Slipketting versus halsband

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Slipketting versus halsband

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:57

Wij hebben zolang we samen zijn, herdershonden. Manlief heeft vroeger politiehonden getraind, overigens en zit nog bij een hondenclub. Speuren, pakwerk etcetera. Hij heeft nog nooit een prikband gebruikt maar heeft altijd gewoon zo'n dik hondentouw, en soms een slipkettinkje.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:57

anneliesdj schreef:
Chiqa; jij had toch ook een dogachtige?

Je mag de mijne weleens lenen, die weegt minstens een kilo of 60. Probleem bij zo'n hond is dat ie het zelf niet eens door heeft.

Dat klopt! Denkt ook nog makkelijk op schoot te kunnen :+
Afbeelding

En nu ga ik echt hoor! (roep ik al een tijdje....)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:59

Ja dat denkt Baruch ook :j
Hij is best groot voor een Bordeaux of niet?
De paar honden die ik ken zijn een stuk kleiner, of lijk jij nu zo klein? :=

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 01:01

haha josewoos welterusten enne wel een gave hond hoor :))

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 01:01

Nee, hij is echt GROOT voor een BD, maar wel mooi groot gelukkig, niet dat hij niet klopt of zo, of uit proporties is zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 01:03

Josewoos jou hond kende ik al, heb hem hier zien opgroeien maar volgens mij is hij idd stukken groter dan
de gemiddelde BD klopt dat?
Wel fijn dat je hem enigsinds onder controle heb met de slipketting je moet wel.

anneliesdj schreef:
Chiqa; jij had toch ook een dogachtige?

Je mag de mijne weleens lenen, die weegt minstens een kilo of 60. Probleem bij zo'n hond is dat ie het zelf niet eens door heeft,

O zo herkenbaar.......Ze rennen met 50 kilometer per uur tegen je aan, het liefst met een stok zo lekker tegen je kuiten aan.
Daarom wilk ik dr nu dus ook even niet meer los hebben, ze rent zo een kind omver en dat moeten we natuurlijk niet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 01:06

Wij hebben een Mechelaar gehad, die doggenbloed had.... ook zo'n lomperik. Hij zag eruit als een Mechel alleen dan veel groter en hij woog toen ie op een gegeven moment iets te dik was, 58 kilo....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 01:10

Chiqa schreef:
O zo herkenbaar.......Ze rennen met 50 kilometer per uur tegen je aan, het liefst met een stok zo lekker tegen je kuiten aan.
Daarom wilk ik dr nu dus ook even niet meer los hebben, ze rent zo een kind omver en dat moeten we natuurlijk niet hebben.

Mijn remedie; terugbeuken :=
Ik ben daar best lomp in, als meneer denkt dat ie met een rotgang tegen mij aan kan lopen, al spelende met andere honden enz dan moet ie niet denken dat ik dat gewoon laat gebeuren. Als hij de hond van mijn ouders omver loopt wordt ie ook afgesnauwd, van mij kan ie niet anders verwachten, hij kan, net als iedereen, kijken waar ie loopt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 01:18

O dat gebeurd ook wel Annelies :D Ik was de eerste keer enorm verbouwereerd, hele broek smerig (Ach dat is zo ongeveer standaard) maar besprak dit later met mn leraar die zei dat dit dominantie is.
Kan me niet voorstellen, maar echt tof vond ik het niet.
Geef meestal een loeier met mn riem als ik dit aan voel komen, of ik moet het risico lopen tegen de stok aan te schoppen, hond evandoor en ik alles kapot en smerig.
En niets bereiken dat is nog het ergste :D

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 01:18

Ik heb beide voor onze Rottie.
Hij valt buiten ontzettend uit tegen andere honden en dan vooral herders, met halsband is die dan erg moeilijk bij je te houden, met de slip gaat het wel.
Op dit moment heb ik alweer een tijdje de halsband op en het gaat nog goed, wanneer het mis gaat ( en dan bedoel ik niet dat die aanvalt maar weer ontzettend in de riem hangen) dan komt de slip er weer een week of wat aan, deze manier werkt prima bij hem.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 01:23

