BROODFOKKERS!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 00:04

Onze hond komt ook van een fokker die vrij veel nestjes fokte voor de lol. Maar die had dan ook gewoon veel teefjes, en die mochten niet de hele dag in huis daar daar hadden ze gewoon weg teveel honden voor. Maar onze hond heeft hen meer gekost dan wij ervoor betaald hebben dat weet ik zeker. Ze is wel een 'ras'hond zonder papier. Maar ik ken eigenlijk zat rashonden met papier die veel meer problemen hebben. Alle mensen die ik ken die een 'echte' rashond hebben zweren juist de volgende keer gewoon een vuilnisbakje te nemen :\ . Terwijl ik veel mensen ken met papierloze hondjes die een lang gelukkig leven hebben.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:32

Ik verbaas me er toch nog steeds over dat iedereen mensen schijnt te kennen die NOOIT meer een rashond nemen want die zijn zo verschrikkelijk ongezond.. Ik ben toch redelijk actief in de rashonden wereld en heb dit werkelijk nog nooit iemand horen zeggen. Dan moet ik er wel bij zeggen dat dit enkel mensen betreft met relatief 'normale' honden; geen platgeslagen neuzen, uitgerekte ruggen, etc.

Natuurlijk kun je wel eens pech hebben, maar dat heb je net zo goed met een bastaardje? Ik zie er meer stamboomloze honden beroerd bijlopen dan rashonden (ik denk hierbij aan kleine hondjes die niet eens fatsoenlijk kunnen lopen, maar constant met 1 van hun pootjes 'trekken').

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:41

liedje89 schreef:
Maar die had dan ook gewoon veel teefjes, en die mochten niet de hele dag in huis daar daar hadden ze gewoon weg teveel honden voor. Maar onze hond heeft hen meer gekost dan wij ervoor betaald hebben dat weet ik zeker. Ze is wel een 'ras'hond zonder papier.

En waar zitten die honden dan de hele dag?
Dit klinkt toch wel als een broodfokker eerlijk gezegd.... wellicht een die iets vriendelijker is voor de honden maar toch een broodfokker.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:50

Medea schreef:
Ik verbaas me er toch nog steeds over dat iedereen mensen schijnt te kennen die NOOIT meer een rashond nemen want die zijn zo verschrikkelijk ongezond.. Ik ben toch redelijk actief in de rashonden wereld en heb dit werkelijk nog nooit iemand horen zeggen. Dan moet ik er wel bij zeggen dat dit enkel mensen betreft met relatief 'normale' honden; geen platgeslagen neuzen, uitgerekte ruggen, etc.

Natuurlijk kun je wel eens pech hebben, maar dat heb je net zo goed met een bastaardje? Ik zie er meer stamboomloze honden beroerd bijlopen dan rashonden (ik denk hierbij aan kleine hondjes die niet eens fatsoenlijk kunnen lopen, maar constant met 1 van hun pootjes 'trekken').

bij veel rashonden, dan vooral met de lange ruggen en korte luchtwegen, en enkele andere soorten, zitten wel veel ziektes. Vaak wordt een kruising toch ouder en zijn ze sterkter. Mits een normale kruising!
Als je een teckel met een deense dog gaat kruisen is het natuurlijk ook vragen om problemen :D
Bv de cavalier.. Tsja, die zou ik dus nooit kopen :D Net zoals andere doorgefokte honden!

eppie38

Re: BROODFOKKERS!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:51

Vroeger werd er altijd gezegd dat vuilnisbakkies sterker waren.
Nu word weer gezegd dat rashonden gezonder zijn, eerlijk gezegd weet ik het zelf niet meer allemaal.
Over dat trekken van pootjes Medea, ik heb een russel die dat doet, loopt altijd met 1 pootje opgetrokken, links en dan weer rechts (achter).
Hebben we zelfs fotootje van laten maken maar kwam niets uit, enig idee wat dat dan is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:38

Pathella luxatie waarschijnlijk. Komt vooral voor bij bastaard-terriers (lijkt op een JR, maar is het strikt genomen niet, heeft nl. geen stamboom).

Mijn rashonden zijn altijd gloeiend gezond geweest...... lang leve zorgvuldige fok. Verder kan ik aardig weten wat voor karakter erin zal zitten, zal met bastaards toch moeilijk in te schatten zijn. Ik houd het op rashondjes :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:43

Dat pootje trekken doen heel veel JRussels .. Ook echte !
Ken haast geen enkele kleine maat JR die het niet doet ...
Elk ras met of zonder stamboom heeft wel iets, zolang het geen gezondheidsprobleem is , zoals dat pootje trekken , geen man overboord .

