Twee weesjes, iemand tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fudge

Re: Twee weesjes, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 18:44

ik zal ze zo ff wegen;) ze liggen net weer te slapen. moet alleen ff kijken waarop:=

ja, we hebben dus zo'n hamsterkooi met een plastic kap en dan een paar tralies, en in de tralies trekken ze zich af en toe zo lekker omhoog, en dan laten ze zich weer vallen:P
ehm, zuigreflex vroeg ik aangezien ze wel wat zuigen aan het flesje, maar ze hebben nu natuurlijk 2 dagen uit een spuitje gehad, en ik had het idee dat ze daar nu wat aan gewend raken... straks nog maar weer ff proberen;)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:54

Al geef je ze aan het spuitje, zuigreflex moet er gewoon zijn, die ene had het na 5 dagen ook weer ineens te pakken. Dus gewenning moet niet het probleem zijn.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 19:06

nee, uit het spuitje drinken ze gewoon goed, maar het flesje is nog wel een beetje moeilijk. ze zijn nu weer aan de beurt, dus ff kijken hoe ze het nu doen, *update volgt*

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:37

Mijn ervaring is dat het ook even een handigheid van jezelf is om ze uit de flesjes te laten drinken. Ze blijven vaak erop kauwen en door de speen bewegen, de kunst is om de speen in het midden te houden en dan hebben ze hem op een gegeven moment. Als ze het eenmaal door hebben ( en jij ook :P ) gaat het steeds makkelijk. Ik zie het bij ons ook als iemand anders de kittens drinken wilt geven lukt het niet of heel moeizaam terwijl ze bij mij en me moeder zo in een keer beginnen te drinken. Zie ook mijn topic, hier staan foto's hoe ze de fles vasthebben, misschien heb je er wat aan?

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=177&t=1120955

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 20:04

ach gut!! die zijn ook lief!!

heb ze net weer fles/spuit gedaan, ging heel goed! handigheid is idd iets wat moet komen, maar ook dit gaat al veel makkelijker als eerst ;)

ze wegen trouwens 250 en bijna 300 gram... dit zou dus 2,5 - 3 weken zijn... en volgens die mensen zijn ze nu 2 weken...

wanneer zouden ze tandjes krijgen??

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 20:08

onze hond vond het trouwens héél interessant. we hebben hem gister enzo alleen laten kijken, we wisten niet goed hoe die zou reageren.. maar net ging het zo goed. hij wilde ze al helemaal likken enzo, gingen de katjes spontaan al plassen (en als wij ze onder hun buikje wrijven duurt het veel langer ) en ze kropen steeds richting hond. Het is dat hij zo groot is, en wat onbenullig (kruising, maar grootte van een golden retriever) en als hij likt zijn ze zo ongeveer helemaal nat:=

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:09

Ik denk dat ze dan ongeveer 2 a 2,5 week oud zijn want het geboorte gewicht van kittens is ongeveer 75 - 110 gram. En het wennen aan een flesje duurd meestal wel een paar dagen, het is belangrijk dat je het blijft proberen elke keer weer. Dan zouden ze het op een gegeven moment vanzelf door moeten krijgen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:10

maar dan is natuurlijk wel de vraag of ze genoeg eten hebben gehad de laatste dagen. Ik gok op 3 weken misschien zelfs ouder. Die van ons waren tussen de 210 en 250gram en waren op 3 weken geschat.

Tandjes beginnen ze nu te krijgen, en ze zijn 4 weken.

Ja het onder de buikjes wrijven moet met een vochtige doek, liefs warm, laat de tong van de hond net warm en nat te zijn net als hun moeder ;)

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 20:14

ja, ik weet het (Van die tong) maar wat een frustratie hier net ff..:P die hond likt 1 keer:P maar hij mag neit te vaak likken (ivm het natte) buikjes wrijven doen we ook met een iets warme vochtige doek.

tandjes hebben ze heir nog niet... maar daar was ik dus wel benieuwd naar ;)

we doen nu elke keer eerst met het flesje voeden, maar opeengegeven moment hebben ze daar op de een of andere manier genoeg van, en uit het spuitje krijgen ze dan de rest van de maaltijd :)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:17

Hoeveel ben je nu aan het geven?
Wij hadden eerst kmr melk, hiervan moesten ze 8 cc per 25mg gewicht hebben. Waarschijnlijk staat het bij jou ook in de gebruiksaanwijzing? Die van ons drinken nu ongeveer 30 a 35cc maar die zijn dan ook iets zwaarder inmiddels. In begin dronken ze ongeveer 20cc

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:20

Chiqa schreef:
Nikki_L schreef:
Ook ivm pinksteren dat het dan duurder wordt (is vaak niet zo want er wordt vaak geen consult gerekend).

Onzin, dit kan je gewoon telefonisch vragen de meeste rekenen geen concult, je neemt immers geen dier mee.
Met het tweede ben ik wel met je eens, maar goed waar hebben we het over (Als het dan om geld gaat) zijn al meerdere bokkers die hun hulp aanbieden en de kosten op zich willen nemen :?

Ben benieuwd hoe het nu gaat met de diertjes en of ze al de voeding krijgen die ze nodig hebben.

Nee ik schreef ook, Je hebt nog geen kittenmelk gekocht ivm de pinksteren dat het dan duurder wordt. Het is vaak niet zo, maar er zullen heus wel da's zijn die misschien wat extra's rekenen.

Mij zelf zou het niks uitmaken, je neemt die dieren in huis. Dan verzorg je ze kosten wat het kost.
Kun je het niet betalen bel je de Dierenambulance ect ect.