Chiqa schreef:
O dat gebeurd ook wel Annelies :D Ik was de eerste keer enorm verbouwereerd, hele broek smerig (Ach dat is zo ongeveer standaard) maar besprak dit later met mn leraar die zei dat dit dominantie is.
Kan me niet voorstellen, maar echt tof vond ik het niet.
Geef meestal een loeier met mn riem als ik dit aan voel komen, of ik moet het risico lopen tegen de stok aan te schoppen, hond evandoor en ik alles kapot en smerig.
En niets bereiken dat is nog het ergste :D

Dan heb jij nog geluk, de eerste keer dat Baruch dat deed lag ik op de grond te gillen omdat ie met een rotvaart mijn benen onder me vandaan rende en heel akelig tegen mijn scheen gebotst was. En toen hij het een paar dagen later weer deed was het mij ok meteen duidelijk; ik ga beter opletten en jij straks ook :D

Ik heb een tijdje goed opgelet en als ie zo op me af kwam stond ik hem op te wachten met een maat 38, mijn man met maat 48 en dat heeft ie 2 keer gevoeld en hij is genezen, plotsklaps kan ie wel kijken waar hij loopt :D

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 01:38

Jeempie wat een betweters zitten er tussen zeg, heb sommige berichten met open mond zitten lezen...

Zelf gebruik ik een halfcheck, hiervoor een slipketting gehad en daarvoor toen ik haar net had een tuigje.
Kreeg het verzoek van het asiel om een tuigje te gebruiken, geprobeerd en werd gewoon meegesleurd.
Mevrouw heeft behoorlijk wat kracht en met het tuigje had ze veel meer kracht dan met een slip.
Slipketting vrij snel verruild voor een halfcheck, aangezien de slip steeds naar beneden zakte en ik het super irritant vond dat ik moest opletten aan welke kant ze liep en dat de ketting wel netjes terug rolde.
Nu met half check gaat het super, hoef vrijwel nooit meer correcties te geven, en vaak ik zelfs even rammelen met de lijn voldoende om haar aandacht weer bij mij te krijgen :)
Ooit hoop ik met een gewone band te kunnen lopen, maar aan de andere kant fungeert dit als gewone band en geef ik liever 1 keer een goede correctie dat 10 keer aan een gewoon bandje te hangen. Denk dat ik met een gewone band errug weinig te vertellen heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 01:40

anneliesdj schreef:
ik ga beter opletten en jij straks ook

Ben het volkomen met je eens, als zij niet willen lusiteren zullen wij dr voor moeten zorgen dat dit gebeurd, en wel heel snel.
Vaak werkt dat beter dan toen keer foei en dat mag niet roepen, werkt gewoon niet bij dat kaliber hond.
Overigens ook niet bij een jack russeltje, maar dat is weer een ander verhaal :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 01:52

Foei werkt ook wel maar dat heeft ie niet geleerd met koekjes :+
Wat dat betreft leert hij wel heel snel, ooit een keer foei en als ie niet luisterd een schoen tegen zijn bil en meer is ook niet nodig.
Ik zie toch vaak honden die nog niet 1/4e van zijn gewicht wegen en toch meer invloed hebben op het baasje als ze aan de riem lopen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 06:58

Voor mijn herders gebruik ik als ik met twee honden aangelijnd loop (alleen bij drukke wegen, in de bebouwde kom en als er mensen aankomen die niet van loslopende honden gediend zijn) een slipketting. Ik ben begonnen met een halsband, maar als ik ze samen heb, dan houd ik ze bijna niet als ze een kat zien wegspurten of zo. Daarom ben ik overgestapt op de slip. Ik hoef nu bijna nooit meer te corrigeren. Aan de fiets gebruik ik een sprenger en een tuigje. Aan de fiets stimuleer ik ze juist om te trekken en met een tuigje kan dat prima. Ik begrijp dan ook niet dat er mensen zijn die denken dat je met een tuigje iets kan betekenen als je hond te hard trekt! Ik heb Husky's gehad; die trekken ook met tuigjes, dus...
Ik zie soms mensen met husky's lopen en dan doen ze die een slip of prikketting om, dàt vind ik dus niks. Een slede hond is er totaal op gefokt om te trekken, wil je dat niet, dan moet je een ander ras uitzoeken en niet met zoiets aankomen. Waardeloos vind ik dat!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:41

