hoe houd je een konijnenopvang vol?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:06

ThePast03 schreef:
Yinnar schreef:
Je kan nu wel zo denigrerend doen maar volgens mij ben jij degene die even de weg kwijt is! We hebben het over de kosten van een castratie. Wat goedkoper is. Via een opvang of een konijn kopen in de winkel en zelf naar de DA brengen. Niet over konijntjes op marktplaats die een goed tehuis zoeken.

Volgens mij snap jij niet dat er opvangen bestaan die gecastreerde rammen voor 10 euro aanbieden.

En dat als ik een konijn wil opvangen ik dus beter op die marktplaatsadvertentie kan ingaan dan naar een opvangcentrum wat 45 euro (of meer) vraagt. Dan voorkom ik zelfs dat die konijnen in de opvang terecht komen, beter kan toch niet?

Verder lijk jij ook niet te snappen dat er dierenartsen zijn die, zonder speciale kortingen, 30 euro vragen voor de castratie van een ram, met gasnarcose.

Als een opvang zulke bedragen moet vragen om te kunnen voortbestaan zijn ze wat mij betreft niet slim bezig en zeker niet in het belang van de konijnen. Dan ga ik liever naar een opvang die slimmer bezig is, dan steun ik namelijk een opvang waar de konijnen niet zo lang hoeven zitten.

Ik snap het dondersgoed! Geef mij nu maar namen van dierenartsen die het voor dat geld doen! In onze regio niet. Althans geen gasnarcose.
De opvang die jij nu zo afkraakt bestaat al sinds jaar en dag. Ze hebben moeilijke perioden vooral in deze tijd want dan blijven de konijnen maar binnenstromen en de rammen moeten allemaal gecastreerd worden. Maar het lukt ze het hoofd net boven water te houden.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:09

ThePast03 schreef:
Yinnar schreef:
Allemaal hartstikke leuk en fijn dat jouw dierenarts je wel matst maar de meeste dierenartsen vragen toch echt meer. En ik praat ook geen poep. Ik heb zelf bij een opvang gewerkt en weet hoe het werkt. Je kan dus niet oordelen over de diverse opvangen. Het is afhankelijk van bepaalde factoren en de grootste daarvan de de DA. Ga jij in de provincie Utrecht maar eens rondbellen. Kijken of jij een DA kan vinden die met gasnarcose werkt en het voor € 30,00 doet. ik hoor dan graag de naam van deze kliniek. Er zouden veel opvangen in de regio erg blij zijn. Ik geef je echter weinig kans!

Laat ik nu in die provincie wonen. :D

En dat is niet matsen maar gewoon de standaard prijs voor iedere particulier. Asiels krijgen zelfs nog korting.

Zoals je in dit topic leest ben ik geen uitzondering, er zijn meer mensen die zeggen dat het bij hun 30 euro kost.

Nou kom maar op met die namen! Dan kan ik ze doorgeven aan de opvang. Kunnen ze telefonisch contact opnemen. Ik ben echter bang dat het geen gasnarcose is. En indien wel dan is het een giga korting! Ik heb er diversen gebeld en geen één deed het voor € 30,00. We vonden er eentje in Benschop die wilde het doen voor € 25,00. Maar dat was een standaard narcose. Dus geen gas.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:12

Dat hun meer geld vragen dan andere opvangen betekend niet dat konijnen daar langer zitten.
Er zijn ook genoeg mensen die juist een konijn ofzo uit een opvang willen, dus die reden die je opgeeft is een beetje onzin :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:18

Yinnar schreef:
Nou kom maar op met die namen! Dan kan ik ze doorgeven aan de opvang. Kunnen ze telefonisch contact opnemen. Ik ben echter bang dat het geen gasnarcose is. En indien wel dan is het een giga korting! Ik heb er diversen gebeld en geen één deed het voor € 30,00. We vonden er eentje in Benschop die wilde het doen voor € 25,00. Maar dat was een standaard narcose. Dus geen gas.

Ik weet niet of die kliniek er prijs op stelt dus ik ga niet zomaar namen doorgeven. Zal het weleens met ze overleggen. ;)
Verder voel ik me ook niet geroepen om mezelf te bewijzen omdat jij weigert me te geloven.

