aandoening daar bijzonder genoeg voor is.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:17

Ik vraag me ook af in hoeverre een dier blij is met intensieve veterinaire behandelingen hoor. Persoonlijk vind ik dat men soms veel te ver gaat, ook met huisdieren/paarden.

Maar das een ander topic ;)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:25

Jeddah schreef:
Ik vraag me ook af in hoeverre een dier blij is met intensieve veterinaire behandelingen hoor. Persoonlijk vind ik dat men soms veel te ver gaat, ook met huisdieren/paarden.

Maar das een ander topic ;)

maar mogelijk kunnen er wel andere biggetjes en beestjes blij gemaakt worden met wat dit biggetje moet doorstaan..

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:26

Dat is wat anders als wanneer je het doet puur om dit diertje in leven te houden of te "genezen".

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:30

En dat is ook niet de verantwoording van deze veehouder.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:37

Ik heb ondertussen meer info teruggekregen. De een heeft het over congenitaal papilloma. In de diergeneeskunde wordt dit het frequenst waargenomen bij het paard. Maar er zijn reeds gevallen bij varken en rund beschreven. Hoewel virale oorzaak vermoed wordt is het heel moeilijk om viraal materiaal aan te gaan tonen (bij zo'n letsels vermoed ik dan). Niet virale oorzaken, zoals proliferatie van de huid door verkleving met het amnion of ontaarding tot hamartoma (congenitale tumor). Iemand anders vond dat het aan de voorkant nogal een bepaalde lijn volgde, net of het volgt een dermatoom. En weer iemand anders vertelde dat in het laatste derde van de dracht reeds een turn-over van epidermis is. De gekeratiniseerde lagen moet dan loskomen. Is een actief enzymatisch proces. als dit enzyme te laat of onvoldoende actief is dan blijft de keratine dus in dikke lagen op de epidermis liggen. Ook hier interesse naar stukjes van de korsten of iig het geen erop ligt.
Ik vind alle 3 heel aannemelijk. Maar lijkt me dat het moeilijk is om zonder verder onderzoek een duidelijke diagnose te gaan geven. Iig dank aan de mensen van de ugent die ik gecontacteerd heb, leek me interessant om jullie dit ook even door te geven, gezien dit toch aannemelijke mogelijke oorzaken zijn.
@Inowa: was het biggetje er vandaag nog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:42

Het ziet er inderdaad raar uit, gelukkig dat het beestje er geen last van lijkt te hebben.
Ik ben wel heel benieuwt wat het is :j

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 17:46

biggetje is overleden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:48

gecondoleerd. Natuurlijk gestorven? of afgemaakt?