Lante schreef:
Ik zie soms mensen met husky's lopen en dan doen ze die een slip of prikketting om, dàt vind ik dus niks. Een slede hond is er totaal op gefokt om te trekken, wil je dat niet, dan moet je een ander ras uitzoeken en niet met zoiets aankomen. Waardeloos vind ik dat!

Tja een politiehond wordt ook getraind om te bijten MAAR alleen op het moment dat de geleider dat wil.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:10

Mijn ouders hebben een kruising husky x labrador, en als dat gaat trekken in haar vrolijkheid dan heb je niet heel veel meer te vertellen. :+ (ze heeft gewoon heel veel kracht in dat lijf zitten)
Ze is ook niet op training geweest dus kan je de hond niet verwijten.
Tegenwoordig als het rustig is op straat neem ik haar los mee, en dat gaat prima.
Verder loopt ze aan een uitloopriem van 8 meter, en haal je haar alleen bij je als er een ander hond loopt binnen de paar meter waar ze toch wel graag mee wil spelen.

Tegenwoordig heeft ze een gewoon tuigje, maar die vind ik niet echt fijn als ze toevallig een vrolijke bui krijgt als ze andere honden tegen komt. Daar heeft ze dan gewoon teveel kracht voor.
Eerst hadden we een easy walker tuigje (anti trek tuigje met slip touwtjes die tussen de voorpoten doorlopen naar de rug) dat werkte echt ideaal.

Door onze dierenarts is het destijds afgeraden om halsband of slipketting te gebruiken omdat dat in geval van trekkende honden schade kan geven aan het strottenhoofd.
Onze Golden Retriever kreeg op latere leeftijd een strottenhoofd verlamming, waarschijnlijk door het trekken met een slipketting om.

Bij goed gebruik zeg ik niet dat het slecht is om een slipketting of halsband te gebruiken, maar ze kunnen dus wel schade geven bij trekkende honden.
Tegenwoordig zijn er zoveel alternatieve die mischien beter werken voor de hond dan de ouderwetse bandjes en kettingen, en prettiger zijn voor het dier. En dus zeer waarschijnlijk ook veiliger zijn voor de gezondheid van de hond op lange termijn.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:43

Chiqa schreef:
Een tuigje voor een bull, daar trekken ze toch een vrachtwagen mee de sloot uit _O-
Josewoos, zullen we eens ruilen van hond, ik heb dr namelijk geen voorstelling wat het is om met een hond met zo'n huge gewicht en kaliber Bull te lopen :D :D

Hier moet ik toch even op reageren voordat mensen gaan denken dat het met elke bull zo is.
Mijn bull reu 55 kilo op zijn minst, loopt keurig aan een gewone halsband.
Trekt niet ( al wil hij af en toe in een speelse bui weleens een sprintje nemen,maar is goed te corrigeren )
We zijn voor deze bull van ons dus wel op zoek naar een tuig en echt niet om een vrachtwagen mee te trekken of mij :D , gewoon omdat ik het wat vriendelijker vind.

