Hond houdt niet van hondenbrok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:34

Ik ben het absoluut niet eens met de uitspraak van Chiqa, maar dat weet ze wel.

Dierenartsen krijgen slechts zeer beperkt voedingsleer tijdens hun opleiding, hebben geen verplichting tot nascholing hieromtrent, worden gesponsord door de voederindustrie én verkopen zelf brokken...

Maar ik ben het wel eens met het feit dat je naar je hond moet kijken of hij het goed doet en dat de keuze voor een bepaalde manier van voeren persoonlijk is (beter goed brokken voeren dan op onjuiste wijze vlees ;) )

Zolang je maar kritisch bent op wát je voert en hoe je hond zich daarbij voelt. Er zijn ook zat mensen die alleen op basis van de verkrijgbaarheid (supermarkt) of prijs hun keuze maken en vergeten naar hun dier te kijken of het wel écht goed gaat..

Ik heb mijn hond zelf ook jarenlang brokken gevoerd met 1 of 2 dagen per week Rodi.. Pas toen onze jongste kat een Giardia-infectie en voedselintolerantie had, wat de dierenarts oploste met Hills Sensitive wat me véél te prijzig was (18 euro per 2,5 kilo en dat voor een naakterd die zo'n zak in z'n upje in 2 weken leegat), ben ik gaan zoeken naar alternatieven... En heb ik besloten dat als ik voor mezelf elke dag weer kan bepalen wat ik moet eten om gezond te blijven, ik dat ook voor mijn beestjes kan...

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:37

Laika schreef:
Over dierenartsen.... als die zo eerlijk zouden zijn, hadden ze je ook allang verteld dat eens in de 6 à 7 jaar enten ook genoeg zou zijn. Maar nee, liefst natuurlijk jaarlijks want dat spekt de pot tenminste....

Helemaal mee eens! Maar in nederland verdienden de dierenartsen ht meest aan enten en medicatie voorschrijven... Ik ben voor een systeem zoals in Denemarken!

Over kosten. Een hond mag best geld kosten maar als ze het op iets minder kosten minstens zo goed doen, waarom dan niet? Doe ik voor mezelf ook. een B merk cola drink ik ook, dus waarom de dure kopen? Natuurlijk zijn er grenzen. Maar zolang ze eruit zien zoals in mijn vorige post, zie ik geen enkel probleem!

(daarbij was onze vriezer ook niet geschikt voor steeds 12 kilo vers vlees voor de honden erin :D )

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:39

Machie schreef:
Helemaal mee eens! Maar in nederland verdienden de dierenartsen ht meest aan enten en medicatie voorschrijven... Ik ben voor een systeem zoals in Denemarken!

Wist je dat er op brokken 30% marge zit ;) Puur ter informatie ;)

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:39

Je moet inderdaad goed naar je hond kijken hoe ze er uit zien.
Ik heb inmiddels al heel wat voer uitgeprobeerd op mijn honden omdat het elke keer net niet was voor ze.
Nu ik op Eukanuba zit doen ze hetallemaal uitstekend maar dat zal echt per hond verschillend zijn.
Ook ik vind niet dat je moet bezuinigen op hondevoer als je het niet kunt betalen moet je geen dier nemen.
Wat als er bijvoorbeeld een hele hoge dierenarts rekening komt?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:46

Chubby schreef:
Machie schreef:

geloof ik gelijk :D
Maar voor voer ben ik niet afhankelijk van de DA. qua gezondheidszorg wel. Daarom vind ik het kwalijk dat een DA verdiend aan medicatie. Waarom zou een DA een dier dan niet eigenlijk iets meer voorschrijven als nodig? Ze halen hun inkomsten vooral daaruit. Stel je voor dat jou dokter je medicatie verkoopt. Wedden dat je dan meer krijgt dan echt nodig is...

Mienky_23

Re: Hond houdt niet van hondenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:49

Die van ons doen het goed op Beneful Optimaal gewicht. Eindelijk eet Onze oudste boxer, die wil alleen maar de duurder soorten om de een of andere redenen. Boxer Tommy vreet alles wel.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:50

Diereigenaren die bij de dierenarts komen wíllen over het algemeen ook graag medicatie meekrijgen. Dus het een houdt het ander in stand..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:55

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:56

Machie, dat is uiteraard ook relatief. Hoe dan ook moet je ergens aan betalen, de farmaceutische industrie moet ook draaien. Ik ben bang dat we dan weer naar andere praktijken gaan. Zo heb ik jaren geleden een DA gehad die bij elk bezoek een injectie in mijn hond stak. Let op, ik was iets van 18 en dus behoorlijk naief in dat soort dingen, want hij was tenslotte de dierenarts..... bleek later dat dat een vitamineboost was. Kan in principe geen kwaad, tenzij je met een bepaalde hond nagenoeg wekelijks bij de DA zit. Dit ontaarde dus in een vitaminevergiftiging waar ik de hond bijna aan kwijt was geweest. Het hele dierenartsen gebeuren is gewoon veel te commercieel geworden. Er zijn te weinig dierenartsen die het uit liefde voor het dier doen. Gelukkig heb ik er nog wel zo één.