Als die opvang nauwelijks hun hoofd boven water kan houden is dat triest, maar niet iets wat ik van plan ben te bekostigen.
Zeker niet zolang er opvangen bestaan die het beter doen en hun gecastreerde rammen voor 10 - 15 euro kunnen aanbieden.
Zo'n opvang die zulke bedragen vraagt heeft imho gewoon geen bestaansrecht meer.

Als alle mensen stoppen met het laten krijgen van nestjes bij hun huiskonijntjes kunnen de opvangen helemaal sluiten, dat zou het ideaal moeten zijn.
Het spijt me, zoals ik al zei komen er bij de groothandel hier in de buurt elke week meer dan 700 konijnen binnen waarvan het merendeel in de bont verdwijnt, dat houdt me meer bezig dan een opvang die veel te veel geld kost.

Begin eens bij de basis en probeer eens te voorkomen dat er zo achterlijk veel konijnen worden gefokt.
Ook al gaat 60% van de Nederlanders hun konijnen uit de opvang halen dan blijft 40% nog rustig doorfokken en blijft die groothandel elke week grote aantallen jonge konijnen binnen krijgen.

@Simone dus jij vindt het onzin dat heel veel mensen liever naar een opvang gaan die hun gecastreerde rammen voor 10-15 euro aanbieden dan naar een die 45 euro (of zelfs meer vraagt)? Dat zegt mij meer dan genoeg ;)

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:20

En als je eens verder kijkt dan alleen de rammen, voedsters mogen vaak weg tegen alleen een vrijwillige vergoeding, dus als je voor een koppeltje gaat kan je voor 50 euro twee konijnen meenemen die al gekoppeld zijn en waar je tenminste van weet dat je niet ineens verrast wordt door een onverwacht nest, zoals met dierenwinkelkonijnen nog wel eens gebeurd.

En wat is die paar euro verschil op de rest van de kosten die je voor zo'n dier maakt gedurende zijn leven?

Ik vraag me van die opvang die gecastreerde rammen heeft voor 10-15 euro echt hoe groot die opvang is en wat voor sponsor die heeft.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:23

Ik ben even gaan snuffelen maar de kosten zijn heel verschillend in nederland. Van 35 euro tot 100 euro.Soms heeft het gewicht van het konijn er ook mee te maken. Daar naast krijgt het konijn ook vaak pijnstilling of krijg je metcam mee.

Dus de verschillen in kosten van adoptiekonijnen ligt toch echt aan de kosten die een dierenarts vraagt.

Ben echt benieuwd maar die goedkope dierenarts in regio Utrecht.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:26

ThePast03 schreef:
@Simone dus jij vindt het onzin dat heel veel mensen liever naar een opvang gaan die hun gecastreerde rammen voor 10-15 euro aanbieden dan naar een die 45 euro (of zelfs meer vraagt)? Dat zegt mij meer dan genoeg ;)

Ik vindt het onzin om te zeggen dat niemand een konijn zou halen bij die opvang, omdat het in de dierenwinkel of op marktplaats goedkoper is. En onzin om te zeggen dat die konijnen niet geplaats worden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:27

Manou schreef:
En als je eens verder kijkt dan alleen de rammen, voedsters mogen vaak weg tegen alleen een vrijwillige vergoeding, dus als je voor een koppeltje gaat kan je voor 50 euro twee konijnen meenemen die al gekoppeld zijn en waar je tenminste van weet dat je niet ineens verrast wordt door een onverwacht nest, zoals met dierenwinkelkonijnen nog wel eens gebeurd.

En wat is die paar euro verschil op de rest van de kosten die je voor zo'n dier maakt gedurende zijn leven?

Ik vraag me van die opvang die gecastreerde rammen heeft voor 10-15 euro echt hoe groot die opvang is en wat voor sponsor die heeft.

Vraag het aan Nickeltje, hun vragen 10 euro voor een gecastreerde ram.
Neem aan dat een voedster erbij dan geen 35 euro hoeft te kosten.

Bij de link die ik gaf is een voedster (ingeënt en wel) ook 15 euro dus ben je voor 30 euro klaar.