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:50

Nee is het niet, de dierenarst heeft ons verzekererd dat ze geen pijn heeft, teminste de fotoos zijn 6 jaar geleden genomen maar is een vrolijk, heerlijk hondje maar was wel benieuwd hoe en wat.
Zal dat eens opzoeken op internet Yamcha bedankt.

Overigs heb ik nog een vuilnisbakkie, heb ik agelopen juni in Engeland (meegesmokkeld) gekocht op een paardenmarkt jawel aan laten smeren) kwam bij zon ranzige tokkiesfamilie vandaan, die de puppies zelfs in de lucht gooiden omdat ze dachten dat ze grappig waren.
Kenny is nu maandje of 7 denk ik en volgens de dierenarts kruising Jack Russel, Stafford of Pitbull, kun je nagaan sommige mensen kruisen ook alles.
Hij loopt mank, dan weer voor dan weer achter, heel raar, rent wel gewoon en fotoos en allerlei onderzoeken wijzen niets uit.
Pijn heeft hij denk ik niet en nu zegt de dierenarts dat het is iets wat wel eens bij Deense dogs voorkomt.
Zijn bloedvaatjes in zijn botten groeien niet snel genoeg mee.
Meschien beetje offtopic maar omdat hier best veel kennis op dit topic zit denk vraag het toch maar even.
ik heb er nog nooit van gehoord in ieder geval en hij gaat volgende week naar de kliniek in Gent (is het dichtsbijzijnde vanuit Terneuzen) maar als iemand ook weet wat dat is graag.
Laatst bijgewerkt door eppie38 op 09-10-09 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:51

Dat "pootje trekken"is dus wel een gezondheids probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:53

Zinzi_jewel: Dat pootje trekken is zeer zeker wél een gezondheidsprobleem, de honden hebben er vaak flink pijn aan ook nog (niet altijd).
Verder kan het tot overbelasting van de heupen leiden, rugklachten, enz, enz.

Overigens hebben stamboom JR's er écht zelden last van, een goede fokker selecteert erop.

@ eppie: graag gedaan, vergeet vooral niet je eigen DA te vragen, die kent jouw hond en kan vaak betere en nauwkeuriger info geven als dat je op het internet kunt vinden. Al raad ik zeker aan ook te googelen, het is wijs om te weten wat het is.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:08

eppie38 schreef:
Hij loopt mank, dan weer voor dan weer achter, heel raar, rent wel gewoon en fotoos en allerlei onderzoeken wijzen niets uit.
...............
Pijn heeft hij denk ik niet en nu zegt de dierenarts dat het is iets wat wel eens bij Deense dogs voorkomt.

Geen ervaring mee, wel heel vervelend voor jullie. Ben benieuwd wat eruit komt in Gent. Verder denk ik wel de hond pijn heeft, mank lopen zou Kenny niet voor niks doen.

Ik vind ik erg jammer dat er nog steeds goede verhalen over broodfok in de rondte gaan. Dit soort mensen houden die wanpraktijken in stand, en ik vind hen dé oorzaak van de broodfok. Namens alle schrijnende gevallen: Bedankt! +:)+ ;(

Over vooroordelen van rashonden:
Een hond met een goed papier kan spijkerhard zijn. :) Helaas zijn er wel bepaalde rassen die gewoon doorgaans niet heel oud worden.
Verder vertelde mijn dierenarts me dat onderzoeken uitwijzen dat onherleidbare kruisingen het allerhardst zijn. Ik zal haar de volgende keer eens vragen of ze weet waar en hoe ik aan goede informatie kom. Goede rashonden maar vooral onherleidbare kruisingen zijn de meest veilige keus volgens haar. :Y)

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:15

Weet je ik denk ook eigenlijk dat het niet uitmaakt hoe en wat de hond is maar dat Ts gewoon bedoeld dat de honden onder zeer slechte omstandigeheden gehouden worden.
Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat een erkende fokker zoiets zou doen, al zal je wel uitzonderingen hebben natuurlijk.

Fokken met honden is echt ver van me bed, ik vind dat er al te veel honden zijn, asiels zitten vol maar als die honden dan ook nog eens extra moeten lijden, dat is te slecht voor woorden, en of je nu voor een rashond kiest of een kruising, ik denk dat we het allemaal met elkaar eens zijn dat broodfokkers, tuig zijn waar je inderdaad niet van moet kopen.
Edit, dan ga ik bij het begrip broodfokker er wel van uit dat we het over mensen hebben die je bv bij Das je goed recht en andere filmpjes ziet, de mensen waar je die gruwel varhalen over hoort, dat zijn voor mij dus broodfokkers.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:19