Maar we dwalen af..... het ging over voer ;)

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:58

Wat mij nu opvalt is dat er al 8 pagina's lang alleen maar over het soort voer word gesproken, maar helemaal niet over de omgeving waar de hond z'n eten krijgt. Ik heb altijd geleerd dat honden een rustig plekje moeten krijgen om te kunnen eten, dus niet in een drukke ruimte waar mensen zijn of andere dieren zijn, niet terwijl jij aan het koken bent, de afwas doet of iets dergelijks. Ik merk dat bij mijn hond wel, die eet nooit in mijn bijzijn, het is dat ik d'r hoor eten door het gekraak van de brokken als ik bijvoorbeeld op de bank zit.
Een snoepje of een koekje eet ze wel in mijn bijzijn, maar vaker pakt ze het aan en eet het op een rustig plekje op. Als wij op vakantie zijn en ze gaat mee, bijvoorbeeld een weekendje camperen dan eet ze heel erg slecht. Daarom nemen wij met een weekend weg nog altijd de bench mee waar ze 's nachts dan in slaapt, in d'r bench waar het rustig en veilig is eet ze dan wel. Als we ergens zijn waar een andere hond is dan bestaat dit hele probleem niet, dan eet ze netjes het voer mee van de andere hond. Overigens heeft mijn hond de hele dag eten ter beschikking, ze eet wanneer ze iets nodig heeft. Ik werk onregelmatig en mijn vriend moet vaak overwerken, dus is het voor ons heel moeilijk om de hond op vaste tijden te voeren.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:59

Laika schreef:
Het hele dierenartsen gebeuren is gewoon veel te commercieel geworden.

Voor de standaard zaken kun je met je beessie soms ook beter naar een kleine praktijk gaan, dan naar zo'n grote gecombineerde commerciele praktijk.. Of je moet goed weten wat je wel en niet wilt en je dierenarts durven tegenspreken..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:01

Die van mij krijgen wel Royal Canin, en tegenwoordig ook wel die duurdere brok van de supermarkten (in die glimmende zak). Ik moet zeggen dat ze het daar ook wel goed op doen.

Ik ent ze ook lang niet elk jaar. Ik zit ook op hondenforum en heb daar veel info van fokkers gekregen dat dat dus helemaal niet zo goed is.

Het gaat niet om het geld, ik wil gewoon goed voor ze zorgen.
Ik doe hetzelfde als bij ons zelf; ik koop voor mezelf ook niet de dure A merk spullen, dus voor de dieren ook niet (al krijgen die het vaker dan wij). Ook worden wij niet jaarlijks ingeënt, de honden dus ook niet. De paarden wel, omdat dat verplicht is als je wedstrijden wilt rijden, maar de veulens worden bij mij in princiepe ook niet geënt, tenzij ze tijdelijk ergens op pension komen en dus veel vreemde paarden tegen komen of zo.

Mijn honden krijgen eten in de kennel als ze er 's nacht weer in gaan. Inderdaad in alle rust dus.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:03

Ik denk dat dat per hond verschillend is. Mijn hondjes eten heerlijk in de woonkamer hun kluif savonds, het spiervlees smorgens in de keuken, maar daar blijf ik wel bij. Anders eet de ene hond 2 porties en de andere niets :D
In de tijd dat ze nog brokjes aten stond de bak met brokken in de keuken. Beide hondjes namen een mondje brok, legden dat in de woonkamer op het kleed om vervolgens brokje voor brokje te smullen. En zo weer naar de keuken voor het volgende mondje _O- Zo blijven ze wel in beweging hé! :')

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:03

mijn kleine vriend is ook geen voorstander van saaie droge brokken, maar ik wil er ook niet altijd iets doorheen doen.Word tie veel te verwend van :+ .