Maar dan heb ik nog die link waar je gratis een paartje (gecasteerd mannentje en vrouwtje) kan ophalen en zelfs kunt voorkomen dat die in een opvang terecht komen. Dat is natuurlijk helemaal super.
Dan ben je toch echt gek als je 45 euro gaat uitgeven?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:27

ThePast03 schreef:
Yinnar schreef:

Ik weet niet of die kliniek er prijs op stelt dus ik ga niet zomaar namen doorgeven. Zal het weleens met ze overleggen. ;)
Verder voel ik me ook niet geroepen om mezelf te bewijzen omdat jij weigert me te geloven.

Als die opvang nauwelijks hun hoofd boven water kan houden is dat triest, maar niet iets wat ik van plan ben te bekostigen.
Zeker niet zolang er opvangen bestaan die het beter doen en hun gecastreerde rammen voor 10 - 15 euro kunnen aanbieden.
Zo'n opvang die zulke bedragen vraagt heeft imho gewoon geen bestaansrecht meer.

Als alle mensen stoppen met het laten krijgen van nestjes bij hun huiskonijntjes kunnen de opvangen helemaal sluiten, dat zou het ideaal moeten zijn.
Het spijt me, zoals ik al zei komen er bij de groothandel hier in de buurt elke week meer dan 700 konijnen binnen waarvan het merendeel in de bont verdwijnt, dat houdt me meer bezig dan een opvang die veel te veel geld kost.

Begin eens bij de basis en probeer eens te voorkomen dat er zo achterlijk veel konijnen worden gefokt.
Ook al gaat 60% van de Nederlanders hun konijnen uit de opvang halen dan blijft 40% nog rustig doorfokken en blijft die groothandel elke week grote aantallen jonge konijnen binnen krijgen.

Wat jij vindt moet jij vinden. Jij hebt het geluk je konijnen goedkoop te kunnen laten castreren. De meeste opvangen niet en die doen hun werk daarom niet minder. Ik weet wat mijn dierenarts vraagt voor castratie dus de keuze voor mij is makkelijk. Een opvangkonijn.

Je kan de naam van de betreffende kliniek toch gewoon geven? Je doet de kliniek er geen kwaad mee. Je vertelde zelf dat het voor particulieren € 30,00 was en voor asiel zelfs goedkoper. Ze kunnen het hooguit drukker krijgen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:30

ThePast03 schreef:
Maar dan heb ik nog die link waar je gratis een paartje (gecasteerd mannentje en vrouwtje) kan ophalen en zelfs kunt voorkomen dat die in een opvang terecht komen. Dat is natuurlijk helemaal super.
Dan ben je toch echt gek als je 45 euro gaat uitgeven?

Ze vragen geen € 45,00 voor een reeds gecastreerde ram die in de opvang terecht komt. Waar haal je die onzin nu weer vandaan?? Is dat ergens gezegd?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:31

simone_1986 schreef:
Ik vindt het onzin om te zeggen dat niemand een konijn zou halen bij die opvang, omdat het in de dierenwinkel of op marktplaats goedkoper is. En onzin om te zeggen dat die konijnen niet geplaats worden.

Lezen, ik heb zelfs nergens een dierenwinkel genoemd?????
Wel dierengroothandel, dat is heel wat anders. Als je een keer wil gruwelen wil ik je het adres daar wel van geven. Dan zie je pas waar het echte konijnenleed zich afspeelt. (en hamster, ratten, chinchilla, kittenleed etc.)

Ik zeg niet dat niemand een konijn haalt bij die opvang, zullen heus wel mensen zijn.
Maar het is toch logisch dat de meeste mensen liever een opvangkonijn zouden halen bij een opvang die het blijkbaar beter voor elkaar heeft en het voor 10 euro kan doen?
Of zelfs gratis een koppel die al jaren bij elkaar leeft van marktplaats kan halen?

Yinnar: De praktijk heeft zijn tarieven niet online staan en zullen daar hun redenen wel voor hebben. Zonder overleg met hun geef ik niets door. Weet niet of ze er op zitten wachten dat ineens alle konijnenopvangen bij hun voor de deur komen staan. :)
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 06-08-09 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:32

Yinnar schreef:
Ze vragen geen € 45,00 voor een reeds gecastreerde ram die in de opvang terecht komt. Waar haal je die onzin nu weer vandaan?? Is dat ergens gezegd?

