Op de plekken waar ik goed overzicht heb en zover kan kijken dat ik een hond van verre kan zien aan komen mag mijn hond los. Ze staat bij we zodra ik het vraag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
daffodil schreef:Dieptriest voor de eigenaar van de pups, een hond die pups niet duldt, daar is in mijn ogen een steekje aan los hoor! Maar misschien ligt het aan het gebied waar we zitten, mensen vinden het ook normaal dat honden loslopen en niemand maakt er echt een probleem van als je hond naar de andere hond toeloopt.
Maar ik vrees dat er bij een hoop mensen veel schort aan de opvoeding van de hond en dat geruk aan de riem als er een andere hond aankomt, wekt alleen maar agressie op.....
daffodil schreef:Dieptriest voor de eigenaar van de pups, een hond die pups niet duldt, daar is in mijn ogen een steekje aan los hoor! Maar misschien ligt het aan het gebied waar we zitten, mensen vinden het ook normaal dat honden loslopen en niemand maakt er echt een probleem van als je hond naar de andere hond toeloopt.
Maar ik vrees dat er bij een hoop mensen veel schort aan de opvoeding van de hond en dat geruk aan de riem als er een andere hond aankomt, wekt alleen maar agressie op.....
MarjonTampon schreef:Mijn vader stond zo een keer te schoffelen met Chici rustig naast hem. Toen er ineens een Duitse Herder kwam aangerennen die Chici aanviel. Uit reactie heeft mn vader toen die hond met de schoffel (platte en niet scherpe kant hoor) op zijn hoofd geslagen. Hond was meteen weer weg. Niet de beste manier om zo'n hond weg te jagen natuurlijk, maar het was ook vooral zo'n eerste reactie van mijn vader. Die schrok zich dood. Gelukkig had de Duitse Herder ook niks.
HBVisser schreef:resultaat: mijn honden blijven supersociaal en knokken beslist niet aan de riem. Ideaal als er dus een mafketel aan komt. Dan laten ze het mij oplossen.
daffodil schreef:Eigenlijk vind ik het vooral sneu voor al die honden die zo angstvallig aangelijnd moeten blijven en "beschermd" moeten worden tegen andere honden....begrijp me niet verkeerd, tuurlijk zit ik niet op conflicten te wachten maar ik zit mijn hele leven lang al in de honden en ik vind dit toch allemaal wel heel heftig hoor. Maar nogmaals, misschien is het de buurt ofzo, zitten jullie in een blijkbaar behoorlijk asociaal deel van Nederland.
Maar een hond moet toch ook hond kunnen zijn? En altijd aan de lijn, nooit met een andere hond spelen, ik vind dat echt zielig. Dan mag de Welzijnsnota voor paarden ook op honden uitgewerkt worden, want iedereen vindt het wel zielig dat dat paard in zijn eentje buiten staat maar voor een hond is het normaal??
daffodil schreef:Eigenlijk vind ik het vooral sneu voor al die honden die zo angstvallig aangelijnd moeten blijven en "beschermd" moeten worden tegen andere honden....begrijp me niet verkeerd, tuurlijk zit ik niet op conflicten te wachten maar ik zit mijn hele leven lang al in de honden en ik vind dit toch allemaal wel heel heftig hoor. Maar nogmaals, misschien is het de buurt ofzo, zitten jullie in een blijkbaar behoorlijk asociaal deel van Nederland.
Maar een hond moet toch ook hond kunnen zijn? En altijd aan de lijn, nooit met een andere hond spelen, ik vind dat echt zielig. Dan mag de Welzijnsnota voor paarden ook op honden uitgewerkt worden, want iedereen vindt het wel zielig dat dat paard in zijn eentje buiten staat maar voor een hond is het normaal??
kimmie261 schreef:bregh,die mensen waren doodsbenauwd dat hun rottweiler in beslag genomen zou worden...
en doordat die mensen van de bouvier dreigden met aangifte tegen de rottweiler te doen,en navraag hoe het nu wettelijk zat,hebben ze betaald (nou ja de verzekering,in nederland vallen honden gewoon onder de WA verzekering)
maar krom,ja dat vond ik toen zeker ook...belachelijk zelfs,jou beest wordt aangevallen bijt terug en ja,die hond had schade in zijn nek en dat werd door een da omschreven als mogelijk dodelijke nekwond,en dan ben jij schuldig ,terwijl je nog aan de andere kant van de weg gaat lopen om het te voorkomen enz......
overigens,denk dat dit genoeg zegt:
Juridische zaken
Bijtincidenten: schrik en schade
Een bijtincident is op zichzelf al vervelend genoeg. Niet alleen het slachtoffer kan schade oplopen, ook voor de eigenaar van de bijtende hond kan een beet zo onverwacht zijn geweest dat er veel stress ontstaat. Voor zowel slachtoffer als eigenaar betekent het veel extra spanning om dan ook nog een weg te moeten zoeken in de papierwinkel eromheen. Daarom vindt u op deze webpagina nuttige informatie daarover. De informatie is opgesteld aan de hand van vragen die bij de eigenaar kunnen leven.
Een paar belangrijke zaken om te weten:
Als het gaat om koop/verkoop van een hond is de hond juridisch hetzelfde als een ding. Bijvoorbeeld een fiets, of een mp-3 speler. De regels die bij de koop en verkoop gelden, gelden ook bij honden.
Als het gaat om schade door honden, heeft de wet één belangrijke hoofdregel: de bezitter van een hond is aansprakelijk voor schade die door die hond wordt veroorzaakt. U bent als bezitter dus aansprakelijk voor bijtincidenten. De wetgever heeft daarbij bepaald dat het niet uitmaakt of u schuld had aan het incident, het enkele feit dat uw hond schade heeft veroorzaakt maakt u aansprakelijk. Als uw buurman uw hond uitlaat en er gaat iets mis, bent u dus toch zelf aansprakelijk.
Strafrecht is iets anders dan koop/verkoop of aansprakelijkheid voor schade. Bij strafrecht kan alleen de overheid een procedure tegen u beginnen (‘vervolging’) geheten. Dat begint met een proces-verbaal, of met aangifte door een derde. Vaak genoeg vraagt een verzekeraar wel om een bewijs dat u bij de politie aangifte hebt gedaan.
Gerechtelijke procedures zijn duur. Er zijn niet veel mensen die vanwege een hond een langdurige en kostbare procedure voeren. Dat betekent dat veel vragen hieronder een theoretisch antwoord hebben, en een praktisch.
Gerechtelijke procedures zijn duur, maar dat geldt niet voor het doen van aangifte. Dat kost tijd, maar geen geld.Juridische zaken