Maar we moeten er wel rekening mee houden, dat het helaas niet alleen aan haar ligt. Maar dat haar moeder de centjes moet betalen.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:22

Nikki_L schreef:
Ts.. Even een vraag.

Jullie hebben nog geen kittenmelk gekocht. Ook ivm pinksteren dat het dan duurder wordt (is vaak niet zo want er wordt vaak geen consult gerekend). Maar hoe duur denkt je moeder dat het wordt als ze naar de DA moeten omdat het zo slecht met ze gaat omdat ze niet de juiste voedingsstoffen binnen krijgen?
Je bent dan veel duurder uit, en heb je moeder ook gedacht aan het enten van de kittens wat dat voor kosten met zich meebrengt? Houden jullie ook een schema bij of ze aankomen, en zoja hoeveel?

Ik bedoel dit absoluut niet aanvallend, maar zou hier graag antwoord op willen.
En ik hoop dat jullie inmiddels al kittenmelk in huis hebben, en dat ze het goed willen drinken!
Succes ermee!

Hoi Floran,

Zou ik hier misschien nog antwoord op mogen?
Ben blij dat ze nu kittenmelk hebben, en dat ze het goed drinken.

Groetjes

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:27

zijn we nou klaar met dat gezeur over de kattenmelk enz
ze heeft het nu en de kittens doen het er goed op (ze poepen en ze plassen en het gewicht word in de gaten gehouden)
pffffff nou laat maar komen alle goede tips!!!!!!!

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 20:35

Nikki_L: ik ga hier niet meer verder op in.

Misz_sandy: Dankje!

ehm, drinken zit ongeveer op de 15 cc.. volgens de dierenarts dronken ze op deze leeftijd nog maar 5 - 10 cc, nou dan beginnen die van ons gewoon aan een dekentje/vinger verder te zuigen:=

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:43

Let wel op dat je niet téveel gaat voeren he...
De darmen kunnen dit nog niet goed aan, waardoor je kans krijgt op diarree wat voor zwakke kittens fataal kan zijn.

Fijn dat het de goede kant op gaat! Ik zou ze lekker laten likken door de hond hoor! Daarna even afdrogen en klaar is kees!

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 20:48

ja nee klopt! daar zullen we voor oppassen ;) op een gegeven moment is het ook goed, maar na bijv. 5 cc zijn ze echt nog aan het mauwen en zoeken naar de fles...

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:57

Staan de oortjes al rechtop? Dat staat ook aangegeven dat dat komt rond de 3de week?.
Nou 5 cc is echt heel weinig, zoals ik aangaf moeten ze van de KMR melk 8 cc per 25mg gewicht hebben.
250mg : 25 = 10 x 8= 80 cc per dag. wij gaven 5 voedingen met 3 weken dus 16cc per keer dan. dus dan zit je goed.
300mg : 25 = 12 x8 = 96, met 5 voedingen is dat dan 19cc. per voeding.

Ze mogen in principe drinken wat ze willen, houd alleen de kleur van de ontlasting in de gaten, gele ontlasting kan overvoeding betekenen. Hoe is de ontlasting trouwens? Hard of zacht of erg hard?
Wij hebben namelijk allemaal extra poedertjes etc voor de kittens, voor van alles is wel wat :P

Mocht je vragen hebben mag je me ook best pb'en.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:21

Ik denk dat je over de ontlasting pas iets zinnigs kunt zeggen wanneer de kitjes een paar dagen aan de aanmaakmelk gezeten hebben. Die ontlasting verandert nu waarschijnlijk weer omdat ze nu weer iets anders krijgen dan gisteren....

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:23

Nou dan kan best snel gaan hoor maikeltje. Die bij ons kregen vanaf eergistermiddag opvolgmelk, ze wilde het eigenlijk niet en dronken ook maar weinig. En ze hadden gister allemaal diarree. Toen weer terug gegaan op de eerdere melk en vandaag hebben ze weer normale ontlasting.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:35

Ja, diarree is wel link bij die kleintjes. Maar ik bedoel te zeggen dat die darmpjes toch even tijd nodig hebben om zich aan te passen en logisch ook natuurlijk. Kun je die opvolgmelk niet stukje bij beetje introduceren in plaats van pats boem overstappen?

Wanneer hier de dieren om wat voor reden over moeten stappen op ander voer, of ze nou jong zijn of oud, dan doen we dat in stapjes. Met brok bv eerst een beetje door de vertrouwde brok heen en zo de hoeveelheid nieuwe brok steeds verhogen. Dan gaat het eigenlijk altijd goed :)

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:27

Hoe is het met de kleintjes??

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:38

Ja, ik ben ook enorm benieuwd. :))

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 18:24

hier even weer een update:

de beestjes groeien als kool!! ze leren steeds beter lopen := wat een maf gezicht eerst:P ze glijden en slepen zich maar een beetje vooruit:P maar nu worden het echt al stapjes!
Ze drinken super, en krijgen sinds gister er ook een klein beetje bambix doorheen. Verder is de ontlasting ook goed!

elke keer na dat ze gegeten hebben mogen ze ff loslopen in de kamer en dan moet je ze eens op onderzoek uitzien gaan!!
voorderest zitten ze nu in zo'n megagrote konijnen kooi, met lekkere dekens, warmte hoekje etc.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:34

Heb je ook foto's! :D

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 20:36

staan op de andere pc, zal ze morgen ff roggelen:D