Ik gooi er vaak een scheut water bij .Heel vreemd ,maar hij eet het dan direct op.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:04

Mijn hond eet buiten in de tuin, de katten in de bijkeuken.. Omdat ze bot eten, hou ik ze wel in de smiezen..

Maar vind het zeker een goede aanvulling Saroanda!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:05

drupke schreef:
Ik gooi er vaak een scheut water bij .Heel vreemd ,maar hij eet het dan direct op.

Door warm water komen geur- en smaakstoffen beter vrij :Y) Een andere reden kan zijn dat de harde brokken lastig te eten zijn, heb je het gebit en tandvlees al eens goed gecontroleerd?

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:07

Chubby schreef:
Mijn hond eet buiten in de tuin, de katten in de bijkeuken.. Omdat ze bot eten, hou ik ze wel in de smiezen..

Maar vind het zeker een goede aanvulling Saroanda!

Ik had de eerste paar berichten van dit topic gelezen en ik dacht er gelijk aan, heb dus alle 8 pagina's 8)7 door zitten pluizen om te voorkomen dat ik dubbele info zou geven. Maar het stond er nog niet tussen.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:12

Om even terug te komen op de kundigheid van dierenartsen wat betreft voeding. Onze border collie Tosha is nu bijna 1 jaar oud, we hebben haar vanaf pup zijnde Royal canin gevoerd, al na 4 maanden begon ze te schrokken, ze kauwde de brokken niet meer en gaf dus soms na het eten gelijk over, ze at veels te snel. De dierenarts zei, dat stap je toch over op een volwassenbrok?! Die is groter, dan moet ze vanzelf wel kauwen. Ik legde hetzelfde probleem in de dierenwinkel voor en hij gaf me een ander advies, pak een puppybrok welke geschikt is voor een grotere hond :)* Omdat ze met 4 maanden nog veels te jong was voor een volwassenbrok. Tosha krijgt nu dus junior brokken voor een Bernersennen hond :D

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:12

Chubby schreef:
drupke schreef:

Door warm water komen geur- en smaakstoffen beter vrij :Y) Een andere reden kan zijn dat de harde brokken lastig te eten zijn, heb je het gebit en tandvlees al eens goed gecontroleerd?

gebit en tandvlees heb ik idd nagekeken en hij heeft verder nergens moeite mee.Kluift als een gek en speelt.Ook dan merk ik niets dat ie ergens last van heeft.
Ook als we veel gedaan hebben ,gewandeld oid eet ie ook beter.Ik denk dat het echt een gebrek aan eetlust is.En dan bevorderen die saaie brokken natuurlijk ook niet *D

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:25

Machie schreef:
Stel je voor dat jou dokter je medicatie verkoopt. Wedden dat je dan meer krijgt dan echt nodig is...

Maar dat gebeurt dus ook. Ook huisartsen kunnen worden beinvloed door de commerciële doelstellingen van de farmaceutische industrie.
http://sync.nl/farmaceutische-industrie ... tie-kwijt/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:56

Chubby schreef:
Machie schreef:

Gut de kachel van de DA mag niet roken? Ze moeten het maar weggeven?

EN hoe verklaar je de marche op AHV en Carnibest die is meer dan die 30% :Y)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:19

De dierenarts zou zich moeten beperken tot het geven van medische hulp. Dáár zijn ze voor! En over de kachel bij een dierenarts zou ik me geen zorgen maken. Per consult gemiddeld 28 euro en dat voor een minuut of 10 (als je lang werk hebt) is geen slecht loon lijkt mij ;)

Ik heb eens een gespecifiseerde rekening ontvangen over een operatie van kniebanden. Uurloon chirurg € 160,-- En dat was uiteraard nog maar een onderdeel van de rekening. Elk pilletje, hechtdraadje gebruik OK alsmede de assistenten aanwezig waren ook gespecificeerd! Totaal bedrag was namelijk € 475,-- voor een York :j dus de hoeveelheid narcose viel in dit geval mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:31

Lijkt me volstrekt logisch dat ze dr iets aan verdienen, zou me zorgen gaan maken als het weggegeven werd :D
Of kan jij je boodschappen gratis uit de schappen trekken Laika?
En 30% wist je dat de marche op aardolieproducten op 80% ligt? Dus zo schokkend is het niet.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:43

Ik haalde het niet zozeer aan om het salaris van de dierenarts ter discussie te stellen, als wel om te informeren over het feit dat de dierenarts niet onbevooroordeeld is in zijn advies. Hij heeft een commercieel belang bij het adviseren van een bepaalde brokvoeding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:45

Chubby dus de DA moet het maar weggeven?