Dat zeg ik toch nergens? Maar ik zou toch gek zijn om 45 euro uit te geven terwijl ik gratis al gekoppelde paartjes van marktplaats kan halen?
Daarmee voorkom ik ook nog eens dat ze in de opvang terecht gaan komen, kan het nog beter dan?

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik niet naar een opvang zou gaan hoor. Maar dan wel een die het kan doen voor 10-15 euro. Die sponser ik veel liever en zou die nog liever 45 euro geven zelfs. Die doen iets goed blijkbaar. :)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:33

Als we dan toch bezig zijn met marktplaats uit te pluizen heb ik er hier ook eentje.
http://link.marktplaats.nl/267332614

De rammen kosten € 15,00 m.u.v. de gecastreerde rammen. Die zijn € 30,00. Het is en blijft afhankelijk van regio en dierenarts.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:34

Yinnar schreef:
Als we dan toch bezig zijn met marktplaats uit te pluizen heb ik er hier ook eentje.

De rammen kosten € 15,00 m.u.v. de gecastreerde rammen. Die zijn € 30,00. Het is en blijft afhankelijk van regio en dierenarts.

Dus moet je geen dierenopvang willen beginnen in een regio waar je alleen kunt overleven als je minimaal 45 euro vraagt?

Ik ben wel bereid om een stukje te rijden om een opvang te sponseren die 10-15 euro vraagt hoor. :)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:35

ThePast03 schreef:
simone_1986 schreef:

Lezen, ik heb zelfs nergens een dierenwinkel genoemd?????
Wel dierengroothandel, dat is heel wat anders. Als je een keer wil gruwelen wil ik je het adres daar wel van geven. Dan zie je pas waar het echte konijnenleed zich afspeelt. (en hamster, ratten, chinchilla, kittenleed etc.)

Ik zeg niet dat niemand een konijn haalt bij die opvang, zullen heus wel mensen zijn.
Maar het is toch logisch dat de meeste mensen liever een opvangkonijn zouden halen bij een opvang die het blijkbaar beter voor elkaar heeft en het voor 10 euro kan doen?
Of zelfs gratis een koppel die al jaren bij elkaar leeft van marktplaats kan halen?

Yinnar: De praktijk heeft zijn tarieven niet online staan en zullen daar hun redenen wel voor hebben. Zonder overleg met hun geef ik niets door. Weet niet of ze er op zitten wachten dat ineens alle konijnenopvangen bij hun voor de deur komen staan. :)

Tja, dan moet ik het helaas naar het land der fabelen verwijzen. Als je iets beweerd moet je het ook hard kunnen maken. En een dierenarts zal extra klandizie alleen maar fijn vinden lijkt mij. Het zijn toch inkomsten!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:37

Yinnar schreef:
Tja, dan moet ik het helaas naar het land der fabelen verwijzen. Als je iets beweerd moet je het ook hard kunnen maken. En een dierenarts zal extra klandizie alleen maar fijn vinden lijkt mij. Het zijn toch inkomsten!

Dan verwijs je het naar het land der fabelen, ik lig er niet wakker van hoor. :D
Die praktijk heeft het druk zat en geeft ook nog eens kortingen aan opvangen. Lijkt me logisch dat ik dan eerst even met ze overleg.

Maar geloof wat je wilt. ;)

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:37

ThePast03 schreef:
Yinnar schreef:

Dus moet je geen dierenopvang willen beginnen in een regio waar je alleen kunt overleven als je minimaal 45 euro vraagt?

Ik ben wel bereid om een stukje te rijden om een opvang te sponseren die 10-15 euro vraagt hoor. :)

Ja laat de konijnen daar dan maar stikken want het kost te duur 8)7

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:38

simone_1986 schreef:
Ja laat de konijnen daar dan maar stikken want het kost te duur 8)7

En die 700 jonge konijntjes die bij die groothandel binnenkomen? Daar hebben we het maar helemaal niet over en die mogen gerust in de bontindustrie verdwijnen?

