Kattenvoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laika

Re: Kattenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:04

Die van mij zijn "anders" denk ik :D
Dior is wat autistisch aangelegd. Ze is meestal buiten, soms zelfs wel 2 dagen achtereen weg. Komt dan helemaal uitgehongerd snel zichzelf vol vreten, slaapt een uurtje thuis en is weer weg. Chanel daarentegen is een echte plakpoes. Komt nagenoeg niet buiten en zit de hele dag aan je vast. Ze gaat zelfs mee als ik ga plassen. Loopt ook de hele dag tegen je te kletsen :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:07

Ik ben blij dat de kittens elkaar slopen i.p.v. mij en verder zijn ze allemaal heel erg leuk met elkaar, alleen is de moeder van de kittens erg dominant tegenover de honden. Ze staat ook regelmatig in de deuropening zo van: 'kom dan als je durft, kom dan...' en dan meppen uitdelen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:10

Mijn poesjes waren eerst ook heel intiem samen. Tot ze gesteriliseerd werden, terug van de dierenarts moesten ze niets van elkaar weten. Dit is op een gegeven moment weer redelijk goed gekomen. Tot ze naar buiten mochten, daarna was het over met de liefde samen. Jammer hoor. Vind het altijd prachtig als dieren zo heerlijk samen slapen enzo.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:14

Dat tentje is leuheuk :j
Die hadden ze de laatste keer nog niet bij Ikea, goed excuus om binnenkort nog eens te gaan O:)

Ik heb nu 4 katten thuis, 2 kittens van stal meegenomen 5 weken geleden: niesziekte en kat etende hond vond ik toch wat zielig, eigenlijk is het niet de bedoeling dat ze blijven, maar tja... :Y)
Ik wil ze alleen naar een echt goed huis doen :Y)
En ik heb nog 2 katers rond lopen van 4 jaar, die ook ooit van stal meegenomen, beetje zelfde verhaal als met de huidige kittens, maar deze waren wel geplant om het zo maar te zeggen :P

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:23

Hallo allemaal, even inbreken aangezien dit topic over kattevoer gaat :D
Ik heb 2 exemplaren uit het asiel. Een van ruim een jaar en een van een maand of 9. Ze hebben in het asiel zeker niet het beste van het beste voer gehad en omdat ik ze wel goed en gezond wilde houden ben ik royal canin indoor formula en digestive gaan voeren (beide brokken, door elkaar heen). Af en toe, zo´n 2x in de week, krijgen ze ook wat natvoer wat ze over het algemeen niet eens echt kan bekoren en wat ze dus nauwelijks eten.
Nu kotsen ze toch nog redelijk regelmatig, wordt wel minder, maar echt de hele brokjes er weer uit (om het vervolgens zelf weer te recyclen, tja je bent een straatkat of je bent het niet :Y) ). En hebben ze beide niet hele stevige ontlasting, om over de geur maar niet te spreken.
Ik had het idee met royal canin toch het beste van het beste voor mijn katten aan te schaffen... Wat is wijsheid? Toch weer iets anders proberen?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:41

Probeer is een poosje rijst met gekookte kipfilet, mss dat dat de maag weer wat tot rust brengt, mss hebben ze wel last van een virus?
Hoe lang speelt dit al?

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:46

Hot Letizia, af en aan sinds ik ze heb eigenlijk... soms wordt het weer wat erger.
Maar rijst is toch nutteloos voor een kat? Ik begreep in ieder geval dat katten dat helemaal niet kunnen verteren? Zat zelf al wel te denken over stukjes kipfilet en echte vis.
Ben ondertussen aan het snuffelen geweest op internet en zag dat er een winkel bij mij in de buurt is die Haaks BARF verkoopt. Misschien moet ik dat eens proberen, hoewel ze vaak versvoer niet moeten. (maar eens beginnen met 1 rolletje).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:47

Lusitano schreef:
Hallo allemaal, even inbreken aangezien dit topic over kattevoer gaat :D
Ik heb 2 exemplaren uit het asiel. Een van ruim een jaar en een van een maand of 9. Ze hebben in het asiel zeker niet het beste van het beste voer gehad en omdat ik ze wel goed en gezond wilde houden ben ik royal canin indoor formula en digestive gaan voeren (beide brokken, door elkaar heen). Af en toe, zo´n 2x in de week, krijgen ze ook wat natvoer wat ze over het algemeen niet eens echt kan bekoren en wat ze dus nauwelijks eten.
Nu kotsen ze toch nog redelijk regelmatig, wordt wel minder, maar echt de hele brokjes er weer uit (om het vervolgens zelf weer te recyclen, tja je bent een straatkat of je bent het niet :Y) ). En hebben ze beide niet hele stevige ontlasting, om over de geur maar niet te spreken.
Ik had het idee met royal canin toch het beste van het beste voor mijn katten aan te schaffen... Wat is wijsheid? Toch weer iets anders proberen?

Zijn ze ontwormd? Je zegt dat de hele brokken er weer uitkomen. Waarschijnlijk schrokken ze het eten te snel op waardoor het er weer uitkomt.
Hoe vaak per dag voer je?
Voer meerdere keren kleine porties per dag, dat is beter te verteren.