Ik zeg al ik ken er geen die het niet doet JR. Maar wellicht geen stamboom hondjes ! Hoe lang is de JR nu erkent in NL ?
In de tijd dat ik er een had waren ze niet erkent en de mijne was een fox , Bleek toen ze klaar was met groeien :D Niet minder lief hoor ...
En spijkerhard is nu 13 jaar en woont bij mijn ouders ...
Vindt het wel poedersuiker dat er nog steeds mallafide hondenfokkers zijn .
Ben ook bang dat dat nooit stopt .
Heb zelf ook een kruising , en geloof niet dat waar wij haar hebben gekocht fokte voor het grote geld .. Maar ja zeg nooit nooit , controleren is ook heel moeilijk als het allemaal keurig uitziet , teef zit bij haar Pups gewoon binnen in huis ...
Ben onaangekondigd terug gegaan na 1e kijkafspraak ....
Meer kon ik niet doen ...
Verder kan ik me vinden in bovenstaande post

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:22

Pjiew... wij wilden ook een nieuw klein hondje, en hadden gekeken op marktplaats. We hadden (perongelijk) gereageerd op een advertentie van puppies. Daarna keken we of ze nog andere advertenties had, en ja hoor, van allerlei verschillende rassen. En bij elke advertentie foto's van 3 "voorbeeldpups." Verder stond bij elke advertentie, ongeacht het ras dat het ras weinig verhaard, dat ze klein bleven, en dat ze leuke gezinshondjes waren, en allemaal zonder stamboom. Over vaders en moeders werd niets verteld. Wij vroegen of het ras (waar wij op hadden gereageerd) goed samenkon met andere honden, omdat we nog een hond hebben. Antwoord was: "Ja hoor, ze kunnen allemaal goed overweg met andere honden. Wanneer komt u kijken naar de hondjes, bel maar even voor een afspraak naar.... "

Gelukkig letten wij altijd (meestal ;) ) goed op, en hebben tijd genoeg voor de aanschaf van een nieuwe hond. Dus in deze advertentie trapten we mooi niet in. ;) Het was namenlijk een redelijk bekende broodfokker. (maar ik neem aan dat ik geen namen mag noemen ;) )

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 08:52

Wat ik trouwens nog al verbazend vind is veel mensen over een paard wat gekocht wordt wikken en wegen, welke kleur,afstamming,nivo en het natuurlijk laten keuren op gezondheid. Maar een hond wordt zo gekocht en het liefst zo goedkoop mogelijk,afstamming,kleur en soort maken dan opeens niet meer uit.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:57

Ons hondje liep dus ook vaak met een pootje opgetrokken, dat heeft ze ook jaaaaaren gedaan. Heel dom eigenlijk, maar wij hebben er nooit wat achter gezocht := ze holde namelijk gewoon door, speelde, sprintte en snuffelde gewoon door. Ze is er 15 mee geworden, afgelopen mei hebben we haar in laten slapen wegens epilepsie. Kiki was een Papillon met volledige stamboom. Toen mijn ouders bij de fokker van ons huidige hond terrorist waren en dat zeiden noemde hij direct Pathella Luxatie. Stom dat we daar nooit mee aan de gang zijn gegaan, maar zoals ik al zei toonde ze geen pijn, en ze liep ook niet altijd op drie pootjes.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:18

mijn eerste hond komt bij een nette fokker vandaan. Mooie, schone kennels weet ik me nog te herinneren, honden zagen er zeer goed verzorgt uit en waren erg vriendelijk (de mensen ook). Hondje had keurig een gezondheidsverklaring van de DA en de eigenaar gaf me een brief mee dat ik moest bellen zodra er problemen mochten zijn...

Mijn andere hond was een ander verhaal.
Advert op marktplaats gezien, was net in het jaar dat couperen verboden was geworden, en we wilden dus perse een hondje mét staart.
Gebeld en kwam positief over... Tot we daar kwamen... Een kleine eensgezinswoning met een stuk of 7 kinderen, en 4 nesten van verschillende rassen. 6 weken oud, zonder moeder. Verder liepen er hier nog een hoogdrachtige labrador rond, iets van een keesje, en nog een paar volwassen honden...
Het huis stonk verschrikkelijk weet ik nog...

Toch heb ik toen de pup mee genomen, puur met het idee: Ik laat m niet in deze rotzooi zitten.
Is allemaal goed gekomen en heb er nooit medische of gedragsproblemen mee gehad (hondje is nu 8 ).
De laatste was absoluut een broodfokker, en ja, misschien had ik het hondje niet mee moeten nemen, maarja, dan had ze langer in de rotzooi gezeten...

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:53

Ik denk dat veel mensen zoiets hebben hoor Stef, ze zien de ellende en denken ik koop hem of haar want dit is zielig, had ik ook gedaan denk ik.