Die konijnen kunnen naar de opvangen die het wel kunnen voor normale prijzen. :)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:39

ThePast03 schreef:
Yinnar schreef:

Dat is jouw mening maar ik heb nog steeds geen naam van een kliniek gehoord. Je weet het allemaal zo mooi te vertellen maar praatjes vullen geen gaatjes! Een opvang is hard nodig. En een opvang die meer dan 100 konijnen in de opvang heeft kan niet voor elke ram naar Tokio reizen. Dat moet zelf jij kunnen begrijpen. Een auto rijdt niet op water. Ik denk dat we blij moeten wezen dat ze een opvang zijn gestart. Als ze allemaal zoals jij dachten dan zouden er legio konijnen een langzame dood op straat en elders sterven omdat er geen opvang is vanwege de hoge castratiekosten.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:40

Toen ik 2 konijntje afstond aan een opvang moest ik al 20,- per konijn dokken. Maarja alles voor het welzijn van die beestjes he! Ze hebben nu een prachtleven.
Laatst bijgewerkt door InezFlip op 06-08-09 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:41

Yinnar schreef:
Dat is jouw mening maar ik heb nog steeds geen naam van een kliniek gehoord. Je weet het allemaal zo mooi te vertellen maar praatjes vullen geen gaatjes! Een opvang is hard nodig. En een opvang die meer dan 100 konijnen in de opvang heeft kan niet voor elke ram naar Tokio reizen. Dat moet zelf jij kunnen begrijpen. Een auto rijdt niet op water. Ik denk dat we blij moeten wezen dat ze een opvang zijn gestart. Als ze allemaal zoals jij dachten dan zouden er legio konijnen een langzame dood op straat en elders sterven omdat er geen opvang is vanwege de hoge castratiekosten.

Wat heeft de naam van de kliniek te maken met de opvangen die het wel kunnen voor 10-15 euro?

Voor de rest verwijs ik naar mijn post hierboven. Niemand maakt zich druk over die gemiddeld 700 konijntjes die via de groothandel verdwijnen. Toch raar.

En dat er legio konijnen een langzame dood op straat sterven ligt niet aan mij en de mensen die zoals ik denken. Dat ligt aan de mensen die zo graag een nestje bij hun konijntjes willen.
Op gevoel spelen win je geen zieltjes mee, integendeel. ;)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:43

ThePast03 schreef:
Yinnar schreef:

Dan verwijs je het naar het land der fabelen, ik lig er niet wakker van hoor. :D
Die praktijk heeft het druk zat en geeft ook nog eens kortingen aan opvangen. Lijkt me logisch dat ik dan eerst even met ze overleg.

Maar geloof wat je wilt. ;)

Doe ik ook. Eerst bewijs en dan zien we wel verder. Ik ben ervan overtuigd dat jij hetzelfde zou hebben in mijn positie. Als je de hele regio hebt afgebeld en nergens kon het goedkoper. Nou moet ik wel zeggen dat de opvang wel korting krijgt en geen € 80,00 betaalt. Volgens mij rond de € 60,00. Maar oké nog altijd minder dan de € 45,00 die ze ervoor vragen. Daar komt ook bij dat de konijnen allen geënt zijn tegen myxomatose em VHD. Dus niet zo'n waardeloze en dure opvang toch?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:43

Iney schreef:
Toen ik 2 konijntje afstond aan een opvang moest ik al 20,- per konijn dokken. Maarja alles voor het welzijn van die beestjes he! Ze hebben nu een prachtleven.

Tja bij die groothandel krijgen mensen 1 euro per konijn. Dat is ook de reden waarom er daar gemiddeld 700 euro per week binnen komen.
Mensen gaan echt niet snel 20 euro per konijn betalen als ze een nestje jonge konijnen niet kwijt kunnen.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:44

Het gaat nu over opvangen en niet over de andere konijnen, dat is weer een hele andere discussie.
Ik vindt het gewoon achterlijk dat er nog zoveel mensen egoistisch zijn om een nestje te willen, maar goed dat zal toch nooit veranderen.

Er zou in elke regio een opvang moeten zitten, mensen die van hun konijn af willen zijn vaak niet bereidt om wat verder te rijden om het dier weg te brengen. Dus ook de duurdere opvangen zijn nodig.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:45

edit het bericht boven bovenstaand bericht!

Bovenste bericht klopt niet helemaal. Toen ik 2 konijntjes tegelijk liet castreren was ik 100,- kwijt. 50,- per konijn dus!

In opvangen gaan er een stuk of 5 tegelijk dan zijn de castratie's nog goedkoper en zeker als het voor een opvang is.
Laatst bijgewerkt door InezFlip op 06-08-09 00:46, in het totaal 1 keer bewerkt