En verder: kijk eens naar versvoer. Bijvoorbeeld Carnibest of Haaksbarf. Zoek maar op de zoekfunctie naar ervaringen, er is zat over geschreven hier op bokt ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:48

Lusitano schreef:
Hot Letizia, af en aan sinds ik ze heb eigenlijk... soms wordt het weer wat erger.
Maar rijst is toch nutteloos voor een kat? Ik begreep in ieder geval dat katten dat helemaal niet kunnen verteren? Zat zelf al wel te denken over stukjes kipfilet en echte vis.
Ben ondertussen aan het snuffelen geweest op internet en zag dat er een winkel bij mij in de buurt is die Haaks BARF verkoopt. Misschien moet ik dat eens proberen, hoewel ze vaak versvoer niet moeten. (maar eens beginnen met 1 rolletje).

Beetje de kou eraf in de magnetron doet wonderen. In het begin kun je ook even mixen met gewoon blikvoer.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:50

Hmm vervelend, ze lijken idd te schrokken als ze alles heel uit spugen...
Advies kwam btw van 'n DA toen de kittens aan de race waren :Y)

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:51

Ik zal zo wat gaan halen, ben benieuwd naar de resultaten. Binnenkort ook maar weer ontwormen. De oudste kwam met een zware wormbesmetting uit het asiel en heeft dus al een intensieve kuur gehad.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:52

Lusitano, mijn Pumbaa is ook heel erg aan het overgeven geweest en die had een maag-/darminfectie, heeft een tijdje antibiotica gekregen en ik ben overgestapt op ander voer.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:53

volgens mij valt het ook allemaal wel mee hoor. De katten bij mijn vriendin op de boerderij werden prima oud op restjes avondeten! :-)
Dat zal niet ideaal zijn maar dat ging prima.
Ik heb een klein apartement en als er 1 op de bak is geweest sta ik het liefst op het balkon... ;-)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:54

Zijn ze getest op Giardia?

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:55

Hoi Quellian, het is niet heel veel. Af en toe nog eens. Ik verdenk de grootste ervan, die heeft haar hele eerste levensjaar in het asiel gewoond en is lichtelijk ´gestoord´ (zei zij liefdevol:-) ). Ik vermoed dat die schrokt en zo veel mogelijk eet... ze hebben eigenlijk continu de beschikking over brokken op dit moment.

Wat is Giardia?? Ik vermoed van niet...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:56

Continu beschikking over brokken is zoiezo niet goed.
Kijk eens op de verpakking wat ze per dag mogen hebben. Is afhankelijk van het gewicht.
En verdeel dat over 3x. Bijvoorbeeld ’s ochtends met jouw ontbijt, ’s avonds met jouw avondeten en voor je naar bed gaat.
Bij mijn schrokkop heeft het heel erg geholpen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:57

Lusitano schreef:
Ik vermoed dat die schrokt en zo veel mogelijk eet...

Dat zou ook een reden kunnen zijn :j

Mijn moeder heeft ook zo'n gulzige kat, eet snel zijn bakje leeg en jaagt dan de andere 2 weg. Stond afgelopen weekend verbaasd toen hij ging overgeven, leek wel van 3 dagen brokken wat eruit kwam.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:59

Zou apart voeren dan een optie wezen?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:01

Katten doen het hier ook, maar dan met kippennekken. Da's best wel eens spannend, want die komen er wat moeilijker uit dan een brokje.. Met groter botwerk komt het nauwelijks voor, omdat ze dat beter en kleiner moeten kauwen.

Ze eten het ook weer gewoon op, het is eigenlijk heel natuurlijk om het terug op te geven (is dus wat anders dan overgeven)..

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:09

Lusitano schreef:

Waarom had je dat idee? Is dat gebaseerd op de ingrediënten van RC? Op de geur-, kleur-, smaak- en bewaarstoffen die erin zitten? Of?

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:11

Zo Rosita, lees ik toch enig sarcasme in je berichtje...
Ik wilde een voer zonder plantaardige voedingsstoffen (zoals je veel in de supermarkten ziet) omdat ik me bewust ben van het feit dat katten carnivoren zijn. Al doende leert men he..

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:12

Heb even het een en ander opgezocht over Giardia en dat zou het misschien toch wel eens kunnen zijn... ik ga mijn dierenarts eens overhoren! Bedankt voor jullie tips tot zover!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:13

Rosita, in denk dat heel bokt inmiddels wel weet dat jij voorstander van vers bent, dat is je goed recht, maar laat anderen ook zelf de keuze maken oke? Als iemand brok wil voeren, dan voert diegene brok en is jou qua uitleg dan niets verschuldigd :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:16

Rosita is een beetje sarcastisch inderdaad en ik begrijp ook wel waarom :D

Lusitano, ik was vergeten te reageren op je vraag over Giardia, sorry! Maar gelukkig heb je google. Als je toch bezig bent en advies wilt over brokvoeding, google dan ook eens op Orijen? ;)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:18

En op Applaws O:) Daar zit nog meer vlees in dan in Orijen :P
Dit is het eerst volgende voer wat er bij mij inkomt als ik door m'n voorraad ander voer heen ben :)