Onze boxer draagt overigens wel een tuig ( spanjaard op latere leeftijdd hier gekomen). zij kan absoluut niet aan een halsband,trekt net zo lang door tot ze zichzelf ophangt en krijgt zo een zuurstof tekort. vandaar de keuze voor een tuig,nu trekt ze niet,is goed te houden.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 10:00

Slipketting, voor zowel de rottweiler als de Jack-russel..

als pup zijnde hebben ze uiteraard wel een gewoon halsbandje omgehad maar mevrouw de rottweiler wil nog wel eens op een andere hond afspringen en is dan met een correctie van een slipketting weer goed houdbaar.. Ons jack russeltje 'spoort' niet helemaal, en die heeft een slipketting om omdat hij op een ander halsbandje continue hangt terwijl hij met een slipkettinkje gewoon mee loopt ;)

heb me ook verbaasd over sommige opmerking, ik denk dat iedereen zelf wel weet wat het beste is voor zijn of haar hond... Onze vorige rottweiler (reu) hebben wij ook een prikband voor gehad, maar die werd alleen gebruikt als hij bijv. wat hoteldebotel was door loopse teefjes op de buurt, en dan dus iets minder controleerbaar was.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:57

Ik ga ook eens een slipkettingkje halen. Ik heb een vent die Blliiijjjjft in de riem hangen. Echt niet te stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:01

Lante schreef:

O dus ik moet eigenlijk helemaal niet klagen? :D Nee sorrie ben het niet zo met je eens de karakteristieke erfelijkheden hoeven wat mij betrefd niet uitgebuit te worden, ze houden zich maar in.

yvonnedv schreef:
Tja een politiehond wordt ook getraind om te bijten MAAR alleen op het moment dat de geleider dat wil.

Presies.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:25

Lante schreef:

Dus het feit dat het een husky is geeft hem een vrijbrief om jou het hele dorp door te sleuren?
Ben benieuwd hoe dat eruit heeft gezien toen jij nog en husky had := ;)

Nee ik vind dat een argument, sledehonden leren ook trekken op commando en als de baas zegt dat ze moeten stoppen dan doen ze dat ook. Politiehonden net zo; die mogen ook alleen bijten op commando en niet in elke voorbijganger die ze zien.
En zo kan ik nog wel even doorgaan ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:32

yvonnedv schreef:
Lante schreef:

Een politiehond is geen ras. Rassen die gebruikt worden voor politiehonden zijn juist gekozen op trouw, gehoorzaamheid, makkelijk te trainen etc. Ze leren om te bijten, ze doen het niet vanzelf. Een husky is erg moeilijk te trainen, heeft zeeeeer veel jachpassie en looplust. Je hoeft ze niet te leren trekken, dit doen ze van nature. In de training leren ze voornamelijk de commando's Gee en Haw (Links en rechts) en daar doen ze vaak al jaren over. :D Dit is weer een vergelijking waar appels en peren bij in het niet vallen dus haha! :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:34

Chiqa schreef:
Lante schreef:

O dus ik moet eigenlijk helemaal niet klagen? :D Nee sorrie ben het niet zo met je eens de karakteristieke erfelijkheden hoeven wat mij betrefd niet uitgebuit te worden, ze houden zich maar in.

yvonnedv schreef:

Presies.

Ik heb het niet tegen jou. Jij hebt geen sledehond. :z

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:40

anneliesdj schreef:
Lante schreef:

Dus het feit dat het een husky is geeft hem een vrijbrief om jou het hele dorp door te sleuren?
Ben benieuwd hoe dat eruit heeft gezien toen jij nog en husky had := ;)

Zag er prima uit, meestal had ik ze aan de fiets in een tuigje uiteraard.
Maar zelfs wandelen wil wel hoor, maar wel aan een gewone halsband. Je hebt gewoon steeds contact, zoals aanleuning bij een paard zeg maar. Dan moet je geen slipketting o.i.d. omdoen vind ik. Ik moet zeggen dat je een husky op den duur wel kunt leren aan een los riempje te lopen hoor, maar je bent een stuk langer bezig dan bij een... uhhh 'politiehond'. (lees: herdershond). Ik ken het verschil, ik heb husky's gehad en nu 2 herders (en uhhh, nee; géén politiehonden). :D
Laatst bijgewerkt door Lante op 02-05-09 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt